Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Google. Nätets välgörare eller privatägt CIA?


Danne Vendel

Rekommendera Poster

Jag trodde det stod utom all tvivel vad Google sysslar med. Begriper inte hur du ens kan undvika att se att dom samlar information om folk. Är inte listan på produkter här http://www.google.com/intl/en/options/ tillräckligt "bevis"? :)

 

Eller om vi vänder på din fråga: Om Google INTE sysslar med informationsinsamling, vad det är dom pysslar med?

 

Nej, det har jag inte. Jag tycker det räcker bra redan. Den som vill använda Google ska naturligtvis göra det. Hoppas bara kunna vara en väckarklocka för andra som kanske vill vara lite mer medvetna och intresserade av sin omvärld och måhända föredrar olika leverantörer och tjänster också utifrån företagets allmänna strategi och inte bara går efter kvalitén på produkten.

 

EDIT: PS. Det hör väl egentligen inte till frågan. Men själva definitionen av konspirationsteorier (som detta alltså inte alls är) är ju att det inte finns några bevis. Funnes det bevis, så vore det inga teorier. Bra att hålla i minnet. ;)

Typiskt. Du försöker få mitt svar till att jag försöker undvika "att se att dom samlar information om folk". Det har jag inte skrivit. Däremot ser jag bara att de gör detta för att tjäna pengar. De övervakar oss i vår egenskap av konsumenter. Kunskaperna använder Google för att tjäna pengar på oss. Det lär ingen ifrågasätta.

 

Det jag vänder mig emot är tanken på att Google skulle vara ett "privatägt CIA". Det finns inga bevis för det. Men som du själv skriver om bevis för detta: "Nej, det har jag inte. Jag tycker det räcker bra redan."

 

Nej, det räcker inte. Det är ditt ansvar att bevisa dina påståenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar
Danne Vendel
Typiskt. Du försöker få mitt svar till att jag försöker undvika "att se att dom samlar information om folk". Det har jag inte skrivit.

Du ansåg att jag var en konspirationsteoretiker när jag skrev att dom samlar information.

Däremot ser jag bara att de gör detta för att tjäna pengar. De övervakar oss i vår egenskap av konsumenter. Kunskaperna använder Google för att tjäna pengar på oss. Det lär ingen ifrågasätta.

 

Det jag vänder mig emot är tanken på att Google skulle vara ett "privatägt CIA". Det finns inga bevis för det. Men som du själv skriver om bevis för detta: "Nej, det har jag inte. Jag tycker det räcker bra redan."

 

Nej, det räcker inte. Det är ditt ansvar att bevisa dina påståenden.

Jo, det räcker. Om något som ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka så tycker jag det räcker med att man säger att "det där är en anka" som "bevis" för att det är en ankai en diskussion som denna.

 

Jag förstår inte ens vad det är för "bevis" du efterlyser. Du skriver ju själv att Google samlar information för att tjäna pengar. Och just informationsinsamling är vad bl.a. alla dom där mystiska organisationerna på tre bokstäver pysslar med, CIA, FBI, och vårt eget SÄK. Skillnaden är ju bara att Google är privat och använder kunskapen för att, som du skriver, tjäna pengar - än så länge. Hoppas vi....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där tycker jag var en ganska larvigt svar/inlägg som inte tillför någonting utan snarare pekar på att du själv är ganska aningslös. Information är kunskap. Kunskap är makt. Det trodde jag varenda människa begrep.

 

Tycker man att det är OK med Google, eller inte riktigt förstår vad dom pysslar med, eller är så bekväm att man gärna snackar vitt och brett om att göra världen lite bättre för folk men när det kommer till kritan inte ens orkar leta efter alternativ till Google, så får man väl fortsätta. Jag tycker det är en aning beklämmande, bara.

 

(Förresten, några kommentarer vid sidan om själva ämnet:

 

1. Google är inte sveriges regering. Jag begriper inte varför du blandar ihop dom?

2. Lägg helst inte in egna kommentarer och frågor i en text som du citerar utan att göra klart vad som är citat och vad som är din egen text.

3. Vill du färga en text, så använd gärna en färg som inte gör texten halvt oläslig.)

 

Danne för fan är du färgblind.

Du håller ju på med webdesign ska väl fär tusan kunna se skillnad på färg och svart.

