Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple lanserar ny iMac


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Får se vad testerna på Macworld.com och Barefeats.com säger snart. Det verkar som Apple fortfarande inte tar spel på allvar trots att de hade bjudit både EA och id Software till WWDC. Efter 19 mån med samma grafikkort slänger de in Radeon 2400 XT och 2600 Pro, som har bara varit till besvikelse i alla tester. 2400 XT kan t.o.m. vara sämre än X1300 och 2600 Pro är ungefär som X1600 eller lite bättre. De skulle ha valt samma kort som i nya MBP, GF 8800 eller liknande. Enda fördelen med nya iMac är att de sänkte priserna. Här är en recension. För att inte nämna skärmen. Att bara erbjuda reflekterande Glossy är bara dumt snålt.

 

Anandtechs recension av Radeon 2400 & 2600:

 

We want to paint an accurate picture here, but it has become nearly impossible to speak negatively enough about the AMD Radeon HD 2000 Series without sounding comically absurd. Even with day-before-launch price adjustments, there is just no question that, in the applications the majority of people will be running, AMD has created a series of products that are even more unimpressive than the already less than stellar 8600 lineup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 230
  • Created
  • Senaste svar

Satan va snygg den nya iMacen blev! :chock: Jag har tidigare funderat på att köpa en Macbook när Leopard släpps, men nu måste jag fasiken även ha en iMac också! skall dock vänta att köpa iMacen tills Leopard släpps, förhoppningsvis har de hittat en del "barndomssjukdomar" på iMacen vid det laget!

 

Detta blir dyrt, jag kommer köpa den "näst bästa" iMacen med 24" skärm, ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB och 320gig hdd dock är det bara 1 gig ram minne.

 

-Är det bättre att köpa minnen av komplett som har 2 gig minne för 945kr istället för Apple Stores 1215kr? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333791

 

-Hur kraftfullt är grafikkortet, "ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB"? kommer HD filmer flyta på bra och kommer man kunna spela någolunda problemfritt på sin iMac om man har det grafikkortet?

 

-Tror ni 320gigs hdd är tillräckligt mycket utrymme för både Leopard och en dualboot med XP? Jag har även 740gig externa usb 2.0 hdd men de kan man ju bara lagra bilder,filmer och musik på i princip!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Hur kraftfullt är grafikkortet, "ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB"? kommer HD filmer flyta på bra och kommer man kunna spela någolunda problemfritt på sin iMac om man har det grafikkortet?

Kolla inlägg 51! Om du köper iMac ska du definitivt inte välja Radeon 2400. Då är det inte så mycket annat att välja än 2600.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Är det bättre att köpa minnen av komplett som har 2 gig minne för 945kr istället för Apple Stores 1215kr?

 

-Hur kraftfullt är grafikkortet, "ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB"? kommer HD filmer flyta på bra och kommer man kunna spela något på sin iMac om man äger detta grafikkort?

 

Ja, definitivt. Men Apple har varit vänliga nog att sätta 1x1GB i standardkonfigurationen, vilket innebär att en slot är ledig. Du behöver alltså då endast köpa 1x1GB, för under 500 kr, för att få totalt 2GB RAM.

 

HD-film kommer antagligen att flyta väldigt bra tack vare inbyggd avkodning av bland annat H.264 och VC-1. Även om hårdvaruavkodningen inte skulle stödja det codec som används i en HD-film så klarar processorn definitivt det själv. Se testet som det länkades till ovan för jämförelse av de nya grafikkorten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla inlägg 51! Om du köper iMac ska du definitivt inte välja Radeon 2400. Då är det inte så mycket annat att välja än 2600.

 

Förutsatt att man måste spela Quake 4. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fruktansvärt snygg. Så klart. Men den "gamla" (jag har en) är också fruktansvärt snygg. Den nya aär "tuffare"..."grabbigare" - den gamla aningen feminin i jämförelse. Båda är mästerlig industriell design.

 

Tangentbordet är fantastiskt. Det var dags för Apple att sluta göra tangenter som sticker upp så där gammelmodigt. Detta t-bord måste dessutom vara lättare att hålla rent. Inga stora klyftor där skiten samlas. Mycket bra, Ives. Mycket bra. Fem plus. Dessutom var det verkligen dags att skippa dom töntiga långsam-usb-kontakterna på t-borden. Nu försvinner denna standard från Apple. Good.

(Det är problematiskt att blanda usb1- och usb2-enheter. Nu slipper man tänka på det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyycker INTE iMacen var snygg, ska bli spännande att se vad den för med sig för barnsjukdomar. :rolleyes:

 

Barnsjukdomar? Den är inte SÅ ny :-D. Innanmätet är väl beprövat sen flera år. Det är bara ny desgn (inte så bara för många...jag t.ex.)

 

Men, jag är i valet och kvalet. Gateway har just släppt en allt-i-ett-dator. kanske blir det den istället...vi får se...måste fundera...

post-1807-1186531882_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får se vad testerna på Macworld.com och Barefeats.com säger snart. Det verkar som Apple fortfarande inte tar spel på allvar trots att de hade bjudit både EA och id Software till WWDC. Efter 19 mån med samma grafikkort slänger de in Radeon 2400 XT och 2600 Pro, som har bara varit till besvikelse i alla tester. 2400 XT kan t.o.m. vara sämre än X1300 och 2600 Pro är ungefär som X1600 eller lite bättre. De skulle ha valt samma kort som i nya MBP, GF 8800 eller liknande. Enda fördelen med nya iMac är att de sänkte priserna. Här är en recension. För att inte nämna skärmen. Att bara erbjuda reflekterande Glossy är bara dumt snålt.

