Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Lånade" trådlös uppkoppling - arresterades


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

En man sågs sittandes på en mur utanför ett privat hus i England, surfandes med hjälp av husägarens trådlösa nätverk. 39-åringen greps sedan han ertappats av patrullerande poliser och överlämnades till Datorbrottsroteln.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte skyddar sig får man nog som ägare skylla sig själv.

Jo, fast nu kan ju "den drabbade" begära ett saftigt skadestånd, om det går till domstol...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det olagligt att snålsurfa på grannens trådlösa uppkoppling? jag har en granne som min dator kopplar upp sig på eftersom den ligger överst bland tillgängliga nätverk i airport och ibland glömmer man att byta till sin egen uppkoppling...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag tyckte folk överdriver!! Hallå okej liksom om någon kopplar upp sig på mitt så är det helt ok :) Dom kollar säkert bara mailen o går igen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det olagligt att snålsurfa på grannens trådlösa uppkoppling?

Är det olagligt att snålringa via grannens trådlösa telefon? Självklart. Men de är kodade så att det inte ska gå. Däremot finns den kodningen inte automatiskt inbyggd i trådlösa nätverk. Varför vet jag faktiskt inte. Men det blir inte lagligt för det. Och tänk om grannen betalar 15 kronor per nedladdad MB via mobilt bredband...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det olagligt att snålringa via grannens trådlösa telefon? Självklart. Men de är kodade så att det inte ska gå. Däremot finns den kodningen inte automatiskt inbyggd i trådlösa nätverk. Varför vet jag faktiskt inte. Men det blir inte lagligt för det. Och tänk om grannen betalar 15 kronor per nedladdad MB via mobilt bredband...

vem betalar 15:- per nerladdad MB?!?!?!? Det måhända att jag inte har koll på mobila uppkopplingar men det är rena rånet och om man är så dum så man betalar det då kan han gott ha det :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Nu gäller inte detta sverige, men i sverige är det olagligt att göra sitt nätverk tillgängligt till andra. Det brukar stå om det i villkoren du ska läsa genom när du tecknar ett abbonemnag för internet.

 

Har svårt att tänka mig att det kan bli datatintrång om nätet inte är skyddat.

 

vem betalar 15:- per nerladdad MB?!?!?!? Det måhända att jag inte har koll på mobila uppkopplingar men det är rena rånet och om man är så dum så man betalar det då kan han gott ha det :totaltgalen:
Det gör dom allra flesta idag om inte har en förbetald kvot ingående i sitt mobilabbonemang.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Datainspektionen tidigare har slagit fast att det inte är olagligt att surfa på ett öppet nät - däremot får man inte gå in och knäcka det skydd som har satts ut, oavsett hur dåligt det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för it-folket att se över säkerheten kanske. Att jaga snålsurfare måste väl vara höjden av resursslöseri för ordningsmakten. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kom ihåg folkpartiets s k "intrång" på SAPs intranät.

 

Vad menar du med "så kallade"? Det var ju upprepade intrång, som de även dömdes för i tingsrätten. Det betraktades ju dessutom som grovt och systematiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men deras skydd var ju inte så värst bra. Som att ha dörren olåst och på glänt.

Hur som helst var det tydligen olagligt. Liksom det som tråden handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men deras skydd var ju inte så värst bra. Som att ha dörren olåst och på glänt.

Hur som helst var det tydligen olagligt. Liksom det som tråden handlar om.

 

Skyddet var det väl inget fel på - rent tekniskt. Det var väl bara nån jeppe som inte var så noga med sitt lösenord... Men om du slarvar med dina lösenord är det väl fortfarande lika mycket intrång om jag snokar i din dator och för hemliga uppgifter vidare? Eller? Halva Folkpariet kände ju till vad som hände, sen fick ett par stackare bära hundhuvudet, som vanligt. Extra pinsamt tycker jag att det var, eftersom FP just den valrörelsen hade nån reklamslogan i stil med "Vi vill stoppa myglet". Jo, jag tackar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men deras skydd var ju inte så värst bra. Som att ha dörren olåst och på glänt.

Hur som helst var det tydligen olagligt. Liksom det som tråden handlar om.

 

mnja...den här tråden handlar väl egentligen bara om huruvida det är olagligt att snålsurfa på någons uppkoppling, inte försöka sno år sig information eller något annat från den personens dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast väldigt snart började det handla oxå om hur stort ansvar som åligger den som innehar nätverket/(intranätet).

 

 

T ex försäkringsbolagen bryr sig nog väldigt mycket om ifall kronjuvelerna är förvarade skyddade bakom lås och larm eller i en öppen vedbod för att betala ut ngn ersättning t ex. Självfallet är det fortfarande olagligt att gå in i vedboden och stjäla det som ligger där, men i fråga om pinsamhetsgrad tycker jag nog personligen det är mer pinsamt för juvelägare i det fallet än för tjuven.

 

Jag undrar t ex hur en domstol bedömer brottet om juvelerna är säker inlåsta i ett kassaskåp eller ligger framme på byrålådan i hallen, blir det samma straff för båda brotten? Jag vet inte men jag skulle ju gissa att straffen kommer variera. Men det är bara en gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...