 

Aningslös med info: JAG HAR INGET PÅ MIG SOM MAN KAN ANVÄNDA MOT MIG.

Kunskap om vad?

Precisera vad det är för kunskap som de skaffar sig och ska använda mot sig.

Var det så svårt att läsa sig till.

 

Sveriges regering.

Vem fan har talat om Sveriges regering?

 

Gud, ibland blir jag så trött på ditt svamlande.

 

Var skrev jag Sveriges regering?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Danne för fan är du färgblind.

Du håller ju på med webdesign ska väl fär tusan kunna se skillnad på färg och svart.

Se bifogade bild, eller klicka här: https://forum.macworld.se/index.php?s=&...st&p=596740

Ser du inte färgerna (grön, röd, blå) som du färgar några rader i din webbläsare alls?

Sveriges regering.

Vem fan har talat om Sveriges regering?

Se https://forum.macworld.se/index.php?s=&...st&p=596740 "Vi ligger inte under en diktatorisk regering."

Gud, ibland blir jag så trött på ditt svamlande.

Och? Om det är jobbigt att tänka till litegrann ibland, så läs inte mina inlägg då. ;)

Var skrev jag Sveriges regering?????

Se ovan. Varför upprepar du dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Som företag bör man tänka till åtmindståmde 110ggr innan man gör som många gör idag. Skaffar en gmail-adress. Vet många nystartade företag som har just detta för att det är mycket utrymme som ges gratis. Frågan är om det verkligen är gratis.

 

Google loggar allt du får in till din gmail och använder det sedan för att köra riktad reklam. Snacka om att gmail inte är gratis. Det kostar genom förlorad personlig intergritet och att du ger google info om dig / ditt företag utan att de ens ber om den. Hur dom använder den vet du inte. Visst känns det tryggt?

 

Jag har själv en gmailadress för att just skicka reklam till och andra saker som inte är av känslig art. Men för post som är känslig och ingen ska få redan. Skaffa en egen domän. Det kostar inte mycket idag så kostanden är inget skäl att unvika det.

 

Vet många här som rekommenderar att man ska köra goggle calendar via sync i mobilen och sedan till datorn. SÅ ni vill att google ska kunna se allt du gör / har gjort / ska göra ?

 

Till och med Apple är insöade i Google då de har gmaps i iphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra förslag.

Läser inte dina inlägg i framtiden.

Sen är det inte första gången jag märker att det inte är någon som

helst ide att försöka förklara för dig som du inte förstår i första ledet.

Men vi har ju alla våra små egenheter.

 

Jag kan vara ganska sarkastisk och elak när jag råkar på

människor som tror sig ha mer svar på saker än de kan lägga fram.

Jag får väl jobba på det och låta andra vara som de är i sin egen lilla bubbla.

 

"Live well and prosper."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Bra förslag.

Läser inte dina inlägg i framtiden.

Sen är det inte första gången jag märker att det inte är någon som

helst ide att försöka förklara för dig som du inte förstår i första ledet.

Men vi har ju alla våra små egenheter.

 

Jag kan vara ganska sarkastisk och elak när jag råkar på

människor som tror sig ha mer svar på saker än de kan lägga fram.

Jag får väl jobba på det och låta andra vara som de är i sin egen lilla bubbla.

 

"Live well and prosper."

var du kvar i din bubbla sdär mac, apple och google är goda och aldrig gör dåliga produkter så är vi andra i verkligheten.

Du är välkommen till verkligheten när du vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte varit medlem i detta forum speciellt länge.

Men har uppmärksammat att de flesta macägare verkar tro att inget ont existerar.

Det här skrytandet om att mac är ohackbara och inte kan få virus tex.

Vilken solig eller regnig dag som helst så kan ni sitta i samma sitts som alla windowsanvändare, vill ni bevara ert säkra system så bör ni tysta ner er lite.

Det är ju inte tack vare er användare som era datorer är säkra för tillfället utan det är för att ingen velat ge er en läxa.

Sedan håller jag faktiskt med Micke och Danne, det finns för många godtrogna personer som uppger allt om sig själv överallt och tror att alla databaser är 100% säkra.

Kan verkligen hålla med om att google börjar bli för stora det är lite skrämmande att dom lagrar så stora mängder data om privatpersoner och företag.

Antagligen vill dom endast tjäna pengar men en vacker dag kanske dom ändrar sig och säljer till någon som har nytta av informationen som lagras.