 

<a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3023&p=1" target="_blank">

Anandtechs recension av Radeon 2400 & 2600:</a>

 

We want to paint an accurate picture here, but it has become nearly impossible to speak negatively enough about the AMD Radeon HD 2000 Series without sounding comically absurd. Even with day-before-launch price adjustments, there is just no question that, in the applications the majority of people will be running, AMD has created a series of products that are even more unimpressive than the already less than stellar 8600 lineup.

Inte undra på att det inte finns några testresultat för grafikkortet på Apples hemsida, som det gjorde förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde fel iMac märkte jag nu, och nu har banken massa pengar skyddade som jag inte kommer åt (och kan därför inte beställa en ny). Har precis avbeställt min felande order men hur lång tid tar det innan jag har tillgång till mina pengar igen? (betalade med visa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är pc användare än så länge och måste bara säga att den där Gateway datorn var ju ruggigt ful och väldigt klumpig design på. Ser ut som en j-a frukosttv. Lätt att det skulle bli(och det kommer det snart!) den nya iMacen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnsjukdomar? Den är inte SÅ ny :-D. Innanmätet är väl beprövat sen flera år. Det är bara ny desgn (inte så bara för många...jag t.ex.)

 

Men, jag är i valet och kvalet. Gateway har just släppt en allt-i-ett-dator. kanske blir det den istället...vi får se...måste fundera...

post-1807-1186531882_thumb.jpg

 

 

He, he svårt val. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit på 5:e Avenyn och tittat på underverket idag. Snygg, men vad ska trollen säga om det svarta äpplet? Går att komma på mycket elakt om en sån frukt.

Bra drag i butiken annars, folk köper nya iLife och iWork som galna.

Fick två arbetskamrater som är riktiga pc-freaks att totalt tappa andan inför iPhone - "den är verkligen fantastisk" sa de unisont. Kan ju vara något att tänka på för en del …

Annars är det över 30 grader varmt dag som natt här i New York, nästan så man längtar till december.

post-7395-1186550259.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

:armskeptisk: Apple har ännu en gång bestämt vad du inte ska använda din dator till - nämligen spel. Allt sedan man släppte den första imacen, har någon STOLLE bestämt att imacen ska ha halvtaskigt grafikkort- det är tradition.

Om det är så att 2600 pro har SÄMRE prestanda än 7600 GT - Det får inte vara sant. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnsjukdomar? Den är inte SÅ ny :-D. Innanmätet är väl beprövat sen flera år. Det är bara ny desgn (inte så bara för många...jag t.ex.)

 

Men, jag är i valet och kvalet. Gateway har just släppt en allt-i-ett-dator. kanske blir det den istället...vi får se...måste fundera...

post-1807-1186531882_thumb.jpg

 

Att gatewayen ser ut som skit gör inte att iMacen blir snygg automatiskt.

 

Och vad gäller barnsjukdomarna...haha ja du...vi får se. Apple har visat gång på gång att dom behöver fler försök än ett för att få till det rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycke själva datorn är riktigt snygg. Dock finns det några smolk i bägaren...

 

Är lite tveksam till glossy jag också. Har hört att det kan vara lite negativt att jobba med bildredigering då det kan vara svårt att se om det reflekteras i skärmen osv. Någon som har erfarenhet av det?

 

Grafikkretsten vet jag inte så mycket om men det låter ju inte så lovande av det jag läst här. Dessutom är ju 256Mb minne väldigt lite! Särskilt om det har tänkt sig att man skall kunna köra i HD. :armskeptisk:

 

Tangentordet är väl sådär. :) Det är ju samma typ av tangenter på MacBook. Visserligen gillar jag MacBookens tangentbord väldigt mycket, men frågan är hur det är att jobba med i längden om man skriver mycket och så. :crossfingers:

 

Annars tror jag de är en höjdare! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit på 5:e Avenyn och tittat på underverket idag. Snygg, men vad ska trollen säga om det svarta äpplet? Går att komma på mycket elakt om en sån frukt.

Bra drag i butiken annars, folk köper nya iLife och iWork som galna.

Fick två arbetskamrater som är riktiga pc-freaks att totalt tappa andan inför iPhone - "den är verkligen fantastisk" sa de unisont. Kan ju vara något att tänka på för en del …

Annars är det över 30 grader varmt dag som natt här i New York, nästan så man längtar till december.

 

Kul att du har fått se den riktigt. :ThumbsUp:

 

Svart äpple blir nog bra vet du.

"Black is beautiful"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit på 5:e Avenyn och tittat på underverket idag. Snygg, men vad ska trollen säga om det svarta äpplet? Går att komma på mycket elakt om en sån frukt.

Vad menar du med svarta äpplet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

längst ner på fronten och på baksidan har vi numera svarta äpplen istället för vita

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska köpa en sån här så fort de skäppas med Leopard. Det ser lite skumt ut med den svarta ramen runt bildytan men den kanske ger något högre kontrast och en viss "bio"känsla he he

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

längst ner på fronten och på baksidan har vi numera svarta äpplen istället för vita

Längst ner på fronten är det ju ett silvrigt äpple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha sorry :blushing: såg svart ut på många av bilderna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...