Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple lanserar ny iMac


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Ja, definitivt. Men Apple har varit vänliga nog att sätta 1x1GB i standardkonfigurationen, vilket innebär att en slot är ledig. Du behöver alltså då endast köpa 1x1GB, för under 500 kr, för att få totalt 2GB RAM.

 

HD-film kommer antagligen att flyta väldigt bra tack vare inbyggd avkodning av bland annat H.264 och VC-1. Även om hårdvaruavkodningen inte skulle stödja det codec som används i en HD-film så klarar processorn definitivt det själv. Se testet som det länkades till ovan för jämförelse av de nya grafikkorten.

 

Jag tror INTE det är bra att enbart köpa till en ny 1gigs minnesmodul ifrån komplett för att sedan blanda det nya minnet med Apples orginalminne, då är det nog bättre att köpa 2x1gig ramminnen av komplett och slänga ut orginalminnet! så fungerar det iallafall i PC-världen! :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 230
  • Created
  • Senaste svar

beställde en 24" inatt vid 2-tiden. blev den näst bästa versionen fast med 2 gig RAM istället.

 

vet inte hur jag skall klara av att vänta på den :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla inlägg 51! Om du köper iMac ska du definitivt inte välja Radeon 2400. Då är det inte så mycket annat att välja än 2600.

 

Åhh crap! :chockadskeptisk: Jag som ville ha en iMac för att ha möjligheten till att spela lite fräna spel som förväntas släppas framöver vid sidan av min kommande Macbook! så 2600 är inget att ha kan man konstatera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnsjukdomar? Den är inte SÅ ny :-D. Innanmätet är väl beprövat sen flera år. Det är bara ny desgn (inte så bara för många...jag t.ex.)

...

Monteringsprocessen är väl ny? Där kan mycket strula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh crap! :chockadskeptisk: Jag som ville ha en iMac för att ha möjligheten till att spela lite fräna spel som förväntas släppas framöver vid sidan av min kommande Macbook! så 2600 är inget att ha kan man konstatera?

 

Nej, grafikkortet har inte fått slående recensioner direkt. Dock har man märkt en tendens att grafikkortet presterar bättre i nyare spel än gamla... Men visst, det här grafikkortet är inget som sitter i en gamingdator... thats fore sure.

 

Men men, jag lägger en beställning när lönen kommer... Spelen får snurra på min xbox 360.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är de nya grafikkorten sämre än de som satt i iMacarna förut eller? man vill ju väldigt gärna kunna spela Q4, Heroes 5 mfl. med bra grafik om man lägger ut såpass mycket pengar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är de nya grafikkorten sämre än de som satt i iMacarna förut eller? man vill ju väldigt gärna kunna spela Q4, Heroes 5 mfl. med bra grafik om man lägger ut såpass mycket pengar

 

Nja, det lär inte vara sämre. Men inte bättre i hästlängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:armskeptisk: Apple har ännu en gång bestämt vad du inte ska använda din dator till - nämligen spel. Allt sedan man släppte den första imacen, har någon STOLLE bestämt att imacen ska ha halvtaskigt grafikkort- det är tradition.

Om det är så att 2600 pro har SÄMRE prestanda än 7600 GT - Det får inte vara sant. :stjarnsmall:

Ja det är Pro och inte XT. Den gamla iMac 24" med GF 7600 kommer fortfarande att ha bäst prestanda. Riktigt snålt och girigt av Apple. Blir så irrterad av såna dumheter. De har tiotals miljarder dollar på banken men vill tjäna ännu mera och snålar med en sån sak. Man betalar 21000:- för en annars bra och snygg dator men får ett hälften så bra kort som förra iMac 24". Det hade räckt om de hade valt 2600 XT istället för Pro. Då hade man åtminstone lika bra kort som GF 7600 GT i förra iMac 24". Det är vid såna tillfällen man vill börja jämföra Mac och pc. Tyvärr gillar jag inte Windows annars hade man fått en sån här med GF 8600 GT 512 MB för 10000:-. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är Pro och inte XT. Den gamla iMac 24" med GF 7600 kommer fortfarande att ha bäst prestanda. Riktigt snålt och girigt av Apple. Blir så irrterad av såna dumheter. De har tiotals miljarder dollar på banken men vill tjäna ännu mera och snålar med en sån sak. Man betalar 21000:- för en annars bra och snygg dator men får ett hälften så bra kort som förra iMac 24". Det hade räckt om de hade valt 2600 XT istället för Pro. Då hade man åtminstone lika bra kort som GF 7600 GT i förra iMac 24". Det är vid såna tillfällen man vill börja jämföra Mac och pc. Tyvärr gillar jag inte Windows annars hade man fått en sån här med GF 8600 GT 512 MB för 10000:-. :armskeptisk:

 

Japp, jag hade också hoppats på ett bättre grafikkort. Men jag är heller inte missnjöjd av helheten.

i och med prissänkningen har jag råd med en 24 tum. Men nog märks det att det är via grafikkortet som Apple har sparat in pengar.

