Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kassettband till cd


Storklas

Rekommendera Poster

Har mängder med intressant material inspelat på gamla kassettband. Hur för jag på snabbaste och enklaste sättet över det på cd? Nån som vet? Behöver inte alls vara i stereo eller något som helst tjusigt ljudformat, men det måste gå att hitta i materialet efteråt... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt omständigt, blir ju samma princip som att föra över vinyl.

Jag använde ett program som heter CD-SpinDoctor och ingår i Toast Titanium.

Då får man använda en kabel mellan sin förstärkares Tape Out och över till datorns mikrofoningång.

Exakt hur jag gjorde kommer jag för tillfället inte ihåg, var ett tag sen jag flyttade över lite vinyl till MP3-format.

 

 

Men fler har säkert andra förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera olika program att göra detta med.

Amadeus II, SoundStudio är shareware.

Vill man ha lite bättre kvalitet så finns Peak och Spark.

Om jag inte minns helt fel så har Olle på Macworld testat dessa program och tyckte Spark var bäst.

 

Sen är det som Poca beskriver,

koppla kassetdäcket till datorn och spela in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Selv bruker jeg Peak DV (som fulgte gratis med Final Cut Pro 2) og jeg er godt fornøyd med det. Det er ikke for komplisert men er lett å finne ut av, samtidig som det gir god kvalitet og har funksjoner som "Normalize" (justerer volumet på den ferdige innspillingen slik at du optimerer signalstyrken uten at de kraftigste delene av innspillingen overmodulerer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste också göra tracks av låtarna (spår) annars blir det en enda lång låt. Spin Doctor kan göra detta automatiskt - men inte så bra, träffar lite fel då och då. Men det är ändå en hjälp på vägen,

Se till att ha senaste SpinD, då de tidigare versionerna gärna överstyr. Där är Peak och Spark bättre.

(Spark LE är gratis och räcker till, men Spindoktorn är enklare och man kan påverka ljudbilden redan vid inspelning istf att göra detta e efterhand.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...