Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple lanserar ny iMac


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Jag älskar nya iMac.

 

Hade tänkt köpa en Macbook i höst men jag sparar lite extra pengar och köper en 24" iMac när Leopard kommer.

 

Och tangentbordet? Jag förstår inte hur folk kan klaga på det. Macbooks tangenter e ju suuuuper sköna att skriva med och man får inte ont i fingrarna som på apples tjockis tangenter. Nä, den snyggaste iMacen på länge! Alu och svart + lite vitt e det snyggaste i dagsläget.

 

Folk klagar på att iMac bara fått nytt skal, men det gör inget. Den förra designen var ju så perfekt när det gäller att ta så lite plats som möjligt. Möjligen skulle foten kunna vara lite mindre.

 

Men, nej! Jag ÄLSKAR nya iMac, blir till att köpa en i oktober!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 230
  • Created
  • Senaste svar
Gäst micke_nkpg
Och tangentbordet? Jag förstår inte hur folk kan klaga på det. Macbooks tangenter e ju suuuuper sköna att skriva med och man får inte ont i fingrarna som på apples tjockis tangenter. Nä, den snyggaste iMacen på länge! Alu och svart + lite vitt e det snyggaste i dagsläget.
Tangentbord för stationära datorer bör vara utformade på annat sätt än för bärbara. Detta pga att man sitter oftast längre vid en stationär. Kallar ergoninomi. Och detta är helt utelämnat på det nya tangentbordet till iMac.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbord för stationära datorer bör vara utformade på annat sätt än för bärbara. Detta pga att man sitter oftast längre vid en stationär. Kallar ergoninomi. Och detta är helt utelämnat på det nya tangentbordet till iMac.

 

Absolut! :ThumbsUp:

 

Jag ska köpa Microsofts Ergo.

Funkar utmärkt för mig som har en nervskada på v. pekfinger.

Det är det enda som jag har hittat som jag kan skriva med 10 fingrar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut! :ThumbsUp:

 

Jag ska köpa Microsofts Ergo.

Funkar utmärkt för mig som har en nervskada på v. pekfinger.

Det är det enda som jag har hittat som jag kan skriva med 10 fingrar på.

 

Nästa keynote:

 

"One more thing... We have created a keybord for persons with only nine fingers"

 

Det är svårt att göra alla nöjda :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det är svårt att göra alla nöjda :P
Visst är det, men arbetsmiljön bör vara lika viktig för apple som det är att vara Al Gore till lags. En sak i en bra arbetsmiljö vid en dator äe att tangetbordet är avlastande. ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det, men arbetsmiljön bör vara lika viktig för apple som det är att vara Al Gore till lags. En sak i en bra arbetsmiljö vid en dator äe att tangetbordet är avlastande. ;)

 

Jag förstår inte varför ett tangentbord har dålig ergonomi bara för att det är tunt och har låga tangenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade iMacen idag! Den var grym! Och det nya tangentbordet.. im getting that! Not the imac though. Far bli en macbook pro :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Tangentbord ska vara sköna och användbara, inte snygga.

 

Kul att du citerar mig om nått som jag inte uttalat mig om. :respekt:

Tangentbord snacket hade inte ens kommit på tal när jag postade mitt inlägg. :D

 

Du är allt för rolig du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Tangentbord för stationära datorer bör vara utformade på annat sätt än för bärbara. Detta pga att man sitter oftast längre vid en stationär. Kallar ergoninomi. Och detta är helt utelämnat på det nya tangentbordet till iMac.

 

Och du har testat det nya tangentbordet så att du kan uttala dig i detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att Steve Jobs är så jäkla envis. Han tycker att alla ska använda all-in-one-datorer, och bryr sig därför inte om de kunder som hellre vill ha en separat dator och skärm. Mac minin ville han inte tala om alls.

 

Hade Apple gjort en mellanmodell med iMac:ens prestanda minus bildkärmen så hade jag slagit till direkt. Nu tvekar jag inför köpet av en Mac mini med långsam hårddisk och undermåligt grafikkort.

 

Mac Pro kan vara ett alternativ. Men den är både dyr och klumpig.

 

Varför kan inte Apple ta fram en dator med samma form factor som den mycket populära HP 7600?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Det är synd att Steve Jobs är så jäkla envis. Han tycker att alla ska använda all-in-one-datorer, och bryr sig därför inte om de kunder som hellre vill ha en separat dator och skärm. Mac minin ville han inte tala om alls.

 

Hade Apple gjort en mellanmodell med iMac:ens prestanda minus bildkärmen så hade jag slagit till direkt. Nu tvekar jag inför köpet av en Mac mini med långsam hårddisk och undermåligt grafikkort.

 

Mac Pro kan vara ett alternativ. Men den är både dyr och klumpig.

 

Varför kan inte Apple ta fram en dator med samma form factor som den mycket populära HP 7600?

 

Jobs har alltid gillat all-in-one datorer redan från första Macintoshen -> iMac G3 -> imac G4 -> osv.

Hade han inte försvunnit från Apple 1985 skulle jag gissa på att all-in.one skulle vara normen idag, eftersom troligtvis alla datorer ifrån Apple skulle varit all-in-one och 85 var det Apple som var det också Apple som var trendsättarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP 7600?

