Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

100 mBit i väggen


magnus

Rekommendera Poster

Saxat från Bredbandsbolaget

 

Bredbandsbolaget öppnar upp sitt nät för ännu högre hastigheter. Med den nya nivån på 100 Mbit/s, tio gånger snabbare än Bredbandsbolagets befintliga LAN-tjänst, får de mest hängivna internetanvändarna den riktigt snabba uppkoppling som de efterfrågar.

 

Bland Bredbandsbolagets kunder finns ett stort intresse för en 100 Mbit/s-uppkoppling. Tjänsten kommer att vara tillgänglig för alla som bor i en fastighet som är ansluten till Bredbandsbolagets fibernät.

 

– Våra kunder vill ha snabbt bredband, säger Peder Ramel, vd för Bredbandsbolaget. Eftersom det finns gott om kapacitet i Bredbandsbolagets fibernät, finns det inget som hindrar oss från att erbjuda en snabbare uppkoppling.

 

För att den nya tjänsten ska kunna erbjudas till ett rimligt pris, har Bredbandsbolaget valt att sätta ett tak för hur mycket information som maximalt kan överföras per månad. Gränsen är satt till 300 gigabyte per månad.

 

– Vi stod inför valet mellan att införa ett tak eller att erbjuda tjänsten till ett betydligt högre pris, säger Peder Ramel. För oss var valet enkelt i detta fall eftersom knappt någon användare uppnår 300 gigabyte per månad.

 

Tjänsten kommer att erbjudas från april 2004. Redan idag kan man anmäla intresse via Bredbandsbolagets kundtjänst och hemsida.

 

Specifikationer:

Bredband via LAN (fiberanslutning via fastighetsnät)

100 Mbit/s överföringshastighet i båda riktningarna

Max 300 gigabyte överförd data per månad

Månadskostnad: 895 kr

Uppgraderingsavgift: 895 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smakar det så kostar det… En tjänst för privatpersoner som känner att de hämmas av det befintliga bbb-abonnemanget på 10 Mbit och gärna betalar 900 kr i månaden. Torde vara en ganska smal målgrupp… Eller vad tror ni?

 

Enbart för att skryta om att vara snabbast eller stort behov?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till våren kommer jag få fiber dragen in i min villa. 10Mbit kostar 300/mån. Behöver man mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bli jublande glad om jag kunde få 2 MBIT... Telias modell med tak ger ju rena skräckvisionerna...Tusen spänn är inga problem att komma upp till... :ph34r: Kan ingen annan hjälpa mig... jag vi ha FART I TRÅN!!!!!! :ph34r: För övrigt tror jag att 10 MBIT räcker åt mig gott och väl bara leveransen är stadig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 26Mbit men det är banne mig bara på natten man kan komma upp i hälften ;) Inte roligt och dela med andra kan jag ju säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 26Mbit men det är banne mig bara på natten man kan komma upp i hälften ;) Inte roligt och dela med andra kan jag ju säga.

Hur mycket har du under dagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bli jublande glad om jag kunde få 2 MBIT...

Jag bor i en "Comhem lägenhet". För två månader sen skaffade jag mig Comhems kraftigaste uppkoppling på 2mbit. Jag kan nu meddela att jag är grymt besviken, inte på farten, utan på driftsäkerheten och supporten. Tidigare har jag använt en 512 kb uppkoppling från Comhem i en annan fastighet, och har samma tråkiga erfarenhet från den tiden.

 

Ibland får jag ingen kontakt med nätet, de sker ca. 2ggr i veckan. Det värsta är att jag har varit i kontakt med supporten flera gånger, men det enda som verkar hjälpa är att låta datorn vara i ett par timmar, sedan fungerar det. Helt oförklarligt! Jag är väldigt trött på Comhem, och skulle inte rekommendera någon som har andra alternativ att använda deras Internet Cable.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 26Mbit men det är banne mig bara på natten man kan komma upp i hälften ;) Inte roligt och dela med andra kan jag ju säga.

Hur mycket har du under dagen?

pendlar väl mellan 2-7Mbit typ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Har Telia ADSL och är ganska nöjd med de 0.5 Mbit/s som Telia utlovat. I praktiken innebär det att man som snabbast kan tanka över en fil med ca 60-65 K/s. Det är ju trots allt så bra mycket snabbare än på den gamla (56K) modem-tiden.

