Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Support - var finns den?


Puh

Rekommendera Poster

Har en lite undran. Kan någon svara på varför Apple så skickligt lyckats lura så många att tro att allt är så enkelt och problemfritt med Mac och de programvaror de levererar?

 

Har som säkert flera iLife 08 - uppdaterare upptäckt att i iWeb så "försvinner" alla de hemsidor man uppdaterar medan de man inte uppdaterar finns kvar på .Mac-servern.

 

Support får man "via nätet och via e-post" svara man på Apple Care som man betalt dyrt för. Verkligen långt ifrån Apples övriga tillstånd! Riktigt uselt. Vad gör de som inte vare sig kan läsa eller skriva på engelska? Slänger datorn eller?

 

Det står ingen stans på .Mac sidorna om att man måste "köpa sig en tolk" för att kunna tillgodogöra sig produkten fullt ut.

 

Ta räknaren man kan lägga till på sina sidor. På min .Mac-sida kan jag bara se några få sidor och dess räknare. Vad är då nyttan eller glädjen med den funktionen?

 

Någon som vet eller som har samma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Var finns Apples support?"

 

You're looking at in, man... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om man nu kan kalla det support. Många glada kommentarer blir det ju i massor men huruvida de är att lita kan man ju diskutera...

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt!!! De som jobbar på Apple support är väl Mac användare, läser de inte MavWorlds forum. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Var finns Apples support?"

 

You're looking at in, man... <_<

 

"You're looking at in, man..." In? Knappast.

 

Apple Support ska svara och vara vänliga, det har vi betalt för. De ska dessutom tala ett språk som den som ringer förstår. Capisce?

 

http://www.wordreference.com/iten/capisce

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
"You're looking at in, man..." In? Knappast.

 

Apple Support ska svara och vara vänliga, det har vi betalt för. De ska dessutom tala ett språk som den som ringer förstår. Capisce?

 

http://www.wordreference.com/iten/capisce

 

 

orka kommentera nåns uppenbara misstag med ett n istället för ett t

 

och ska vi vara hårda så heter det capice :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orka kommentera nåns uppenbara misstag med ett n istället för ett t

 

och ska vi vara hårda så heter det capice :borstatanderna:

 

 

Tycker du att det här är Apple Support?

Tycker du att det är ett bra svar på en fråga från en ny Macanvändare, att påstå att det här är Apple Support?

 

Själv trodde jag att vi är på MacWorlds Forum.

Om man nu betalar Apple för sin support, ska man då behöva söka hjälpen här?

Och få såna svar?

 

Vadå "nåns uppenbara misstag"? Det här är ju "Apple Support"!

 

"och ska vi vara hårda …" Otroligt! Skojar du?

Beträffande "capisce" - kolla länken. Den du inte kollade tidigare.

http://www.wordreference.com/iten/capisce

Eller varför inte alla italienska ordböcker i hela världen.

 

Capisce?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar ju min ursprungliga fråga urarta sig lite tycker jag. Stavfel och andra ganska oviktiga saker kan vi väl utesluta. Kul i alla fall att någon bryr sig...

 

(Självklart tycker jag inte om det stavfels-slarv och "av stavnings slarv" som breder ut sig..)

 

1) Jag är inte en ny användare, men det spelar kanske ingen roll det heller i sammanhanget, utan en ganska van sådan. Kan säkert långt mer än genomsnittsanvändare men vad hjälper det NÄR MAN VERKLIGEN BEHÖVER HJÄLP...?

 

2) Apples Support har blivit allt okunnigare i takt med att Apple växt. Tänker då främst på alla program som blivit så avancerade efter hand. Självklart förstår jag att alla inte ska kunna allt "där uppe" men alla ska i alla fall kunna skicka en sökande vidare till någon som ska kunna. Svårare än så är det säkert inte.

 

Att nätet ska ersätta supporten som leverantören - enligt både Svensk och Europeisk lag - är skyldiga att tillhandahålla är ju en skrämmande utveckling om den tillåts fortsätta. Snart ska väl ens läkarbesök också ske via nätet...

