Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X Leopard på en vanlig PC


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

A_bite_of_the_apple

mac minin verkar vara den mest stabila intelmacen

 

har också haft otur med mina Macar, 2 trasiga MacBook har jag gått igenom. Däremot har bägge iMacarna fungerat fint (G4:an är helt klart den bästa Macen jag nånsin haft) iMac-intel funkar än så länge utan några fel eller irriterande problem

 

hade gärna sett ut uttag för hörlurar i Apples tangentbord, irriterande placering har det iaf nu på iMacen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar
Alltså, jag skulle ljuga om jag sa mig VETA att Apple har kass kvalitét rakt igenom. Då skulle de heller inte ha så många användare. Men jag tror absolut att kvalitetskontroll har brustit i och med bytet till Intel.

 

Jag har personligen inte ägt någon bra Mac....det står en G5 PowerMac på jobbet som tuggat på länge utan prob dock. Inte min...

 

Jag tror VÄLDIGT många skulle byta eller dualboota om möjligheten fanns.

 

Jag är mycket sugen på att köpa en Mac Mini till vardagsrummet....jag är inte speciellt orolig för att den ska krångla.

 

Vet inte om det är någon skillnad om man köper från Applestore direkt, eller om man köper "över disk"? Har köpt mina datorer direkt från Macoteket, och det har som sagt hittills fungerat bra! :)

 

Försökte köpa min PowerBook G4 från AppleStore och det var det värsta jag varit med om! Att ta emot 25 000 spänn (i förskott) är inga som helst problem (tydligen), men att betala tillbaka skiten (när jag hävt köpet pga säljarens dröjsmål) tar två veckor!

 

Kundtjänst var under all kritik! Antingen ljuger de, är inkompetenta eller kraftigt underbetalda (jag utesluter inte samtliga tre alternativ).

 

Blev lite Off-topic där en stund, men vem går inte igång när han hör ordet "Apple-kundtjänst"?! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Skulle gärna se Mac OS X på valfri "PC". Skulle definitivt byta OS på mina 2 PC:s hemma i så fall! :)
Finns det många som skulle göra. Vet även gamers som skulle det faktiskt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det många som skulle göra. Vet även gamers som skulle det faktiskt.

 

Ja, definitivt. Eller i alla fall ha möjligheten att välja mellan båda systemen.

 

Spelar en hel del själv (är ensam "macare" i ett LAN-gäng) och trots att min Mac kanske inte är lika snabb i spel som polarnas Windows-burkar, så fungerar våra nätverkssammankomster överlägset bäst för mig. Aldrig några problem med drivrutiner/nätverksinställningar/brandväggar/spel-patchar osv. Det får faktiskt en och annan PC-lirare att börja snegla åt Macen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Censurkungarna är igång igen!

 

Det finns en viss skillnad mellan censur och att hålla lite allmän ordning och reda när folk inte har vett att uppföra sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det finns en viss skillnad mellan censur och att hålla lite allmän ordning och reda när folk inte har vett att uppföra sig!
Frågan är troligen, hur ni "censurerar", inte att ni gör det.

Ps. jag anmäler inget till moderatorer längre. bara till admin pga dåligt förtroende för moderatorerna här. Efter allt som hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle iofs kanske vara bra att köra OS X på vilken PC som helst, förutsatt att det funkar lika bra som på en Mac. Vissa säger att den hackade OS X funkar kanon, andra har väl haft det lite motigare.

 

Personligen är jag tveksam till att satsa på det, eftersom de Macar som jag är intresserade av inte är dyrare än motsvarande PC. Jag har dessutom svårt att tro att det skulle fungera smärtfritt. Men det är bara jag det.

 

Däremot så tror jag att risken är stor att om Apple släpper OS X till "vanliga" PC:S så kommer inte Apple att existera efter ett tag. Och då finns ju inte OS X heller... man skulle behöva höja priset till någon av Vistas högre nivåer för att tjäna in tappet av såld hårdvara, och med en sådan prissättning - vem kan konkurrera mot någon som har 90% av marknaden? Även om Apple har en välfylld kassakista, så kan man aldrig klara ett priskrig med Microsoft.

 

---

 

Åsså lite OT - Det är väl själva f-n att folk inte kan hålla en trevlig nivå! Kanske dags för ett varningssystem? Tre varningar = banning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är troligen, hur ni "censurerar", inte att ni gör det.

Ps. jag anmäler inget till moderatorer längre. bara till admin pga dåligt förtroende för moderatorerna här. Efter allt som hänt.

 

Haha, nä...det är nog lika bra det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle iofs kanske vara bra att köra OS X på vilken PC som helst, förutsatt att det funkar lika bra som på en Mac. Vissa säger att den hackade OS X funkar kanon, andra har väl haft det lite motigare.