 

Vilka verkliga hastigheter har ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddar som snabbast ned strax runt 1 megabyte per sekund. Men vanligtvis brukar det ligga runt 500-600 kByte/sek. Vet faktiskt inte exakt vad jag har för lina just nu, det är tele2:s chello som är inkopplat till hela huset, misstänker runt 10 Mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i en lägenhet kopplat till ett studentnät så jag har 10 MBit - i teorin. Tror dock inte att jag är uppe i den farten för jämnan. Som maccis säger, det går bäst på natten. I huset går det alltid fort, men då är det 100 MBit som gäller.

 

Ska flytta snart. Vad rekommenderar ni - Bredbandsbolaget eller Bostream? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Har BBB idag, för 315 kr i månaden får man 10 Mbit, i praktiken så varierar det mellan 4-9 skulle jag säga. Hittills har hastigheten aldrig hindrat mig från att ta hem någon demo på några hundra MB eller liknande, det rör sig om några minuters väntan maximalt. Men Trafikstockningarna ligger ytterst sällan hos BBB, utan på andra ställen - så jag hoppar nog över 100 Mbit så länge. I alla fall för det priset.

 

BBB fungerar oerhört bra, det enda klagomål jag har är att PC-TV och PC.bio inte funkar på Macen eftersom de använder f**king WMP som format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Björn: Har också Telia, och jag får också nåt sånt, vilket ju är väldigt bra med tanke på att "maxet" är 64 kB/s. Ännu bättre är det dock uppströms, där har jag ibland kommit upp i dryga 80 kB/s.

 

Nu läser jag dock på Telia om deras bredband, och blir lite smått förväntansfull:

 

Internet

 

 

Nya snabba abonnemang

 

Idag lanserar vi två nya höghastighetsabonnemang. Vid lunchtid kan du läsa mer om dem, direkt här på webben

 

Senast jag kollade stod det "ADSL och VDSL med upp till 6 resp. 8 Mbit/s" eller nåt sånt. Låter ju lovande, hoppas bara dom skippar den där skiten med betalning per meg. Det är ju nästan skamlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har BBB idag, för 315 kr i månaden får man 10 Mbit, i praktiken så varierar det mellan 4-9 skulle jag säga. Hittills har hastigheten aldrig hindrat mig från att ta hem någon demo på några hundra MB eller liknande, det rör sig om några minuters väntan maximalt. Men Trafikstockningarna ligger ytterst sällan hos BBB, utan på andra ställen - så jag hoppar nog över 100 Mbit så länge. I alla fall för det priset.

 

BBB fungerar oerhört bra, det enda klagomål jag har är att PC-TV och PC.bio inte funkar på Macen eftersom de använder f**king WMP som format.

Precis vad jag tänkte säga... det är snarare stockningar i BBB-nätet:s yttersta perimeter (och på andra ställen i nätet) som begränsar än just att det är 10 Mbit i huset. Jag har en websida för lite leveranser av pdf-filer och annat jox. Har gjort lite jämförelser mellan att lägga den på BBB jämfört med att lägga den på en 10 Mbit sunet-lina. Till personer i Sverige är det ingen större skillnad på hastighet men till USA och många europeiska länder är farten ibland neråt 5k/sek på BBB-linan medan farten är 500k/sek på Sunet-linan. Det händer dock mer sällan att det är strul med farten åt andra hållet på BBB vilket får mig att tro at de har ställt utlinorna assymetriskt.

 

Så jag skulle snarare kalla BBB:s uppkoppling för 5-10 Mbit neråt och 0,05-10 Mbit uppåt. Frågan är vad man får om man betalar för 100 Mbit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ät väl samma jämförelsedjungel med detta som med elen....

 

Själv har jag i hemmet chello och numera verkar det stabilt.... i början för ngra år sedan var det mest att vänta i supportlinjen.. när den var öppen..

 

Jag har chello via bredbandet där TVn också finns.. kanske inte så snabbt som alla andras här nämnda - men vadå så länge det fungerar så kan det väl få ta tid - vad tid nu är?--- och vi laddar inte ned filmer så....

 

På kontoret sitter vi med fast lina fast låg hastighet... (och trång ibland då flera använder den samtidigt...).. där sände jag en gigabyte filer till en USA ftp... i stuffade delar! - Tog en dag men vadå... kaffe - lunch.. jobba och läsa tidningen.. Posten hade tagit längre tid.. UPS dyrare... så...

