Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X - inte så speciellt?


paetrick

Rekommendera Poster

där tog du väl i så du trodde på dig själv va? Är det något som är gjort för att gerera pengar till support och andra tekniker så är det mac.

 

Många kan plocka isär en windows dator, få kan göra det med en mac. Desutom har ju Jobs sagt att Apple ska göra världen bästa PC.

 

Jag håller mig till software mekande för det mesta.

Har tidigare haft tre Windows PC och har en nu och en Linux i hushållet.

Har aldrig rört dem.

Dock har jag mekat hardware på tre av de fem Macarna vi har,

för uppgradering och underhåll och PowerBooken bytte jag logickort på,

vilket blir borttagande av allt innanmäte.

 

Jag tänker skaffa mig ett par gamla Macar bara för att jag tycker att det är

kul att meka med Macen, bla eftersom jag inte behöver bry mig om software frågan

och kompatibilitet osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 173
  • Created
  • Senaste svar
Gäst micke_nkpg
Jag har plockat isär och meckat med alla Macar jag haft genom åren utan minsta lilla problem. Jag har bytt och uppgraderat hård vara i alla utan att stötta på det minsta problem...

 

Det är annat än jag kan säga när jag meckat och uppgraderat min mors gammla compaq och hennes nuvarande Dell, där är det flera problem som dykt upp, allt från att man inte kommer åt att uppgradera till att drivrutinerna inte fungerar med datorn fast det står på både dator tillverkarens och tillbehörs tillverkarens hemsida att det ska fungera...

 

Kom igen och uttala dig när du faktiskt HAR plockat isär och satt ihop minst en mac.

Själv har jag plockat isär och uppgraderat ett tiotal macar... allt från iMac till Powerbook via Power Mac.

Dell och compaq gör samma sak som Apple. bygger "stängda" datorer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Dell och compaq gör samma sak som Apple. bygger "stängda" datorer.

 

Så om jag förstår dig rätt så är det endast datorer som man måste plocka ihop själv som är nått att ha?

 

Då håller jag mig till dom hemska stängda datorerna från Apple... fascinationen och upphetsningen med att bygga ihop egna datorer försvann ungefär samtidigt som puberteten ebbade ut... Det är bara datornörds onanerade att kunna säga att man byggt sin dator själv... Låt folk som vet vad dom gör och samtidigt gör det snyggt ta hand om det, säger jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Så om jag förstår dig rätt så är det endast datorer som man måste plocka ihop själv som är nått att ha?
Om en dator ska vara stängd som både Apple och Dell har så kanske det bör finnas samma valmöjlighet på Apple som Dell har. ;)

 

Dessutom är det ytterst svårt för de flesta supportavdeningar på företag att få serva mac. Vi har nu fått teckna ett dyrare avtal på support där jag jobbar pga att det finns mac datorer i datorparken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fascinationen och upphetsningen med att bygga ihop egna datorer försvann ungefär samtidigt som puberteten ebbade ut... Det är bara datornörds onanerade att kunna säga att man byggt sin dator själv

 

Men snälla nån. Man bygger inte ihop sin dator själv för att kunna skryta om det, utan för att det är billigare, och man vet vad man får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån. Man bygger inte ihop sin dator själv för att kunna skryta om det, utan för att det är billigare, och man vet vad man får.

 

Både och.

 

I vissa fall är det cool att bygga eget, vare det är dator eller sportbil,

i vissa andra fall är det cool att köra en ball modell.

 

Jag skulle nog kunna tänka mig att bygga ihop en häftig dator

om jag kunde köra OSX på den eller när Linux blir lika "enkelt" med uppdateringar

som OSX är, men jag gillar inte Windows. Inte för något annat än att det inte tilltalar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som hävdar att man måste vara systemtekniker för att hålla en XP/Vista-burk ren, har fel. Räcker med vanligt vett. Surfar man inte efter porr, och installerar varenda skräpprogram man hittar, så får man inga problem. Öpnna inte heller den .exe-fil vid namn "My Boobs", som 30 pers försöker skicka över MSN."

 

Tja, jag kan surfa hur mkt jag vill efter porr. Installera typ alla program som finns. kan gärna klicka på spamfilerna som går på msn just nu. Min dator funkar fint ändå. Fast, klart, jag kör ju iofs os x..

 

Windows = bara för folk som har lite vett (läs: massa datorvana) Os x = för alla. (läs:alla)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken fånig tråd. Bara pajkastning mellan extremister. Kan inte någon klok moderator stänga den?