 

Det jag vänder mig emot är att man erbjuder en tjänst som när den - av olika anledningar - inte fungerar negligeras så som den gör i .Mac-fallet, och i iWeb-fallet. Det håller inte att i Sverige "skylla på de därborta" som gjordes på AppleCare-supporten! Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med dig Puh. Har du betalat för AppleCare, så ska du också få support därifrån. Självklart kan du ställa frågor här, om du har problem, men Apple m¨ste ju ta sitt ansvar mot dig som kund. Du har ju betalat för en tjänst hos dem.

 

Ringde du rätt nummer till supporten? Det som står i AppleCare-dokumentationen. Uppgav du ditt referensnummer för AppleCare? I så fall ska de inte hänvisa dig till andra ställen. De SKA hjälpa dig att lösa dina problem, om det inte är tredjepartsprodukter som du har problem med. AppleCare hjälper dig inte med att få igång spel som du köpt. Det är en sak för speltillverkarens support. Däremot ska AppleCare-supporten hjälpa dig med Mac OS X, och alla de Apple-program som ingår, samt Apples egen hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Mizhou säger, så ska inte AppleCare skicka dig vidare. De har tillräckligt med dokumentation (även för produkter som precis släppts) för att kunna hjälpa dig.

Även om de inte har hunnit blivit utbildade på just den produkten så SKA de hjälpa dig och lösa ditt problem om möjligt.

 

Känner du att AppleCare inte uppfyller sin funktion, be att få tala med någon annan eller någon chef. Acceptera inte ett "nej" eller "jag vet inte", de är där för att lösa dina problem.

 

Och som någon sa, kan de mot förmodan inte hjälpa dig ställ dina frågor här. Vi är många som sitter 24/7 framför våra datorer och leker med allting som är nytt, så jag är ganska säker på att vi kan hjälpa dig på ett sätt eller ett annat.

 

Hoppas det ordnar sig för dig, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mizou och lazaruz för det men problemen kvarstår dock tyvärr...

 

Alltså, jag har ett antal hemsidor gjorda i iWeb som jag i några fall har placerade på min .Mac-server. Enkelt och problemfritt hittills.

 

Jag har också gjort så - på förslag från Apple själva - att jag delat upp siterna till var sina filer och byter alltså fram och åter i "Bibliotek > Application Support > iWeb" den "domain"-fil som skapats. På så sätt slipper man vänta tills alla siter uppdaterats varje gång man bara vill uppdatera en sida på en hemsida.

 

(Jag har också ett flertal hemsidor gjorda i Dreamweaver som ligger på andra servrar, så jag vet hyfsat hur det funkar...)

 

Nu i nya iWeb 08 så:

 

a) laddas senaste uppdaterade hemsidan upp men "raderar" den jag lagt upp innan.

 

B) landar de uppdaterade filerna inte i samma mapp som tidigare, d v s "iWeb" utan direkt i min huvudmapp på .Mac men den hittas i alla fall via den gamla adressen, t ex: http://web.mac.com/nalle.mac/Kjell50/start.html till vilken www.kjell50.se pekar... Detta trots att den "gamla länken" heter: http://web.mac.com/nalle.mac/iWeb/Kjell50/start.html

 

Mycket märkligt!

 

Hörde sedan av någon som sa att man INTE KAN/SKA dela upp hemsidor gjorda i iWeb i olika filer, men om detta är riktigt:

 

a) varför gav man då på Apple Support mig uppgiften om att man kan

 

B) hur kan man koppla ihop alla hemsidorna igen då till en gemensam fil?

 

Frågorna är många men lösningarna få som jag förstår det - men som någon sa: "Det är många som sitter uppkopplade 24/4 och som säkert kan..."

 

Jag hoppas på dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det är människor som sitter i supporten, säkert många som är "gröna" i jobbet, och har inte rätt "personlighet" för jobbet.

Vet inte vad Apple ställer för krav på sin personal, men att bara vara duktig på Apples produkter räcker inte, givetvis krävs det gott psyke, servicekänsla osv.

 

Att man helst får tala med en person som talar god svenska är viktigt i en svensk kundsupport.

 

Förr kunde jag reta mig på att man fick tala med någon på engelska, och är man inte helt kunnig i den tekniska engelskan är det jobbigt.

