Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telenor som operatör?


OzzieWild

Rekommendera Poster

Ja, det är ett tjatigt ämne, men nu har Telenor och Apple ingått ett (än så länge) mindre samarbete som säger att Telnor skall börja sälja vissa Apple produkter i sina butiker. Ett steg mot iPhone kontraktet? Länk1, Länk2 :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns helt ok med mig. Jag ringer själv med Telenor sedan några dagar sedan och har inte märkt några problem. Jag tycker att Telenor känns som den mest "Mac-iga" operatören då de har snygg logga, butiker och hemsida samt en del bra tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns helt ok med mig. Jag ringer själv med Telenor sedan några dagar sedan och har inte märkt några problem. Jag tycker att Telenor känns som den mest "Mac-iga" operatören då de har snygg logga, butiker och hemsida samt en del bra tjänster.

:respekt: Håller helt med! Skulle vara väldigt nöjd med Telenor som operatör, då de även stödjer 3G och inte EDGE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Torpare

Vadå ett steg mot iPhone-kontraktet? Vad får er att tro att det bara blir en enda operatör som kommer sälja iPhone, eller att den även inte kommer att säljas olåst? Vem var det då som fick SE P1i-kontraktet, nähä den kan man köpa helt löst eller med olika operatörer. Men en Nokia N95 då, nähä samma sak där.

 

Vänta lite. Den säljs så i USA? Där kan man bara köpa telefonen med AT&T. Då menar ni att samma sak kommer hända då man kan köpa den här också. Vad bygger ni det på? Många telefoner säljs så i USA. Apple har inte sagt något om att det bara kommer gå att använda en operatör. Vad får er då att tro att det är troligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå ett steg mot iPhone-kontraktet? Vad får er att tro att det bara blir en enda operatör som kommer sälja iPhone, eller att den även inte kommer att säljas olåst? Vem var det då som fick SE P1i-kontraktet, nähä den kan man köpa helt löst eller med olika operatörer. Men en Nokia N95 då, nähä samma sak där.

 

Vänta lite. Den säljs så i USA? Där kan man bara köpa telefonen med AT&T. Då menar ni att samma sak kommer hända då man kan köpa den här också. Vad bygger ni det på? Många telefoner säljs så i USA. Apple har inte sagt något om att det bara kommer gå att använda en operatör. Vad får er då att tro att det är troligt?

Det är ingen som påstått? Eller? Var läste du det någonstans? Jag tror inte att iPhone kommer att säljas låst till en operatör, men till en början kan en operatör få ensamrätt på en telefon. Det har hänt med flera modeller.

 

Min gissning (ingen annans, det är jag som tror) är att en operatör kommer att sälja iPhone, antingen med/utan abonnemang, men endast i deras butiker.

 

Men som sagt, för att klargöra så ingen misstolkar mina gissningar, detta är min åsikt och vad jag tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tänka sig att en operatör får ensamrätt till att börja med tills tillverkningen kommit ikapp, för jag antar det finns flera köpare än tillverkade lurar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om man inte till och med måste kunna erbjuda en mobiltelefon helt utan abonnemang i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Torpare
Det är ingen som påstått? Eller? Var läste du det någonstans?

 

Om man läser kommentarer lite här och där är det många som antar att iPhone uteslutet kommer säljas genom en enda operatör i Sverige, eller troligen i hela norden/europa. Extremexemplet är väl de som första veckorna trodde att man till och med var tvungen att bli kund hos AT&T när telefonen väl lanserats i Sverige. Fenomenet "iPhone-kontraktet" som börjat dyka upp menar också till att det kommer finnas ett kontrakt mellan en operatör och Apple som om det vore en självklarhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas på en ny MacBook under 2008 med inbyggt 3G-modem som säljs med Telenorsim och lite lägre pris mot 24 månaders bindningstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man läser kommentarer lite här och där är det många som antar att iPhone uteslutet kommer säljas genom en enda operatör i Sverige, eller troligen i hela norden/europa. Extremexemplet är väl de som första veckorna trodde att man till och med var tvungen att bli kund hos AT&T när telefonen väl lanserats i Sverige. Fenomenet "iPhone-kontraktet" som börjat dyka upp menar också till att det kommer finnas ett kontrakt mellan en operatör och Apple som om det vore en självklarhet.

