Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X - inte så speciellt?


paetrick

Rekommendera Poster

Gäst micke_nkpg
Här är några av de anledningar till att jag gillar OS X bättre än Windows

 

 

- det är säkert

-bygger på UNIX så att man kan nörda lite :P

-många smarta små program

-bra integrering programmen emellan

-möjligtheterna med ex. Exposé (betyder oerhört för mig när jag sitter med en massa bilder)

-mer buggfritt än Windows

-Photoshop känns bättre i OS X än i Windows

-Spotlight

-när du laddar ned filer hamnar de på skrivbordet och inte i nån jobbig mapp

-alla bra program som medföljer

-designen, mindre ploj, grejerna sitter på rätt ställen

-en sådan sak som att kolla vilka specs som är i datorn upplever jag lättare på en Mac än i Windows (Om den här datorn tänker jag på då)

-Docken

-En menyrad för alla program

 

ja, det är mina argument till varför jag tycker bättre om OS X än Windows

* Vad är smarta program?

* Hur vet du att mac har mindre buggar?

* Filer hamnar på skrivbordet i windows med om du använder firefox orginalinställningar.

* Varför ska du ha alla program framme på skrivbordet?

* det är säkert säger du, men vad är säkerhet då?

 

Förövrigt är inte prestanadan i en iMac 17" inte så varken dyrt eller svårt att få i en pc för mindre pengar. Apple = Design.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 173
  • Created
  • Senaste svar
* Vad är smarta program?

* Hur vet du att mac har mindre buggar?

* Filer hamnar på skrivbordet i windows med om du använder firefox orginalinställningar.

* Varför ska du ha alla program framme på skrivbordet?

* det är säkert säger du, men vad är säkerhet då?

 

Förövrigt är inte prestanadan i en iMac 17" inte så varken dyrt eller svårt att få i en pc för mindre pengar. Apple = Design.

 

Du kan fan inte vara 35 år gammal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några av de anledningar till att jag gillar OS X bättre än Windows

 

 

- det är säkert /Har inte haft virus i Windows på 7 år.

-bygger på UNIX så att man kan nörda lite :P/Okej? fördelar?

-många smarta små program / Antagligen har windows fler

-bra integrering programmen emellan / Apples egna ja (som man inte användero m man inte redigerar mkt bilder/filmer.

-möjligtheterna med ex. Exposé (betyder oerhört för mig när jag sitter med en massa bilder) /expose är skitbra -agree, finns också i ubuntu !

-mer buggfritt än Windows /Jaså

-Photoshop känns bättre i OS X än i Windows /Känns men är säkerligen inte bättre

-Spotlight /Vista har "spotlight"

-när du laddar ned filer hamnar de på skrivbordet och inte i nån jobbig mapp /Jag tycker snarare att det är jobbigt att det hamnar på skrivbordet - går valfritt att välja i windows

-alla bra program som medföljer /Jahap

-designen, mindre ploj, grejerna sitter på rätt ställen /sitter på rätt ställen i xp/vista också dock inte lika snyggt;)

-en sådan sak som att kolla vilka specs som är i datorn upplever jag lättare på en Mac än i Windows (Om den här datorn tänker jag på då) /Jaho? det kollar man en gång sen?!

-Docken /Jo den är bra

-En menyrad för alla program /ok

 

ja, det är mina argument till varför jag tycker bättre om OS X än Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
* Vad är smarta program?

* Hur vet du att mac har mindre buggar?

* Filer hamnar på skrivbordet i windows med om du använder firefox orginalinställningar.

* Varför ska du ha alla program framme på skrivbordet?

* det är säkert säger du, men vad är säkerhet då?

 

Förövrigt är inte prestanadan i en iMac 17" inte så varken dyrt eller svårt att få i en pc för mindre pengar. Apple = Design.