 

hp-compaq-dc7600-usdt-with-floppy_190x170.jpg

 

 

Håller med macus annars, jag som är så sugen att köpa ny dator men har inget att välja på. Jobs borde fundera på varfrö nästan alla pc-datorer (95% i världen) är en låda utan inbyggd skärm, kanske det kan finnas en anledning till det. Fan funderar på om man skulle gå över till pece-sidan, kan ju köpa en snygg liten burk på clasohlson t o m!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den nya iMacen är grymt snygg och jag är på god väg att beställa en, det som håller mig tillbaka är grafikkortet. Jag tror inte att jag kommer spela några spel men jag kommer spela 1080p filmer till min nya LCD tv, Klarar detta kort det?

 

Eller skall man vänta tills de uppdaterar den nya iMacen med förhoppningsvis 45nm procecorer och bättre grafikkort?

 

Hur lång tid tog det mellan macbooken lanserades och den första uppgraderingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Jag tycker att den nya iMacen är grymt snygg och jag är på god väg att beställa en, det som håller mig tillbaka är grafikkortet. Jag tror inte att jag kommer spela några spel men jag kommer spela 1080p filmer till min nya LCD tv, Klarar detta kort det?

 

Eller skall man vänta tills de uppdaterar den nya iMacen med förhoppningsvis 45nm procecorer och bättre grafikkort?

 

Hur lång tid tog det mellan macbooken lanserades och den första uppgraderingen?

 

 

hej, klart du kommer kunna spela spel på kortet....hur snygg grafiken blir är väl en annan sak. Är man rågamer så är en PC med Windows alt. en svindyr Mac Pro ett betydligt bättre val

 

det tog cirkus 5 månader för MB att uppgraderas. Den levererades i maj 2006 och uppgraderades runt den 16 oktober 2006 (kom jag ihåg för att jag precis köpt den med Intel Core Duo när Core 2 Duo kom runt en vecka senare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det tog cirkus 5 månader för MB att uppgraderas. Den levererades i maj 2006 och uppgraderades runt den 16 oktober 2006 (kom jag ihåg för att jag precis köpt den med Intel Core Duo när Core 2 Duo kom runt en vecka senare)

 

Så om de håller samma tempo så borde vi se en uppdatering in början av nästa år, får ta en lång funderare och se om jag skall köpa nu eller vänta. Skulle hällst villja köpa innan mitt student kort går ut i oktober. för då har jag 10% rabatt. Alla dessa val, mycket svårt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

ja det kan alltid vara en bra idé att vänta med köp av helt nya produkter. Tänker på barnsjukdomar osv

 

köp en MacBook Pro istället och en stor skärm :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det kan alltid vara en bra idé att vänta med köp av helt nya produkter. Tänker på barnsjukdomar osv

 

Tror inte det är så mycket barnsjukdomar i nya iMacen, SantaRose är beprövad i MacBook Pro och resten är inte speciellt nytt.

 

köp en MacBook Pro istället och en stor skärm :respekt:

 

Det blir ganska dyrt alternativ, det jag tycker om med iMacen är att den är snygg och mycket prisvärd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag diggar nya designen, riktigt cool!

men som fler ha frågat och är mest negativ till är just grafikkortet som ställer till det. jag vill kunna lira Q4:a på den. Men om man har bara ca 40 fps så har jag redan ca 3 ggr bättre grafikkort.

 

Men jag lirar inte så mycket spel längre, enbart q3 och starcraft (vill kunna lirar starcraft2 när det kommer).

 

Hoppas de uppdaterar iMac när Leopard kommer, annars blir det nog inte en Mac-användare av mig :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att iMacen verkar vara väldigt bra och prisvärd, om det inte hade varit för att grafikkortet var så kasst så hade jag redan beställt en :/ , hoppas alternativa grafikkort kommer snart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag diggar nya designen, riktigt cool!

men som fler ha frågat och är mest negativ till är just grafikkortet som ställer till det. jag vill kunna lira Q4:a på den. Men om man har bara ca 40 fps så har jag redan ca 3 ggr bättre grafikkort.

 

Men jag lirar inte så mycket spel längre, enbart q3 och starcraft (vill kunna lirar starcraft2 när det kommer).

Man vill helt klart kunna lira Q4 och starcraft 2 :)

 

Hoppas de uppdaterar iMac när Leopard kommer, annars blir det nog inte en Mac-användare av mig :(

De brukar dröja längre än så, typ ett halvår är väl ganska vanligt att man får vänta innan en uppdatering kommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag tycker att den nya iMacen är grymt snygg och jag är på god väg att beställa en, det som håller mig tillbaka är grafikkortet. Jag tror inte att jag kommer spela några spel men jag kommer spela 1080p filmer till min nya LCD tv, Klarar detta kort det?

 

Eller skall man vänta tills de uppdaterar den nya iMacen med förhoppningsvis 45nm procecorer och bättre grafikkort?

 

Hur lång tid tog det mellan macbooken lanserades och den första uppgraderingen? "

 

 

 

1080p använder inte grafikkortet så mkt, mest processorn och med en c2d 2,4ghz så tror jag att du ska vara lugn... hittar inte länken som jag läste det på men tror det var nånstans på sweclockers...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nere på MacForum på Avenyn och tittade och kände på den nya iMacen. Ser bättre ut i verkligheten. Det svarta i fronten sitter i glasrutan. Annars är det lik den gamla.Tangentbordet kändes skönt att använda...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nere på MacForum på Avenyn och tittade och kände på den nya iMacen. Ser bättre ut i verkligheten. Det svarta i fronten sitter i glasrutan. Annars är det lik den gamla.Tangentbordet kändes skönt att använda...B)

Köp sugen :D :D :D!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

undrar varför de jämför med 1,83GHz Intel Core Duo?

 

det är ju bland de första iMacarna med Intelpropp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...