Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kommer inte ens igång med MacBookPro

wacnyfiken

Recommended Posts

Hej

Snälla någon därute. Jag bestämde mig för att gå över från PC till mac och köpte en riktigt bra mac - Fick den i går. Är redan beredd att skicka den tillbaka, men vill ge den en chans.

Jag hittar inte ens ngt program i den som jag kan testa.

Har skrivit ut MacWorlds mac-skola och gått igenom de delar som är ute. Det står om "dockan" hela tiden - Vad är "dockan"?

Jag fick med två skivor -MacBook Pro install disc 1 och 2 - I instruktionerna till att komma igång står inget om att jag behöver använda skivorna. Har hittat en hel del nyttigt i forumet. MEN, jag saknar info från det att jag startar upp macen första gången, hur jag går in i de olika vyerna mm.

Är mycket van datoranvändare, så jag är inte dum i huvudet.

Beställde boken Kom igång med Mac tillsammans med macen, men boken kommer senare för de hade inte den hemma. Kanske lite synd.

Har också läst åsikter i forumet om att byta från PC till Mac, och som sagt, jag kanske skall ge den en chans.

Hjääälp någon

A_bite_of_the_apple

hej, välkommen hit :D

program hittas genom att klicka på antingen hårddisksymbolen uppe i högra hörnet. Den brukar heta "Macintosh HD" eller genom att klicka på Finder (det är den här symbolen :finder: )

klicka sedan på "Program" så har du alla installerade program där

Diin dator kommer med operativsystem färdiginstallerat, allt du behöver göra är att fylla i lite inställningar, tar cirka 5 minuter

Dock är den här. Där lägger du de program som du använder oftast för att slippa gå in i programmappen. Det är bara att ta tag i en ikon och dra din dit/därifrån

A_bite_of_the_apple

här hittar du saker som berör datorn och systemet

hur man kollar vad som finns i datorn och hur man ändrar i systeminställningar (motsvarigheten till Windows Control Panel)

Tack, nu har jag hittat en del. Skall försöka få mitt bredband över till macen, hmm, verkar struligt det också, men jag ger mig inte.

Tack för hjälpen

:superirriterad:

adam.filipson
Tack, nu har jag hittat en del. Skall försöka få mitt bredband över till macen, hmm, verkar struligt det också, men jag ger mig inte.

Tack för hjälpen

Struligt?

Vad har du för operatör?

Har du trådlöst hemma?

Carlisle_united

Tack för hjälpen

Är det trådlöst eller med sladd?

Sladd ska bara vara att plutta in i rätt port i datorn.

Trådlöst beror lite på vad du har för säkerhet osv.

Hej och välkommen till forumet. :geros:

Grattis till nya Macen.

Ta det bara med ro.

Allt fixar sig till slut.

Min fru, som är/var ganska kass på datorer, fick igång sin efter ett tag

och har numera inga problem att handha den.

Du FÅR hjälp på forumet, även om det kan ta en stund ibland

och det finns massor av trådar att läsa om div Apple, OSX och Mac

frågor och trix. Det är bara att köra sökfunktionen tills du hitta det du söker.

Tycker bara det verkar dummt att köpa en ny grymm mac som man absolut inte kan något av och tro man ska kunna allt direkt och sen ge upp efter en dag. Snälla ge det tid människa.

Om du haft en gammal fiat från 1980 sen bytar upp dig till en Mercedes GL klassen fullutrustad så kan du ju inte förvänta dig att den ska varken fungera eller vara som din gammla fiat. Men vill du byta din nya fina "Mercedes" tillbaks till en gammal fiat så ska inte jag stoppa dig.

Men råder dig att gå in till nån affär som säljer mac och be dem visa dig lite basic saker sen kan du ju bara fråga här.

OK, TACK alla goá människor därute - Bredbandet är fixat! Nu kan jag inte skriva å ä ö men det finns nog någon inställning till det också. Svårt att hitta var jag får fram /, \, snbela hittade jag ganska snabbt, i pc:n vet jag precis var jag har allt. Det är väl det som gör att jag blir frustrerad, MEN, jag vill ge macen en chans. I förmiddags tänkte jag som så att jag har ju en kanonbra PC, varför skulle jag köpa mac bara för att jag hört många propagera för mac. Jag jobbar mycket med bilder, web, publikationer mm, och där sa man att macen skulle bättre. Jag har läst inlägg om för/emot och de flesta verkar ju inte ha ångrat sitt val till mac. Gillar att lära mig nytt, så det är inte där skon klämmer.

