Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

100 mBit i väggen


magnus

Rekommendera Poster

Hmm...snudd på provocerande att läsa om era lyxproblem. Jag har 56k modem och så ser det ut att bli de närmsta åren...Ingen är intresserad av att bygga ut på landet, trots att det finns flera företag på min telestation som är intresserade...

Min dröm är att få en fast uppkoppling med fast pris, vare sig det blir 56 k eller 10 mb

Har du kollat om det finns radio-lan eller satellit möjligheter? Song Networks levererade satellitbredband förr vill jag minnas. F´låt en lyxlirare. Man tar förgivet att alla har tillgång till ADSL nuförtiden. Men man får fortfarande vänta med ADSL och filerna växer itakt med utvecklingen så fartökningen äts upp av de ökande filstorlekarna... Sen är vi ofta tre som kör samtidigt hemma hos oss och spelar spel över internet, iTunes internetradio osv osv så nog skulle man vilja ha lite mer fart i tråden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...snudd på provocerande att läsa om era lyxproblem. Jag har 56k modem och så ser det ut att bli de närmsta åren...Ingen är intresserad av att bygga ut på landet, trots att det finns flera företag på min telestation som är intresserade...

Min dröm är att få en fast uppkoppling med fast pris, vare sig det blir 56 k eller 10 mb

Mina inkommande Teletrådar är så dåliga (fast jag bort 14km söder om Arlanda), så det snabbaste jag kan köra är 256kbit/s. Då snackade vi INTE nått billgt ADSL eller nåt (det vägrade telia leverera, och alla andra åxå), utan efter 6 månader lyckades worldcom övertala Telia koppla fram en X21 lina. Det kostar skall du veta. 4800 plus moms /månad, varav 3300 + moms är ren kostnad till Telia för linan.

 

Straffet för att man bor i ett äldre område med luftledningar på stolpar, och alldeles för gammalt koppar i tåtarna.

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word!  :lol:

????

Menar bara att jag håller med dig...du vet...word...som rappare säger...*host*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar bara att jag håller med dig...du vet...word...som rappare säger...*host*

Jodå. Rappare har jag sett på TV i Rapport. Gillar väderkillen bäst! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi bor i ett avlångt land, det är fullt klart…

Det borde gå fortare i Norrland eftersom det lutar ned mot Stockholm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...snudd på provocerande att läsa om era lyxproblem. Jag har 56k modem och så ser det ut att bli de närmsta åren...Ingen är intresserad av att bygga ut på landet, trots att det finns flera företag på min telestation som är intresserade...

Min dröm är att få en fast uppkoppling med fast pris, vare sig det blir 56 k eller 10 mb

Här på gotland finns det en hel del landsbygd men nu lanseras något som ger bredband till 98% av öns gotlänningar!

 

Kolla mer här: http://www.gotlandsenergi.se/

 

De olika paketen:

• 1 mbit nedström och uppström: 385 kr/månad

• 2 mbit nedström och 1 mbit uppström: 485 kr/månad

• 10 mbit nedström och 8 mbit uppström: 549 kr/månad

 

Som sagt var, täcker 98% av hela Gotland! Rätt schyst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan så man kan gråta när man läser en del klagomål. Jag sitter i Stavanger och om mer än c:a 40% av invånarna i mitt område önskar det så kan vi få vad som kallas "Norges beste bredbånd" dvs fiberoptisk kabel. 2 Mbit/s för 449:- eller 10 för 699:- etableringskostnad 3900:-, fast den kan jag minska om jag gräver från vägen till huset och fixar kablar inomhus själv. Om ett par veckor vet jag om tillräckligt många nappade på erbjudandet, ni kan tro att jag håller tummarna!

 

ADSL kan man få från många, typiskt 228/720 kb/s för c:a 350:- per månad.

 

Så jag ser ingen anledning till klagomål med sådana lyxerbjudande man kan få i Sverige!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte exakt vad jag har för lina just nu, det är tele2:s chello som är inkopplat till hela huset, misstänker runt 10 Mbit.

Chello är väl (kabel-tv-bolaget) UPC? De ligger på 640 Kb, alternativt 768 Kb, mig veterligt.

Tele 2 vet jag inte vad de har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om det finns radio-lan eller satellit möjligheter?

No...tell me more !