Riktigt grinig blev jag en gång på att en engelsktalande person försökte prata danska med mig, möjligen i tron att hon hjälpte mig att fatta bättre. ^_^

 

Nu har jag inte pratat med supporten de senaste två åren, och jag vet inte om de blivit sämre eller bättre i sitt val av personal, kan tänka mig att det är ganska stor omsättning på ett sådant jobb också, och att stressfaktorn kan vara hög.

 

Likaväl som jag (ofta) kan ha skiftande humör, så har de i supporten det också, vi är människor inga robotar, och man får i samtal med kundsupport alltid vinnlägga sig om att ha en låg profil, och inte bôza på det första man gör. Med smidighet kommer man längst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara något som löser ditt problem? (saxat från macrumors.com)

"Apple released a small iWeb update via Mac OS X Software Update.

 

According to the included description, the iWeb 2.0.1 update "addresses issues with upgrading and publishing iWeb 1.x websites."

 

Apple released iWeb 2 with iLife '08 on August 7th. The latest version of iWeb includes web widgets, album pages, google adsense, enhanced photo pages and personal domains."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men det hjälpte föga. Huvudproblemet kvarstår tyvärr. De nya uppdaterade sidorna placerar sig nu i "iDisk>Web>Sites"-mappen direkt medan de ej uppdaterade sidorna (som funkar) ligger i "iDisk>Web>Sites>iWeb>"-mappen. Märkligt. Alla sidor som ligger där nu funkar alltså men jag har några som alltså inte finns i samma "domain"-fil och som måste upp.

 

Vet du något sätt att "bygga ihop" "domain"-filerna igen till en och samma för alla mina hemsidor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Om AppleCare betet sig såhär så kommer dom få problem den dagen jag ringer/hör av mig. Betalar man för support ska man få det, sedan om de inte kan är inte mitt problem.

 

Ett forum kan/ska ALDRIG ersätta Apples egna support.

 

Ps. Kommer aldrig lägga på luren förens jag fått den hjälp jag ska få och på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo "micke_nkpg", jag håller med dig men när man har suttit en timme och pratat med en "junior-mottagare" som bara upprepar sig och som efter flertalet "försök att höra med någon annan..." så ger man till sist upp.

 

Tror att det här inta bara är Apples stora problem. De flesta supporttjänster jag varit i kontakt med (typ ComHem och Telia) har ungefär samma problem med att få duktig personal som dessutom är intresserade av en som kund.

 

I Apples fall måste detta ju klart strida mot all vår lagstiftning att "kasta tillbaka en het potatis" med hänvisning till en webbsida... Pinsamt för Apple och visst borde man göra något för att väcka deras uppmärksamhet... Men tror inte att MacWorld (som ju skulle vara en bra plattform för detta) vågar stöta sig med Apple i Scandinavien och Oscar Bjärs som är VD, men om man så gjorde - tog upp Support-fiaskot - på sin förstasida t ex, ja då kanske det skulle börja hända något...

 

Jag lämnar i alla fall .Mac och iWeb men behåller min MacBook Pro ett tag till. Kanske stoppar jag in Vista och lämnar Mac OS, vem vet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

MacForum är ett privat forum fick jag höra igår. Är det så skulle det abslut inte vara ett problem att skicka denna tråden till Oscar Bjärs för påseende.

 

Dessutom skulle MacWorld kunna bli ett bra röst för detta.

Men just det jag, då blir man kanske obekväm, det glömde jag. (hoppas folk förstår ironin)

 

Nej, heöt riktigt, Finns många som har liknande problem. com Hem är ett bra exempel på detta. Har dom själv och deras support är bara o glömma att ringa till. Men skicka mail går bra, svar inom 18min igår.

 

Ofast är på supporten det märks när någon/något växt lite för fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att full support, dvs telefon, nät och varför inte iChat skall kunna nås utan kostnad under hela garantitiden. Bara för att man köpt maskinerna via internet ska inte sådan service försämras. Om jag tex köper maskinen i en fysisk datoraffär kan konsumenten nästan alltid slå en pling eller gå ner och få hjälp på direkten!

