Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac "alumium" 20" (Ang skärmen)


paetrick

Rekommendera Poster

Jag har lite frågor ang den nya imacen's 20", vet att iallafall några på forumet har 20" versionen. Enl recensionen här på macworld verkar det som att så fort man vrider huvudet 1 centimeter så inverteras hela skärmen - rätt skumt isf då det inte ens blir så på min 10 år gamla laptop skärm, hur som helst...

 

Jag har denna tft skärm sen 1 år tillbaka:

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=49762 (TN display)

 

"Betraktningsvinkel:l 160/160 H°/V°"

 

Den fungererar hur bra som helst, jag ser bilden på skärmen hur bra som helst även om jag sitter långt ifrån datorn och ifrån sidan osv - så jag antar att imacens 20" måste vara ganska mycket sämre än denna? (om man ser till macworld.se's recension). Färgerna ändras inte ens lite om jag flyttar huvudet en halvmeter åt olika håll.

 

Min fråga är egentligen, är imacens nya skärm ungefär som den jag har nu? (isåfall blir jag supernöjd då allt ser hur bra ut som helst på denna skärm. Eller har imacen's nya 20" skärm 10 år gammal teknologi och man märker stor skillnad i färgskifting bara man lutar huvudet lite åt höger/vänster (som macworld.se påstår? ) - för det tycker jag låter väldigt överdrivet...

 

Svara gärna ni som har 20".arn framför er !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite frågor ang den nya imacen's 20", vet att iallafall några på forumet har 20" versionen. Enl recensionen här på macworld verkar det som att så fort man vrider huvudet 1 centimeter så inverteras hela skärmen - rätt skumt isf då det inte ens blir så på min 10 år gamla laptop skärm, hur som helst...

 

Jag har denna tft skärm sen 1 år tillbaka:

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=49762 (TN display)

 

"Betraktningsvinkel:l 160/160 H°/V°"

 

Den fungererar hur bra som helst, jag ser bilden på skärmen hur bra som helst även om jag sitter långt ifrån datorn och ifrån sidan osv - så jag antar att imacens 20" måste vara ganska mycket sämre än denna? (om man ser till macworld.se's recension). Färgerna ändras inte ens lite om jag flyttar huvudet en halvmeter åt olika håll.

 

Min fråga är egentligen, är imacens nya skärm ungefär som den jag har nu? (isåfall blir jag supernöjd då allt ser hur bra ut som helst på denna skärm. Eller har imacen's nya 20" skärm 10 år gammal teknologi och man märker stor skillnad i färgskifting bara man lutar huvudet lite åt höger/vänster (som macworld.se påstår? ) - för det tycker jag låter väldigt överdrivet...

 

Svara gärna ni som har 20".arn framför er !

 

Hittade denna text på recensionen på pcmag, kanske är macworld som överdriver en smula bara...

The LCD display is clear and bright, with colors that "pop" off the screen, but as with other built-in displays, I did see some noise on large swaths of solid colors from extreme angles. This shouldn't bother most users
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske du ska kolla det här:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske du ska kolla det här:

 

 

Jo jag har sett den där + massa andra videos och bilder tagna från sidan, ser inga som helst problem med skärmen _själv_ men jag tänkte iom att macworld.se sågade den totalt "om man vrider huvudet 1 cm dit så bla bla bla".

 

Vill gärna ha ett svar från en som äger den !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill gärna ha ett svar från en som äger den !

 

Jag äger visserligen ingen iMac, men jag har tittat på den noga, speciellt panelen. Det är en TN-panel, så den har lite problem med att visa färger från extrema vinklar, men jag blev väldigt imponerad av hur bra den var. Finns det ingen möjlighet för dig att titta på den någonstans? En Mac-butik typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag äger visserligen ingen iMac, men jag har tittat på den noga, speciellt panelen. Det är en TN-panel, så den har lite problem med att visa färger från extrema vinklar, men jag blev väldigt imponerad av hur bra den var. Finns det ingen möjlighet för dig att titta på den någonstans? En Mac-butik typ?

 

Jo precis, det är en TN panel, precis som på min nuvarande skärm (som jag är mer än nöjd med), har också problem att visa rätt färger från extrem vinkel, men enligt macworld.se ska det bara krävas att man sitta några cm åt sidan för att man ska bli bländad av fula färger ? vadå liksom...

