Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X Leopard på en vanlig PC


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Den här tråden ger mig en bild i huvudet. Bilden av Toyotareklamen där det kommer in en kille med nån amerikansk skräpbil, med påklistrade Toyotaemblem. Han vill ha lika bra service som de som kör riktiga Toyota.

 

Inom marknadsföring finns det ett begrepp som heter stuck in the middle. Detta visar på att man inte kan vara både billigast och bäst samtidigt. Det var ju inte enbart detta diskussionen handlade om, men inte en chans att Apple skulle göra misstaget att licensiera sin mjukvara till andra hårdvarutillverkare, då detta är Apples incitament för att folk skall köpa macar. Det vore som att skjuta sig själv i foten.

 

Andra hårdvarutillverkare inom hemelektronik har ju gjort så, med varierande resultat. Det enda positiva är när säljaren på siba säger att "jo, det är egentligen det här bildröret/LCD-panelen, men de har sålt det under ett annat billigare märke."

 

Tror inte Bang&Olufsen skulle sälja sina produkter i billighetsvarianter för att locka en bredare publik. (Hoppas att det inte var en för banal jämförelse.) Samtidigt är inte Macdatorer, eller deras operativsystem särskilt dyra i jämförelse med konkurrenterna idag.

 

Någon nämnde att Apple säljer en upplevelse och det är huvudet på spiken.... precis som B&O. Apple vill ha livstidskunder, och det får man genom att sälja ett helt koncept. Det är också därför som det finns Mac-talibaner och tonvis med oavlönade Appleambassadörer bland oss användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar
Säger en som aldrig visar upp några irrationella band till sina datorer här på forumet... :rolleyes:

 

Jag sa inget om "skitwindoze" den här gången, bara du. Jag helt enkelt konstaterar att vertikal integrering har sina fördelar, såvida inte DU har några invändningar till att så skulle vara fallet? :elaktflin:

 

Hahaha jo det är klart jag har.....men irrationella? Menar du att du gjorde det nu? :chockadskeptisk:

 

Invändningar....njae. Jag gillar OSX det är väl ingen hemlighet...jag skulle personligen gärna se att dom öppnade upp för annan hårdvara(även skitburkar) :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I själva verket är alla bara rädda att apple ska släppa os x till andra tillverkare. För då är ju inte vi mac ägare speciella längre. helt plötsligt har alla mac os x!

Jag bryr mig inte om hur många som kör Mac OS X, det må vara 10% eller 90%. Jag vill köra det bästa och idag är det Mac OS X. (Jag kör både Windows och Mac på jobbet och jag försöker undvika Windows i möjligaste mån.)

 

I morgon kan det vara något att som jag tycker är bäst (även om jag tvivlar). Jag har "bytt sida" en gång och kan göra det igen. Det är inte "heligt" för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha.. kul läsning.

Naturligtvis hade apple tjänat på att släppa ett öppet os.

 

Hur då? OS X säljs näppeligen med speciellt mycket vinst och om det såldes öppet så skulel Apple tjäna mindre på hårdvaran vilken de gör vinst på…

…eller du kanske inte tycker det gör något om OS X skulle kosta 3500:-?

 

Men, som tur e, så är ju Steve lite religös av sig och som någon tidigare sa så länge han sitter vid rodret kommer det inte släppas till vanliga datorer. Skönt, eller hur! :D

 

Om du hade ett uns koll så visste du att Steve var med och släppte föregångaren till OS X - NextStep - till pezes, i stort sett gratis.

 

 

 

 

Friserade inlägget. Låt bli personliga angrepp. Håll er till sakliga argument.

/Marcus Hedenström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade ett uns koll så visste du att Steve var med och släppte föregångaren till OS X - NextStep - till pezes, i stort sett gratis.

 

NeXT Step har ALDRIG sålts utan NeXT datorer.

Däremot sålde NeXT Inc OpenStep ett tag till vanliga x86:or- och detta efter dom lagt ner sin hårdvarutillverkning.

 

Så hurvida någon gillat NeXT Step eller inte är ganska irrelevant.

 

 

 

 

 

Raderade de delar av citaten och inlägget som relaterade till det jag tog bort i inlägget ovan.

/Marcus Hedenström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en Dell i alla fall.