 

 

jag skrev att det var mina personliga åsikter

 

*smarta program är ex. iLifeprogrammen

* i princip allt har mindre buggar än Windows. Att jag vet att Windows har mer buggar är för att jag kört båda systemen parallellt i 10 år

* -----

*vem säger att jag vill ha alla program där? jag vill att de ska hamla där så att jag själv kan stoppa dem i valfri mapp

* säkerhet är 0 st virus, spyware, trojaner och UNIX

 

vad fan har iMac med Mac OS X att göra?

 

du måste vara den mest neandertalliknande människan(?) jag nånsin stött på

 

håll käften stängd om du inte har nåt vettigt att säga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Här är några av de anledningar till att jag gillar OS X bättre än Windows

- det är säkert /Har inte haft virus i Windows på 7 år.

-bygger på UNIX så att man kan nörda lite :P/Okej? fördelar?

-många smarta små program / Antagligen har windows fler

-bra integrering programmen emellan / Apples egna ja (som man inte användero m man inte redigerar mkt bilder/filmer.

-möjligtheterna med ex. Exposé (betyder oerhört för mig när jag sitter med en massa bilder) /expose är skitbra -agree, finns också i ubuntu !

-mer buggfritt än Windows /Jaså

-Photoshop känns bättre i OS X än i Windows /Känns men är säkerligen inte bättre

-Spotlight /Vista har "spotlight"

-när du laddar ned filer hamnar de på skrivbordet och inte i nån jobbig mapp /Jag tycker snarare att det är jobbigt att det hamnar på skrivbordet - går valfritt att välja i windows

-alla bra program som medföljer /Jahap

-designen, mindre ploj, grejerna sitter på rätt ställen /sitter på rätt ställen i xp/vista också dock inte lika snyggt;)

-en sådan sak som att kolla vilka specs som är i datorn upplever jag lättare på en Mac än i Windows (Om den här datorn tänker jag på då) /Jaho? det kollar man en gång sen?!

-Docken /Jo den är bra

-En menyrad för alla program /ok

 

ja, det är mina argument till varför jag tycker bättre om OS X än Windows

 

okej :chockadskeptisk:

 

du efterfrågar folks åsikter varför de tycker Mac OS X är bättre än Windows, sedan dissar du dem?

 

åsikter är alltid personliga. Det är skillnad på fakta och åsikt. Bara för att jag tycker en grej är det inte säkert att du kommer tycka det. Men efterfrågar du folks åsikter så får du också höra de

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej :chockadskeptisk:

 

du efterfrågar folks åsikter varför de tycker Mac OS X är bättre än Windows, sedan dissar du dem?

 

åsikter är alltid personliga. Det är skillnad på fakta och åsikt. Bara för att jag tycker en grej är det inte säkert att du kommer tycka det. Men efterfrågar du folks åsikter så får du också höra de

 

Det handlade ju om fördelar gentemot Windows (Xp/vista) givetvis kan jag ifrågasätta dina åsikter då du inte jämför skillnader -> te x att du tycker spotlight är en fördel i os x när den också finns i vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlade ju om fördelar gentemot Windows (Xp/vista) givetvis kan jag ifrågasätta dina åsikter då du inte jämför skillnader -> te x att du tycker spotlight är en fördel i os x när den också finns i vista.

 

Finns spotlight i vista? Heter det spotlight oxo? Och inte typ lightbulb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns spotlight i vista? Heter det spotlight oxo? Och inte typ lightbulb?

 

Nej det heter inte spotlight, men en motsvarighet till spotlight med annat namn !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:P Det sa jag ju precis, eftersom designen på en mac-dator är x antal gånger snyggare än vilket pc chassi som helst och att operativet är snyggt -> Men vill ha någon mer anledning än att "det är snyggt" för att köpa !

 

OK, fair enough.

 

Enligt hur jag ser på Mac och OSX och de kommer inte i någon rangordning:

 

1. Det finns nästan inga virus till Mac, inte ännu iallafall.

 

2. Det är mycket lättare att installera en applikation än i Linux och en del lättare än i Windows.

 

3. Systemet är mycket mer förlåtande när jag som användare strular till det än L och W.

 

4. Går strömmen vid tillfälle klarar sig OSX bättre än L coh W, speciellt än L.

 

5. OSX är kopplat till en dator, Macen, vilket gör att det känns mer homogent.

 

6. Det finns en hel del kring utrustning, hård och software, från samma företag

vilket jag tycker är bra för kompatibiliteten och för att det "hänger ihop" bra.

