Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC VS MAC


makentorsk

Rekommendera Poster

Hej alla glad macanvändare jag håller på att skriva om PS VS MAC i skolan .. har precis kommit igång så all hjälp är välkommen..Surfat runt en massa men hittar inte så jätt mycket, därför söker jag mig till de som använder mac mest ....det här har jag börjat med

 

Till en PC har man flera olika operativsystem att välja på. Windows NT, Windows 2000 Windows XP eller Linux. Till en Mac finns det ett mer begränsat antal operativsystem. De flesta operativsystem till Mac är tillverkade av Apple. Vanligast är Mac OS 9 och den nya versionen som heter Mac OS X( uttalas 10). OS X är byggt på Unix vilket kommer medföra att minneshanteringen förbättras och att man får “äkta” multicasting.

 

Mac är dubbelt så snabb som PC.

 

Mac OS X är stabilare än tidigare Mac OS. Anledningen är något nytt, “Preemptive multicasting”. Det är med andra ord att multicastingen är tidsstyrd. Varje program som körs får några millisekunder på sig att utföra något. Efter att tiden tagit slut så lämnas resurserna over till ett annat program och så håller det på. Om ett program hänger sig vilket hander ofta, så hanger det sig bara den tid det tar innan ett annat program får tillgång till resurserna.T.ex om en mp3-spelare hanger sig så kan man fortfarande ladda ner sin film på Kazaa utan att en påverkas. I

 

Mac OS X har även förbättrat minneshanteringen. Alla minnesutrymmen som tillhör olika program hängnas in så att de olika programmen inte kan störa varandra. Programmet tror att det är ensammt och har allt tillgängligt minne. All kommunikation med andra program sköts via operaticsystemet. Program som körs I OS X blir I sig inte stabilare men kan omöjligt dra med ytterliggare program om det craschar.

 

Underrubriker

 

Nätverksmöjligheter

 

Internethantering

OS X har en medföljande webbläsare vid namn Safari tillverkad av Apple. Den har en rad “nya” , användbara funktiner. T.ex blockering av popup-fönster, inbyggd stavningskontroll, en google-sökfunktion inbyggd i menyraden. Det är väldigt smidigt att lägga upp nya bokmärken och om man vill söka bland sin stora bokmärkssamling så kan det göras på ett smidigt sätt.

 

Internet Explorer för XP har en del funktioner som Safari saknar.

Support för Active X, Autoinstallation av plugins och att Windows gör om skalan på en bild så den passar fönstret.

Filhantering

Systemverktyg

En sak som backup är viktig I dessa tider med många virus och andra faror för att förlora data. XP erbjuder bra backup-möjligheter. Man har stor valfrihet hur man vill göra en backup. Man kan t.ex. schemalägga så att viktig information säkerställs regelbundet. OS X saknar backup-verktyg! Man kan skriva ett eget backup-script eller så kan man betala för Apple-produkten Backup.

Hjälp

Uppdateringsmöjligheter

Båda operativsystemen kan ställas in så att användaren medelas när det finns en ny verrsion att hämta hem. X och XP är ganska lika när det gäller uppdatringsmöjligheter. X är dock något tydligare i sina beskrivningar av uppdatringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... "Allt som inte är mac" denna diskussion kanske inte hör hemma här heller... men låt gå för det då eftersom maccis var snabbare än mig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den andra låg i programdiskussioner och där tyckte jag väl att de skulle ligga mac diskussioner relaterade till mac program :)

 

Kan ju vart fel av mig också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla glad macanvändare  jag håller på att skriva om PS VS MAC i skolan .. har precis kommit igång så all hjälp är välkommen..Surfat runt en massa men hittar inte så jätt mycket, därför söker jag mig till de som använder mac mest  ....det här har jag börjat med

PS vs MAC, jag antar att du inte vill göra en Playstation vs MAC.

 

 

Till en PC har man flera olika operativsystem att välja på. Windows NT, Windows 2000 Windows XP eller Linux. Till en Mac finns det ett mer begränsat antal operativsystem. De flesta operativsystem till Mac är tillverkade av Apple. Vanligast är Mac OS 9 och den nya versionen som heter Mac OS X( uttalas 10).

Linux finns även till Mac, tex Suse, LinuxPPC, Yellow Dog och ett flertal andra linux distributioner finns till Macen.

