Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alternativ till Mighty Mouse?


iMange

Rekommendera Poster

Jag är godtyckligt trött på den värdelösa rullkulan på Mighty Mouse. Har rengjort den efter alla konstens regler och på sistonne till och med brutit upp den ihoplimmade mightyn för att komma åt bättre, men det handlar ändå alltid bara om veckor innan den kläggat igen igen. :angry2:

 

Så till min fråga: finns det någon som har någon rekommendation om någon bra mus som alternativ? Jag är inte så sugen på någon stor, svart, "ergonomisk" sak, utan jag vill ha en som känns bra och ser trevlig ut bredvid macen. Helst med sladd dessutom, men blåtand funkar också i värsta fall.

 

Tacksam för förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tipsa dig om något helt annat, nämligen en Wacombräda. Inte en vanlig mus, men jag fullkomlig älskar den och använder den numera på heltid istället för vanlig mus. :wub: Alla mina besvär med musarm och axlar är helt borta, väldigt bra att arbeta med! Funkar faktiskt lika bra som en "vanlig" och är dessutom jättebra att rita, måla och photoshoppa med!

 

Jag har en Intous 3 A5 Wide som visserligen är grå och ganska stor (tunn är den dock), men jag tycker ändå att den är snygg och passar bra. Dessutom har den vunnit red dot design award (precis som de flesta av Apples prylar) så det är fler än jag som gillar utseendet.

 

Jag vet inte om de passar dig, men jag tycker du bör ge ritbrädan en chans. :ThumbsUp:

 

 

Knåpar in en liten bild åt dig!

head_35.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Det ser ut att vara en cool pryl. Men gammaldags som jag är tror jag en klassisk mus är att föredra.

 

Upptäckte lite för sent att det redan fanns en tråd om alternativ, men tycker nu när jag läst den att det ändå inte var något av förslagen som såg särskilt maciga ut. Någon snygg mus måste det ju finnas.

 

Men hmm, kanske en vit Kensington Valumouse Optical från Dustin för 125:- inte är så dum ändå. Man kan ju trösta sig med att den är billig, om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, nje, ritplattan kanske inte är för alla. Men jag måste säga att jag tycker att den funkar mycket bättre än en vanlig mus, nu känns vanliga möss sega och oexakta. Testa en platta om du får tillfälle någon gång! ;) Och de kostar ju inte 125:- precis, snarare det tiodubbla och uppåt.

 

Annars måste jag säga att MS Intellimouse ibland ser riktigt Macig ut, bara de skulle skippa att skriva Microsoft på den så skulle jag kunna leva med en sådan! ;)

 

white_1.jpg

 

Nu lär jag väl få halva forumet på mig efter ett sådant uttalande! :unsure::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars måste jag säga att MS Intellimouse ibland ser riktigt Macig ut, bara de skulle skippa att skriva Microsoft på den så skulle jag kunna leva med en sådan! ;)

 

Nu lär jag väl få halva forumet på mig efter ett sådant uttalande! :unsure::lol:

 

Det är dumt att hata Microsoft bara för att de är Microsoft. De gör faktiskt bra saker ibland!

 

Själv använde jag länge en MS Wireless Optical Mouse 2.0. Väldigt bra och skön att använda. Bytte sedan till Logitech MX 1000. Lite bättre på alla sätt, men mycket dyrare. Skön för oss som har stora händer. Och några fler programerbara knappar. Men förmodligen blir den dyr i drift på lång sikt: den använder uppladdningsbara batterier som inte kan bytas. MS Opticla Mouse använder vanliga AA/R6 batterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också en Microsoft mus (IntelliMouse Explorer 3, köpte den för jag tyckte den verkade prisvärd) och den fungerar fint med Macen. Har också en äldre Logitechmus (MX510?) till gamla datorn och den fungerar också bra. Den enda mus som jag har haft problem med är just Mighty Mouse :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det hade jag tänkt berätta:

 

Jag hittade en 3M "Precise Mosing Surface" musmatta i vitt/silver. Passar perfekt till en MacMini och till Apple's tangentbord.