 

Inte bara extremister faktiskt. :innocent:

 

Läser du bara trådar mer vassa tänder i bettet? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell och compaq gör samma sak som Apple. bygger "stängda" datorer.

 

Det är väl bra eller hur ? Det finns väl ändå inget för vanligt folk att rota i dem burkarna. All meckande gör en förrvirrad och oförsiktig och det kan kosta en dyrt.

 

Du skulle ha varit med när man var tvungen att byggla på modekortet för att få rätt processorhastighet när man bytte prollen plus anpassa busshastigheten med tio andra byglar. Inte tala om när du skulle installera en ISA nätvrkskort där man var tvungen att själv pussla ihopp IRQ, I/O bandbredden, och en massa annat för att få det att fungera.

 

Jag bara tackar o bockar teknikutväcklingen för att jag slipper sådant idag även om dator är en "stängd" Apple dator.

 

Förrästen: min Dell inspiron är "stäng" så länge jag inte sätter i mina stjärnskruvmejslar i den, men sen öppnar den sig väldig lätt och snällt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som borde lämna forumet är DU!!!

 

Undrar varför du inte redan är kickad...

 

Håller med 100% denna människa är en politiker :sjuk: = besserwisser, han vill tala om för alla hur sanningen ser ut och skall uppfattas! Men att han måste hållas på detta forum som är så illasinnat kan jag inte fatta :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Håller med 100% denna människa är en politiker :sjuk: = besserwisser, han vill tala om för alla hur sanningen ser ut och skall uppfattas! Men att han måste hållas på detta forum som är så illasinnat kan jag inte fatta :stjarnsmall:

 

 

 

Denna människa är orsaken till att jag aldrig mer ska rösta på moderaterna... Så nu blir det blank röster i all framtid för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna människa är orsaken till att jag aldrig mer ska rösta på moderaterna... Så nu blir det blank röster i all framtid för mig.

Nä inte tänker jag sluta rösta på M :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna människa är orsaken till att jag aldrig mer ska rösta på moderaterna... Så nu blir det blank röster i all framtid för mig.

 

Och jag har alldrig någonsin röstat på Moderaterna........ :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna människa är orsaken till att jag aldrig mer ska rösta på moderaterna... Så nu blir det blank röster i all framtid för mig.

Håller med!

 

 

Även om jag inte kan rösta än :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna människa är orsaken till att jag aldrig mer ska rösta på moderaterna... Så nu blir det blank röster i all framtid för mig.

 

Lite s:::t p..t av en s..r m.e .s

 

citat:

 

jag har inga problem att trycka utan penna på min tytn. Varför använda fingrar när det finns en tangentbord ;)

 

Jag tror iPhone blir en "tjejtelefon". Hörde ett rykte säga att den ska komma i rosa...

Politiskt sakkunnig (www.libertarian.se)

 

..användare. Det verkar oxå vara minimalt till antalet. Iaf verkar många osm använder mac vara elitistiska och inte vilja att flera ska börja använda det.

Politiskt sakkunnig (www.libertarian.se)

 

Tänk om han någongång kunde ta ton och säga tt nu räcker det

 

Helt rätt så är jag medlem av Nya Moderaterna. Sveriges ny arbetarparti. Ett parti som är för att människor ska jobba och inte leva på bidrag.

 

:stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig och kommer aldrig rösta på M. Dock behöver jag inte sådana troll för att bekräfta mina "fördomar!?!". Det är dock skönt med bränsle på elden ibland ;) Sveriges nya arbetarparti! Århundradets blåsning säger jag. Som att installera Osx i nått satans hoppbygg från Inet och sen kalla det för en Mac.

 

Ber om ursäkt på förhand om jag trampar på politiskt ömma tår, kunde inte låta bli :sorry: ni som är M''are kan glädjas åt att ni har makten i 3 år till åtminstone ;)

 

Ps. Om det är att vara realist så ge mig den starkast verklighetsförvridande drogen som finns att tillgå.

 

Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker till och med jag att denna tråd kan stängas. Mata inte trollen, och håll er åtminstone någorlunda till ämnet, annars minskar ju trovärdigheten ganska drastiskt... :superirriterad:

 

jag håller inte med micke på speciellt många punkter, men hur hans åsikter om datorer skulle ha något att göra med hans politiska engagemang har jag mycket svårt att se... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som ämnet är uttjatat, för i vilken gång i ordningen vet jag inte, och det lär dyka upp nya trådar i samma ämne om igen och om igen. Trots att ni inte kommer någon vart.

 

Stänger nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...