Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Välkommen till virusvärlden

Andreas Leijon

Recommended Posts

Lars Torpare

Känns inte som något större problem nu än när man körde Windows genom Virtual PC, eller då man använde det DOS-kompabilitetskort som Apple till och med sålde med Power Macintosh en gång i tiden.

Varför installera skiten från Redmond alls?

Att vilja köra mer ett OS är som att säga att det första inte räcker till, men Boot Camp var aldrig avsedd som en permanent lösning, utan till för switchers som tvekat.

Vad är då poängen med att välja Mac när man ändå bär med sig alla bekymmer från Microsoft världen, kan man fråga sig? Klipp av kopplingen till det gamla vetja! Windows är inget att ha!

Vi är många som tycker så. (Securityawareness for Ma, Pa & the Corporate Clueless. Winn Schwartau är en säkerhetsexpert)

Sköna ord mikaellq :yeahbaby:

Lars Torpare
Varför installera skiten från Redmond alls?

...

Jag kortade ner citatet en aning. Jag tycker att du tar i väl mycket nu. Det finns många anledningar att köra Windows, t ex att man inte vill köra Mac OS X. En jag känner köpte nyligen en ny Mac, men bara för att han tycker om hårdvaran. Den tycker han är helt underbar, och då har han inte ens yttrat sig om hur den ser ut utanpå. Mac OS X har han däremot inget för och installerade Windows det första han gjorde och har inte ens kvar Mac OS X. Varför ska han ha valt en annan dator? För att du tycker det? En Mac går jättebra att köra Windows på och vill man köra det finns ingen anledning att inte välja Apple. Han har dock lovat att ta en titt på Leopard när det kommer så vi får väl se.

Det finns många anledningar att köra Windows, t ex att man inte vill köra Mac OS X.

Det finns fler skäl, t.ex. för att spela, men det är ett dåligt, irrationellt skäl då det är mycket billigare och bättre med spelkonsoller och problemen finns kvar, dessutom går det alldeles utmärkt att spela med Mac OS X också om man nu måste.

För en majoritet av användare finns det däremot inga rationella skäl, precis som Winn Schwartau skriver. Så urdåligt är Windows. Studera Schwartau's analys, men lite sunt förnuft borde räcka.

94 miljarder kr i kostnader för att hantera skador p.g.a. skräpmjukvara borde även det få fler att få upp ögonen för hur det ligger till.

Microsoft's ambitioner att kontrollera media (från universitetet i Auckland, Nya Zeeland) och begränsa vår frihet borde även det få fler att dra öronen åt sig och välja något bättre, varför inte Mac OS X.

Det finns fler skäl, t.ex. för att spela, men det är ett dåligt, irrationellt skäl då det är mycket billigare och bättre med spelkonsoller

Det var ju ändå inte korrekt. Beror väldigt mycket på vad för typ av spel det handlar om. Ingen typ av spel jag gillar funkar ens hjälpligt på nåt annat än dator, som t ex strategispel i stil med Civ, flygsimulatorer av olika slag och diverse andra spel där det finns för många kommandon för att effektivt kunna styra med en enkel handkontroll. Tangentbord är liksom absolut nödvändigt i väldigt många spel. Men spelar du inte själv kanske du inte tänkte på det när du skrev.

Billigare blir det nog aldrig. Brukar vara svindyrt med spel till såna burkar, vad jag kan minnas.

A_bite_of_the_apple
Det var ju ändå inte korrekt. Beror väldigt mycket på vad för typ av spel det handlar om. Ingen typ av spel jag gillar funkar ens hjälpligt på nåt annat än dator, som t ex strategispel i stil med Civ, flygsimulatorer av olika slag och diverse andra spel där det finns för många kommandon för att effektivt kunna styra med en enkel handkontroll. Tangentbord är liksom absolut nödvändigt i väldigt många spel. Men spelar du inte själv kanske du inte tänkte på det när du skrev.