 

Du har alltså sett 20".arn i verkligheten? //har inte tillgång till någon mac butik =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också kikat på den i RL. Det är helt ok. Jag tyckte i alla fall att skärmen var mycket bättre än den gamla 20"-aren som stod bredvid. Men...smaken är som baken. Jag skulle då inte oroa mig för skärmen...väntar bara på Leopard...då blir det nog en 20"-are för mig. Längtar lite :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också kikat på den i RL. Det är helt ok. Jag tyckte i alla fall att skärmen var mycket bättre än den gamla 20"-aren som stod bredvid. Men...smaken är som baken. Jag skulle då inte oroa mig för skärmen...väntar bara på Leopard...då blir det nog en 20"-are för mig. Längtar lite :P

 

Okej låter bra, jag antar att macworld.se's recenserare överdrev en smula då ! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej låter bra, jag antar att macworld.se's recenserare överdrev en smula då ! :)

Har du en länk till denna överdrift?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en länk till denna överdrift?

 

"Några centimeter till och vipps börjar vitt skifta kraftigt mot beige"

 

"Vinkla skärmen några grader,

räta på ryggen eller skjut huvudet framåt och det påverkar direkt återgivningen."

 

Inte ens min 5 år gamla laptop har så dålig skärm som de beskriver, så jag antar att de förklarar dåligt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså sett 20".arn i verkligheten?

 

Ja. Jag tyckte att färgerna var bra upp till 160 grader, vilket är mycket bättre än min nyköpta Dell-skärm.

 

Den är alltså inte som andra TN-paneler som börja "gulna" vid 20 grader från normalen. Jag förstår verkligen inte varför MacWorld skulle skriva så, för jag är väldigt imponerad av panelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Några centimeter till och vipps börjar vitt skifta kraftigt mot beige"

 

"Vinkla skärmen några grader,

räta på ryggen eller skjut huvudet framåt och det påverkar direkt återgivningen."

 

Inte ens min 5 år gamla laptop har så dålig skärm som de beskriver, så jag antar att de förklarar dåligt :P

Och VAR står det?

 

Om du lägger upp en enda färg på hela skärmytan så ser den inte likadan ut på hela höjden; det är ett välkänt faktum. Rör huvudet upp/ner en decimeter eller så och se hur tonen skiftar.

Men var står det att iMac är värre än andra skärmar på det planet?

 

(Det skiftar mindre om man rör huvudet i sidled än upp/ner.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja detta upplever jag som ett problem, har tittat på en massa plattskärmar i affärerna nu och bara man nickar på huvudet ett par centimeter upp eller ner så ändras ljusintensiteten och kontrasten på alla plattskärmar jag sett i vanliga affärer, finns kanske bättre skärmar i specialaffärer för grafiker, men detta är inget kul om man ska jobba med många fotografier som man vill få någotlunda samma ljus och kontrast på. Men detta problem berörs du ju bara av ifall du jobbar med bilder, för vanligt tittande och annat arbete eller spelande spelar det ju ingen roll alls, man ser ju bilden fortfarande väldigt bra om man så sitter en eller två meter "ur fokus". Det som beskrivits tidigare här låter ju som väldiga överdrifter och att iMacen skulle va sämre än andra tror jag absolut inte, den är nog ungefär lika bra/dålig som andra skärmar men troligast är väl kanske att den är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också kikat på den i RL. Det är helt ok. Jag tyckte i alla fall att skärmen var mycket bättre än den gamla 20"-aren som stod bredvid. Men...smaken är som baken. Jag skulle då inte oroa mig för skärmen...väntar bara på Leopard...då blir det nog en 20"-are för mig. Längtar lite :P

Eftersom ramen är svart upplever man högre kontrast än på den vita.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Några centimeter till och vipps börjar vitt skifta kraftigt mot beige"

 

"Vinkla skärmen några grader,

räta på ryggen eller skjut huvudet framåt och det påverkar direkt återgivningen."

 

:P

 

Nu pga. detta, kommer jag, imorgon bitti ringa Apple och avbeställa iMacen på direkten  :rolleyes:

 

:sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu pga. detta, kommer jag, imorgon bitti ringa Apple och avbeställa iMacen på direkten :rolleyes:

 

:sarcastic:

 

Är du ironisk eller? =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och kollade in iMacen på MacHuset i Jönköping. Jag tyckte att det var en helt underbar skärm, och märkte inte alls att den var så känslig som vissa skriver. Men det är klart att ur extrema vinklar så blir ju alla TFT-skärmar svåra att se på, färgerna ändras osv - men det var absolut inte nått att oroa sig för tycker jag.

 

-> Lajson: Du ska inte avbeställa iMacen för guds skull!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du ironisk eller? =P

 

Mycket :D

 

Men allvarligt, jag våndades också varför jag tog den "Blåa pillret istället för det röda" som en av Matrix hjältarna men eftersom jag sitter med en lite föråldrad PB som är seg för bildredigering så har jag nästan inget val än att slå till den nya iMacen och den 20 tummaren passade bäst min ekonomi nu.