 

Det är dock en sak som jag funderar över. Testerna som är utförda på 2600 serien är kanske gjorda med drivrutiner som inte Ati hann uppdatera. Det skulle vara intressant att läsa ett nytt test med de senaste drivrutinerna. Det verkar ju vara genomgående att grafikkortet har presterat sämre än vad det borde om man läser specen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läcker maskin !

Hade de halverat bredden på den svarta ramen hade det blivit full pott :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, då blir det ingen iMac alltså. Uselt grafikkort, glossyskärm och en riktigt ful design, uschbara. Det får bli en MBP helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här skulle jag köpt om jag inte hade en nästan ny 24" hemma redan.

 

Undrar hur bra X-Plane går att köra på den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, om du har 7600GT i din iMac 24" så lär det nog flyta bättre på den du har..

Vad jag har läst på andra forum är att 2600 Pro är ett sunkigt grafikkort (1000:- för kortet till en PC).. Inte så svårt att se vart Apple snålat för att kunna sänka priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att de slopat uppgraderings möjligheten för de som vill betala extra för kortet. Det gick inte att välja något alternativ iallafall.

 

Kanske kunde NVIDIA inte garantera leverans i så stora mängder av ett kort som är dött på marknaden för övrigt? Återstår bara ATI då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor besvikelse.

 

Designen är inte ett steg framåt, snarare ett i sidled. Grafikkortet är ett skämt. De brukar ju sätta i gårdagens kort, men det här är ju förra årets.

 

Gör om, gör rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med svarta äpplet?

 

Det är svart. Eller också har jag fått värmeslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svart. Eller också har jag fått värmeslag.

 

Ja visst fan ser det ut att vara svart. Fattar inte vad folk svamlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svart. Eller också har jag fått värmeslag.

Ja det ser ut att vara ett blanksvart äpple :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här skulle jag köpt om jag inte hade en nästan ny 24" hemma redan.

 

Undrar hur bra X-Plane går att köra på den?

Du hade kunnat sänka prislappen med 4000:- om du hade köpt två såna här. Apples minnen är nästan alltid för dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar den nya iMacen, enda som är lite tveksamt är väll grafikkortet hade varit skoj å lira lite schyssta FPS på sin mac för en gångs skull. Men tangentbordet är riktigt snyggt imo! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan inte Apple för en gångskull fixa ett bra GRAFIKKORT???!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan inte Apple för en gångskull fixa ett bra GRAFIKKORT???!!!

 

Designen på iMacen är speciell, ett rejält grafikkort kräver brutal kylning, vilket inte får plats i den tunnaste datorn som någonsin gjorts, inte många TFT skärmar är tunnare än imacen, otroligt att en dator får plats överhuvudtaget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Designen på iMacen är speciell, ett rejält grafikkort kräver brutal kylning, vilket inte får plats i den tunnaste datorn som någonsin gjorts, inte många TFT skärmar är tunnare än imacen, otroligt att en dator får plats överhuvudtaget!

 

Du har en bra poäng där. Dock är det lite synd att form går före funktion ibland, även om jag gillar maskinen.

 

Ska man rentav försöka få tag i den förra 24" om den går att få tag på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en bra poäng där. Dock är det lite synd att form går före funktion ibland, även om jag gillar maskinen.

 

Ska man rentav försöka få tag i den förra 24" om den går att få tag på?

Den kan man köpa hos Macoteket för 14995kr. Länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns ju fler saker som de kunde lagt på: ny busshastighet på 1066 samt att ha högre klockade minnen istället för 667. Vad är det för processorer i? Är det de nya med topphastighet på 3.0 GHz, verkade bara finnas 2.8 GHz? Men själv så spelar jag inte, men det skulle vara bra om de kunde pressa i lite mer så att den pallar längre. Men designen tycker jag var snygg men glossy... näe det var dåligt borde vara tillval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...