Om du orkar jämföra äpplen med äpplen så brukar Apples alternativ vara billigare, ofta t.o.m. mycket billigare, för du tänker väl ändå inte bygga laptoppen själv?

 

Mig tro att du inte jämför innehållet i datorerna så noga utan väljer det du vill ha i PC datorn och ser hur den blir billigare, men att jämföra priset på en dator med mindre innehåll (även tech spec) med en annan med mer är inte rättvisande eller rättvist, eller hur Ardrí?

 

Du lurar bara dig själv alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en Dell i alla fall.

Om du orkar jämföra äpplen med äpplen så brukar Apples alternativ vara billigare, ofta t.o.m. mycket billigare, för du tänker väl ändå inte bygga laptoppen själv?

 

Mig tro att du inte jämför innehållet i datorerna så noga utan väljer det du vill ha i PC datorn och ser hur den blir billigare, men att jämföra priset på en dator med mindre innehåll (även tech spec) med en annan med mer är inte rättvisande eller rättvist, eller hur Ardrí?

 

Du lurar bara dig själv alltså.

 

Lurar mig själv? Jag förstår inte vad du pratar om? Jag har skitkass erfarenhet av Apples hårdvara, det är ganska många som har det. Att alltid vänta ut rev. a är ju ett exempel på detta. De Mbps jag köpte var under ALL kritik, samma med mina iMacs, kompisens MBP har varit inne på service nu 3 ggr på ett år. Har en annan god vän som nyligen köpte in 6 Macbooks till företag, fyra av dom rakt in på garanti-rep. Jag lessnade på allt töntigt hype kring Macintosh och dess superbra kvalitet och fjantiga uttalanden i stil med "det är en upplevelse" osv. Så jag bytte tillbaka till XP(som jag förövrigt ALDRIG haft problem med) Jag håller mig borta från billiga PCs från Siba, Onoff osv för de har ännu sämre kvalitet än Apple.

 

Jag köpte en Thinkpad, och där har Apple ngt att lära sig vad gäller konstruktionen. . .inte ETT problem hittils, nästa inköp blir en x60 från Lenovo och nyss köpte jag en Vaio till flickvännen. Med mina maskiner från Lenovo/IBM får jag 3 års service, ngt som skulle kosta strax över fyra(4!!) tusen hos Apple. Vem är lurad??

 

Det jag saknar är givetvis OSX. Inte homogent designade silver/plastklumpar som ALLA SER LIKADANA UT. Och oavsett hur mycket du pratar om "billiga skit pcs mot super kvalité Mac" så är det bäst att du inser att de byggs ihop av samma små kinesiska fingrar, under samma tidspress, med samma kassa löner och i många fall med samma komponenter.

 

Sen förstår jag inte riktigt varför du började prata om att bygga egna laptops, allt jag sa var i princip att jag vill ha OSX till mina win-pcs. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att en som gör gällande att han inte är nöjd är dryg?

Ardrí och hans(?) kompisar har tydligen haft otur med kvaliteten på deras Macar. Inte så kul för dem.

MEN, det är rätt drygt att han drar upp det i tråd efter tråd efter tråd...

Apple är inget fel på.

Vem påstår det?

Jag gillar Apple och har gjort det länge, men felfri? Aldrig i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst...allt jag ville ha sagt, som trots allt har med tråden att göra är att det hade vart sött med OSX på en PC på lagligt vis. Om det alternativet fanns. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst...allt jag ville ha sagt, som trots allt har med tråden att göra är att det hade vart sött med OSX på en PC på lagligt vis. Om det alternativet fanns. :)

Jo, jag hade velat ha en dator med lagligt/stabilt Mac OS X mitt emellan Mini och Mac Pro...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag hade velat ha en dator med lagligt/stabilt Mac OS X mitt emellan Mini och Mac Pro...

 

Det hade också varit sjysst ja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att en som gör gällande att han inte är nöjd är dryg? Alla här är inte macibaner, som tur är.

 

Undertonen blir mycket otrevlig om man gång efter gång får höra att Apple är bra, Apple är en upplevelse, Apple är inget fel på. Kanske borde även de som varit med länge ändra sin attityd.

Absolut. Apple är inte ofelbart, absolut inte. Men jag har läst många många inlägg av den ärade Ardrí, där tonen varit mindre otrevlig och det är många som reagerat på det han skriver, eller snarare HUR han uttrycker sig. Kanske har jag blivit lite "fartblind" och tycker mig se det dryga i alla hans inlägg. Jag ber om ursäkt och erkänner att jag kanske överreagerade den här gången.