Det har också funnits andra udda OS som A/UX (http://www.applefritter.com/ui/aux/index.html) Apples UNIX variant till 68xxx maskiner och BeOS som fanns för BeBox, sedan Mac och till sist till PC, BeOS är dock i dagsläget så gott som dött, eftersom Be upphört att existera som företag, det finns dock några open source projekt som försöker att återuppliva det.

 

Windows NT, Windows 2000 och Windows XP är bara vidareutvecklingar av varandra på samma sätt som MacOS 1 till 9. Windows 98 och ME och dess föregångare (Win 3, Win 95) har dock mer att göra med DOS än med NT ur ett rent tekniskt perspektiv. På samma sätt så kan grunden i MacOSX spåras till NEXT som i sin tur är närmast besläktad med BSD unix varianterna.

 

 

 

OS X är byggt på Unix vilket kommer medföra att minneshanteringen förbättras och att man får “äkta” multicasting.

"Multicasting" skall förstås vara multitasking, man skiljer på cooperative och preemptive multitasking. Om den är cooperative så måste alla program snällt släppa CPU resurserna och låta OSet ge dem till ett annat program, fördelen med preemptive varianten, är OSet har full kontroll över vilka program som får köra och när.

 

Minnesskydd och preemptive multitasking

 

Detta är inte unikt för MacOSX utan förekommer i alla UNIX och Linux varianter. Även Windows har stödd för detta sedan Windows NT dvs NT, Windows 2000 och XP.

Vad som är mer essentiellt i dagsläget är att Windows OSet saknar säkerhets tänkande och att kernel'n , den essentiella delen av OSet som kontrollerar hårdvaran, är mycket större och därmed mer benägen att innehålla fler fel.

 

 

 

Mac är dubbelt så snabb som PC.

Som påpekat tidigare så är detta inte sant i det generella fallet, G3'or och G4'or är approximativt jämförbara med P4 i vanliga bordsdatorer, det är något annorlunda i bärbara datorer där PC använder special varianter av pentium chipen - för att hålla strömförbrukningen nere. G5'an är dock märkbart snabbare per MHz, kanske omkring 50% extra.

Betänk även att en 2 ggr 2MHz G5, är märkbart snabbare eftersom den över lag utnyttjar båda processorer bättre, än dubbel processor PC maskiner, speciellt i Windows.

 

 

Mac OS X är stabilare än tidigare Mac OS. Anledningen är något nytt, “Preemptive multicasting”. Det är med andra ord att multicastingen är tidsstyrd. Varje program som körs får några millisekunder på sig att utföra något. Efter att tiden tagit slut så lämnas resurserna over till ett annat program och så håller det på. Om ett program hänger sig vilket hander ofta, så hanger det sig bara den tid det tar innan ett annat program får tillgång till resurserna.T.ex om en mp3-spelare hanger sig så kan man fortfarande ladda ner sin film på Kazaa utan att en påverkas.

I Mac OS X har även förbättrat minneshanteringen. Alla minnesutrymmen som tillhör olika program hängnas in så att de olika programmen inte kan störa varandra. Programmet tror att det är ensammt och har allt tillgängligt minne. All kommunikation med andra program sköts via operaticsystemet. Program som körs I OS X blir I sig inte stabilare men kan omöjligt dra med ytterliggare program om det craschar.

Drivers för hårdvara kan dra ner eller krascha OSet eftersom de kör i samma minnes utrymme (av prestanda skäl), detta är dock ovanligt eftersom detta bara är en liten del av all OS mjukvaran och program som körs på OSet.

 

Underrubriker

 

Nätverksmöjligheter

 

Internethantering

OS X har en medföljande webbläsare vid namn Safari tillverkad av Apple. Den har en rad “nya” , användbara funktiner. T.ex blockering av popup-fönster, inbyggd stavningskontroll, en google-sökfunktion inbyggd i menyraden. Det är väldigt smidigt att lägga upp nya bokmärken och om man vill söka bland sin stora bokmärkssamling så kan det göras på ett smidigt sätt.

Safri är bygger delvis på open source kod (KHTML) som apple bidragit en hel del till, Khtml används i Liunx i bla Konquer (en webbrowser).

Pop-up fönster kan blockeras på många sätt och så gott som alla webbrowsers förutom IE klara av detta tex Mozilla/Netscape, Opera, iCab och Omniweb. Andra sätt att stoppa reklam och popup fönster är att använda en så kallad proxy server (tex privoxy) som kan filtrera de utgående meddelandena om vilka sido element som skall hämtas tex reklambilder.