Billigare blir det nog aldrig. Brukar vara svindyrt med spel till såna burkar, vad jag kan minnas.

instämmer

spel till konsoler är apdyrt och det enda som i princip funkar smärtfritt på konsol är bil och skjutspel

Släng du då ut ~20,000 kr på en dator med ett operativsystem med så många problem och dolda, retroaktiva kostnader och försök sedan att ge förnuftiga skäl här.

A_bite_of_the_apple
Släng du då ut ~20,000 kr på en dator med ett operativsystem med så många problem och dolda, retroaktiva kostnader och försök sedan att ge förnuftiga skäl här.

du behöver knappast en dator i 20 000 kronorsklassen för att spela, särskilt inte med tanke på att många anser att det går bra att spela tom på de billigaste Macarna med integrerad grafik.

Finns bra datorer för runt 10-12 k som duger finfint till spel, min polare har en sådan. Sedan som privatperson så förstår jag inte tänket med ökade konstnader för just Windows? Skulle väl vara om man köper antivirusprogram och uppdateringar då, men det finns gratisalternativ

du behöver knappast en dator i 20 000 kronorsklassen för att spela, särskilt inte med tanke på att många anser att det går bra att spela tom på de billigaste Macarna med integrerad grafik.

Det måste bli den datorn om du vill spela värstingspelen som Doom, Quake eller vad det nu kan vara som ungdomar idag vill leka med. Om den ska kunna prestera lika bra som en Playstation så blir det väldigt dyrt för många unga som inte nöjer sig med Tetris. Dumt.

Bortförklara allt vad du orkar men det är naturligtvis bara dumt att fortsätta kasta bort pengar på något som fungerar så dåligt som Windows. Onödigt.

A_bite_of_the_apple

Mac OS X och Macar krånglar visserligen mindre än vad Windows gör, man helt problemfria är de verkligen inte

Mac OS X och Macar krånglar visserligen mindre än vad Windows gör, man helt problemfria är de verkligen inte

Det är en enorm skillnad på mycket problematisk och nästan problemfri, eller hur?

Min är det. :)

Vill man ha en speldator så måste den inte vara ansluten till internet.

Men Microsoft tvingar ju alla Vista-användare att aktivera operativet inom 30 dagar, så man måste likt förbannat ansluta datorn till internet. Det gäller bara att man som första åtgärd installerar ett antivirusprogram. Själv kör jag Panda 2007.

Det är lätt att glömma hur bra vi har det på Macen.

Men aktiveringen av Vista får jag inte att funka. Den säger att den inte hittar DNS-namnet.

Kanske är det något fel hos com hem, som är min internetleverantör?

A_bite_of_the_apple
Det är en enorm skillnad på mycket problematisk och nästan problemfri, eller hur?

när använde du Windows XP senast?

efter sp2 tycker t.o.m jag som inte alls gillar Windows att det är ett stabilt system

enda stora problemet är fortfarande skadlig kod

Vista är mycket skönare att använda än XP. Riktigt Macigt faktiskt.

Men när man sätter sig framför Macen så får man alltid samma känsla:

-Ah, det är ju så här det ska va.

Guest micke_nkpg
Att vilja köra mer ett OS är som att säga att det första inte räcker till, men Boot Camp var aldrig avsedd som en permanent lösning, utan till för switchers som tvekat.

Vad är då poängen med att välja Mac när man ändå bär med sig alla bekymmer från Microsoft världen, kan man fråga sig? Klipp av kopplingen till det gamla vetja! Windows är inget att ha!

Nu är det ju så att det är inte helt lätt att switscha, speciellt inte inom företagsvärlden. Inom företag som har / haft windows länge är mycket uppbyggt runt just det, inte bara datorerna utan även mobil-it osv.

Sålänge inte mac kan erbjuda fullt likvärdiga verktyg för syncning med t.ex telefoner osv så kommer det behövas dubbla os mycket länge i macs inteldatorer för den som switschar.

