Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur göra med denna internetfodran?


Semmelman

Rekommendera Poster

OK, jag gjorde en liten dumhet, men hur skall jag göra nu? Börjar från början: För 2-3 år sen anmälde jag min hemsida till en internationell tävling anordnat av nåt irländskt företag, inget skumt med det företaget utan helt OK. Men när jag skrev anmälan på deras hemsida var det lite sent på natten och jag tänkte att detta kan knappast vara bindande förrän jag betalar eller att jag får nån sort svarsbrev där jag skall godkänna anmälan el liknande så jag tryckte på enterknappen nör formuläret var ifyllt och skulle sova på saken om jag tyckte det var värt en tusenlapp att vara med. Detta var ju dumt inser jag nu förstås men jag tänkte då att betalar jag inte så är jag inte med helt enkelt.

 

Ingen bekräftelse kom och jag som inte var intresserad längre glömde bort det hela. Efter ett halvår kom ett brev där det stod att jag inte kom till finalgruppen men med följde också ett inbetalningskort. Jag tyckte ju då att det var ju inte alls värt att betala något alls längre, så jag lät det bero. Det var liksom enklast. Efter en månad kom ytterligare ett inbetalningskort. Jag tänkte att vi kan väl se om de framhärdar eller tröttnar. Sen kanske det kom ett tredje brev men det kan jag inte riktigt minnas men ett eller två år gick sen och jag slängde breven men nu i veckan kom då ett brev från ett engelskt inkassoföretag som ville ha 100 nånting (varken euro eller pund angivet) och hänvisar till att de tagit över fodran från något bolag jag inte kan minnas.

 

Jag gick till banken för att få hjälp att betala och syna fodran så att den var riktig å inte falsk men kvinnan bakom disken sa också att inkassoföretaget måste kunna bevisa att på denna hemsida där jag anmälde mig står tydligt att en anmälan förbinder mig att betala. Jag kan ju inte minnas hur det var men ifall jag hade läst något sånt så hade jag ju inte gjort som jag gjort så jag lutar åt att nåt sånt inte stod skrivet.

 

Alla fall skrev jag epost till företaget och frågade om de kunde bevisa detta. (hur de nu skulle kunna göra det har jag ingen aning om) Jag har ännu inte fått något svar men tanken föll mig in att de kan ju låta bli att svara och skicka nya saltade fakturor i en evig ström.

 

Jag har studiebidrag nu och tusen spänn är inte en spottstyver så det vore välkommet om jag slapp betala, men om jag lyder bankens rådgivare så kan jag ju riskera att få betala mer ränta och i värsta fall rättegångskostnader vilket jag definitivt inte skulle ha råd med.

 

Vad tror ni? Är deras krav oriktigt eller får jag bita i det sura äpplet och betala? Det borde finnas många liknande fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förnuftet säger att du inte kan vara betalningsansvarig om du inte har fått en bekräftelse som du skickat in, eftersom det, rent teoretiskt skulle kunna vara nån annan som anmält dig.

men förnuft och juridik går inte samma väg alltid, så vad vet jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er enig med treebeard.

 

Så lenge du ikke mottok noen form for bekreftelse på din anmällan, som de jo burde være forpliktet til (man får jo slike bekreftelser selv om man anmällar seg et sted som er gratis og), bør man ikke være betalingsansvarlig.

 

Hvordan kan de vite at det faktisk var du, og ikke noen annen som amnält deg (måtte du føre opp noen bestemte opplysninger som kunne bekrefte at du ikke kom med en falsk anmällan?).

 

Dessverre så vet jag at inkassoforetak er mer opptatt av å sende ut innbetalingskort og true med rettsak, enn å løse situasjoner (som at kunden ikke har betalingsansvar) som de ikke kan tjene penger på. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta förstärker vad redan de gamla grekerna visste: tänk först och klicka sen! ;) Man får sig en tankeställare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk först och klicka sen!

Men ibland klickar det och så klickar man först… :rolleyes:

Det er som Amerikanerne, eller rettere sagt Texanerne sier: "Sometimes, for no particcular reason, you just get a little trigger happy" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he… önskar att jag hade slika däringa tordönsmaskiner tillhands och såg lika tuff ut när nästa fodran kommer! Så ni menar att jag iskallt utan risk skulle kunna se på hur högen inkassokrav växer och vara säker på att de inte en vacker dag sänder ryska maffian på mig?

 

Tyvärr så är jag ganska ärlig så jag råkade nämna i eposten till dem att jag hade anmält mig till en internettävlan, men jag skrev inte vilken så teoretiskt behöver det inta vara jag som anmälde mig, hursomhelst har jag aldrig sänt någon bekräftelse på anmälan.

 

Gulp... I'm not sure I'm enough man for this!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att du inte ska betala, har du ingen konsumentvägledare på den ort där du bor?

Tala med den i så fall, eller skriv till Konsumentverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta och kolla upp ORDENTLIGT hur inkassobolagets fordran ser ut innan de vrider om öronen på dig... du kan inte blunda och tro att det går över av sig självt! Om du inte bestrider fordran accepterar du den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...