Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Någonstans börjar det!


ackiboa

Rekommendera Poster

shazia.jpg

 

Cyberpet tycker att några av oss är gnälliga, ofta bär missnöjet heller inte vidare, varken här eller någon annan stans. Lite av allas skyldighet måste ju vara att också hitta tecken på lite mer hoppfulla inslag i vår värld - trots novembermörkret.

 

Shazia Mirza ovan är en muslimsk kvinna som valt att turnera i Europa som stå-upp-komiker. Hon bär traditionella svarta kläder och svart huvudduk men bryter med sin humor igenom många barriärer, publiken stortrivs. Schazia är utåtriktad, söker kontakt och slår åt alla håll med vass ironi, hon är naturligtvis en helt ovärderlig brobyggare mellan öst och väst. Något sådant här har vi aldrig tidigare sett.

 

USAs och Israels moderna vapenteknologi ändrar inget i sak, motståndet mot väst går inte att slå ned med tanks och bomber, nya självmordsbombare poppar upp i snabb takt. Jag tror på allvar att det kan bli humorn som blir den slutgiltliga nyckeln mot främlingsskap och krig. Får jag uppleva världsfreden ska jag minnas Shazias pionjärarbete.

 

(Bildsekvensen ovan är ett litet hopplock från två olika kulturinslag i torsdagens SVT-sändningar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USAs och Israels moderna vapenteknologi ändrar inget i sak, motståndet mot väst går inte att slå ned med tanks och bomber, nya självmordsbombare poppar upp i snabb takt. Jag tror på allvar att det kan bli humorn som blir den slutgiltliga nyckeln mot främlingsskap och krig. Får jag uppleva världsfreden ska jag minnas Shazias pionjärarbete.

Min egen oppfatning er at det er ikke de muslimske terrorist-/frigjørings-gruppene som rekruterer selvmordsbombere i midtøsten. Det er Israel som i virkeligheten rekruterer dem (indirekte).

 

Det er Israelernes angrep med overlegen ildkraft og teknologi, samt deres undertrykkelse og fortrengning av Palestinerne som gjør enkelte så opprørt at de ønsker å ofre seg selv i kampen mot okkupasjonsmakten.

 

Skal det bli noe håp om en bedring av situasjonen i Palestina/Israel må Israel (som okkupasjonsmakt) ta det første steget (ikke Palestinerne, som Sharon mener), og det må skje over lang tid ettersom både Israelere og Palestinere må endre sine syn om hverandre, før de kan oppnå fred. Det er vel på det punktet at humor kan gjøre mest nytte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...