Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Google. Nätets välgörare eller privatägt CIA?


Danne Vendel

Rekommendera Poster

Du är inte ensam om den insikten. Dick finns det en sak i användaravtalet du kryssar för när du t.ex tecknar gmail. där står det att Google inte ska sälja info till tredje part.

 

Dock vet vi inte hur allvarligt det är om nu CIA eller annan myndighet i USA skulle komma på att stifta en lag som gör att de skulle kunna få tillgång till Google:s databas "för att jaga terrortister".

Tvivlar på att Google skulle bryta mot en sådan eventuell lag. Speciellt om det rör det här med terrorkriget USA bedriver.

 

Inte sälja info till tredje part? Om "tredje part" köper Google, vad gäller då?

Dessutom använder jag inte Gmail, och är mindre intresserad av det nu än jag var förra veckan. Jag nöjer mig med att mata Google med alla knäppa sökningar jag gör i Safari...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar
Danne Vendel
Bevis? Ja, ett exempel är följande: Du skriver att Google "har idag större kunskap om individuella människors åsikter än vad CIA, FBI, KGB och alla informationssamlande organisationer någonsin vågat drömma om".

 

Detta kan du inte själv veta något om. Det faller på sin egen orimlighet. Eller har du fri tillgång till att jämföra nämnda organisationers kunskapsbaser? Självklart inte. Om du fortsätter med att envisas med att du "vet" och inte behöver bevisa det, ja, då är du bara en tröttsam konspirationsteoretiker bland alla andra.

 

Om du däremot kunde formulera det som att du antar eller att du befarar att Google håller på att utvecklas i nämnda riktning, skulle det vara lättare att diskutera med dig.

Det verkar som om du inte riktigt greppar vad det är Google pysslar med, och i vilken omfattning dom gör det, men vill diskutera ändå.

 

Google lagrar hundratals miljoner (eller kanske miljarder?) gigabytes med privat korrespondens med Gmail. Dom lagrar hundratals miljoner (eller kanske miljarder?) gigabytes med bilder med Picasa. Dom registrerar sökningar med Google Toolbar, dom registrerar webbplatsers besöksfrekvenser, dina betalningar med AdWord och Checkout, ditt företags bokföring med SpreadSheet osv osv osv.

 

Jag vet ingen myndighet som erbjuder samma saker. Vet du?

 

Alltså: Om du fortsätter med att anmärka på ordval och klyva hår istället för att eventuellt bemöta eller hålla med om sakinnehållet i mina inlägg, så lär vi inte heller komma nånvart. I synnerhet som du inte kan "bevisa" att det INTE förhåller sig som jag skrivit heller. Då är du bara en tröttsam ordmärkare bland alla andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nog tycker jag mig ana att ett norska medier är lite mer kritiska än bo bergmans landsmäns dito... kanske har med "neutraliteten" att göra... men så här mkt klös har jag inte sett i ngt svenskt medium...

 

http://e24.no/it/article1912202.ece

 

och så facebook förstås, heller inte ofarlig...

http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1911582.ece

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1897938.ece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dax att göra en "räd" mac apple så det inför valfrihet och inte tvingar på en google som ms tvingar på sina användare msn search.

Ett litet (bara litet) försvar av MS. I och med IE7 är du inte längre låst till MS Search (numera Windows Live Search). Standardsökleverantör är Google, men du kan lägga till flera och välja vilken av dessa du vill som standard för sökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du inte riktigt greppar vad det är Google pysslar med, och i vilken omfattning dom gör det, men vill diskutera ändå.

 

Google lagrar hundratals miljoner (eller kanske miljarder?) gigabytes med privat korrespondens med Gmail. Dom lagrar hundratals miljoner (eller kanske miljarder?) gigabytes med bilder med Picasa. Dom registrerar sökningar med Google Toolbar, dom registrerar webbplatsers besöksfrekvenser, dina betalningar med AdWord och Checkout, ditt företags bokföring med SpreadSheet osv osv osv.

 

Jag vet ingen myndighet som erbjuder samma saker. Vet du?

 

Alltså: Om du fortsätter med att anmärka på ordval och klyva hår istället för att eventuellt bemöta eller hålla med om sakinnehållet i mina inlägg, så lär vi inte heller komma nånvart. I synnerhet som du inte kan "bevisa" att det INTE förhåller sig som jag skrivit heller. Då är du bara en tröttsam ordmärkare bland alla andra.

Jag har inget mer att tillägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget mer att tillägga.

Jo, förresten, det har jag. Den här sajten (MacWorld är en IDG-tidning) är tydligen djupt insyltad med Google:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis sånt här som gör att en sökmotor kan ligga främst. Ser mer än gärna på reklam om träning, datorer och sånt som intresserar mig istället för annan tvshop alá pampers blöj priser jag inte är intresserad av.