Stavnings kontrollen är en del av textfälts komponentens funktion dvs alla MacOSX program kan stödja detta för text inmatnings fält.

Sökfält - Mozilla har en liknande funktion med en sökknapp som kan vara inställd på ens favorit sök motor.

Själv är jag en av dem som har svårt att förstå vad som är så bra med Safaris bookmark system, jag är dock troligen något miljöskada av att använt webben och webbrowsers sedan Mosaic (1992).

 

Internet Explorer för XP har en del funktioner som Safari saknar.

Support för Active X, Autoinstallation av plugins och att Windows gör om skalan på en bild så den passar fönstret.

Active X som är ett slags windows specifik version av java och inget som man som webdesigner vill stödja eftersom det bara fungera för vissa användare. Kolla www.w3c.org för webstandards, vilket IE i dagsläget är sämst på att följa, det är dock värt att notera a IE 5 till MacOSX när den kom ut av många ansågs vara den bästa browsern och i många avseenden låg före Windows varianten och fortfarande gör det, med tex stöd för transparenta png filer.

 

Filhantering

 

Systemverktyg

 

En sak som backup är viktig I dessa tider med många virus och andra faror för att förlora data. XP erbjuder bra backup-möjligheter. Man har stor valfrihet hur man vill göra en backup. Man kan t.ex. schemalägga så att viktig information säkerställs regelbundet. OS X saknar backup-verktyg! Man kan skriva ett eget backup-script eller så kan man betala för Apple-produkten Backup.

 

Hjälp

 

Uppdateringsmöjligheter

 

Båda operativsystemen kan ställas in så att användaren medelas när det finns en ny verrsion att hämta hem. X och XP är ganska lika när det gäller uppdatringsmöjligheter. X är dock något tydligare i sina beskrivningar av uppdatringarna.

 

 

kolla arstecnica (http://www.arstechnica.com/) för en del bra mac relaterade artiklar.

 

 

Lite googlande ger följande artikel http://www.webmastermac.com/macintosh/whymac/xvsxp/ som vid en hastig anblick verkar ge en ganska bra jämförelse mellan XP och MacOSX.2.

 

Det finns många aspekter man kan vilja behandla i en Mac vs PC debat, vilket OS är enklast att använda, vilket kostar minst i utbildning, drift och underhåll, finns en vis programvara eller hårdvara bara på en platformen, vad är kostnaden för programvara och hårdvara osv ....

 

Det kan även vara värt att påpeka att det är väldigt mycket unix, linux och bsd programvara som är lätt / trivial att porta till MacOSX och att utveklar verktyg ingår i OSet, vilket är en klar fördel för hobby programmerare eftersom komersiella windows produkter är dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som backup är viktig I dessa tider med många virus och andra faror för att förlora data.

Virus? :blink: På en mac? :blink: Fattar inte :blink::blink::blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som backup är viktig I dessa tider med många virus och andra faror för att förlora data.

Virus? :blink: På en mac? :blink: Fattar inte :blink::blink::blink:

Glöm inte bort otrevliga saker som korrupta filer, kraschade hårddiskar och stulna datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad mycket du kan Hokan. Nu blev jag imponnerad.

Man har väl blivit lite arbetsskadad :rolleyes: som programmerare(mest på unix system) och mac användare (sedan ~92).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Det här var bra skrivet.

Kanske kan man använda denna infomtion till alla de människor som inte försår macens egenskaper, utan de tycker att pc är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMHO blandar du abstraktionsnivåer lite abrupt. Du går snabbt från en övergripande beskrivning till en tekniskt ingående förklaring av preemptive multitasking och skyddat minne, därefter hoppar du tillbaka till diskussioner om olika applikationer.

 

Om jag vore du skulle jag flytta de tekniska beskrivningarna till antingen ett appendix, eller till ett väl avgränsat avsnitt och sedan referera till stället så att läsaren kan välja när han eller hon vill läsa avsnittet. Det skulle göra att den tekniska nivån på texten blir mer homogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ OJ vilket härligt gensvar på min lilla tråd.. tackar alla för hjälpen, kommer använda massor i mitt arbete :) speciellt Hokan ..tacka ödmjukast.

 

Ni får gärna hjälpa mig mer om ni känner för med filhantering och även nätverksmöjligheter ..

 

Ha det bäst--

:blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...