Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple lanserar ny iMac


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

  • Svars 230
  • Created
  • Senaste svar
Hmm, intressant... :fundersam:

Nej, till det priset får du bara GF 7300 som är standard. Vill du ha GF 7600 får du köpa den för ca 21000:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper den definitivt tillsammans med Leopard i oktober. Ska bli spännande att prova på mac för första gången. Tror ni att priset är densamma då eller brukar de höja priset efter releasen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Designen på iMacen är speciell, ett rejält grafikkort kräver brutal kylning, vilket inte får plats i den tunnaste datorn som någonsin gjorts, inte många TFT skärmar är tunnare än imacen, otroligt att en dator får plats överhuvudtaget!

Nej, skälet är bara att Apple är dumsnåla och som aktiebolag vill öka sin vinst ännu mera. Ett annat viktigt skäl är herr Steve Jobs. Spel har aldrig varit hans prioritet och legat i hans personliga intresse. Han är inte från den generationen. Han tycker att iLife-programmen och musik, foto och film är det mest intressanta. Se bara hur entusiastiskt han berättar om alla dessa program.

 

En iMac 24" och t.o.m 20" har gott om plats för bättre grafikkort. Det finns en uppsjö av mobila kort för bärbara datorer. Kolla bara på alla dessa kort som AMD och Nvidia har. Det finns minst ett 20-tal olika kort som är bättre att välja bland. Så värme är inget problem.

 

Sen som Tinman sa så har "from före funktion" gått löjligt för långt. iMacs stativ tar fortfarande 20,7 cm plats. Den här strävan att göra den bara marginell tunnare på kanterna är onödig om det sker på bekostnad av sämre grafikkort. Det är bara för att kunna säga att det är en ny design. Det som irriterar är att åtminstone förut hade man en valmöjlighet till bättre grafikkort. Nu finns inte den även om man är beredd att betala. Andra irritationsfaktorn är att det nu i princip inte har hänt något med grafikortets prestanda sen Intel-iMac lanserades för 19 mån sen. Det är snarare ett steg tillbaka när Radeon X1600 kan prestera bättre än 2400 XT. Om nästa iMac också kommer om ett år så har man fastnat med samma grafikprestanda i 3 år och det är helt ofattbart i dator- och spelsammanhang speciellt när det gäller en dator man själv inte kan uppgradera heller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tunnare iMac vad spelar det för roll de där mm på baksidan, det är ju macPron som behöver slimmas lite. Dumt bara. Undrar om miniatyriseringen av nya iMacar kommer göra dem ännu känsligare och felbarare?

 

 

Glossy är väl bra annars, har aldrig haft annat än glossy så jag vet inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, lugn i stormen nu.

 

Den nya iMacen är en bra dator. Den har tillräckligt med hårdisk. Starka CPU samt de senaste ramminnerna. Glöm heller inte prissänkningen: över en natt fick man en mycket bättre dator för tusenlappar mindre. Man får en 24 tum för i princip samma pris som man tidigare fick en 20 tum. En anna sak som också har hänt är att prisgapet mellan Sverige och USA har minskat. Tidigare har de gångat det amerikanska priset med tio för att få fram det svenska priset. Så har de inte gjort denna gången.

 

Ni som har läst mina tidigare inlägg här i forumet vet att jag inte är en Apple fan boy. Jag har otaliga innlägg bakom mig där jag kritiserar bland annat Apples prissättning. Givetvis kunde man önskedrömma om blue ray och om de senaste grafikkorten. Men lets face it. Apple kommer inte att bli ett budgetföretag över en natt. Igår gjordes ialla fall flera steg till en mer konsumentvänlig prisnivå. Många trådar har tidigare kritiserat hur dyrt det är att välja till extra minne. Och vipps, igår sänktes tillägget med nästan 500 kr.

 

Vad det gäller designen så är jag nöjd. I och med att datorerna slimmas begränsas också möjligheterna till att byta form på datorn. Den förra iMacen var så snygg att man helt enkelt har valt att endast piffa upp designen samt göra den miljövänligare. Sen förstår jag inte varför glaset har kritiserats så förbannat. Glas är både mer miljövänligt samt mycket snyggare. Glas är lyxigare och ger en klarare bild. Oj, solen skiner in lite: dra för persiennerna för helvete.

 

Och nu till grafikkortet. Vi fick lägre priser och det verkar som om endel är insparat på grafikkortet. Detta kort har inte varit speciellt uppskattat bland gamers och gamingrecencenter, det har visat ganska dåliga tester i olika spel. Det visar dock bättre resultat i nya än gamla spel. Ni kan kanske inte räkna med att i flera år frammöver kunna spela de grymmaste spelen men ni kan ge er fan på att ATI och Apple kommer att anpassa det väl till OSX med nya fräsha drivrutiner. Det kanske inte är så farligt som det just nu verkar. Kortet har ju ännu inte testats med OSX. Och vem vet: kanske kan man enkelt byta ut 3D kortet i ett senare stadie om man så önskar.

