Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X - inte så speciellt?


paetrick

Rekommendera Poster

Tja, har under en lång tid varit sugen på en mac och då framförallt längtat efter mac os x som enligt många andra har framstått som något slags superperfekt operativsystem.

 

Har provat mac os x den senaste veckan och undrar: Vad gör jag egentligen i mac os x som jag inte kan göra på en pc? (förutom att allt ser mycket finare ut i os x?) -> Jag surfar, chattar, ladda ner, spelar, kör vissa tyngre programvaror. Men vad får jag egentligen ut mer av i mac os x?, att os x är jättebra optimerat kan jag hålla med om, det flyter på jättebra osv, men det gör ju xp också?, och att os x är stabilt är kanske möjligt, men 2 blue screens på 1 år har ju egentligen bara tagit mig 1 minut totalt på reboot. Är det verkligen värt de extra 5-10k för ett nytt "stabilt" os ? (virusfritt måhända men jag har heller inte fått ett virus sen år 2000, då i xp/2000.

 

När man kommit över första "hypen" av mac känns det inte som os x är något speciellt alls, windows fungerar minst lika bra i mina ögon -> Har jag missat den stora grejjen med mac och mac os x, eller är ett operativsystem bara ett operativsystem !?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 173
  • Created
  • Senaste svar

Det är känslan paetrick, känslan...

 

Visst åker du hellre i en lyxig Volvo än i en skruttbil..

Du kommer till jobbet med båda visserligen...men känslan.. :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett operativsystem är INTE bara ett operativsytem... Ja, du har missat den "stora

grejjen" prova OSX så blir du övertygad.

 

"Once you go MAC, you never go back" :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har som sagt ovan kört mac os x i 1 vecka nu och jag förstår inte grejjen :P

 

Vadå känslan?, volvo jämfört mot en skitbil är ju skillnad -> framförallt fungerar skitbilen säkert aldrig -> Det gör xp? (för mig iallafall), skitbilen är segare (det är inte xp?!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kör det man trivs med och som funkar bäst helt enkelt. För min del trivs jag bra mycket bättre i OS X än vad jag gjorde i WinXP, det är mer intuitivt, snyggare och smidigare. Men jag har fullt av vänner som fortfarande kör WinXP och trivs ypperligt med det. Du får hitta din egen favorit paetrick, vem vet det kanske inte blir något av dessa två operativsystem det kanske blir Linux? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för en van användare av XP, som vet vad man ska göra när det strular och som har koll på sina anitvirusprogram mm, är det kanske inte så stor skillnad.

 

En del i det hela ligger också i att programmen som är gjorda specifikt för Mac ofta är mer intiutiva, exempelvis det som ingår i iLife-paketet. Är man van vid motsvarande program på PC kanske det inte känns intiutivt med en gång, men när man väl vänjer sig så förstår man inte hur man stod ut innan... :borstatanderna:

 

Sen behöver du inte lägga 5-10k extra vid köp av Mac jämfört med en PC. gång på gång har det visat sig att jämförbara datorer ofta är ganska lika i pris. Givetvis kan du hitta en billigare PC, men då är den ofta inte jämförbar med en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del i det hela ligger också i att programmen som är gjorda specifikt för Mac ofta är mer intiutiva, exempelvis det som ingår i iLife-paketet. Är man van vid motsvarande program på PC kanske det inte känns intiutivt med en gång, men när man väl vänjer sig så förstår man inte hur man stod ut innan... :borstatanderna:

 

Sen behöver du inte lägga 5-10k extra vid köp av Mac jämfört med en PC. gång på gång har det visat sig att jämförbara datorer ofta är ganska lika i pris. Givetvis kan du hitta en billigare PC, men då är den ofta inte jämförbar med en Mac.

 

Menade inte att lägga 5-10k + för en mac istället för en ny pc, utan att en helt ny mac kostar minst mellan 5-10k ;), Har redan 3 st medelbra pc's hemma.

 

för en van användare av XP, som vet vad man ska göra när det strular och som har koll på sina anitvirusprogram mm, är det kanske inte så stor skillnad.

Näe så tror jag också, visst operativet i sig är hur fint som helst, en glädje att sitta att chatta i adium osv ;), men känns inte riktigt värt det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett operativsystem är bara ett operativsystem, det stämmer bra. Skillnaden är väl att olika människor trivs olika bra med olika OS. Själv tycker jag fördelen med OS X är att man kan stänga av hjärnan och bara göra det man vill göra med datorn, det funkar helt enkelt så smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av systemens stora fördelar är effektiviteten. Ex. i Win får man upp hjälpbubblor, varningsfönster, informationsrutor, pratbubblor när du satt in en enhet (på mac hamnar den på skrivbordet å du fattar vad som hänt utan massa skitsnack!).

Jag kan dra exempel i evigheter, men jag låter detta vara en hint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det är känslan paetrick, känslan...

 

Visst åker du hellre i en lyxig Volvo än i en skruttbil..

Du kommer till jobbet med båda visserligen...men känslan.. :skondans:

Känslan brukar vara övergående och snart kommer verkligheten in.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Vissa förstår det andra inte... och vissa vill inte förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa förstår det andra inte... och vissa vill inte förstå.

Åh, vilken bra anledning till varför mac är bättre än pc...

