Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple lanserar ny iMac


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Carlisle_united
Haha, intressen:tuttar o. macar! Och du har täckt upp båda i den här tråden...

 

 

HEY! Tuttar och Macar! fler som har mina intressen!!! :w00t: :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 230
  • Created
  • Senaste svar
Hon köper väl inte minne och hdd hos Apple?

Hårddisken måste hon nog uppgradera hos Apple om hon inte vill göra som Kodawarisan. Däremot är det bättre att istället för större intern hårddisk köpa en extern så att man kan säkerhetskopiera sina filer (om man inte vill bränna en massa skivor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan hör man att vissa är missnöjda med grafikkortet och/eller bildskärmen. en del väntar och hoppas på att det ska dyka upp andra alternativ längre fram i oktober.

 

Tänk om Apple hade placerat datorn i en separat låda med utbytbart grafikkort. Då hade nog fler slagit till redan nu. Man hade kunnat använda en annan bildskärm t ex en som inte är glossy.

 

Själv har jag en Samsung Syncmaster 206 BW (svart ram) som jag är mycket nöjd med.

 

Därför väljer jag troligtvis bort iMac:en och köper en Mac mini, med ett ännu sämre grafikkort.

 

Aldrig blir man helt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan hör man att vissa är missnöjda med grafikkortet och/eller bildskärmen. en del väntar och hoppas på att det ska dyka upp andra alternativ längre fram i oktober.

 

Tänk om Apple hade placerat datorn i en separat låda med utbytbart grafikkort. Då hade nog fler slagit till redan nu. Man hade kunnat använda en annan bildskärm t ex en som inte är glossy.

 

 

Njaa, altså det är själva idéen med iMacen att den ska vara så minimalistisk som möjligt. Stoppa i kontakten och kör. Den har heller aldrig tänkt att vara lika kraftfull som burkmodellerna. iMacen ska vara enkel, relativt billig och dugligt kraftfull.

 

Att stoppa innanmätet i en låda brevid är inget alternativ när det kommer till iMacen. Det är inte iMac helt enkelt.

 

Men visst lite bättre grafikkort kunde de allt sätta in...men inte i en låda brevid. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdrag: Släng upp en bild på den nya iMacen med nån annan bakgrundsbild än Apple's.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Njaa, altså det är själva idéen med iMacen att den ska vara så minimalistisk som möjligt. Stoppa i kontakten och kör. Den har heller aldrig tänkt att vara lika kraftfull som burkmodellerna. iMacen ska vara enkel, relativt billig och dugligt kraftfull.

 

Att stoppa innanmätet i en låda brevid är inget alternativ när det kommer till iMacen. Det är inte iMac helt enkelt.

 

Men visst lite bättre grafikkort kunde de allt sätta in...men inte i en låda brevid. :totaltgalen:

iMac är skapad som ett designobjekt, inget annat. Skulle de stoppa i ett grafikoort som är värt namnet skulle det troligen utveckla för mycket värme.

 

Fast snart kanske mac är tvunga att börja bygga datorer och inte designstudier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast snart kanske mac är tvunga att börja bygga datorer och inte designstudier.

 

Ja, precis. Det är ingen dator för att den inte har ett high-end grafikkort. Mycket bra resonemang.

 

Dessutom vill jag informera om att det är tillverkaren (Apple) som bygger datorerna, inte datorerna själva som du föreslår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis. Det är ingen dator för att den inte har ett high-end grafikkort. Mycket bra resonemang.

 

Dessutom vill jag informera om att det är tillverkaren (Apple) som bygger datorerna, inte datorerna själva som du föreslår.

Men tänk vad mycket pengar man kan spara på det. Ive ritar en Mac som sedan kickar Ive och ritar och tillverkar nya modeller själv...

 

Bra grafik måste väl gå att få in i iMac, det får ju plats i MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaa, altså det är själva idéen med iMacen att den ska vara så minimalistisk som möjligt. Stoppa i kontakten och kör. Den har heller aldrig tänkt att vara lika kraftfull som burkmodellerna. iMacen ska vara enkel, relativt billig och dugligt kraftfull.

