Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Urladdat batteri efter att ha varit i viloläge under 6h

jacobt_

Recommended Posts

Hej där,

Fick min macbook förra veckan och inatt när den varit i viloläge så vägra datorn att starta upp när jag drog upp locket. Jag hade inte strömadaptern i men antog inga ugglor i mossen.

Ack o ve, batteriet var urladdat efter att enbart ha varit i viloläge över natten!

Har detta hänt någon förut, på en splitterny datta?

Är bra impad av datorn annars. Mycket kraft för liten peng. Gladare lär jag bli om datorn inte strular och muppar sig när det gäller osanitära angelägenheter, pip etc ..

Bitte, dela med er av erfarenheterna av liknande fadäser!

/jacob

Hej där,

Fick min macbook förra veckan och inatt när den varit i viloläge så vägra datorn att starta upp när jag drog upp locket. Jag hade inte strömadaptern i men antog inga ugglor i mossen.

Ack o ve, batteriet var urladdat efter att enbart ha varit i viloläge över natten!

Har detta hänt någon förut, på en splitterny datta?

/jacob

Det låter som fel på ditt batteri.

Kontakta butiken/Apple så fixar dom det. I viloläge drar dator ingen ström alls (i alla fall ytterst lite).

USB-portarna förses med ström även under vila, för att man ska kunna väcka datorn från t.ex ett externt tangentbord. Du kanske har någon annan extern USB-enhet inkopplad som inte gått i vila ordentligt, och som dragit en hel del ström.

ska testa att kalibrera batteriet. Funkar inte det så får jag fixa med ett nytt batteri. Har inga externa grejjer anslutna, usb etc..

Tack för svaren, återkommer hur det går !

well, vet inte vad jag gjort men nu ser det att som att det ska fungera igen.

Jag laddade ur batteriet helt en gång, lät det inte vila i 5h som det står att man bör göra ..fick vila i kanske 2h max.

ska göra några fler tester när tiden räcker till

/jacob

• 1 month later...
alexander_lundberg

Ung. hur mycket kan man räkna med att batteriet drar på en natt förutsatt att ingenting är ikopplat i usbportarna? I procent eller nåt alltså. Drar det mer när man har datorn i vila i väskan? (Med tanke på rörelsesensorn och sånt menar jag.)

joakimromson

Rörelsesensorn lär väl inte behövas när datorn är i vila? Eftersom hårddisken är avstängd. Likaså processor. Bara ström till minnet (RAM) för att hålla kvar informationen.

joakimromson

Nej, RAMet sparas dock på hårddisken om "safesleep" är på (vilket det är från början) ifall strömmen skulle försvinna. (jag har inte det, går snabbare ned i viloläge då)

Men det ligger kvar i ramet, du kan ju inte ta bort strömtillförseln, då dör datorn.

Anledningen är att det tar mycket längre tid om det måste ladda upp det igen från hd till ram.

(då kan du ju lika gärna stänga av?)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...