 

När det gäller att köra OS X på andra hårdvaror än Apples så låter det ju häftigt att det funkar! Vore kul att testa det.

 

Det är förstås enklare för Apple att upprätthålla kvaliteten på operativsystemet när de vet exakt (i väldigt stor utsträckning iaf) vilka kombinationer av hårdvara som systemet kommer att köras på. De har ju kontroll över den delen också. Det är en fördel och ett skäl att endast låta OS X vara officiellt kompatibelt med Apples hårdvara.

 

Sedan vill de säkert sälja sin platform som ett koncept besåtende av både hårdvara och mjukvara, det är ju en annan aspekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej.

 

Jag har just nu en mac som jag delar med andra och vill köpa en ny dator. Jag funderar på om jag ska ha pc eller mac, om jag ska ha pc så bygger jag den själv. En sak jag undrar över är att det finns hundratals med åsikter och tester om pc eller mac är bäst, men i alla dessa så utgår man ifrån en mac pro som kostar 30 000 och en dell-laptop som kostar 7000. Då är det väl ganska självklart att macen är överlägsen. Jag skulle vilja se åsikter och tester där folk har jämfört macdatorer och pcdatorer för samma pris, t ex 20 000. Jag har mac och det fungerar väldigt bra men jag tror ändå att jag får mer pengar för en hemmabyggd pcdator. Det här om att pc-datorer är så instabila har väl mycket med windows att göra? Rätta mig om jag har fel, i såfall skulle det optimala ju vara att köra mac os x på en pc-dator, jag läste om någon usb-anordning som gjorde att det fungerade, någon som har erfarenhet? Jag vill gärna ha åsikter i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har just nu en mac som jag delar med andra och vill köpa en ny dator. Jag funderar på om jag ska ha pc eller mac, om jag ska ha pc så bygger jag den själv. En sak jag undrar över är att det finns hundratals med åsikter och tester om pc eller mac är bäst, men i alla dessa så utgår man ifrån en mac pro som kostar 30 000 och en dell-laptop som kostar 7000. Då är det väl ganska självklart att macen är överlägsen. Jag skulle vilja se åsikter och tester där folk har jämfört macdatorer och pcdatorer för samma pris, t ex 20 000. Jag har mac och det fungerar väldigt bra men jag tror ändå att jag får mer pengar för en hemmabyggd pcdator. Det här om att pc-datorer är så instabila har väl mycket med windows att göra? Rätta mig om jag har fel, i såfall skulle det optimala ju vara att köra mac os x på en pc-dator, jag läste om någon usb-anordning som gjorde att det fungerade, någon som har erfarenhet? Jag vill gärna ha åsikter i ämnet.

 

the bump of the year

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har just nu en mac som jag delar med andra och vill köpa en ny dator. Jag funderar på om jag ska ha pc eller mac, om jag ska ha pc så bygger jag den själv. En sak jag undrar över är att det finns hundratals med åsikter och tester om pc eller mac är bäst, men i alla dessa så utgår man ifrån en mac pro som kostar 30 000 och en dell-laptop som kostar 7000. Då är det väl ganska självklart att macen är överlägsen. Jag skulle vilja se åsikter och tester där folk har jämfört macdatorer och pcdatorer för samma pris, t ex 20 000. Jag har mac och det fungerar väldigt bra men jag tror ändå att jag får mer pengar för en hemmabyggd pcdator. Det här om att pc-datorer är så instabila har väl mycket med windows att göra? Rätta mig om jag har fel, i såfall skulle det optimala ju vara att köra mac os x på en pc-dator, jag läste om någon usb-anordning som gjorde att det fungerade, någon som har erfarenhet? Jag vill gärna ha åsikter i ämnet.

 

Jag tycker denna fråga är ganska självklar.

Du får naturligtvis mer dator (beräkningsmässigt/krona) för pengarna genom att bygga själv,

du får däremot inte designen och ett betydligt mer underhållsfritt system.

 

När systemet väl är fungerande så fungerar det likabra som på en "riktig" mac,

men du kommer aldrig kunna vara helt säker på att din installation kommer fungera efter nästa uppdatering osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker denna fråga är ganska självklar.

Du får naturligtvis mer dator (beräkningsmässigt/krona) för pengarna genom att bygga själv,

du får däremot inte designen och ett betydligt mer underhållsfritt system.

 

När systemet väl är fungerande så fungerar det likabra som på en "riktig" mac,

men du kommer aldrig kunna vara helt säker på att din installation kommer fungera efter nästa uppdatering osv.

 

Bra sagt!

OSx på mac och windows på PC

Bättre rätt system på rätt maskiner istället för fel system på fel maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...