 

Att stoppa innanmätet i en låda brevid är inget alternativ när det kommer till iMacen. Det är inte iMac helt enkelt.

 

Men visst lite bättre grafikkort kunde de allt sätta in...men inte i en låda brevid. :totaltgalen:

Det säjs att det kommer att släppas externa grafikkort som säkert kommer att sälja väldigt bra.

Det finns ju en stor marknad bland alla de som sitter med bärbara (och imac:ar), ej uppgraderingsbara datorer.

 

Men min idé var ju inte att sätta grafikkortet i en låda för sig, utan att hela datorn skulle separeras från skärmen. Som ett alternativ i mellanprisklassen. "The missing Mac" som den ibland kallas av vissa skribenter.

 

Sen tycker jag att iMac inte är särskilt billig. Ta bort skärmen och sälj den för 8000 kr! Det vore i varje fall prisvärt. Då slipper man skrota datorn när man vill skaffa större skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men min idé var ju inte att sätta grafikkortet i en låda för sig, utan att hela datorn skulle separeras från skärmen. Som ett alternativ i mellanprisklassen. "The missing Mac" som den ibland kallas av vissa skribenter.

 

 

Men då blir det ingen iMac. iMac är just enkelheten som den är tänkt enligt Apple. Men om man inte tycker om design och/eller kompakta modeller så finns det ju alltid andra datorer att investera i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min flickvän är på väg att köpa sin första mac, den blir den iMac 20 tums med 2g ram och jag tror det kommer bli en 500GB hårddisk i den, man vet aldrig, jobbiga är att den kommer vara bättre än min :( men, kan nog få leka med den i alla fall :D

 

Jasså, och det tror du? :irriteradtjej:

 

Frågan är om det ingår ambulancetransport i Apple Care. :fundersam:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men min idé var ju inte att sätta grafikkortet i en låda för sig, utan att hela datorn skulle separeras från skärmen.

 

Sen skulle man kunna kallade för tex MacMini. :ThumbsUp:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det säjs att det kommer att släppas externa grafikkort som säkert kommer att sälja väldigt bra.

Det finns ju en stor marknad bland alla de som sitter med bärbara (och imac:ar), ej uppgraderingsbara datorer.

 

Men min idé var ju inte att sätta grafikkortet i en låda för sig, utan att hela datorn skulle separeras från skärmen. Som ett alternativ i mellanprisklassen. "The missing Mac" som den ibland kallas av vissa skribenter.

Det där har ASUS redan. Men jag vet inte om det fungerar till mac, skulle inte tro det.

 

Hellre skulle jag se en konfrigurerbar mini mac än att man kan bygga ut iMac med externa enheter. För iMac är en designstudie och ingen dator som man ska kunna spela på.

 

Ja, precis. Det är ingen dator för att den inte har ett high-end grafikkort. Mycket bra resonemang.
Vem har sagt Hi-End? Men bör ju vara betydligt bättre än det som idag finns.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu varit iväg o hämtat min iMac (2.4) o kan bara säga att den e' grym!!!!!

Ang tgb är det betydligt bättre än Apples tidigare, inte bara snyggare utan skönare än din bästa sexupplevelse. Finns ingen stans för snus o ögonbryn att ta vägen :D.

O tangenterna är helt makalöst sköna att skriva med!!!!!!!!!!!!

 

hur är det med usb-kontakterna på tangentbordet? kan man ha usb-minne inkopplat där utan att de tar emot i bordet? inte mycket space att gå på vad man kan se på bilderna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag börjar bli lite sugen på en iMac. Köpte en Macbook tidigare i år, men skulle vilja ha en iMac för att jobba med Photoshop. Fast jag kommer nog köpa en 20", känner inget behov av 24". Dock blir det iallafall 2Gb minne. Har inga pengar, men va fan.....inget är omöjligt;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra grafik måste väl gå att få in i iMac, det får ju plats i MBP.

