Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Home/End

cow_days

Recommended Posts

Hello boys'n'gaals.

Jag saknar en funktion i windows som borde finnas i OS X, men som jag inte hittar.

När man skriver en text (t ex en forumpost på MacWorlds forum) så kan det ju vara ganska användbart att kunna gå till början/slutet av en textrad med ett enkelt tangent-tryck.

Sitter just nu i windows och då är det ju bara att trycka på Home/End för att hoppa fram och tillbaka till början/slutet av den textrad man befinner sig vid.

Hur gör man detta på Mac'en? Jag använde den funktionen ofta i windows och nu blir jag lite småledsen när jag inte vet hur man gör i OS X.

Carlisle_united

det finns home/end knappar på samma ställe som i windows och på en bärbar Mac är det fn + höger/vänster.

Hello boys'n'gaals.

Jag saknar en funktion i windows som borde finnas i OS X, men som jag inte hittar.

När man skriver en text (t ex en forumpost på MacWorlds forum) så kan det ju vara ganska användbart att kunna gå till början/slutet av en textrad med ett enkelt tangent-tryck.

Sitter just nu i windows och då är det ju bara att trycka på Home/End för att hoppa fram och tillbaka till början/slutet av den textrad man befinner sig vid.

Hur gör man detta på Mac'en? Jag använde den funktionen ofta i windows och nu blir jag lite småledsen när jag inte vet hur man gör i OS X.

Äpple-högerpil hoppar till slutet av raden, och äpple vänsterpil till början. Äpple-nedåtpil hoppar till slutet av hela texten (End), och äpple-uppåtpil till början av texten (Home).

Alt-högerpil hoppar ett ord åt höger, och alt-vänsterpil ett ord till vänster. Om du håller ned skift samtidigt med någon av dessa kombinationer, så markeras texten också.

musikalmicke

Här är en användbar länk som jag har haft mycket glädje av när jag lärde mig OS X:

http://rixstep.com/2/20040510,00.shtml

Lär dig detta plus programmet quicksilver så kommer du aldrig behöva använda musen mer...haha...och fort kommer det gå!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...