Det har jag inte ens funderat på som seriöst alternativ, trodde att det var SF fortfarande. Menar du att det finns och fungerar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:unsure:, vi bor i ett avlångt land, det är fullt klart…

Jo...men jag bor inte i inre Härjedalen som man skulle kunna tro. Jag bor på pendelavstånd från Stockholm...ändå går det inte ens att få ISDN.

Sex personer som ska dela på en telefontråd för Internet och samtal (varav två är tonårstjejer!!!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om det finns radio-lan eller satellit möjligheter?

No...tell me more !

Det har jag inte ens funderat på som seriöst alternativ, trodde att det var SF fortfarande. Menar du att det finns och fungerar ?

Kompisen som är bonde har bredband via sin kommuns radiolan. 2mbit i antennen! Song Networks har haft via satelit (eller om det var radio..) Kollade deras hemsida men hittade inget. Parabolföretag pratar om internet via satellit. Har ej kollat. Finns det någon som vet mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade nyss Telias 2Mbit vs 8Mbit. 2Mbit kostar 475:-/mån med 10GB trafiktak. 8Mbit kostar 449:-/mån utan trafiktak! Jamen va snällt av Telia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :ph34r: Å en DVD-spelare får jag med nästan gratis..... Om jag väljer Telia 2 Mbit får jag betala en fullpris-DVDspelare varje månad för extra GB jämfört med mina nuvarande 0.5 Mbit.... Förresten gäller 8 Mbit bara Stock-holmen, Götet å Malmoe.........................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:unsure:, vi bor i ett avlångt land, det är fullt klart…

Jo...men jag bor inte i inre Härjedalen som man skulle kunna tro. Jag bor på pendelavstånd från Stockholm...ändå går det inte ens att få ISDN.

Sex personer som ska dela på en telefontråd för Internet och samtal (varav två är tonårstjejer!!!)

Prata med telia :) Det finns en teknik som heter "per-gain" som uttnyttjar kapaciteten i nätet man behåver inte ha lika många trådpar som brukligt om du vill köra ISDN.

 

Men du måste få tala med nån annan än deras kundtjänst de vet inget om just detta så försök komma lite högre hos Telia och nämn detta så kan de kanske undersöka saken åt dig. ISDN är ju ialla fall bättre än modem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Förbannade Telia. "För er som bor i Stockholm, Göteborg och Malmö" my ass! Jag vill ha 10mbit här i Vänersborg ju! Telia ska ju va "för alla", inte nischat till storstäderna. Usch så dåligt. Hoppas dom får tummen ur fort och lanserar det även i övriga delar av landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, nu har jag fått ett nytt (dock svagt) hopp om att även jag snart kan slippa modemuppkopplingens förbannelse... Mest lovande ser swepet.com ut so far...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu läste jag lite mer detaljer och insåg att satellitbredband inte var någon höjdare. Man är fortfarande uppkopplad via modem. Satelliten kommunicerar enkelriktat, dvs den skickar ned data med högre fart än du kan få via modemet. Men du måste fortfarande vara uppkopplad via modemet via telelinjen... Bra om man vill tanka stora filer snabbt från servrar med bandbredd, inget värt om man har ett gäng ungar som hänger på Lunarstorm en timme var om dagen...aldrig får man vara glad länge... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag Telia ADSL 0,5.

De håller vad de lovar, men jag tycker att det är för dyrt.

Bredbandsbolaget ger mig 10 för samma peng även om jag i praktiken kanske inte kommer upp i den hastigheten så lär jag ju i alla fall få 10 ggr snabbare (5) i snitt.

Men fast de skickat 2 erbjudanden och tiggt om mig som kund så påstår de nu att de tinte går. Eller... jag har fått ringa dom 3 ggr, nu ska jag ringa igen snart.

Bra service med konkreta bud!

 

Tänkte: jag tar väl bostream då...

Scream ger 25MB (säkert...) för nästan samma peng.

Men de gånger jag ringt och försökt prata har jag ALDRIG kommit fram.

Mycket oroväckande.

Skrev ett mail (enligt deas intressaanmälan) som de inte svarat på...

 

Jävligt svagt!!!

Sopor!

 

Men 100 MBit som ju tråden handlar om känns lite överflödigt.

men 10 hade varit skönt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...