Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook+LCD TV 1366x720


Flat

Rekommendera Poster

Skall inhandla en LCD tv inom kort och vill vara säker på att allt ska funka bra med min Macbook.

När jag kollar under bildskärmar står det att stödda upplösningar i min macbook bara uppgår till 1200 nånting.

 

betyder det att jag inte kommer kunna köra 1366x720(HD-ready)?

 

Det lutar åt en samsung 37m86/87, har ni erfarenhet av denna med Macbook f¨år ni gärna höra av er. denna tv är ju t.o.m. full-hd, nästa fråga blir då om macbooken kan bli användbar upp till dessa upplösningar?

 

tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om MacBook, från Apples hemsida:

 

»Extended desktop and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 1920 by 1200 pixels on an external display, both at millions of colors«

Så nej, det borde inte vara några problem att köra 1920x1080 på Samsung-TV:n. Dock tror jag det kan bli knas med overscan om man kör DVI > HDMI. Jag vet att detta har tagits upp i andra trådar så sök runt lite på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten fråga, har läst ordet "overscan" i många trådar, vad betyder detta egentligen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, overscan betyder att ingången blir helt meningslös och värdelös och inte har någon praktisk nytta.

 

Tyvärr är samsung experter på att köra extra mycket meningslös overscan på hdmi ingången.

 

För min del så blev det då att köra analogt via VGA ingången, som faktiskt fungerar helt klanderfritt.

 

Har försökt nå samsung och be dom förklara varför dom kör meningslös overscan på hdmi ingången som gör att man missar bildinformation och aldrig kan köra pixelmappat, men supporten verkar inte förstå vad man pratar om.

 

Till nästa tv inköp ska jag iallafall ta med min macbook och testa hdmi/dvi ingången på tv:n noga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBooken ska klara 1920x1200 som högsta upplösning. Listan över stödda upplösningar begränsas även av skärmen som används, och eftersom MacBookens skärm "enbart" klarar 1280x800 så är det den högsta tillgängliga upplösningen.

 

Problemet ligger snarare i att 1366x768 (vilket är den vanligaste upplösningen på "HD-ready" TV:s) inte är en standardiserad datorupplösning utan ett "hittepå" inom HDTV-världen. Därför lär du inte kunna återge denna upplösning utan att med hjälp av programmet SwitchResX programmera dina egna upplösningar.

 

Sedan har jag förstått det som att vissa TV-apparater inte klarar av att ta emot bildsignaler i 1366x768 trots att själva TV-panelen (dvs skärmytan) är 1366x768. Någon annan kanske kan svara på detta bättre. Men det verkar iallafall urdumt. Vad du bör leta efter är en TV som klarar pixelmappning, dvs att den klarar att ta emot och visa bildsignaler med samma upplösning som TV-panelen. Detta gör att bilden slipper skalas i storlek för att passa på skärmen. Skalning medför att bildens kvalitet blir sämre, hur mycket beror på hur bra just din TV är på att skala bilden.

 

Svaret på din fråga om Full HD via MacBooken är att detta ska funka utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBooken ska klara 1920x1200 som högsta upplösning. Listan över stödda upplösningar begränsas även av skärmen som används, och eftersom MacBookens skärm "enbart" klarar 1280x800 så är det den högsta tillgängliga upplösningen.

 

Problemet ligger snarare i att 1366x768 (vilket är den vanligaste upplösningen på "HD-ready" TV:s) inte är en standardiserad datorupplösning utan ett "hittepå" inom HDTV-världen. Därför lär du inte kunna återge denna upplösning utan att med hjälp av programmet SwitchResX programmera dina egna upplösningar.

 

Både min mac mini och min macbook valde direkt rätt upplösning 1360 768 när jag anslöt min samsung tv. Står tom specat på deras hemsida att den klarar den upplösningen.

Problemet ligger snarare i att sämre tv apparater inte skickar ut info om vilka upplösningar som panelen klarar och därmed inte ger det valet att välja som upplösning.

 

Så om du ska köra kopplat till en samsung så är det bara att ansluta din dator, via vga ingången så är det klart direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till nästa tv inköp ska jag iallafall ta med min macbook och testa hdmi/dvi ingången på tv:n noga

 

Precis. Det bästa man kan göra är att ta med MacBooken till någon affär och testa. Då är man ju säker på att det funkar för just den TV:n.

 

Flat, några andra bra källor är:

http://www.tystpc.nu/pixelmappat/ - testa om din bild är pixelmappad. Bra att ha vid test i butik.

http://pixelmapping.wikispaces.com - nämnda jag förut, innehålelr en grundlig förklaring av pixelmapping och en massa andra saker samt en lista över vilka TV-apparater som klarar pixelmappning.

http://www.minhembio.com/forum/ - oändlig källa av information. Några av landets största audio/video-nördar håller till här :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en macbook och en Full-HD TV från Samsung.. Jag kör via HDMI och angående overscan så finns det en uppgradering av TV:n som jag tankat i som gör att du får ett extra mode som heter JustScan och då blir det pixelmappat... Denna funktion lär finnas i om du köper en TV idag...

