Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro


KelloG

Rekommendera Poster

Som sagt!

Har blivit sugen på en Mac Pro :borstatanderna:

 

Men tänkte först köpa sådan om ca 1 år tror jag för iMacen duger än så länge.

Men har kikat på Mac pro och vill man spela vilket grafik kort skall man ta då?

Mera ram i förstås.

Skall man köpa en Apple skärm eller köra nåt annat? Kanske man skulle satsta på 23" Apples skärm ändå.

Och iofs vet jag ej om det blir först om ett år man inhandlar den kanske tidigare :)

 

Spelar en del WoW oxå.

 

Och tanken med en Mac Pro är att det är så mycket lättare att uppgradera än imacen eller PB:n jag använder idag :propellerbaver:

 

tangentbord och mus har man sen tidigare :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har kikat på Mac pro och vill man spela vilket grafik kort skall man ta då?

 

Skall man köpa en Apple skärm eller köra nåt annat? Kanske man skulle satsta på 23" Apples skärm ändå.

 

Spelar en del WoW oxå.

 

GeForce 7300 GT är relativt gammalt, men det duger nog för WoW. Annars är Radeon X1900 XT ett väldigt bra grafikkort.

 

Apples skärmar är väldigt bra, men kanske inte för spel. De LCD-paneler som används i Apple Cinema Displays är S-IPS-paneler. De flesta plattskärmar som säljs idag använder TN-paneler.

 

Fördelen med en S-IPS-panel är att den visar färger mycket bättre än en TN-panel, och dessutom är betraktningsvinkeln mycket bättre. Responstid och kontrast blir däremot lidande, och TN-paneler är oftast bättre inom dessa områden.

 

Om du vill ha en skärm som lämpar sig för spel, med snabb responstid och hög kontrast, så borde du kanske inte satsa på en Apple-skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba svar som vanligt här :)

 

Kanske man borde satsa på lite bättre grafik kort från början man vet aldrig vad behoven blir :)

 

Men fördelen med en mac Pro att man kan ju alltid byta ut saker efter en tid som man ej kan med iMacen...

 

Och en Apples skärm är väl ej helt gel för tjejen håller på med foton och sånt så kanske hon skulle använda den dator mera sedan oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en Apples skärm är väl ej helt gel för tjejen håller på med foton och sånt så kanske hon skulle använda den dator mera sedan oxå.

 

Nej, inte fel alls. Snarare optimal. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det optimala för foton och sånt är väl fortfarande crt-skärmar (dessvärre?, klumpiga och tunga i jämförelse).

 

Jo, det stämmer nog. Jag tänkte bara när det gäller TFT-skärmar. :blushing:

 

Däremot kommer IPS-paneler väldigt nära CRT-skärmar när det gäller färger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör...snika inte som jag gjorde med att ta ett GF7300GT, mitt ATI Radeon X800 i min gamla PC är det nästan mer drag i

 

Samt safta på med minst 3 gig RAM det kommer du inte ångra, sitter själv med bara 2gig med har 1gig till på ingång ;)

 

Du lär inte ångra ett köp av Mac Pro, finns kraft och utbyggnads möjligheter så det räcker....känns som inget är omöjligt men denna dator....kör själv både WinXP + Vista i Paralells utan nån nämnvärd prestanda förlust

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med processorerna?

Är de fastlödda i moderkortet eller är de oxå utbytbara?

 

Fick för mig att det var samma minne som i iMacen, men det är ju ECC.

Inte kompatibelt vad jag vet, samt att man inte kan blanda olika storlekar på RAM heller.

 

Nån som kan konformera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick för mig att det var samma minne som i iMacen, men det är ju ECC.

Inte kompatibelt vad jag vet, samt att man inte kan blanda olika storlekar på RAM heller.

 

Nån som kan konformera?

 

Ja, det stämmer. Inte kompatibelt alls. SO-DIMM (200-pin) i iMac, ECC FB-DIMM (240-pin) i Mac Pro. Det innebär alltså att de olika modulerna har olika fysiska storlekar. Dessutom är modulerna i Mac Pro självkorrigerande (ECC) och fullbuffrade (FB), vilket antagligen inte stöds i iMac. RAM måste vara ECC FB i Mac Pro, och de måste installeras parvis, till exempel 2x512 MB, 2x1 GB och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med processorerna?

