Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken Videokamera skall jag välja?


mcdonalds

Rekommendera Poster

Hej!

 

Står i valet och kvalet mellan att köpa videokameror! Så nu vill jag ha hjälp!

 

Valet står mellan tre olika, de det gäller är:

 

Panasonic NV-GS70 : 3CCDs videokamera med kompakt format!

Sony PC330: lite större videokamera med bra optik men saknar 3 CCDs...

Canon XM-2: Har tittat på den länge, dyr men har allt jag kan komma på!

 

Någons som har erfarenhet av Panasonic NV-GS70? Jag har läst den är dålig inomhus. Det som den skall användas till 90% till, men är det någon som har en och kan ge tips och råd?

 

Sen är en videokamera värd 25.000:-? Canon XM-2 har allt jag kan drömma om och den går alltid ut med topbetyg i alla tester. Har kört storebror XL-1 en massa och är mycket nöjd med den.

 

 

Så tips, hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på XM-2! Gillar du XL-1 så skulle jag till och med våga hävda att XM-2 vinner i bildkvalitet.

De andra är små och "hemanvändarprylar" och XM-2 är mer lik en semiproffskamera på alla sätt och vis. Skönt också med flera utanpåliggande reglage så man slipper ge sig in i menyerna så fort man vill ändra något.

/Errol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joachim Schmidt

XM-2 har bara gjort mig nöjd jämfört med andra billigare.

Bara man tål storleken, den är knölig att ha med sig på semestern.

Fast den ÄR dubbelt så dyr som GS70.

 

 

 

Jag ska också köpa en till. Funderar på Panasonic MX500, billig på www.cyberphoto.se. under 15 med moms.

3CCD, 3 Mpixel stillbild e ju kul.

Fast tydligen finns det inte drivrutiner till USB för att hämta stillbilder så man behöver kortläsare....

Vilken djungel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan egentligen inte svara på frågan :blush: men vill ändå slänga in ett inlägg… Jag har föregångaren till GS70, GX7 som ju inte alls har 3 CCD – men, den har en otroligt bra optik. Leica-linsen är verkligen toppen. Jag tycker att det verkar som om många glömmer kvaliten på optiken när de diskuterar digitala kameror och DV-dito. Visst är det viktigt med CCD och upplösning etc. Men linsen är minst lika viktig för slutresultatet. Så jag tycker att det är en suverän kamera – dock beror det ju på hur pass proffsigt man skall använda den – det är ju mer en konsumentkamera även om det är en mycket kompetent sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...