 

Tyvärr verkar den inte passa perfekt till Logitech MX 1000: muspekaren skuttar ibland. Tror att det skulle vara bättre med en helt slät musmatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Logitech gör sköna musar(?) möss?

 

annars är det mesta från Microsoft också bra, fast svarta för det mesta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sköna musar, det är väl vad vi alla längar efter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja, det kanske kan bli någon av Microsofts jag köper. Även om den mot förmodan skulle visa sig vara lika kass som mightyn så får man ju faktiskt nästan ett 5-pack för samma pengar, så det är bara att slita och slänga (inte helt klimatsmart, kanske, men ändå...).

 

Och så känns det lite som att straffa Apple för deras undermåliga möss, att ansluta en Microsoft-mus. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Logitech S530 kom med tangentbord och lasermus och gillar båda skarpt men är trådlösa saker så det går åt en hel de batterin.

Passar fint till en iMac när dom är vita :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på Logitech. Riktigt sköna. Har lärt mig efter Mighty Mouse att det inte spelar någon roll om musen är snygg eller inte, bara den är skön och fungerar bra. MM var faktiskt en stor besvikelse. Skärpning Apple! :utskallning:

 

Ja, sköna musar, det är väl vad vi alla längar efter!

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är för er andra men min Mighty Mouse blev utbytt rätt snabbt då jag fick kramp i handen av den.. för min hand är det den mest oergonomiska mus som någonsin uppfunnits. Kör nu med en gammal MS-mus som funkar perfekt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Logitech S530 kom med tangentbord och lasermus och gillar båda skarpt men är trådlösa saker så det går åt en hel de batterin.

Passar fint till en iMac när dom är vita :)

 

Finns musen att köpa separat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör MS Intellimouse optical 1.1, som jag köpte för kanske 4-5 år sedan. Bästa produkten MS har spottat ut.

 

Enda prylen jag behåller när jag byter, (:

 

Här kan ni smygtitta.

 

Edit:

bara de skulle skippa att skriva Microsoft på den så skulle jag kunna leva med en sådan! wink.gif

Kanske kan sandpappra bort ms texten? S:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en svart microsoft intellimouse som är riktigt skön till det mesta. Den lite ojämna ytan gör att det blir luftigt under handen(i handflatan) vilket resulterar i att handen ej klibbar fast mot musen.

 

Ergonomi 6/10

Precision 8/10

Känsla 9/10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina nuvarande MM fungerar perfekt, det var bara den första som klabbade ett par ggr, men det har den slutat med, har den nu på jobbet (ett skitigt lager) inga problem alls, har ni klister på fingrarna???

 

MM rockar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns musen att köpa separat?

 

Jag säljer mitt S530 här. Biiiilligt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag efterlyser en svart MM, det skulle se najs ut till MB´n...

För övrigt tycker jag det är en grymt bra känsla i MM men kulan kläggar ihop lite väl fort det håller jag med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller en aluminium nu när det finns tangentbord i Alu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Razer gör riktigt grymma möss. Sen som någon annan redan sagt i tråden är wacom tablet sköna att använda också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör MS Intellimouse optical 1.1, som jag köpte för kanske 4-5 år sedan. Bästa produkten MS har spottat ut.

 

Enda prylen jag behåller när jag byter, (:

 

Här kan ni smygtitta.

 

Edit:

 

Kanske kan sandpappra bort ms texten? S:

Hittade en MS Intellimouse i mina gömmor och nu undrar jag hur jag får igång sidoknapparna? Underlättar med fram o back. Var hittar jag drivrutiner eller rättare sagt hur får ni den att funka med Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en MS Intellimouse i mina gömmor och nu undrar jag hur jag får igång sidoknapparna? Underlättar med fram o back. Var hittar jag drivrutiner eller rättare sagt hur får ni den att funka med Mac?

 

Inga problem att hitta drivrutiner för Mac på Microsofts hemsida. Jag gick till support/download eller vad det kan ha hetat och sökte på Intellimouse. Jag upptäckte att den versionen som man fick om laddade hem drivrutinen för både mus och tangentbord var nyare än den för bara musen så jag tog den. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...