Är de fastlödda i moderkortet eller är de oxå utbytbara?

 

Dom sitter i 771-socklar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snor tråden lite...

 

Jag funderar på att gå över till Mac från PC. Arbetar med grafisk design samt 2d-animering och video. Fortsätter gärna med Premiera och AfterEffects.

Men vad är egentligen skillnaden på iMac och MacPro? Om jag lägger ner pengar på extra RAM till en iMac, klarar jag mig inte på det? Är en MacPro automatiskt bättre, även i grundutförande?

Nu blandar jag inte in uppgraderingsmöjligheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snor tråden lite...

 

Jag funderar på att gå över till Mac från PC. Arbetar med grafisk design samt 2d-animering och video. Fortsätter gärna med Premiera och AfterEffects.

Men vad är egentligen skillnaden på iMac och MacPro? Om jag lägger ner pengar på extra RAM till en iMac, klarar jag mig inte på det? Är en MacPro automatiskt bättre, även i grundutförande?

Nu blandar jag inte in uppgraderingsmöjligheterna.

Snabbare processorer, fler processorkärnor, mer cacheminne, kan hantera mycket mer minne, kan dessutom RAIDa interna diskar och få snabbare diskar. Samt att den kan uppgraderas väldigt mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det optimala för foton och sånt är väl fortfarande crt-skärmar (dessvärre?, klumpiga och tunga i jämförelse).
Ja, det är de som ger bästa färgerna. Men wivsonic har skärmar som är grymma även i lcd.

 

Denna sitter jag med på jobbet.

http://www.viewsoniceurope.com/se/Products...E2/VA2010wb.htm

 

Som bra CRT skulle jag klart rekommendera denna:

http://www.viewsoniceurope.com/se/Products...phics/G90fB.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbare processorer, fler processorkärnor, mer cacheminne, kan hantera mycket mer minne, kan dessutom RAIDa interna diskar och få snabbare diskar. Samt att den kan uppgraderas väldigt mycket...

 

Är det någon idé för mig att skaffa en sån jämfört med iMac? Om jag tex tar den "billigaste" Mac Pro på Apple.se med minst minne (men jag köper till själv) och utan massa HDD och allt annat. Eller ska jag isåfall gå på en lite bättre iMac?

Jag menar, om jag snålar med en Pro kanske den förlorar sin kraft?

 

Jag har för övrigt redan en 24" skärm som är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt!

Har blivit sugen på en Mac Pro :borstatanderna:

 

Men tänkte först köpa sådan om ca 1 år tror jag för iMacen duger än så länge.

Men har kikat på Mac pro och vill man spela vilket grafik kort skall man ta då?

Mera ram i förstås.

Skall man köpa en Apple skärm eller köra nåt annat? Kanske man skulle satsta på 23" Apples skärm ändå.

Och iofs vet jag ej om det blir först om ett år man inhandlar den kanske tidigare :)

 

Spelar en del WoW oxå.

 

Och tanken med en Mac Pro är att det är så mycket lättare att uppgradera än imacen eller PB:n jag använder idag :propellerbaver:

 

tangentbord och mus har man sen tidigare :totaltgalen:

det var mig en överraskning

 

vad är det du saknar hos imacen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon idé för mig att skaffa en sån jämfört med iMac? Om jag tex tar den "billigaste" Mac Pro på Apple.se med minst minne (men jag köper till själv) och utan massa HDD och allt annat. Eller ska jag isåfall gå på en lite bättre iMac?

Jag menar, om jag snålar med en Pro kanske den förlorar sin kraft?

 

Jag har för övrigt redan en 24" skärm som är bra.