 

Okej, jag erkänner att datorn vacklar en aning på gamingfronten. Men för alla andra arbetsuppgifter är den nya iMacen en bra arbetshäst. Du kommer inte ha några problem att redigera video (villket kan vara krävande) För de som oroar sig över att grafikkortet inte kommer att klara av diverse 3D program så kommer det inte att vara några problem. Datorn uppfyller med stor marginal de systemkrav som 3D programstillverkare har satt upp. Idag mailade jag bland annat Lightwave 3D och de hävdar att grafikkortet inte är ett hinder för att effektivt kunna jobba i programmet.

 

Skål på er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac 24" och t.o.m 20" har gott om plats för bättre grafikkort. Det finns en uppsjö av mobila kort för bärbara datorer. Kolla bara på alla dessa kort som AMD och Nvidia har. Det finns minst ett 20-tal olika kort som är bättre att välja bland. Så värme är inget problem.

Och dessa kort kräver då inte att fläktar går på högvarv? iMac är väl vad jag vet en ganska tystlåten dator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dessa kort kräver då inte att fläktar går på högvarv? iMac är väl vad jag vet en ganska tystlåten dator...

Det är ingen som klagat på ljudnivån från iMac 24" med GF 7600, eller? Korten jag länkade till är alla mobila kort för laptops som har mycket mindre utrymme. Så nej, jag utgår från att de inte låter så mycket. Jämför bara MBP 15" och iMac 24":

 

MBP 15" Bredd: 35,7 cm, Djup: 24,3 cm, GF 8600M GT

iMac 24" Width: 56.9 cm, Height: 52.0 cm, Radeon 2600 Pro

 

iMac 24" har mer än 3 ggr större area och är 2 ggr tjockare än MBP. Ändå har man använt ett klart sämre kort än gamla GF 7600.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säga vad man vill om utseendet på den nya iMacen men lite impad är jag av hur hemligt de ändå lyckas hålla allting. Ok, tangentbordet hade läckt ut, men ingen hade väl bilder på själva datorn? Det är en ganska lång kedja där alla måste hålla tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som inte ens Intel själva har X7900 på sin hemsida men de har lite testresultat för Intel® Core 2 Extreme dual-core mobile processor X7800. 2,6 GHz här. De har jämfört

 

Core Duo T2600 2 MB L2 2.16 GHz 667 MHz

Core 2 Duo T7700 4 MB L2 2.40 GHz 800 MHz

Core 2 Duo Extreme T7800 4 MB L2 2.60 GHz 800 MHz

 

T7800 är 28-48 procent snabbare än T2600 och 7-11 procent snabbare än T7700. Jag skulle gissa att T7900 i iMac är då 35- 59 procent snabbare än T2600.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni vill klaga på grafikkortet kan ni göra er röst hörd här.

 

I have made it even easier for EVERYONE to submit feedback. Just copy and paste into the proper fields:

 

Subject:

 

iMac (Mid 2007) Poor Video Card

 

Feedback Type:

 

Enhancement Request

 

Comments:

 

Another would-be iMac buyer if only you offered a higher end video card as a Configure To Order option. The existing video card which comes stock will not fit my needs.

 

I wanted to submit this so that you consider offering a CTO option for a faster, more powerful graphics card like what was offered in the previous generation of iMacs (the GeForce 7600GT CTO option). As soon as you offer this, you will gain my business.

 

Thank you for listening to feedback to build an even better product!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyhet angående 3D kortet

 

De recensioner vi har läst angående HD 2600 PRO med 256MB är inte helt korrekta. Recensionerna handlar om HD 2600 PRO with 256MB DDR2 medan Apple har valt HD 2600 PRO med 256MB DDR3

 

Till detta bör också nämnas att drivrutinerna till kortet fortfarande är beta.

 

Det finns kanske lite ljus i GPU tunnelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imac är tänkt att vara en enkel dator. Den fyller mina behov perfekt! Skulle jag vilja ha något mer kraftfullt får jag satsa på en som är mer kraftfull helt enkelt. Priset är ju på en acceptabel nivå denna gång.

 

Glossy skärm är väldans bra tycker jag. Färger känns vassare och klarare. Den svarta ramen runtom känns lite "cinematic" ha ha

 

Grafikkortet duger men är kanske inte det bästa på marknaden.

 

Hårdisk bryr jag mig knappt om bara det är okej hastighet på dom vilket det är. Utrymme går alltid köpa till billiigt.

