Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Upplösning på Full-HD

Guest

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har nyss köpt en LG tv som klarar Full-HD dvs. 1920x1080.

Jag själv har den nyaste MBP (LED-skärm och GeForce 8600M GT)

När jag för över bilden med DVI-HDMI sladd så får jag upp alternativ för upplösningen, men när jag sättter den på 1920x1080 (sammanflätad) blir det dålig bild och aningen konstiga färger på TV:n, 1360x768 går dock väldigt fint..?

Nu när jag kollar efter står det dock inte Full-HD på TV:n (personalen på expert menade att det var full-hd) det står 1080p input..?

krilu_kelin

1080p brukar endast klaras i 24hz beroende på tv,

vad har du instället i datorn?

testa olika frekvenser.

Tjenare!

Jag har nyss köpt en LG tv som klarar Full-HD dvs. 1920x1080.

Jag själv har den nyaste MBP (LED-skärm och GeForce 8600M GT)

När jag för över bilden med DVI-HDMI sladd så får jag upp alternativ för upplösningen, men när jag sättter den på 1920x1080 (sammanflätad) blir det dålig bild och aningen konstiga färger på TV:n, 1360x768 går dock väldigt fint..?

Nu när jag kollar efter står det dock inte Full-HD på TV:n (personalen på expert menade att det var full-hd) det står 1080p input..?

Exakt vilken modell av LG har du?

Skulle rekommendera att köra VGA om den har det då, HDMI inte är gjort för datorsignal utan signalen från en HD-DVD eller liknande...

Var är det för modell på TV'n? Det kan ju också vara så att den klarar att ta emot Full-HD men inte att den har den upplösningen...

Skulle rekommendera att köra VGA om den har det då, HDMI inte är gjort för datorsignal utan signalen från en HD-DVD eller liknande...

Var är det för modell på TV'n? Det kan ju också vara så att den klarar att ta emot Full-HD men inte att den har den upplösningen...

Du menar alltså att om man vill ha över bilden från sin datorn till TV-apparaten, och man har möjligheten att välja mellan HDMI eller VGA, så ska man köra VGA? Gäller detta även vid lägre upplösningar (720p)?

Är det någon bildmässig skillnad mellan att köra via HDMI eller via VGA?

Thomas Ytterberg

I den mån teven tar emot 1080p-signaler (vilket inte har något med panelens pixlar att göra) tar den emot 50 eller 60 Hz. Några få apparater tar emot 1080p/24 men det är med undantag för Pioneer enbart utvalda modeller som lanserats under sommar och vår. Bland projektorerna är det bättre ställt med 1080p/24.

Men, men, kilakers LG-teve kanske är en teve med full hd-upplösning men som inte tar emot 1080p-signaler. Men det låter på beskrivningen också som en teve med 1366x768 pixlar som tar emot 1080i, alltså en helt vanlig hd-ready-teve. Så om du berättar vilken modell det är kan jag ge ett slutgiltigt besked. :)

Thomas Ytterberg
Du menar alltså att om man vill ha över bilden från sin datorn till TV-apparaten, och man har möjligheten att välja mellan HDMI eller VGA, så ska man köra VGA? Gäller detta även vid lägre upplösningar (720p)?

Är det någon bildmässig skillnad mellan att köra via HDMI eller via VGA?

Huruvida vga eller hdmi fungerar bäst varierar från fall till fall och det finns ingen allsmäktig "sanning" där. Rent teoretiskt har hdmi de bästa förutsättningarna. I praktiken är inget säkert innan man prövat med både och.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...