Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilken Router är bra för mig?

ceda

Recommended Posts

Hej jag har en Mac G5 och kör just nu med internet leverantören glocalnet ( Är för övrigt skit skit men men) 24mbit ner och 1 mbit up.. jag använder någon skit router just nu som jag delar mellan en pc och en mac, men allt går så segt, när jag har på torrent program så laddar den lite ner och inget upp. och om jag har på torrent progam på en dator så blir jag lätt utslängd när jag spelar wow på den andra. jag ska om några veckor byta till com hem men ialla fall.

Nu är jag ute efter en bra router som klarar höga hastigheter ner och upp, som inte är för svår att förstå sig på och som funkar till både pc och mac. och den ska helst vara billig. finns det någon sådan? Jag har läst av olika personer på nätet att Netgear ska göra bra routers men om det nu stämmer vilken man då välja. snälla hjälp mig med mitt dilemma... Den får inte kosta mer än 1000 kr men helst runt 600- 700..

Tack på förhand

Mr.Barbeque

Ska den ha stöd för trådlöst nätverk? Och isåfall, vilken standard är det på korten i datorerna, 802.11g eller 802.11n?

Inte en aning vad det är för kort i dom:S nej den behöver inte stöd för trådlöst närverk. Någon på denna sida borde ju ha prövat eller har en sådan router. är den något att ha???

Inte en aning vad det är för kort i dom:S nej den behöver inte stöd för trådlöst närverk. Någon på denna sida borde ju ha prövat eller har en sådan router. är den något att ha???

Jag har testat otaliga routrar, alla är inte ämnade för en Mac. Den Netgear du tittat på rekommenderar jag inte det finns en annan denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330175 den var lovande enligt ett test jag läst!

Dock vann apples airport extreme, så för de pengarna hade jag valt extremen!

Jag använder själv en Airport Express idag, mycket mycket snabbare och enklare än något jag använt till dagsdatum!

Så tyvärr är det ju så att antingen funkar det eller så funkar det mindre bra. Och har du sedan en apple router så får du än mer utökad hjälp och ett företag att rådfråga inte 4-5 stycken som skuller på varandra!

Lars Torpare

Nätverk är helt plattformsoberoende. Routern har ingen aning om datorn den pratar med är en Mac, PC, eller om den ens är en dator. Det går att köram med vilken som helst. Vad du kör för dator och har för operativsystem påverkar inte det minsta.

Nätverk är helt plattformsoberoende. Routern har ingen aning om datorn den pratar med är en Mac, PC, eller om den ens är en dator. Det går att köram med vilken som helst. Vad du kör för dator och har för operativsystem påverkar inte det minsta.

Du har säkert rätt men jag instämmer inte, för om det är så som du säger att det är platformsberoende!

Hur kan det då komma sig att alla routrar jag testat funkat ypperligt med PCn men kastat ut mig och segat ner min uppkoppling ända till jag bytte till en Airport Express?

Undrar mer av nyfikenhet !

Lars Torpare
Du har säkert rätt men jag instämmer inte, för om det är så som du säger att det är platformsberoende!

De är plattformsoberoende. När du kopplar upp dig mot ett nätverk överförs en del information, och den informationen har inget som helst att göra med vad det är för dator och operativsystem.

Hur kan det då komma sig att alla routrar jag testat funkat ypperligt med PCn men kastat ut mig och segat ner min uppkoppling ända till jag bytte till en Airport Express?

Undrar mer av nyfikenhet !

Troligen har du gjort fel i någon av routerns eller datorns inställningar. Oavsett om du kör Windows/Mac OS X/Linux så svarar datorns nätverkskort på precis samma sätt som andra nätverkskort. Där finns det inget som en viss dator gör bättre än någon annan. En AirPort Express fungerar inte bättre med Macar än andra stationer. Det är fakta. Du kan mycket väl sedan uppleva att en AirPort Express fungerar bättre med Macar, men det innebär inte att det är så.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...