 

Jag tror nog att Radeon HD 2600 Pro är lika bra som det grafikkort som sitter i MacBook Pro, i och med att det senare är anpassat för laptops, och därmed inte lika bra som en desktop-variant.

 

Hellre skulle jag se en konfrigurerbar mini mac än att man kan bygga ut iMac med externa enheter. För iMac är en designstudie och ingen dator som man ska kunna spela på.

 

Vem har sagt Hi-End? Men bör ju vara betydligt bättre än det som idag finns.

 

En iMac är ingen speldator, men visst fan är det en dator. Att kalla den en designstudie bara för att den är sanslöst mycket snyggare än andra datorer är löjligt. Med undantag för grafiken är den, prestandamässigt, en mycket bra dator. Dessutom får man väldigt mycket för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att Radeon HD 2600 Pro är lika bra som det grafikkort som sitter i MacBook Pro, i och med att det senare är anpassat för laptops, och därmed inte lika bra som en desktop-variant.

En iMac är ingen speldator, men visst fan är det en dator. Att kalla den en designstudie bara för att den är sanslöst mycket snyggare än andra datorer är löjligt. Med undantag för grafiken är den, prestandamässigt, en mycket bra dator. Dessutom får man väldigt mycket för pengarna.

 

Inte för att jag vill favorisera MBP'n på nåt sätt, om det inte hade varit för att jag behövt en bärbar hade jag t.om köpt en iMac istället, men jag tror MBP'ns 8600M GT är snäppet bättre än ATi kortet, faktiskt!

 

ATi kortet i iMacen är ju också anpassat för bärbara, inget desktop kort det heller.

iMac andvänder sig enbart utav Laptop komponenter, förutom 3,5" HD'n.

Sen behöver jag ju inte säga mer än att 8600M GT är ett utav de bästa laptop korten på marknaden, iofs finns 8700 nu, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATi kortet i iMacen är ju också anpassat för bärbara, inget desktop kort det heller.

 

De tidigare grafikkorten har inte varit laptop-varianter, och jag betvivlar starkt att de nuvarande skulle vara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Redan hör man att vissa är missnöjda med grafikkortet och/eller bildskärmen. en del väntar och hoppas på att det ska dyka upp andra alternativ längre fram i oktober.

 

Tänk om Apple hade placerat datorn i en separat låda med utbytbart grafikkort. Då hade nog fler slagit till redan nu. Man hade kunnat använda en annan bildskärm t ex en som inte är glossy.

 

Själv har jag en Samsung Syncmaster 206 BW (svart ram) som jag är mycket nöjd med.

 

Därför väljer jag troligtvis bort iMac:en och köper en Mac mini, med ett ännu sämre grafikkort.

 

Aldrig blir man helt nöjd.

 

Missnöjda med skärmen? Då måste du avse missnöjda med att den är glossy och reflekterar mycket. Men vad jag hört så är det inte så stor fara med det om man sitter rakt framifrån det går att vänja sig, hjärnan kan filtera bort mindre reflektioner. De kan ju knappast klaga på dess prestanda då det rä en mycket högklassig skärm rent prestandamässigt.

 

 

Njaa, altså det är själva idéen med iMacen att den ska vara så minimalistisk som möjligt. Stoppa i kontakten och kör. Den har heller aldrig tänkt att vara lika kraftfull som burkmodellerna. iMacen ska vara enkel, relativt billig och dugligt kraftfull.

 

Att stoppa innanmätet i en låda brevid är inget alternativ när det kommer till iMacen. Det är inte iMac helt enkelt.