 

Tid är pengar eller hur var det?:-DDDDD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har BBB-LAN och grymt nöjd med det, har aldrig haft några problem med att komma ut på nätet. Det sköna är att man kan komma ut på nätet 15 minuter efter att man beställt det via kundtjänst. Inget väntande på att Telia ska fixa grejer i stationen.

I nedladdningshastigheter ligger det väl mellan 30K/sek och några MB/sek beroende på vartifrån man tankar.

 

Men snart måste man flytta å då får man väl troligen umeå kommuns egna bostadsbolags leverantör med max 6 GB internettrafik/månad...=(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har BBB-LAN och grymt nöjd med det, har aldrig haft några problem med att komma ut på nätet. Det sköna är att man kan komma ut på nätet 15 minuter efter att man beställt det via kundtjänst. Inget väntande på att Telia ska fixa grejer i stationen.

I nedladdningshastigheter ligger det väl mellan 30K/sek och några MB/sek beroende på vartifrån man tankar.

 

Men snart måste man flytta å då får man väl troligen umeå kommuns egna bostadsbolags leverantör med max 6 GB internettrafik/månad...=(

någa MB/sek ;) hehe skulle jag vilja se på en tia ;) eller har du ännu mer än tio?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någa MB/sek ;) hehe skulle jag vilja se på en tia ;) eller har du ännu mer än tio?

Nja...har dragit hem lite uppdateringar från...hurm...Microsoft å därifrån går det riktigt snabbt...17Mb på 4-5 sekunder. Från apple är det väl knappt 1Mb/sek... Och jo jag har 10Mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Bostream 2.5 MB, gamla avtalet som blev så mycket dyrare... (från 250 till typ 400 har jag för mig...) Bostream funkar oftast rätt bra men ibland är det dom vanliga problemen: Dålig till obefintlig support, dålig rapport av driftstörningar... dom har haft DNS strul i GBG... ingen rabatt oavsett hur mycket dom strular... tja. En hemsida som gör mer reklam till nya kunder än hjälper gamla.

 

Vad mer? Jo, man betalade typ 2000 för ADSL modemet men får inte tillbaka pengarna om man byter leverantör. Däremot måste modemet tillbaka till bostream. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak man kan tillägga om BBBs LAN tjänst är att det inte kostar något att öppna ett korttidsabonnemang som kostar 350kr/månad. Det e schysst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar helt klart vara dags för en kontrollapparat (hemska tanke!) för internetbolagen. Hur rimmar det med konsumentköplagen att man utlovar en hastighet som användaren aldrig eller mycket sällan kommer upp i? Falsk marknadföring kallar jag det när man säljer en vara eller tjänst men inte levererar det man lovar. Det verkar som om datavärlden får vara så... och alla verkar acceptera det. Man skyller på en bugg eller avstånd till modem eller hänvisas till att surfa mellan 02.00-05.00 för maxfart! Det är ju inte klokt!!! Jag kör Telia ADSL och det fungerar och levererar, men inte kan man säga att det går fort....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite jobbigt att sitta uppe till 6 på morgonen men det går när man inte jobbar dan efter ;) Men jag brukar köa en del på natten så det brukar va lugnt :)

 

Fast nu går det förvånansvärt fort för o va mitt på dagen 700K/sec ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...snudd på provocerande att läsa om era lyxproblem. Jag har 56k modem och så ser det ut att bli de närmsta åren...Ingen är intresserad av att bygga ut på landet, trots att det finns flera företag på min telestation som är intresserade...

Min dröm är att få en fast uppkoppling med fast pris, vare sig det blir 56 k eller 10 mb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar helt klart vara dags för en kontrollapparat (hemska tanke!) för internetbolagen. Hur rimmar det med konsumentköplagen att man utlovar en hastighet som användaren aldrig eller mycket sällan kommer upp i? Falsk marknadföring kallar jag det när man säljer en vara eller tjänst men inte levererar det man lovar. Det verkar som om datavärlden får vara så... och alla verkar acceptera det. Man skyller på en bugg eller avstånd till modem eller hänvisas till att surfa mellan 02.00-05.00 för maxfart! Det är ju inte klokt!!! Jag kör Telia ADSL och det fungerar och levererar, men inte kan man säga att det går fort....

Word! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...