 

Internminnet duger, det går köpa till mer senare vid behov om jag märker att prestandan ej är som jag vill ha den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen som klagat på ljudnivån från iMac 24" med GF 7600, eller? Korten jag länkade till är alla mobila kort för laptops som har mycket mindre utrymme. Så nej, jag utgår från att de inte låter så mycket. Jämför bara MBP 15" och iMac 24":

 

MBP 15" Bredd: 35,7 cm, Djup: 24,3 cm, GF 8600M GT

iMac 24" Width: 56.9 cm, Height: 52.0 cm, Radeon 2600 Pro

 

iMac 24" har mer än 3 ggr större area och är 2 ggr tjockare än MBP. Ändå har man använt ett klart sämre kort än gamla GF 7600.

 

Ja men imacen har många stationära komponenter, om den skulle ha mobila komponenter skulle den ju givetvis bli lika dyr som MBP - stor idé !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men imacen har många stationära komponenter, om den skulle ha mobila komponenter skulle den ju givetvis bli lika dyr som MBP - stor idé !

Vad jag vet så använder iMac redan mobilt grafikkort. Om du tittar på alla bilder på isärplockade iMacar kan du inte se ett fullstort grafikkort. Det enda som syns är en liten grafikkrets. Så ja, iMac använder redan mobila komponenter. Du kan se grafikprocessorn i Intel-iMac på de här bilderna. Nu som cquest sa är kanske Radeon 2600 Pro i iMac snabbare än jag trodde. Vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker 320gigs hdd till OSX och även en dualboot med XP? jag har två externa usb2.0 hårddiskar på totalt 750gig, men de fungerar ju bara till musik, filmer och bilder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så använder iMac redan mobilt grafikkort. Om du tittar på alla bilder på isärplockade iMacar kan du inte se ett fullstort grafikkort. Det enda som syns är en liten grafikkrets. Så ja, iMac använder redan mobila komponenter. Du kan se grafikprocessorn i Intel-iMac på de här bilderna. Nu som cquest sa är kanske Radeon 2600 Pro i iMac snabbare än jag trodde. Vi får se.

Eftersom Apple själva bygger (eller betalar en Asiatisk fabrik för) sina datorer, så kan de välja hur de vill placera hårdvaran i lådan.

Skillnaden mellan ett mobilt och ett stationärt grafikkort torde vara hur mycket värme de alstrar och hur strömsnåla de är.. Anledningen till att grafikkretsar för torn sitter på utbytbara kort är just för att de ska vara utbytbara. Jag ser inget som talar för att iMacs grafikkrets skulle vara en mobil sådan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker 320gigs hdd till OSX och även en dualboot med XP? jag har två externa usb2.0 hårddiskar på totalt 750gig, men de fungerar ju bara till musik, filmer och bilder!

 

Det lär räcka!

 

Enda anledningen till att köpa större hårdisk än 320 GB är om man tänker jobba med tunga videoredigerings eller 3D project.

 

Arkiverade medier kan du ju lika gärna lägga på externa hårdiskar. Speciellt nu när Apple har uppgraderat usb och eldkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För någon månad sedan köpte jag det gamla trådlösa tangentbordet. Nu före releasen började jag känna ånger men som utr är har det förändrats då jag sett det. Ingen nummerisk del (Så agg jag inte kan spela GTA utan problem, t.ex. ^^) och MacBookens tangenter. De må vara bekväma men jag tycker om lite motstånd. ^^

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler än jag som tycker att den nya iMacen och det nya tangentbordet inte passar ihop?

 

Tangentbord - silver och vitt

iMac - silver och svart

 

Hoppas att iMacen kommer i silver och vitt, som Mac Mini!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler än jag som tycker att den nya iMacen och det nya tangentbordet inte passar ihop?

 

Tangentbord - silver och vitt

iMac - silver och svart

 

Hoppas att iMacen kommer i silver och vitt, som Mac Mini!

 

De passar visst ihop, innom designvärlden är det nästan standard att använda tre färger när man skapar en produkt eller inreder ett rum. För det andra: grå(silver) vit och svart är ju en perfekt trio innom gråskalan. Däremot är jag tveksam till varför Apple använder ett blått skrivbordsunderlägg när de gör reklam för produkten, det skär sig lite. Men det kan man ju ändra själv när man får den :P

 

Jag vill också rikta några ord till de som har vant sig vi det vanliga tangentbordet och nu "måste" sadla om till ett mer laptop liknande bord. I min lägenhet har jag ett vanligt tangentbord med höga knappar och motstånd. Men när jag i nu två månader har spenderat min tid framför mina föräldrars bärbara dator kan jag konstatera att man mycket snabbt vänjer sig vid det. Nu skriver jag snabbare med laptop tangentbordet än vad jag gör med det gamla. Ni kommer vänja er, oroa er inte så förbannat mycket!

 

Skål!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Är det inte lite gnälligt här nu?

 

Mac användare är nog det mest svår tillfredställande folket i världen. :armskeptisk:

Tangentbord ska vara sköna och användbara, inte snygga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...