Dom får gärna sälja mina uppgifter jag har inget att dölja bra en ren surfare.

Skräddarsydd reklam är den som är bäst och når ut bäst till kunden.

Min brevlåda tömmer jag inte på reklam jag tycker att brevbäraren ska få knöö i sin egen reklam.

Klart när den är proppfull så tömmer jag den, det intresset har jag av Von lidels 10% köttfärs i senaste reklamblaskan.

 

Sen har du rätt i det du säger men känns att man är maktlös och bryr mig inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis sånt här som gör att en sökmotor kan ligga främst. Ser mer än gärna på reklam om träning, datorer och sånt som intresserar mig istället för annan tvshop alá pampers blöj priser jag inte är intresserad av.

Dom får gärna sälja mina uppgifter jag har inget att dölja bra en ren surfare.

Skräddarsydd reklam är den som är bäst och når ut bäst till kunden.

Min brevlåda tömmer jag inte på reklam jag tycker att brevbäraren ska få knöö i sin egen reklam.

Klart när den är proppfull så tömmer jag den, det intresset har jag av Von lidels 10% köttfärs i senaste reklamblaskan.

 

Sen har du rätt i det du säger men känns att man är maktlös och bryr mig inte.

 

de får inte sälja mina - jag uppskattar ingenting så högt som att få vara ifred, vare sig det gäller jobbiga säljare på stan, adresserad reklam, radio, tv och mediareklam eller specialskräddarsydda reklambanners från google som grundar sig på mina surfvanor... för att inte få epilepsianfall vid internetsurfande har jag installerat adblock i min firefox och lever ett liv utan tv. radion får heller inte stå på och surra utan sätts på när det är något program jag vill lyssna på.. att hela tiden bli matad med det de anser vara ett bra val, något som godtyckligen skulle kunna gillas av ett genomsnitt av befolkningen är inte livskvalitet i mina ögon.... det är påträngande och irriterande, våldtäkt på mina öron och ögon...

adresserad reklam slänger jag direkt i papperåtervinningen på väg från postlådan...

allt bling blong som omger oss, alla jinglar och ljud som pockar på vår uppmärksamhet, allt prat om nya, fina, billiga, alldeles fantastiska och oumbärliga pryttlar... finns det någon annan som uppskattar att själv få välja, i stället för att bli fodrad som ett köttdjur?? :totaltgalen::irriteradtjej::chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Precis sånt här som gör att en sökmotor kan ligga främst. Ser mer än gärna på reklam om träning, datorer och sånt som intresserar mig istället för annan tvshop alá pampers blöj priser jag inte är intresserad av.

Dom får gärna sälja mina uppgifter jag har inget att dölja bra en ren surfare.

Skräddarsydd reklam är den som är bäst och når ut bäst till kunden.

Min brevlåda tömmer jag inte på reklam jag tycker att brevbäraren ska få knöö i sin egen reklam.

Klart när den är proppfull så tömmer jag den, det intresset har jag av Von lidels 10% köttfärs i senaste reklamblaskan.

 

Sen har du rätt i det du säger men känns att man är maktlös och bryr mig inte.

Det handlar ju avsevärt mer än att visa anpassade annonser i Gmail. Kruxet är att folk inte verkar fatta det.

 

Man är inte alls "maktlös" utan bara lat. Det enda man behöver göra är att använda Google så lite som någonsin möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
de får inte sälja mina - jag uppskattar ingenting så högt som att få vara ifred, vare sig det gäller jobbiga säljare på stan, adresserad reklam, radio, tv och mediareklam eller specialskräddarsydda reklambanners från google som grundar sig på mina surfvanor... för att inte få epilepsianfall vid internetsurfande har jag installerat adblock i min firefox och lever ett liv utan tv. radion får heller inte stå på och surra utan sätts på när det är något program jag vill lyssna på.. att hela tiden bli matad med det de anser vara ett bra val, något som godtyckligen skulle kunna gillas av ett genomsnitt av befolkningen är inte livskvalitet i mina ögon.... det är påträngande och irriterande, våldtäkt på mina öron och ögon...

adresserad reklam slänger jag direkt i papperåtervinningen på väg från postlådan...

allt bling blong som omger oss, alla jinglar och ljud som pockar på vår uppmärksamhet, allt prat om nya, fina, billiga, alldeles fantastiska och oumbärliga pryttlar... finns det någon annan som uppskattar att själv få välja, i stället för att bli fodrad som ett köttdjur?? :totaltgalen::irriteradtjej::chockadskeptisk:

Att slippa anpassad reklam är ju ett bra skäl att undvika Google även om problemet är avsevärt värre än bara det....