 

Ja, känslan är övergående, första dagarna kände man "shit snyggt och simpelt" - men sen -> jag har ju faktiskt över 10 i iq och förstår varför popups kommer upp när jag ansluter ny enhet, jag kan lika gärna sitta i windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Vissa förstår det andra inte... och vissa vill inte förstå.
Har en ny macbook hemma nu och det enda jag inte fått är en känsla av att det är speciellt. Snarare att jag blivit aningen förvirrad över hur lite man verkligen kan påverka efter eget tycke.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Vissa förstår det andra inte... och vissa vill inte förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa förstår det andra inte... och vissa vill inte förstå.

Klart man vill förstå om man spenderat 10-15k på en ny dator sen märker man att det inte är så speciellt ändå. Förstår varför du försöker försvara mac !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Och andra lever i verkligeten.

 

Jag vet... det är kul här, du borde pröva. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Klart man vill förstå om man spenderat 10-15k på en ny dator sen märker man att det inte är så speciellt ändå. Förstår varför du försöker försvara mac !

 

Tja jag har jobbat med OS X sen den första betan och MacOS sen system 6 och Jag fattade direkt vad det var som var speciellt med det. Skulle aldrig frivilligt använda nått annat OS.

Men alla människor förstår det bara inte... sen om dom inte vill förstå eller om dom bara inte kan förstå vet jag inte.

 

Det är inget konstigt... tex. Jag förstår inte varför folk vill använda XP, eller varför folk vill hoppa bungyjump, ha fågelspindlar som husdjur, bo i husvagn på semestern eller äta inälvsmat. Vissa förstår andra inte... sen finns det dom som inte vill gå emot nått nytt med ett öppet sinne och ens försöka förstå.

 

Jag har inte ångrat en sekund att jag la ut 15 000 på min MBP, tvärtom... skulle kunna betala 15 000 till för att få fortsätta använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja jag har jobbat med OS X sen den första betan och MacOS sen system 6 och Jag fattade direkt vad det var som var speciellt med det. Skulle aldrig frivilligt använda nått annat OS.

Men alla människor förstår det bara inte... sem om dom inte vill förstå eller om dom bara inte kan förstå vet jag inte.

 

Det är inget konstigt... tex. Jag förstår inte varför folk vill använda XP, eller varför folk vill hoppa bungyjump, ha fågelspindlar som husdjur, bo i husvagn eller äta inälvsmat. Vissa förstår andra inte... sen fins det dom som inte vill gå med ett öppet sinne och ens försöka förstå.

Men är du seriös?, jämför du användade av ett operativsystem med att vissa gillar att äta inälvsmat och hoppa bungyjump.

 

Du måste vara knäpp...

 

Jag har inte ångrat en sekund att jag la ut 15 000 på min MBP, tvärtom... skulle kunna betala 15000 till för att få fortsätta använda den.

 

Jaja, dina anledningar är ju skrattretande iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Men är du seriös?, jämför du användade av ett operativsystem med att vissa gillar att äta inälvsmat och hoppa bungyjump.

 

Du måste vara knäpp...

 

 

 

Jaja, dina anledningar är ju skrattretande iallafall.

 

 

Knäpp är jag ja... :totaltgalen: men jag ser inte nån anledning till att du ska kalla mig det.

 

Förlåt... ge mig några exempel på saker du tycker bättre om så ska jag byta ut det i texten... jag tog extrema paralleler för att visa att olika människor har olika smak och gillar olika saker. Men jag kan använda nån sorts dator refferens istället om du blir gladare?

 

Tyvärr verkar det inte ha gått in även fast jag tog barnsligt pedagogiska jämnförelser...

 

Så fortsätt du använda XP...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt tillbaka till fotfolkets maskiner då! :lol: (Bor själv i radhus å röstar rött)

 

Mitt förslag till dig som inte märker speciell skillnad, anpassa inte OS X efter hur du oftast använde Windows. När jag upptäckte hur skaparna egentligen ville ha det blev allt mycket mer logiskt och effektivt. Ex. Använd alltid kolumnvy i Finder (sjukt effektivt, tex klippa å klistra är så Win), utnyttja aktiva hörn med Exposé effektiva 2D-läge (Vistas motsvarighet fallerar totalt vid användandet av 3D) m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Tja jag har jobbat med OS X sen den första betan och MacOS sen system 6 och Jag fattade direkt vad det var som var speciellt med det. Skulle aldrig frivilligt använda nått annat OS.

Men alla människor förstår det bara inte... sen om dom inte vill förstå eller om dom bara inte kan förstå vet jag inte.

 

Det är inget konstigt... tex. Jag förstår inte varför folk vill använda XP, eller varför folk vill hoppa bungyjump, ha fågelspindlar som husdjur, bo i husvagn på semestern eller äta inälvsmat. Vissa förstår andra inte... sen finns det dom som inte vill gå emot nått nytt med ett öppet sinne och ens försöka förstå.

 

Jag har inte ångrat en sekund att jag la ut 15 000 på min MBP, tvärtom... skulle kunna betala 15 000 till för att få fortsätta använda den.

Så du menar helt seriöst att de som vill switsch och inte förstår din fanatiska inställning är idioter? Kanske dax att du då lämnar detta forum och lever din inrutade liv. För här gör du ingen nytta med den inställningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
lönt o va otrevlig..

 

 

lönt och lönt... har inte varit det på ett tag och har blivit så inspirerat av vissa på forumet så jag slog till. Det var kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...