Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AUX


deg

Rekommendera Poster

Hallo..

Eftersom jag inte har en dator som man inte kan köra X på så tänkte jag att appels aux skulle vara kul att testa. Så nu undrar jag vart man får tag på det och hur man gör helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Jag vet väldigt lite om AUX, ingenting faktiskt, men man kan väl säga så här - om det nu hade varit nåt att ha, varför köpte då Apple NeXT 1996? ;)

 

Är du nyfiken på Unix och använder Mac skulle jag satsa på Suse Linux istället. Inte för att jag vet nåt om det heller, men tydligen finns det tillräckligt många Mac-användare som är villiga att betala för det för att kunna bygga en business på det vilket är mer än man kan säga om AUX ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Följ Nils råd och kör Linux eller nån *BSD, AUX går att få tag i på nätet det är bara att googla lite.

Känner du till någon *BSD som funkar på Mac? Trodde inte det fanns utanför Darwin, och det är väl inte "äkta" *BSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NetBSD & OpenBSD de är väl äkta *BSD vad jag vet men de är nog inga "äkta" UNIX dialekter vad jag förstått (det får manju bara kalla sig om man betalt licens grejen o så vill de väl att CDE ska vara fönsterhanterare också).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
NetBSD & OpenBSD de är väl äkta *BSD vad jag vet men de är nog inga "äkta" UNIX dialekter vad jag förstått (det får manju bara kalla sig om man betalt licens grejen o så vill de väl att CDE ska vara fönsterhanterare också).

Vad som får kallas Unix och inte har inget med teknik att göra. Det är en strikt varumärkesfråga. Så vitt jag vet är väl Apple inblandade i någon process (eller om den är avslutad) där man hävdar att Unix inte längre kan betraktas som ett varumärke utan mer som en generisk benämning på en viss typ av operativsystem som fungerar på ett visst sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"The Open Group holds the definition of what a UNIX system is and its associated trademark in trust for the industry."

 

Det här med CDE kan vara rätt gammalt så dock att de fräshat upp sina "specifications" för vad UNIX är och inte är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet väldigt lite om AUX, ingenting faktiskt, men man kan väl säga så här - om det nu hade varit nåt att ha, varför köpte då Apple NeXT 1996? ;)

 

Är du nyfiken på Unix och använder Mac skulle jag satsa på Suse Linux istället. Inte för att jag vet nåt om det heller, men tydligen finns det tillräckligt många Mac-användare som är villiga att betala för det för att kunna bygga en business på det vilket är mer än man kan säga om AUX ...

Den kosstar en liten slant, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Den kosstar en liten slant, eller hur?

"De som säger att Linux är gratis värderar inte sin tid."

 

Det finns två vägar att gå - köpa för pengar eller köpa för timmar. Min gissning är att det är mer lönsamt att jobba på McDonald's eller något liknande, och köpa Linux, än att börja från scratch, ladda hem källkod, kompilera och dona. Men har man obegränsat med tid, eller bara vill lära sig allt från grunden, är ju den senare vägen bättre.

 

Nu har jag ingen länk lätt tillgänglig, men gissningsvis är det inte allt för svårt att hitta källkod som du kan plocka hem och kompilera. Annars kan du ju titta på NetBSD och OpenBSD som båda finns för ppc:

 

http://www.netbsd.org/Ports/macppc/

http://www.openbsd.org/macppc.html

 

OBS - kräver en "modern" Mac - iMac eller nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...