 

Apropos "bling blong som omger oss, alla jinglar och ljud som pockar på vår uppmärksamhet" och "för att inte få epilepsianfall vid internetsurfande":

 

Byt gärna din egen avatar till något stillsammare då....... ;) (Lessen. Kunde inte låta bli....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men allvarligt kan jag säga att man mår sämre av att gå och tänka, störa sig på sånt här dravel.

Släpp greppet innan ni hamnar på mentalsjukhus eller självmordsbombar något. Kom att tänka på filmen med Michael Doglas -Falling Down.

Den är väl ett bra ex. hur man tappar greppet.

Så farligt är det inte men kör altavista det finns inget som hindrar er.

Visst kan man undvika reklam, tv, radio det är ett fritt val att bli matad som någon sa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte upprörd när företag - vars tjänster är FRIVILLIGA - samlar info. Däremot osäkrar jag mitt vapen när staten vill regga/läsa/se ALLT om sina medborgare.

 

Google är en harmlös nysning jämfört med t.ex. förslaget att regga alla medborgares DNA. Google är en mysgubbe jämfört med sådant. En gubbe ingen behöver träffa om han/hon inte vill. Många vet inte ens om att Google finns.

 

Men stater....dom är aldrig frivilliga. Så dom måste hållas kort. Fostras tufft. Ansas kort. Synas i sömmen hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Jag blir inte upprörd när företag - vars tjänster är FRIVILLIGA - samlar info. Däremot osäkrar jag mitt vapen när staten vill regga/läsa/se ALLT om sina medborgare.

 

Google är en harmlös nysning jämfört med t.ex. förslaget att regga alla medborgares DNA. Google är en mysgubbe jämfört med sådant. En gubbe ingen behöver träffa om han/hon inte vill. Många vet inte ens om att Google finns.

 

Men stater....dom är aldrig frivilliga. Så dom måste hållas kort. Fostras tufft. Ansas kort. Synas i sömmen hela tiden.

Jo, det så klart. Skulle staten tvinga folk att registrera sin korrespondens så skulle det ju vara ännu värre, och det går naturligtvis att alltid hitta ursäkter genom att hitta något som är jävligare. "Jag slog honom medvetslös, med det är ju ingenting jämfört med Nisse som slog ihjäl en gubbe igår" osv. Att någon (eventuellt) kan göra något värre är ju ingen ursäkt, eller hur?

 

Problemet med Google fanatiska insamling av data i olika former om folk och organisationer är tyvärr vad som du och andra ger exempel på. Man betraktar Google som "snällt" och ser inte ens att datainsamlingen är ett projekt av en omfattning som aldrig tidigare skådats. Vi här uppe i Sverige och i andra länder där man inte sett hur information kan missbrukas tror på allvar att ingen någonsin vill oss något illa. Vi har ingen egen erfarenhet av hur blixtsnabbt tillvaron kan förvandlas till en mardröm och tycks inte fatta hur allvarligt det är ens när vi läser eller ser att just detta händer i princip runt hela jorden utom just här. Ett ganska bra exempel på att det faktiskt KAN hända även i upplysta västländer är t.ex. McCarthyismen under 40- 0ch 50-talet i USA, men i övrigt är det ju bara att titta på t.ex. svensken som satt i Guantanamo Bay eller gubbarna som blev utflygna från Bromma av amerikanare för ett par år sen osv.

 

Nu måsta jag ner till tvättstugan.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag började uppmärsamma problemet själv för ett tag sedan och använder google så lite som möjligt. problemet är att de har så många olika landssidor som jag tycker är väldigt bra om man söker info på olika språk.

 

angående avataren så är den ju självvald, då får den gärna rulla på i 120... :P^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag delar inte Danne Vendels oro om Googles konspirationer, det har jag uttryckt tidigare. Däremot fick han mig att fundera om Gmail verkligen är den bästa lösningen för egen del. Det är POP-funktionen jag vill ha, så att jag kan hämta e-post var jag vill (mobilen). Så jag sökte på "Free POP" (på Google...Sorry). Och där hittade (eg. återupptäckte) jag Gawab. Ställde in allt och det funkar finfint (POP-inställningarna hittar man under FAQ). Dessutom på min gamla mobil, eftersom den bara stöder lösenord i POP-tjänsten. Toppen!

 

Så: Googles enorma genomslag på marknaden kan göra att man (jag) tar det säkra och välbekanta framför den bättre lösningen. Det är en sida av dominansen. En negativ sida.

 

Tack Danne Vendel för att du fick mig att ifrågasätta mitt eget beteende! Fast jag räds icke Google... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google motiverar sin existens på en punkt. Sökmotorn är överlägsen. Den är så pass bra att den används av språkforskare (ex.vis av professor Lars-Gunnar Andersson, institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, "känd" från Språket, P1).

 

Ett exempel:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...