Nej jag tar det för givet att en operatör kommer sälja iPhone ensamt till en början. Men som sagt, jag vet inte, det är bara en gissning.

 

Å andra sidan når Apple en bra mycket större publik om dom släpper den helt fritt.

 

Å tredje(??) sidan måste dom i så fall utveckla visual voicemail mot samtliga operatörer i Sverige, om denna feature kommer på vår version. (Vilket jag hoppas den gör)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å tredje(??) sidan måste dom i så fall utveckla visual voicemail mot samtliga operatörer i Sverige, om denna feature kommer på vår version. (Vilket jag hoppas den gör)

Vad är visual voicemail? Är det uppläsning av text i sms och mail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är visual voicemail? Är det uppläsning av text i sms och mail?

Nej det är en av de fränaste grejerna tycker jag med iPhone. Säg att du har 3 meddelanden i röstbrevlådan. Då laddar iPhone automatiskt ner dom och visar dom i en lista med namn över vem som lämnat det. Sen kan du spela upp meddelandet som en vanlig ljudfil i stort sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte direkt som en killer feature som i hindrar att telefonen säljs ändå i Sverige.

Möjligt. Jag tycker det vore bekvämt bara att slippa lyssna igenom allihop, och om man missar något måste man börja om från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas verkligen inte det. :angry2:

 

Jag jobbade åt dem på slutet av -90 talet.

 

De sa aldrig upp avtalet och jag fortsatte jobba i tre månader innan jag såg att

de inte betalade sina fakturor, som låg kvartalsvis.

När jag rinde och frågade varför det inte var betalt, så de bara att de hade lagt ned

tjänsten som jag jobbade med.

Jag tyckte att det skulle varit bra att meddela mig, men han sa att: Det kan bli så där ibland.

Jag fick inte ens dem att säga upp avtalet själva utan jag fick ringa tillbaka och

påpeka att det inte var gjort fortfarande tre veckor senare.

 

Vid fråga om betalning fick jag ett samtal från en av deras advokater som erbjöd mig 15.000:-

för de tre månaderna + en uppsägelse månad.

Han sa: Det är bäst att du tar de här pengarna för det blir inget mer erbjudande.

Firman du jobbade för var ett separat aktiebolag, som Telenor hade reg och de lät

det gå i konkurs, så det finns inga pengar att avvara.

 

Jag sa att jag tyckte att det skulle tas upp i domstol, när ett stort företag beter sig på det sättet.

Han skrattade och sa: Ja det kan du ju försöka med. Och så la han på.

 

Jag jobbade i par med en annan företagare och samma sak hände honom.

 

En annan sak som hände var att en kompis och hans arbetkamrater fick erbjudande att

ombilda sin avdelning inom Telenor och jobba som konsulter åt det.

De blev lovade att de skulle få samma jobbmängd och att den antagligen skulle öka.

De avböjde och ledningen var mycket sura och irriterade över att deras "fina" erbjudande

hade avböjts. Vid senare genomgång fann kompisen och de andra att det var som de hade misstänkt:

Telenor ville bli av med personal, men facket skulle inte ha tillåtit uppsägningarna.

Den stora arbetsmängden de skulla ha fått, hade bara räckt till hälften av avdelningen.

Kompisen och ett par andra blev så förbannade att Telenor gav dem avgångsvederlag

så att det inte skulle komma ut i pressen och att inte facket skulle gå ut med den

info som hade hittats i hemliga memos.

 

Sabla skitstövlar och förbaskat översitteri.

Jag förlorade över 54.000:- kronor.

Kompisen slutade på en firma han hade jobbat, som lojal medarbetare, för i 14 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas verkligen inte det. :angry2:

 

Jag jobbade åt dem på slutet av -90 talet.

 

De sa aldrig upp avtalet och jag fortsatte jobba i tre månader innan jag såg att

de inte betalade sina fakturor, som låg kvartalsvis.