Om allt går bra så har jag min 20" iMac runt 8 september ( ucsh vad lång tid ) och jag verkligen ser fram emot att börja arbeta med den.

Jag gillar Mac och mac os x och efter tre månaders användning känns min winburk helt främmande när jag måste pussla om den och rensa ibland från virus.

 

Jag är helt säkert att allt tjafs om skärmens färginkonsistens från olika viklar är överdrivna av just osäkra köpare som ännu inte har fått sina macar och det glömmer man bort snabbt när man kommer att sitta framför datan.

 

Tror inte att Apple skulle släppa en imac med en dåligt LCD och det skulle inte heller gunna deras försäljning och det jag har sett från olika You Tube videos verkar skärmen vara riktigt bra även från olika vinklar ända upp 

till 160 grader.

 

Jag tänker inte på sånt utan ser framemot min nya iMac med stor förväntan att börja leka med. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Lajson: Du ska inte avbeställa iMacen för guds skull!!

 

Det måste till en världskrig eller en världsomväldande  naturkatastrof för att jag ska avbeställa min skönhet  :D:D:D  

 

Fast ibland är spänningen och väntan oliiiiiidlig, man blir :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att Apple skulle släppa en imac med en dåligt LCD och det skulle inte heller gunna deras försäljning och det jag har sett från olika You Tube videos verkar skärmen vara riktigt bra även från olika vinklar ända upp

till 160 grader.

Precis, sett ett bra antal bilder där folk tagit kort från sidan och de ser hur bra ut som helst.

 

Btw:

 

" Color: The 20" is horribly calibrated out of the box but looks great with a good profile." - många som klagar som sett den i butik , inte så konstigt då iom att den inte är bra kalibrerad vid leverans

 

Av en som har både 24" och 20" i sitt hem

" Bottom Line: I think that both displays are very good and that most people would be happy with either one. ""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, sett ett bra antal bilder där folk tagit kort från sidan och de ser hur bra ut som helst.

 

Btw:

 

" Color: The 20" is horribly calibrated out of the box but looks great with a good profile." - många som klagar som sett den i butik , inte så konstigt då iom att den inte är bra kalibrerad vid leverans

 

Av en som har både 24" och 20" i sitt hem

" Bottom Line: I think that both displays are very good and that most people would be happy with either one. ""

 

Har du beställt din iMac eller fortfarande överväger vilken modell du ska välja ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du beställt din iMac eller fortfarande överväger vilken modell du ska välja ?

 

haha, beställde första 7.e augusti när applestore öppnade som jag avbeställde, sen beställde jag en 13.e igen som jag sedan avbeställde :D, och nu funderar jag på att beställa igen :P, vill bara ha 20" då jag ska köpa tv för filmtittande, 24" är inte nödvändigt för mig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:huh:

 

Varför alla dessa avbeställningar?

 

Vet inte riktigt, osäker :D haha, sen är jag väldigt osäker på hur mycket brightness går att ställa ner på imacen, har hört att den ska vara väldigt ljus och mina ögon pallar bara 0% brightness på alla skärmar jag ägt :P, har inte riktigt fått ett bra svar på hur långt det går att ställa ner den nuvarande imac skärmen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, beställde första 7.e augusti när applestore öppnade som jag avbeställde, sen beställde jag en 13.e igen som jag sedan avbeställde :D , och nu funderar jag på att beställa igen :P , vill bara ha 20" då jag ska köpa tv för filmtittande, 24" är inte nödvändigt för mig :P

 

Ja, det var en hel del vända där och jag förstår din osäkerhet för det hade jag med.

Ringde Apple store i måndags kl.09.00 med avsikt att får information om mac minin och efter att försäljaren frågade vad jag skulle göra med datorn så komm vi överens att iMacen var bättre att redigera bilder, som är min huvudsakliga användning av datorn.

 

Interessant var när jag frågade lite låtsas ovätande försäljaren om att köra windows på iMacen och hur det skulle gå till med det så utbrast han frågandes:

Varför skulle du köra windows på en Mac ??? :superirriterad:

 

Nja,ehhh,host,host :chock: var mitt svar och inte ens försökte komma med någon förklarning av rädslan att han skulle struka min beställning 

av ren ilska över min fråga.

 

När beställningen var klar då slog mig nästa förskräkta tanke : Hur kommer min sambo att döda mig, hängning, avrättning eller långsam plågande till döden :utskallning:

 

Lycka till med din iMac köp och hoppas du blir helnöjd med den :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...