 

7. Jag känner mig mer "kompis" med min Mac, än med Linux eller Windows datorerna.

Varför vet jag inte, men så är det.

 

8. Genom Mac har jag fått en massa kontakter, som jag känner är värdefulla både

privat som för yrkesutövande.

 

9. Macen går säkrare och stabilare när man jobbar med, som jag, bild och musik på prof. basis.

tycker att både Painter, CS3 och Cubase känns bättre och mer lätt jobbat på Mac.

 

10. Jag gillar stilen på Apples produkter, men jag har inget mer än de 6 Macarna, varav 4 i bruk.

 

11. Jag har inget emot Bill Gates, men jag gillar skapt Steve Jobs och det sätt han jobbar som CEO. Detta från min egen yrkes position som CEO.

 

12. Linux har klubbar i olika länder, men jag tror inte PC-träffar är så vanliga. Vi hade ju grill och bad fest vid Smedsunds badet idag, vilket var riktigt kul både för mina 6 barn och pappan.

 

13. Jag tycker Mac ger bra värde för pengarna när det gäller de tyngre Macarna.

 

14. Det är lätt för en nubbie att komma igång med Mac, vilket jag har erfarenhet av.

Min fru bytte över till Mac och plödsligt var det inget problem för henne att "fixa" själv.

Sedan har jag tre tjejer på Mac 12,10 och 4 och det är nästan aldrig nått problem för dem.

Men däremot för killarna 11 och 8 som har en W och en L PC. Ständiga problem med

grafik kort, internet, ljud och till och med moderkortscrash.

 

15. det finns en massa nyttiga och bra program till Macen, varav många är freeware.

 

Jag är, om du kollar mina övriga inlägg, ingen fanatiker eller Mac taliban.

Bara en vanlig, ganska erfaren användare av datorer, som helt enkelt tycker att

Mac fungerar för mig och som trivs med sin dator och sitt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det heter inte spotlight, men en motsvarighet till spotlight med annat namn !

 

Du sa ju att spotlight fanns i vista? Länk?

Jag tycker ni ska bevisa motsatsen istället för att vi ska behöva bevisa alla fördelar.

Kom med hårda fakta som säger att OS X är ett sämre system än windows nånstans(förutom att fler speldrivrutiner utvecklas till windows)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej :chockadskeptisk:

 

du efterfrågar folks åsikter varför de tycker Mac OS X är bättre än Windows, sedan dissar du dem?

 

åsikter är alltid personliga. Det är skillnad på fakta och åsikt. Bara för att jag tycker en grej är det inte säkert att du kommer tycka det. Men efterfrågar du folks åsikter så får du också höra de

 

Tänkte det först själv, men det gör han nog inte alls

utan ger väl eget response på dina synpunkter.

Vilket är OK eller hur. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sa ju att spotlight fanns i vista? Länk?

Jag tycker ni ska bevisa motsatsen istället för att vi ska behöva bevisa alla fördelar.

Kom med hårda fakta som säger att OS X är ett sämre system än windows nånstans(förutom att fler speldrivrutiner utvecklas till windows)

 

Hittade en prt till slut ->

http://farm1.static.flickr.com/44/163240092_9b26596d96_o.jpg

Där det står Suche starten !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Vad är smarta program?

* Hur vet du att mac har mindre buggar?

* Filer hamnar på skrivbordet i windows med om du använder firefox orginalinställningar.

* Varför ska du ha alla program framme på skrivbordet?

* det är säkert säger du, men vad är säkerhet då?

 

Förövrigt är inte prestanadan i en iMac 17" inte så varken dyrt eller svårt att få i en pc för mindre pengar. Apple = Design.

 

Däremot måste jag ifrågasätta ditt inlägg.

 

tycker du verkligen att du bidrar till en fruktbar diskussion med att svar på det sätt som du gör.