 

Men visst lite bättre grafikkort kunde de allt sätta in...men inte i en låda brevid. :totaltgalen:

 

Dagens nya iMac är rätt så kraftfull. Svagheten ligger just i grafiken. Men iMacen har faktiskt varit ledande prestandamässigt en gång i tiden. Då jag köpte min iMac DV 400MHz Strawberry i Oktober 1999 så var den bland de ledande datorerna. Den kostade 13995Kr men hade prestanda som låg i klass med PC datorer i 18.000Kr-20.000Kr klassen och den var första konsument PC på marknaden som hade en DVD läsare samt också FireWire dessutom hade den en HDD på 10GB medans PC maskiner i samma prisklass ofta bara hade 6GB. Apple låg i absoluta framkant helt enkelt. Det gör man inte längre utan man ligger i ett mittfält. Apple ligger inte ens i absoluta framkant längre vad gäller Mac Pro. Man har tappat helt klart vilket är synd!. Skulle Apple haft samma ambition med nya iMac som man hade då 1999 då skulle nya iMac haft minst 2.8GHz Dual Core i billigaste modellen samt 2GB RAM, bättre grafikkort, Blue Ray brännare i slot loading modell specialutvecklad i samarbete med Pansonic, ESATA istället för FireWire 800. Andra kul lösningar som kunnat höja nya iMacen hade varit pivotfunktion med höj/sänkbar skärm. Fästet för skärmen hade kunnat vara en kula med chuckinfästning likt en borrmaskin det hade förhöjt designen ytterliggare om det var snyggt gjort dessutom hade man med ett enkelt handgrepp kunnat plocka loss hela datorn från fästet. Hade man då haft ett inbyggt batteri så skulle man kunna ha den som bärbar dator i knät på tex sängen/soffan hade skärmen varit touchscreen av samma typ som i iPhone så hade man dessutom kunna sköta den utan tangentbord och scrolla samt skriva på ett virtuellt skrivbord likt iPhone. Det hade varit supercoolt! :borstatanderna::propellerbaver:

 

iMac är skapad som ett designobjekt, inget annat. Skulle de stoppa i ett grafikoort som är värt namnet skulle det troligen utveckla för mycket värme.

 

Fast snart kanske mac är tvunga att börja bygga datorer och inte designstudier.

 

Nja nu överdriver du allt. Prestandan är trots allt god och grafikkortet är bra på allt annat tex HD acceleration utom just spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då blir det ingen iMac. iMac är just enkelheten som den är tänkt enligt Apple. Men om man inte tycker om design och/eller kompakta modeller så finns det ju alltid andra datorer att investera i.

 

 

Vem har sagt att det måste vara en iMac?

Vem har sagt att man inte gillar design om man inte gillar iMac?

 

Vill man ha en snyggt designad Mac (med Mac OS X) med skärmen separat som inte är för stor och klumpig, och inte är underdimensionerad med avseende på grafikkortet så finns det inte någon modell att tillgå.

 

Apple kan göra snygga kompakta modeller om de bara vill. Och om bara Steve jobs kunde släppa all-in-one-idén för en gångs skull.

 

Han ville först inte släppa iPod för Windows-användare. Jag hoppas att han än en gång får ge sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tidigare grafikkorten har inte varit laptop-varianter, och jag betvivlar starkt att de nuvarande skulle vara det.

 

jaha, då har man lärt sig nåt nytt igen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att det måste vara en iMac?

Vem har sagt att man inte gillar design om man inte gillar iMac?

 

Vill man ha en snyggt designad Mac (med Mac OS X) med skärmen separat som inte är för stor och klumpig, och inte är underdimensionerad med avseende på grafikkortet så finns det inte någon modell att tillgå.

 

Apple kan göra snygga kompakta modeller om de bara vill. Och om bara Steve jobs kunde släppa all-in-one-idén för en gångs skull.

 

Han ville först inte släppa iPod för Windows-användare. Jag hoppas att han än en gång får ge sig.

Det kan så vara att det saknas en "normaldator" i Apples sortiment, något mellan Mini och Pro. Men iMac kommer alltid vara all-in-one, annars är det liksom inte en iMac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur är det med usb-kontakterna på tangentbordet? kan man ha usb-minne inkopplat där utan att de tar emot i bordet? inte mycket space att gå på vad man kan se på bilderna....

 

Mja ser lite tight ut, men vissa minnen kan nog klämmas in där, annars får det nog bli förlängningssladd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...