 

 

Det urgamla rådet att aldrig snåla på minne gäller ännu. När jag skaffade Mac Pro 2x3GHz Quad-Core i våras lät jag Apple sätta i 2 GB minne. Den kändes snabb i jämförelse med min gamla G4 men när jag stoppade i 4 GB till så blev det som en helt annan maskin. Allting går så mycket fortare än med 2 GB minne. Även enkla saker som att öppna fönster och program händer omedelbart. Jag gör en heldel bildredigering i 16 bit djup och är för första gången riktigt nöjd med vad maskinen klarar av. Men det kräver MER än 2 GB minne, är min erfarenhet.

När det gäller grafikkort så är i alla fall jag väldigt nöjd med Radeon X1900. Jag har kört endel spel i XP på en Bootcamp partition och kortet klarar att köra snabba bilspel som Flat Out & WTCC med alla grafikreglage ställt på högsta kvalitet. Ursnyggt! Det sitter en ganska häftig fläkt på kortet som genast går igång med sådan belastning (klart hörbart). Men normalt sett så hörs inte denna fläkt.

När det gäller skärmar så tror jag att man måste bestämma sig för om man i första hand är en ”spelare” med behov av snabba svarstider, eller en ”grafiker” med primärt behov av exakt färgstyrning och bra skärpa. Är man det senare tror jag att man skall titta på vad folk i den grafiska branchen köper till sina arbetsstationer: en och annan använder säkert Apples skärmar, men annars är det värt att ta en titt på LaCie, Eizo & NEC produkter. Men kvalitet kostar!

Lycka till!

/yeshe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det urgamla rådet att aldrig snåla på minne gäller ännu...när jag stoppade i 4 GB till så blev det som en helt annan maskin.

Samma här. Man vänjer sig dock fort. ^_^ Men det märktes en klar skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Mycket diskussion om grafikkort här. Det är väl där den riktiga skillnaden sitter nu för tiden.

 

Men man undrar: spelar det så stor roll, man kan ju alltid köpa till i efterhand, eller?

 

De gamla mac-specialproblemen finns väl inte kvar nu längre, vilket grafikkort som helst borde väl fungera? Går det inte bara att stoppa i ett X8000-kort (eller vad som nu är bra - själv har jag ingen aning), måste man fortfarande titta efter mac-kompatibla kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korten måste stödja något för att kunna användas i OSX. Min dator gick inte ens och starta när jag hade ett PC-kort i andra sloten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon idé för mig att skaffa en sån jämfört med iMac? Om jag tex tar den "billigaste" Mac Pro på Apple.se med minst minne (men jag köper till själv) och utan massa HDD och allt annat. Eller ska jag isåfall gå på en lite bättre iMac?

Jag menar, om jag snålar med en Pro kanske den förlorar sin kraft?

 

Jag har för övrigt redan en 24" skärm som är bra.

 

Att använda dom nya iMac:arna som professionell grafiker är nog inget att rekommendera då nya skärmarna inte lämpar sig alls för det. Dessutom är en Mac Pro också mycket trevligare att jobba med i Premiere Pro och After Effects, speciellt om du redigerar HD. Jag använder iofs inte dom programmen men Final Cut Pro och Combustion är mycket trevligare att jobba med om man har mer kraft. :)

Redigerar du HD-material alls så får du nog åtminstone ta mellan-modellen med 4 GB iaf.

Lägsta räcker gott och väl för DV-material osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korten måste stödja något för att kunna användas i OSX. Min dator gick inte ens och starta när jag hade ett PC-kort i andra sloten.
Aha. Med andra ord finns det alltså inte mer val än det Apple erbjuder! Surt! Går det åtminstone att "efterköpa" de kort som Apple har som val eller finns de inte heller att få tag på? (om man skulle få lust med 3 skärmar eller något annat onödigt)

 

Finns det någon lista över kort som stöds kanhända?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har beställt en Mac pro åt mig nu får den om typ 2 veckor :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har beställt en Mac pro åt mig nu får den om typ 2 veckor :)

 

 

Grattis! :D:skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! :D:skondans:

Eller ska man gråta? blir ju ett stort hål i plåmboken men men det svider bara en gång som nån ksa tidigare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller ska man gråta? blir ju ett stort hål i plåmboken men men det svider bara en gång som nån ksa tidigare!

 

 

Du kommer njuta desto mer varje gång du använder den. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...