Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wall Street vill vara med


johanadv

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ny här i forumet så ryt bara till om mitt inlägg är hopplöst urvattnat.

Jag använder en Power Book G3 "Wall Street", alltså en av de äldre modellerna. 266 Mhz och futtiga 192 Mb internminne. Egentligen är min huvusakliga önskan att pressa upp prestandan så jag borde väl börja med att trycka i så mycket interminne det bara går. Men jag undrar nu om nån har erfarenhet av att installera OS X (gamal eller Panther) på en dylik maskin.

 

/johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei og velkommen til forumet :)

 

Den beste (og sannsynligvis eneste) måten å få bedre prestanda av en Wallstreet er som du nevner, å sette i mer RAM.

 

Når det gjelder OS X, så skal det være et hack som gjør det mulig å instalere OS X (Jaguar og Panther) på en G3, men jeg er usikker på hvorvidt jeg vil anbefale deg å gjøre det. Ettersom grafikkortet i Wallstreet'en ikke støtter Quartz Extreeme, så vil du merke en forverring/försämring av prestanda (selv om du øker RAM).

 

Husk også at OS X krever minimum 256 MB RAM, samt at det vil kreve en del harddiskplass. Spesielt dersom du også ønsker å kunne kjøre OS 9.

 

Personlig har jeg (ihvertfall intil videre) latt være å oppgradere fra OS 9.2.2 på en PowerMac G4 500 Mhz, ettersom jeg ikke ønsker å tape den prestanda jeg har i OS 9.

 

Om du skulle oppgradere, vil jeg anbefale å oppgradere til Panther (ikke eldre) ettersom det er den raskeste versjonen av OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X 10.2 Jaguar kräver inget hack för att fungera på gamla G3or, men det gör Mac OS X 10.3 Panther. Fast jag tror bara det gäller Power Mac G3 Beige Desktop och inte PowerBook G3 Wallstreet eftersom PBn kom ett år senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Jag har själv en powerbook g3 med 192 mb ram men går det att installera os x 10.2 på 192 mb ram?

Det står på paketet att man måste ha minst 128 mb ram. Men Coroner säger att man måste ha 256 mb ram.

 

vad stämmer igentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad betyder ronning

Det finns en användare som kallar sig Ronny, som har som ovana att leta upp riktigt gamla trådar och posta nya inlägg i dem. Därav "Ronna en tråd".

 

Den här tråden har vilat i nästan 5 år innan du väckte den till liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det heter ju alltid att vi måste öka återanvändningen i samhället. Gäller säkert också Forum-trådar.

 

Jag har OS 10.2.8 på min PDQ/WallStreet II. Men minns faktiskt inte hur mycket internminne. Kan kolla på tisdag (2008!). Men jag kör förstås bara OS 9.2 på den. Fungerar bra som kontorsdator.

 

Om dv6067 har installationsskivan för OS X framme är det väl egentligen bara att stoppa in den i datorn och se om det går att installera. Och hur snabbt det kommer att gå sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...