 

Det räcker att du går igenom det du nu reagerade på och kallade drygt...ärligt talat vi behöver inga linjedomare här. Mikael är en stor pojke och klarar sig själv. Kom gärna och hälsa på....

Åh Ardrí, jag tackar för inbjudan. Återkommer när jag är hemkommen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag har friserat ett par inlägg, och raderat inlägg som varit helt off topic. Håll er till ämnet i fortsättningen, och låt bli pajkastning och personangrepp.

 

/Marcus Hedenström

moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Censurkungarna är igång igen!

 

Edit: Sorry Marcus, jag trodde först att du bara hade raderat mina inlägg! :blushing:

Haha, det där var rätt intressant Ardrí. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, det där var rätt intressant Ardrí. ;)

 

:P Jag tittade bara på mina egna inlägg först. Såg dom försvinna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Censurkungarna är igång igen!

 

Edit: Sorry Marcus, jag trodde först att du bara hade raderat mina inlägg! :blushing:

Låt dom håll apå... vi kan blogga om hur de beteer sig mot oliktänkade på andra ställen.. Om vi nu vill det.

 

Kan bara se till mig själv. Blir man anklagad för piratkopiering för att man för på tal att man kanska skulel kunna köra MacOS X på en vanlig dator så bli rman dryg... Man behandlar andra som de behandlar en.

 

Som jag sa till huvudadmin - rensa i egna leden först innan ni ger re på nya medlemmar som inte blivit indoktrinerad än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt dom håll apå... vi kan blogga om hur de beteer sig mot oliktänkade på andra ställen.. Om vi nu vill det.

 

 

Haha! Det var det gulligaste jag läst här. "Låt dom inte hindra vår kärlek. Vi ska visa dom" :hihihi:

 

Nä, men ärligt talat, det är klart ni ska få göra det..... :inlove::borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan så att missförstånden retts ut, då kommer dispo. Snyggt

 

Tack. Ta en nypa salt så smakar det nog bättre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, jag blev inte sur...

 

Bra det. Det var inte meningen att reta upp någon. :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra det. Det var inte meningen att reta upp någon. :sorry:

 

No Sweat...

 

 

 

Men jag vill fortfarande ha OSX på min pc!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hålla med om kritiken mot Apple hårdvara. Har haft flera PowerBooks och MacBooks i familjen och INGEN av dem har krånglat (so far, so good hehe).

 

Min gode faders high-end-laptop (kommer inte ihåg fabrikatet) med Win XP krånglar däremot nästan jämt. Om det är Windows som inte lirar ihop med hårdvaran eller dyl. vet jag inte, men det börjar bli grymt störigt att behöva ägna 20 minuter åt något så simpelt som t.ex. att kolla busstiderna på sl.se...

 

Skulle gärna se Mac OS X på valfri "PC". Skulle definitivt byta OS på mina 2 PC:s hemma i så fall! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hålla med om kritiken mot Apple hårdvara. Har haft flera PowerBooks och MacBooks i familjen och INGEN av dem har krånglat (so far, so good hehe).

 

Min gode faders high-end-laptop (kommer inte ihåg fabrikatet) med Win XP krånglar däremot nästan jämt. Om det är Windows som inte lirar ihop med hårdvaran eller dyl. vet jag inte, men det börjar bli grymt störigt att behöva ägna 20 minuter åt något så simpelt som t.ex. att kolla busstiderna på sl.se...

 

Skulle gärna se Mac OS X på valfri "PC". Skulle definitivt byta OS på mina 2 PC:s hemma i så fall! :)

 

Alltså, jag skulle ljuga om jag sa mig VETA att Apple har kass kvalitét rakt igenom. Då skulle de heller inte ha så många användare. Men jag tror absolut att kvalitetskontroll har brustit i och med bytet till Intel.

 

Jag har personligen inte ägt någon bra Mac....det står en G5 PowerMac på jobbet som tuggat på länge utan prob dock. Inte min...

 

Jag tror VÄLDIGT många skulle byta eller dualboota om möjligheten fanns.

 

Jag är mycket sugen på att köpa en Mac Mini till vardagsrummet....jag är inte speciellt orolig för att den ska krångla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...