Kan du inte vara mer konstruktiv och saklig, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, fair enough.

 

Enligt hur jag ser på Mac och OSX och de kommer inte i någon rangordning:

 

1. Det finns nästan inga virus till Mac, inte ännu iallafall.

 

2. Det är mycket lättare att installera en applikation än i Linux och en del lättare än i Windows.

 

3. Systemet är mycket mer förlåtande när jag som användare strular till det än L och W.

 

4. Går strömmen vid tillfälle klarar sig OSX bättre än L coh W, speciellt än L.

 

5. OSX är kopplat till en dator, Macen, vilket gör att det känns mer homogent.

 

6. Det finns en hel del kring utrustning, hård och software, från samma företag

vilket jag tycker är bra för kompatibiliteten och för att det "hänger ihop" bra.

 

7. Jag känner mig mer "kompis" med min Mac, än med Linux eller Windows datorerna.

Varför vet jag inte, men så är det.

 

8. Genom Mac har jag fått en massa kontakter, som jag känner är värdefulla både

privat som för yrkesutövande.

 

9. Macen går säkrare och stabilare när man jobbar med, som jag, bild och musik på prof. basis.

tycker att både Painter, CS3 och Cubase känns bättre och mer lätt jobbat på Mac.

 

10. Jag gillar stilen på Apples produkter, men jag har inget mer än de 6 Macarna, varav 4 i bruk.

 

11. Jag har inget emot Bill Gates, men jag gillar skapt Steve Jobs och det sätt han jobbar som CEO. Detta från min egen yrkes position som CEO.

 

12. Linux har klubbar i olika länder, men jag tror inte PC-träffar är så vanliga. Vi hade ju grill och bad fest vid Smedsunds badet idag, vilket var riktigt kul både för mina 6 barn och pappan.

 

13. Jag tycker Mac ger bra värde för pengarna när det gäller de tyngre Macarna.

 

14. Det är lätt för en nubbie att komma igång med Mac, vilket jag har erfarenhet av.

Min fru bytte över till Mac och plödsligt var det inget problem för henne att "fixa" själv.

Sedan har jag tre tjejer på Mac 12,10 och 4 och det är nästan aldrig nått problem för dem.

Men däremot för killarna 11 och 8 som har en W och en L PC. Ständiga problem med

grafik kort, internet, ljud och till och med moderkortscrash.

 

15. det finns en massa nyttiga och bra program till Macen, varav många är freeware.

 

Jag är, om du kollar mina övriga inlägg, ingen fanatiker eller Mac taliban.

Bara en vanlig, ganska erfaren användare av datorer, som helt enkelt tycker att

Mac fungerar för mig och som trivs med sin dator och sitt system.

 

Fair enough, däremot ger mac verkligen inte ett värde för pengarna vad gäller hårdvara -> Dvs om man klarar av att bygga ihop en egen dator /Om man jämför med dell och hp kan jag tänka mig att macarna har samma pris för samma hårdvara.

 

Du jobbar med bild, musik och film, något som man alltid hör att macen är bra på, men _vi_ som inte jobbar inom det tycker jag har svårt att hitta någon fördel med os x jämfört med vista och xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Du jobbar med bild, musik och film, något som man alltid hör att macen är bra på, men _vi_ som inte jobbar inom det tycker jag har svårt att hitta någon fördel med os x jämfört med vista och xp.

 

okej, ser man inga fördelar så ska man ju inte använda produkten

 

val av os är ju högst personligt

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fair enough, däremot ger mac verkligen inte ett värde för pengarna vad gäller hårdvara -> Dvs om man klarar av att bygga ihop en egen dator /Om man jämför med dell och hp kan jag tänka mig att macarna har samma pris för samma hårdvara.

 

Du jobbar med bild, musik och film, något som man alltid hör att macen är bra på, men _vi_ som inte jobbar inom det tycker jag har svårt att hitta någon fördel med os x jämfört med vista och xp.

 

Sista delen kan stämma.