Flera företag idag skaffar smartphones till sina anställda. Speciellt inom säljarkåren. Missing sync fixar inte detta utan problem kan jag upplysa om. Kanske vore det dax för vissa inom macvärlden att inse problemen och vara pådrivare på apple så denna övergång kan gå smärtfritt. T.ex vore sync med isync emot Pocket Pc ett bra steg på rätt väg. Ju mionde problem med switschning, ju flera skulle använda mac är jag övertygad om.

Nu kommer virus även till macen. Kanske dax att sluta ah virusfrihet som ett argument då...

Nu är det ju så att det är inte helt lätt att switscha, speciellt inte inom företagsvärlden. Inom företag som har / haft windows länge är mycket uppbyggt runt just det, inte bara datorerna utan även mobil-it osv.

Sålänge inte mac kan erbjuda fullt likvärdiga verktyg för syncning med t.ex telefoner osv så kommer det behövas dubbla os mycket länge i macs inteldatorer för den som switschar.

Flera företag idag skaffar smartphones till sina anställda. Speciellt inom säljarkåren. Missing sync fixar inte detta utan problem kan jag upplysa om. Kanske vore det dax för vissa inom macvärlden att inse problemen och vara pådrivare på apple så denna övergång kan gå smärtfritt. T.ex vore sync med isync emot Pocket Pc ett bra steg på rätt väg. Ju mionde problem med switschning, ju flera skulle använda mac är jag övertygad om.

Nu kommer virus även till macen. Kanske dax att sluta ah virusfrihet som ett argument då...

Åh nu skrev du nåt jag tycker var bra, för en gångs skull micke! förutom den sista linen då. Detta med virus till macen är fortfarande humbug.

Edit: det stavas Switcha.. Sorry för ordmärkeriet men har stört mig lite på det. :)

Guest micke_nkpg
Åh nu skrev du nåt jag tycker var bra, för en gångs skull micke! förutom den sista linen då. Detta med virus till macen är fortfarande humbug.

Edit: det stavas Switcha.. Sorry för ordmärkeriet men har stört mig lite på det. :)

Grejen är den att jag har idag suttit och installerat windows vista på en helt ny macbook pro. Windows behövs just pga sync med telefonen. Det är igentligen det enda jag kommer behöva det för.

Eftersom Microsoft gör ett officepaket till mac så skulle det troligen inte vara så svårt om bara viljan fanns och om macworld kunde driva på lite för microsoft att i samarbete med apple ta fram ett plugin till office 2004/2008 for sync via isync.

Är övertygad om att detta skulle gynna Apple och att det blir mindre barriärer att bryta. Tyvärr verkar detta svårt för vissa på bla detta forum att inse dessa problem som uppstår för företag, för det är inte en majoritet av hemanvändare som har mac.

Sedan har jag idag lagt in macdrive för att kunna läsa mellan systemen. Detta bör igentligen vara en väg för virus. dvs en säkerhetsrisk, men är ett måste.

Bra skrivet.

Var är virusen som du hänvisar till?

Det finns för närvarande inga problem med virus i OSX... för tillfället, men det kommer väl snart. Det finns heller, ännu, ingen risk att få virus från en Windowspartition till en OSX-dito eftersom ett windowsprogram inte klarar av att bråka med ett Macprogram.

Så om man behöver köra windowspeogram men helst vill ha en Mac så kan man ha det numera. Oavsett om man har behöv av arbetsprogram eller spel via en Windowspartition så kan man väl få ha det.

Apple har genom sitt byte av processor och Bootcamp själva sett till att detta är möjligt. Det gör också att det numera är Apple som har den dator som kan köra mest program och spel. Vi kan alltså köra OSX, Linux och Windows m.fl. och alla de program och spel det görs för dessa plattformar. Vi har flest möjligheter att göra det vi vill med våra vackra maskiner. Vi kan få mes ut av dom. En PC med Windows har större begränsningar.

Tjusigt värre.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...