När jag rinde och frågade varför det inte var betalt, så de bara att de hade lagt ned

tjänsten som jag jobbade med.

Jag tyckte att det skulle varit bra att meddela mig, men han sa att: Det kan bli så där ibland.

Jag fick inte ens dem att säga upp avtalet själva utan jag fick ringa tillbaka och

påpeka att det inte var gjort fortfarande tre veckor senare.

 

Vid fråga om betalning fick jag ett samtal från en av deras advokater som erbjöd mig 15.000:-

för de tre månaderna + en uppsägelse månad.

Han sa: Det är bäst att du tar de här pengarna för det blir inget mer erbjudande.

Firman du jobbade för var ett separat aktiebolag, som Telenor hade reg och de lät

det gå i konkurs, så det finns inga pengar att avvara.

 

Jag sa att jag tyckte att det skulle tas upp i domstol, när ett stort företag beter sig på det sättet.

Han skrattade och sa: Ja det kan du ju försöka med. Och så la han på.

 

Jag jobbade i par med en annan företagare och samma sak hände honom.

 

Sabla skitstövlar och förbaskat översitteri.

Jag förlorade över 54.000:- kronor.

Det låter onekligen ytterst otrevligt och förbannat professionellt! Var det Telenor eller Vodafone du jobbade åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbade åt Telenor.

Kolla det tillägg som jag skrev in vid redigering.

 

Inte konstigt att jag inte vill ha nått att göra med dem, va? :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbade åt Telenor.

Kolla det tillägg som jag skrev in vid redigering.

 

Inte konstigt att jag inte vill ha nått att göra med dem, va? :sick:

Nej det kan jag verkligen förstå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ha varit Europolitan som det hette innan det blev Vodafone och Telenor är ju helt andra norska ägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbade för Telenor / Norge, när jag bodde hemma på Ireland.

Men det var en sektion inom Telenor, som alltså var inregistrerat som sep. aktiebolag,

men det sa de ju inte. De fanns ju på HK och man blev ju kopplad genom huvudväxeln.

Jox och trix, kallar jag det. :angry2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom precis på att det kan ju ha varit Telenor ifall det var i Norge. Lite sent inlaggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ha varit Europolitan som det hette innan det blev Vodafone och Telenor är ju helt andra norska ägare.

Telenor är inte så nytt i Sverige. Det är sant att Europolitan övertogs av Vodafone, och sedan av Telenor, och att de är relativt färska som mobiloperatör i Sverige. Dock var Telenor en av de största ägarna i gamla Telenordia, runt 1996, och de köpte också upp Algonet då. Så de har haft business i Sverige sedan 1996.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir Telenor den enda operatören man kan ha med iPhone kommer jag definitivt aldrig att äga den. De har så dåliga avtal, dyra priser och sämst mottagning någonsin. Här uppe där jag bor (strax utanför Åre) så är det full mottagning på Telia, Tele2 och 3 - som jag har egen erfarenhet av. Telenor har ingen mottagning alls. En god vän var och hälsade på nyss, han sa att han knappt hade mottagning norr om Mora - då gäller det den vägen han åkte, antagligen RV 45.

 

Min mor har ett abb hos Telenor nu, som hon inte kan använda eftersom det inte fungerar här uppe. Simkortet ligger i hennes skrivbordslåda och kostar 199kr /mån. Hon tog upp det med "supporten", de skrattade och frågade henne om hon var seriös. Hon stod på sig och de sa "Vi har mottagning över hela Sverige, bor du i en tunnel kanske?" hon blev väldigt besvärad över att bli misstrodd och skickade ett brev till ledningen, och det svaret hon fick var något i stil med att : du skrev kontrakt. Det är bara att betala, även om det inte fungerar.

 

Ingenstans stod det något om att de skulle försöka bygga ut mottagningen eller liknande.

 

Vidare har jag för mig att jag läste ett test i någon tidning, kanske Expressen, där de testade de största mobiloperatörerna, och Telenor fick sämst, då de enbart hade bäst mottagning i södra Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...