Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konstnad för bandbredden?!


Pox

Rekommendera Poster

Vad en iPhone kostar att köpa är ju ingen hemlighet, men vad sjutton kostar det att använda den? Hur ser AT-T:s iPhonavtal ut prismässigt vad gäller samtal, sms och - viktigast av allt - bandbredden?

 

Nån som lyckats klura ut det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just AT&Ts abonnemang är flatrate. Man betalar $59 eller liknande beroende på plan i månaden. Inte mer eller mindre så länge man håller sig inom sina minuter, vilket är ganska många. Datatrafiken är obegräänsad och kostar inget utöver månadskostnaden.

 

Men varför vill du veta det? Ska du flytta till USA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På så vis! Tack!

 

Nej jag tänker inte flytta till USA. Men det kan ju ge en vink om hur abonemangen kommer se ut här hemma.

 

400-500 kr / månad för x antal fria minuer (och sms?!) samt fritt internet... det vore inte så dumt.

 

Jag har ett 399kr/mån (+ moms) från Tele2 där jag har 3000 fria minuter och 3000 fria sms. Problemet är att kostnaden för datatrafik gör att priset lätt sticker iväg ändå. Så det verkar som om iPhone kan bli ett bra köp för mig även ur en rent ekonomisk synvinkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr. Det ger inte den minsta vink om hur abonnemangen kommer att se ut här.

 

Många tror att vi i Sverige och de i USA har samma typ av abonnemang. Att vi betalar på samma sätt och har ungefär samma typ av operatörer. Det har vi inte. Så här har jänkarna sedan länge betalat sina mobilräkningar. Flatrate är betydligt vanligare i USA än i Sverige och det är så här de amerikanska standardabonnemangen ser ut sedan långt tillbaka.

 

Det enda det ger en vink om är att iPhone säljs med i princip amerikanskt standardabonnemang i USA. Det betyder inte att vi inte kommer kunna köpa den i Sverige med svenskt standardabonnemang.

 

Tyvärr, men de svenska teleoperatörerna kommer inte införa nya abonnemang bara för att Apple vill kränga sin iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone är ju till stor del ett portabel internet. Teleoperatörerna kan ju inte bara ignorera det och sätta standardkostnaden 10-15 kr/MB. Ingen kommer ju att kunna använda en av de bästa funktionerna på iPhone då! Om den svenska iPhone operatören kommer att göra så så får alla Macworld forum medlemmar bombadera operatören med mail ang. hur korkat det e att sätta ett sånt abonemang på en sån telefon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle de inte kunna det? iPhone är inte direkt en revolution vad gäller möjligheten att surfa och e-posta i mobiltelefonen. Varför skulle just iPhone innebära en skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Operatörerna i Sverige har än så länge inte fattat att med lägre priser på datatrafik skulle konsumtionen öka.

 

Portabelt internet är idag även många PocketPC och SmartPhones, ändå har operatörerna inte sänkt priserna Så att iphone skulle göra skildnad är att ha lite förstor förhoppningar skulle jag tro.

 

Har själv en PocketPC så.. jag har fått erfara vad datatrafik kan kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att Apple kan ställa mycket detaljerade krav på utformning och prissättning av abonemangen.

 

Både Apple och operatören vet vilken storsäljare telefonen är och hur viktigt det är att få sälja den. Om den ena operatören inte går med på Apples krav, så står det ju flera på kö.

 

Det skulle förvåna mig mycket om Apple accepterar att iPhone i Sverige/Europa moppestryps pga dyr bandbredd.

 

Bara det här med att det enbart blir en enda operatör som kommer sälja och stödja iPhone är ju ovanligt, så varför skulle inte trafikpriserna kunna förändras?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Jag är övertygad om att Apple kan ställa mycket detaljerade krav på utformning och prissättning av abonemangen.
Varför skulle dom det? Ingen annan har det i någon större grad på mobil-data. Europa är USA.

 

Både Apple och operatören vet vilken storsäljare telefonen är och hur viktigt det är att få sälja den. Om den ena operatören inte går med på Apples krav, så står det ju flera på kö.
På vad sett är det så att iPhone blir unik gentemot andra i Europa? Hypen har liksom lagts sig sedan länge.

 

Det skulle förvåna mig mycket om Apple accepterar att iPhone i Sverige/Europa moppestryps pga dyr bandbredd.

 

Bara det här med att det enbart blir en enda operatör som kommer sälja och stödja iPhone är ju ovanligt, så varför skulle inte trafikpriserna kunna förändras?!

Varför skulle dom kunna förändras? är det inte bättre att du svara på det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone är en produkt som snart sagt kommer att sälja sig själv. Apple har sannolikt stort inflytande över hur prisplanerna skall se ut.

Med detta sagt: SPEKULERA kan man göra, men veta är en annan sak :closedeyes: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får nog snart se hur det kommer bli, Europalanseringen kommer förhoppningsvis inledas i September. Sverige vette fan, men det ryktas iaf om en Europalansering på Apple Expo.

 

Personligen vill jag ha flat-rate, annars blir man ju snål av sig och låter bli att utnyttja den till fullo. Sen att jag inte har råd med någon iPhone är ju en helt annan femma. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Iphone är en produkt som snart sagt kommer att sälja sig själv.
Kanske det, men det är ingen revolutionerande produkt och det är ingen mängdvara. Den säljs till en viss målgrupp.

 

Eftersom vi i dagslägen inte vet om den ens kommer ha 3G så kanske vi inte ska ropa hej och höja den till skyarna. Edge är liksom en gammal teknik och det finns inte fullt utbyggt i alla nät.

 

Dessutom har det framkommit att den är svår att skriva sms på. Kommer det då bli lättare att skriva in webbadresser tro? skulle inte tro det. Den verkar inte ens ha T9, så... Revolutionerande produkt, NEJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...