 

De tre första gratismånaderna med support var ju ganska värdelöst ändå. De gångerna jag ringt dit har jag alltid fått prata med någon som kan mindre än mig och alltid fått höra "lämna in den på närmsta Apple-aukturiserade försäljare" när det varit mjukvaruproblem som jag efter mycket knep & knåp fixat på egen hand - det är väl inte en jävel som vill pröjsa 800 spänn för en mjukvarufix som inte går på garantin.

 

När jag väl fått hjälp på riktigt kopplade de mig till nått Master Support med säte i Storbritannien, synd om den skaran som inte är så bra på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med Apple Support en gång i ett ärende och då fick jag reda på att den information som de som sitter där har, är precis samma som finns på Apples egna supportsidor. De har i sin databas samma dokument som finns tillgängliga över Internet för vem som helst, och jag kände att jag inte tänker betala för en support som sitter och läser innantill från dokument som jag själv kan läsa gratis.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Jag har varit i kontakt med Apple Support en gång i ett ärende och då fick jag reda på att den information som de som sitter där har, är precis samma som finns på Apples egna supportsidor. De har i sin databas samma dokument som finns tillgängliga över Internet för vem som helst, och jag kände att jag inte tänker betala för en support som sitter och läser innantill från dokument som jag själv kan läsa gratis.

 

Hälsar

R

Med den informatrionen så ser jag ingen anledning till att någon ska betala Apple för support.

 

Dessutom köper man en maskin i sverige ska support kunna gå att få på svenska. Allt annat är klassad som dålig support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacForum är ett privat forum fick jag höra igår. Är det så skulle det abslut inte vara ett problem att skicka denna tråden till Oscar Bjärs för påseende.

 

Dessutom skulle MacWorld kunna bli ett bra röst för detta.

Men just det jag, då blir man kanske obekväm, det glömde jag. (hoppas folk förstår ironin)

 

Nej, heöt riktigt, Finns många som har liknande problem. com Hem är ett bra exempel på detta. Har dom själv och deras support är bara o glömma att ringa till. Men skicka mail går bra, svar inom 18min igår.

 

Ofast är på supporten det märks när någon/något växt lite för fort.

 

 

Vad trodde du att MacWorlds forum var för något annars?

Blir lite konfunderad över ditt uttryck..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Vad trodde du att MacWorlds forum var för något annars?

Blir lite konfunderad över ditt uttryck..

Eftersom det ligger under domänen macworld så trodde jag faktsikt att det var tidninge macworld i längden IDG som stod bakom det faktsikt. Ät ganska logiskt om du tänker efter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom köper man en maskin i sverige ska support kunna gå att få på svenska. Allt annat är klassad som dålig support.

 

De pratade svenska med mig i telefon.

Flera gånger sedan i våras har Apple frekvent haft annonser ute hos arbetsförmedlingen där de söker personer till sin kundsupport, ett krav på de anställda är att de behärskar flera nordiska språk. Uppenbarligen har Apple personalproblem som de är medvetna om.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju märkligt att man inte tidigare har upptäckt "det lurendrejeriet". Har haft Mac sedan 85 och litat till 100 % på deras välvilja att göra dator- och arbetslivet både enklare och säkrare om än, fram till nyligen, till en lite dyrare peng!

 

Ska vi bygga en "ställ-dem-mot-väggen-sajt" för att i förlängningen få Apple att gå i svaromål och kanske rent av ändra sina rutiner...? Vem vet, det kanske kan löna sig?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående att Apple Support bara har tillgång till samma dokument som finns på www.apple.se så är det inte riktigt helt korrekt.

Ja, visst har de tillgång till den informationen, men ofta med tillägg som inte vi som kunder kan se. Självklart så finns det information som bara de kan se och inte vi och om du kommer till någon som inte kan bete sig ordentligt, verkar ointresserad eller bara skickar dig vidare så be att få prata med en chef eller liknande.

 

Det SKA inte få vara på det viset, och ja det suger att som kund inte få bra svar och prata med någon som inte bryr sig...stå på er och ge inte upp, DE SKA hjälpa er om ni har garanti eller support-avtal.

 

Jag har varit i kontakt med dem ett par gånger där de påstått att de inte kan hjälpa mig, hänvisat mig till ngn support-web eller liknande. Jag stod på mig och Voila, helt plötsligt kunde man hjälpa mig...

 

//Lazaruz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...