 

dock tycker jag att det finns viss fara att vissa komponenter kan fungera lite si-så-där

eller inte alls när man bygger själv.

Visst kan det fungera alldeles utmärkt, men man har inte samma koll som en firma

som stöter och blöter allt innan det bestäms var som ska i.

Men, för all del, Apple får ju lite problem av och till.

Det är bara att jag känner att om de, eller en annan firma, strular till det har jag

min rätt att få det fixat utan kostnad eller att häva köpet.

det går inte om det är jag som inte får datorn att fungera optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista delen kan stämma.

 

dock tycker jag att det finns viss fara att vissa komponenter kan fungera lite si-så-där

eller inte alls när man bygger själv. - Om man har grundläggande till medelbra kunskaper om pc's uppbyggnad så är det inga problem att hitta delar som man vet fungerar med varandra utan flaskhalsar eller dyl.

 

 

Visst kan det fungera alldeles utmärkt, men man har inte samma koll som en firma

som stöter och blöter allt innan det bestäms var som ska i.

? vad menas

 

Men, för all del, Apple får ju lite problem av och till.

Det är bara att jag känner att om de, eller en annan firma, strular till det har jag

min rätt att få det fixat utan kostnad eller att häva köpet.

det går inte om det är jag som inte får datorn att fungera optimalt.

Om en komponent har gått sönder i en självbyggd dator är det inga problem att skicka in komponenten och då i värsta fall få betala fraktkostnaden (Om skadan inte är självförvållad)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygg en egen då! Har du tur kanske den blir lika "snygg" som den här!

 

Pc-paket.jpg

 

mmm, lukten av billig kinesisk plast....

 

Är det bara jag som är villig att lägga en tusenlapp extra och få den här?:

 

6f1179de.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygg en egen då! Har du tur kanske den blir lika "snygg" som den här!

 

Pc-paket.jpg

 

mmm, lukten av billig kinesisk plast....

Haha roligt att du nämde kinesisk plast, det är ju från kina macarna skickas :P !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
9. Macen går säkrare och stabilare när man jobbar med, som jag, bild och musik på prof. basis.

tycker att både Painter, CS3 och Cubase känns bättre och mer lätt jobbat på Mac.

Är photoshop annorlunda upplagt i Mac än i Windows?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygg en egen då! Har du tur kanske den blir lika "snygg" som den här!

 

 

 

mmm, lukten av billig kinesisk plast....

 

Är det bara jag som är villig att lägga en tusenlapp extra och få den här?:

I och med att imacen använder mobilkomponenter blir prisskillnaden enormt stor om man jämför vad man får för prestanda !

 

För 14k som 20" kostar på apple store får du denna skärm ->

Och en dator med ungefär:

 

 

Intel Core 2 Duo E6850 3,0GHz, 500GB disk, 8800 GTS, 2GB ram i högre hastighet än imacen /tangentbord , mus , chassi osv osv...

687506741_15c00beb4a_b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha roligt att du nämde kinesisk plast, det är ju från kina macarna skickas :P !

 

Allt görs i Kina, men jag börjar förstå var problemet ligger, vissa ser inte skillnad på t.ex:

 

382200_X_2006-05-05_104433_761.jpg

 

och:

 

ipod-nano-8g.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här precis en sådan diskussion som fått mig att sluta försöka övertyga folk om att skaffa en Mac. Min inställning är att jag har valt datorsystem för att jag tycker det funkar bäst för mig. Om någon annan tycker Windows är bättre, fine by me. Argumenten blir oftast bara subjektiva, förutom då möjligen Macens fördelar med inga virus och PC-världens fördelar med spelutbudet.

 

Bara en kort kommentar om hembygge kontra en Mac. För dig som har kunskaper, tiden och intresset att bygga en dator själv - gör det. En Mac är nog inte rätt dator för dig. Men för de övriga 95% så kanske en Mac kan vara rätt. Men det måste de avgöra själva!

 

Peace! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, kul att själva datorn är bortklippt....

 

Lägg in en länk istället, med prestanda o. exakt pris på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...