Jag skulle gärna ta emot argument för pc kontra mac, men det här är völ fel forum i så fall, ha ha, här är väl de flesta macfrälsta, kan jag tro

Härligt att ha forumet i alla fall :stjarnsmall:

OK, TACK alla goá människor därute - Bredbandet är fixat! Nu kan jag inte skriva å ä ö men det finns nog någon inställning till det också. Svårt att hitta var jag får fram /, \, snbela hittade jag ganska snabbt, i pc:n vet jag precis var jag har allt. Det är väl det som gör att jag blir frustrerad, MEN, jag vill ge macen en chans. I förmiddags tänkte jag som så att jag har ju en kanonbra PC, varför skulle jag köpa mac bara för att jag hört många propagera för mac. Jag jobbar mycket med bilder, web, publikationer mm, och där sa man att macen skulle bättre. Jag har läst inlägg om för/emot och de flesta verkar ju inte ha ångrat sitt val till mac. Gillar att lära mig nytt, så det är inte där skon klämmer.

Jag skulle gärna ta emot argument för pc kontra mac, men det här är völ fel forum i så fall, ha ha, här är väl de flesta macfrälsta, kan jag tro

Lite argument. hmm.

Pc är ju bättre med spel än macen.

Vet inte hur det är med macen men pc har ju bra Cad program.

Utbudet av program är ju större till pc, men dock inte bättre.

Tycker personligen osx är både bättre och snabbare än Vista och xp till pc.

Du får verkligen mer för pengarna när du köper en mac enligt mig.

Men ska säga att jag ogillar inte microsoft och pc världen.

Har ju min stationära core 2 Duo Pc med Vista, men använder den i stort sett bara till spel och lite annat smått, för jag vill inte sabba min mac med att lägga in Windows för att riskera att få in virus mm.

Kort svar:

Tror att det är väldigt lätt räknat de som återvänder till PC.

Sedan ska du släppa allt PC-tänk. Du är på en Mac nu. Börja från scratch.

Har du suttit i en Skoda och kommer till en rymdfärja så får du väl förstå att det är helt andra reglage och regler som gäller..

Men du kommer snart att känna hur du lyfter...sedan vill du aldrig ner på jorden igen..

Carlisle_united

Vad är det för funderingar du har då?

Drämm av några så ska du se att du kommer får tips & hjälp-

Frågar man inte får man inget veta.

Ibland ser man inte skogen för alla träden... Ibland kanske PC användare inte inser hur enkelt det är, utan dom förväntar sig att det skall vara krångligt. (som på PC)

Prova det enklaste, det funkar oftast :propellerbaver:

Jag tycker att liknelsen från Skoda till Rymdfärja är lite milt överdriven... Har skaffat mig en Mac i sommar men kommer fortfarande har kvar 3 stycken PC med Windows. Tycker att det faktiska skillnaden mer är som att välja Saab eller Volvo. Det finns för och nackdelar med båda och skillnaderna är inte extrema.

Tycker bara det verkar dummt att köpa en ny grymm mac som man absolut inte kan något av och tro man ska kunna allt direkt och sen ge upp efter en dag. Snälla ge det tid människa.

Om du haft en gammal fiat från 1980 sen bytar upp dig till en Mercedes GL klassen fullutrustad så kan du ju inte förvänta dig att den ska varken fungera eller vara som din gammla fiat. Men vill du byta din nya fina "Mercedes" tillbaks till en gammal fiat så ska inte jag stoppa dig.

Men råder dig att gå in till nån affär som säljer mac och be dem visa dig lite basic saker sen kan du ju bara fråga här.

Dålig jämförelse, Macbook & Mac Mini är motsvarigheten till Rolls-Royce. iMac & Macbook Pro är Jas Gripen och Mac Pro är en ren och skär rymdraket! (Jag har för lite att göra idag :D )

OAHH, nu har jag kommit igång efter att ha fått hjälp från support!! Butiken hade felinstallerat, så det fanns inte mycket i macen - inte undra på, att jag inte riktigt visste vad jag skulle testa. Installerade om alltihop från skivorna som var med, och NUUUU är den JÄTTEKUUL att testa. Internet, å,ä,ö, ja, jag kan inte hitta något som inte funkar. Har suttit vid macen hela förmiddagen i dag, och NU, förstår jag vad alla menar, oahh, säger jag bara. Tack för att ni fick mig att inte ge upp, något var ju väldigt mycket FEL

Kram på er

På väg att bli mac-frälst på en förmiddag.

Hej, och välkommen till forumet.

Jag missade tydligen den här tråden igår. Kul att du fått igång Macen i alla fall, men tveka inte att fråga om du kör fast igen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...