 

Jag har faktiskt knappt använt bookens egen skärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en macbook och en Full-HD TV från Samsung.. Jag kör via HDMI och angående overscan så finns det en uppgradering av TV:n som jag tankat i som gör att du får ett extra mode som heter JustScan och då blir det pixelmappat... Denna funktion lär finnas i om du köper en TV idag...

 

Jag har faktiskt knappt använt bookens egen skärm

 

Kanon, var när och hur fixar man "JustScan" kristian.l @ home.se skulle vara chysst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en macbook och en Full-HD TV från Samsung.. Jag kör via HDMI och angående overscan så finns det en uppgradering av TV:n som jag tankat i som gör att du får ett extra mode som heter JustScan och då blir det pixelmappat... Denna funktion lär finnas i om du köper en TV idag...

 

Jag har faktiskt knappt använt bookens egen skärm

 

Samma fråga som "krilu_kelin"- var kan man hitta uppgraderingen ? :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade även jag ett helvete att få min MacBook att gå ihop med DVI-HDMI på min Samsung HDTV. Slutade med att jag körde VGA som funkar otroligt fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Samsungs M86/M87 klarar att pixelmappa direkt och den skickar alltså korrekt information om upplösningar till Macens grafikkort. Översvep kan man stänga av när man kör 1080i/1080p.

 

I alla fall 40-tummaren, men högst sannolikt även 37:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsungs M86/M87 klarar att pixelmappa direkt och den skickar alltså korrekt information om upplösningar till Macens grafikkort. Översvep kan man stänga av när man kör 1080i/1080p.

 

I alla fall 40-tummaren, men högst sannolikt även 37:an.

 

 

Menar du om man kör via VGA ingången? Ja det stämmer att rätt "info" skickas.

 

Har tyvärr inte 1920/1080 panel så kan inte köra den upplösningen, men verkar alltså som att samsung nu har blivit smartare och ger möjlighet att stänga av meningslös overscan som förstör bilden om man kör samma upplösning som sin panel på dom nya tv modellerna. Kanon, men jävligt sunkigt och dyrt för oss som köpte platt tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Menar du om man kör via VGA ingången? Ja det stämmer att rätt "info" skickas.

 

Har tyvärr inte 1920/1080 panel så kan inte köra den upplösningen, men verkar alltså som att samsung nu har blivit smartare och ger möjlighet att stänga av meningslös overscan som förstör bilden om man kör samma upplösning som sin panel på dom nya tv modellerna. Kanon, men jävligt sunkigt och dyrt för oss som köpte platt tidigt.

 

Pixelmappat via Via dvi/hdmi, dock med översta och understa pixelraden bortklippt. Vga-kontakten kunde jag inte få bekräftat eftersom testexemplaret stängde av sig själv när vga-kontakten används. :chockadskeptisk: Samsung har en hög buggar i tidiga M86/M87-exemplar som kräver service.

 

Tillverkarna har börjat förstå behovet av att ansluta dator på rätt sätt, men det är först i årets modeller detta börja märkas av i den praktiska användningen. Så ja, det är surt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma fråga som "krilu_kelin"- var kan man hitta uppgraderingen ? :kramis:

 

Jag tog kontakt med leverantören jag köpte tv:n av... De skickade mig en kabel och mjukvaran sen var det bara att tanka i.. har även sett att denna uppgradering finns på nätet..

Kolla på minhembio.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu köpt mig en Samsung LE-37M86BD/XEE på Siba till priset 13990:-.

 

De som säger att man inte kan köpa sig lycklig ljuger! :-)

 

har dock ett problem. Jag har kopplat min Macbook mini-DVI till VGA till LCD TVN. och får inte till det.

 

När jag skall välja upplösning på min macbook så anges följande alternativ.

 

800x600

1024x768

1280x768

1280x960

1280x1024

1344x1008

1400x1050

1600x1200

 

Hur skall jag gå tillväga för att få 1366x720, eller 1920x1080? Köpte den här tv för att den skulle vara absolut outstanding när det gäller att koppla till datorn, inklusive pixelmappning.

Om någon kan göra en walkthrough hur jag skall gå tillväga för att få till det vore jag mycket tacksam.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Släng ut vga-kabeln och kör dvi till hdmi och den kommer automatiskt synka på 1920x1080 som beskrivet ovan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär ja... cyklade iväg till apple store köpte en mini-DVI till DVI adapter och en hdmi-kabel.

 

Kastade ut vga kabeln och pluggade in hdmi sladden i HDMI port 2 i min Samsung LE-37M86, och fick genast EDID infon skickad från Tv till Macbooken. Efter att ställt in "Skanna" i bildmenyn på tv får jag nu 1920x1080 på Tvn. Mycket nöjd med resultatet.

 

Ljudet går med 3.5> RCA till ingång dedikerad HDMI port 2. ( hdmi 1 kan inte ge dig ljudet)

 

Nu väntar jag bara på mitt beställda bluetooth tangentbord. ETA 4 okt... BAH!

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Visst är det skönt att en del tevetillverkare äntligen fattat galoppen och börjar göra rätt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej..har beställt en macbook som jag väntar mig tisdag/onsdag.

Jag har en dvi-hdmi kabel hemma som jag använde till min stationära pc som nu är såld.

 

Det jag undrar är vilken kabel jag ska köpa för att kunna använda just den kabeln jag har? Eller är det lika bra att köpa en ny? Kanske en vga kabel? Jag har xbox 360 som jag tänkt koppla med komponent (nu vga) och ett ps3 som jag ska koppla med hdmi..men har bara 1 hdmi ingång på min tv. Så därför har jag tänkt kanske koppla macbooken med vga till tvn.

Men på apples sida så vet jag inte riktigt var jag hittar rätt kabel.

Och undrar även hur långa dom är?

 

Fan vad rörigt det blev nu men hoppas nån förstår mig =)

 

Mvh Cristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej..har beställt en macbook som jag väntar mig tisdag/onsdag.

Jag har en dvi-hdmi kabel hemma som jag använde till min stationära pc som nu är såld.

 

Det jag undrar är vilken kabel jag ska köpa för att kunna använda just den kabeln jag har? Eller är det lika bra att köpa en ny? Kanske en vga kabel? Jag har xbox 360 som jag tänkt koppla med komponent (nu vga) och ett ps3 som jag ska koppla med hdmi..men har bara 1 hdmi ingång på min tv. Så därför har jag tänkt kanske koppla macbooken med vga till tvn.

Men på apples sida så vet jag inte riktigt var jag hittar rätt kabel.

Och undrar även hur långa dom är?

 

Fan vad rörigt det blev nu men hoppas nån förstår mig =)

 

Mvh Cristian

 

Ska du köra med VGA behöver du en mini-DVI-till-VGA-adapter från Apple. Den är ju som synes inte speciellt lång, så en vanlig VGA-kabel behövs också. :D

 

Bestämmer du dig för att lösa det hela på ett annat sätt (t.ex. 360 via VGA och PS3 via komponent), eller har lust med att koppla om mellan PS3 och MacBook stup i ett :lol: , så kan du använda en mini-DVI-till-DVI-adapter och din DVI-till-HDMI-kabel för att koppla in MacBooken.

 

Men jag tror nog att den lösningen du kom med funkar bäst. Dvs

MacBook mini-DVI-utgång = > mini-DVI-till-VGA-adapter => VGA-kabel i valfri längd => TV:ns VGA-ingång.

 

Oj vad rörigt det blev, hoppas detta hjälpte! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köra med VGA behöver du en mini-DVI-till-VGA-adapter från Apple. Den är ju som synes inte speciellt lång, så en vanlig VGA-kabel behövs också. :D

 

Bestämmer du dig för att lösa det hela på ett annat sätt (t.ex. 360 via VGA och PS3 via komponent), eller har lust med att koppla om mellan PS3 och MacBook stup i ett :lol: , så kan du använda en mini-DVI-till-DVI-adapter och din DVI-till-HDMI-kabel för att koppla in MacBooken.

 

Men jag tror nog att den lösningen du kom med funkar bäst. Dvs

MacBook mini-DVI-utgång = > mini-DVI-till-VGA-adapter => VGA-kabel i valfri längd => TV:ns VGA-ingång.

 

Oj vad rörigt det blev, hoppas detta hjälpte! :lol:

Det är nog dumt att använda VGA när man har DVI, bättre att köra mini-DVI till DVI och DVI till HDMI. VGA förstör ju fördelen med digital överföring, kan inte vara särskilt bra lösning…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog dumt att använda VGA när man har DVI, bättre att köra mini-DVI till DVI och DVI till HDMI. VGA förstör ju fördelen med digital överföring, kan inte vara särskilt bra lösning…

 

Jo, men nu fanns det ju bara en HDMI-ingång och denna var redan upptagen.

Alternativet är ju som sagt att köra PS3:an via komponent och 360:n via VGA, eller båda via komponent om två uppsättningar av ingångar finns. På så sätt är HDMI-ingången fri att användas till MacBooken. Med detta sagt är det väl inte alltid säkert att DVI/HDMI ger bättre bild än VGA, men chansen är rätt stor. Enda sättet att ta reda på detta är att prova ^_^

 

By the way, denna bilden ger en jämförelse mellan komponent (till vänster) och VGA (till höger) från Xbox 360. Resultatet lär variera beroende på vilken TV du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...