Försiktighet på nätet kan vara att rekomendera innan det är för sent man vet aldrig vad som händer imorgon.

Själv har jag sålt min mac och köpt pc igen för att jag upplever många macanvändare som besserwissrar och översittare.

Jag hoppas jag har fel om det men i detta forum så ser man en hel del av det tyvärr.

Till sist, det perfekta och osårbara operativet är tyvärr inte uppfunnet än.

 

Be careful out there!

 

'over and out'

 

Förresten, fräsch hemsida micke ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag sålt min mac och köpt pc igen för att jag upplever många macanvändare som besserwissrar och översittare.

Och jag har sålt min Volvo och köpt en SAAB för att några Volvoägare jag träffat var knäppgökar. Det måste väl ändå vara det konstigaste argument jag har hört för ett val av datorsystem... :chockadskeptisk:

 

Själv har jag valt datorsystem utifrån vad jag tycker är bäst. Om inte vissa andra tycker samma som jag, so be it...

 

Och återigen, beträffande virusrisken på Mac: visst kommer det kanske förr eller senare ett virus till Mac, men med tanke på hur mycket vi (korkade) användare och Apple skrutit om operativets förträfflighet är det väl ganska konstigt att ingen lyckats fixa ett virus än. Bara för att knäppa oss på näsan menar jag?

 

Ursäkta Danne mfl att detta blev OT i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har sålt min Volvo och köpt en SAAB för att några Volvoägare jag träffat var knäppgökar. Det måste väl ändå vara det konstigaste argument jag har hört för ett val av datorsystem... :chockadskeptisk:

 

Själv har jag valt datorsystem utifrån vad jag tycker är bäst. Om inte vissa andra tycker samma som jag, so be it...

 

Och återigen, beträffande virusrisken på Mac: visst kommer det kanske förr eller senare ett virus till Mac, men med tanke på hur mycket vi (korkade) användare och Apple skrutit om operativets förträfflighet är det väl ganska konstigt att ingen lyckats fixa ett virus än. Bara för att knäppa oss på näsan menar jag?

 

Ursäkta Danne mfl att detta blev OT i tråden.

 

Är just detta jag menar.

Man får inte nämna det minsta ont om mac eller apple.

Bytte från mac till pc igen pga av att mac är inte överlägset på nåt vis dessutom slipper man påhopp om allt möjligt i forum för där behöver jag ingen hjälp med nåt.

Man vågar inte ens fråga nåt här eller komma med en synpunkt på någon typ av förbättring för då blir det nästan personangrepp direkt. aja nog tjatat om detta, borde kanske sätta upp en ny tråd om detta ämne.

 

Ville bara ge en synpunkt på detta forum ur den synvinkel jag fått sen jag vart medlem.

Ha en trevlig kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har sålt min Volvo och köpt en SAAB för att några Volvoägare jag träffat var knäppgökar. Det måste väl ändå vara det konstigaste argument jag har hört för ett val av datorsystem... :chockadskeptisk:

 

:lol:

 

Själv har jag valt datorsystem utifrån vad jag tycker är bäst. Om inte vissa andra tycker samma som jag, so be it...

 

Och återigen, beträffande virusrisken på Mac: visst kommer det kanske förr eller senare ett virus till Mac, men med tanke på hur mycket vi (korkade) användare och Apple skrutit om operativets förträfflighet är det väl ganska konstigt att ingen lyckats fixa ett virus än. Bara för att knäppa oss på näsan menar jag?

 

Just. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte ens vad det är för "bevis" du efterlyser.

Bevis? Ja, ett exempel är följande: Du skriver att Google "har idag större kunskap om individuella människors åsikter än vad CIA, FBI, KGB och alla informationssamlande organisationer någonsin vågat drömma om".

 

Detta kan du inte själv veta något om. Det faller på sin egen orimlighet. Eller har du fri tillgång till att jämföra nämnda organisationers kunskapsbaser? Självklart inte. Om du fortsätter med att envisas med att du "vet" och inte behöver bevisa det, ja, då är du bara en tröttsam konspirationsteoretiker bland alla andra.

 

Om du däremot kunde formulera det som att du antar eller att du befarar att Google håller på att utvecklas i nämnda riktning, skulle det vara lättare att diskutera med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var du kvar i din bubbla sdär mac, apple och google är goda och aldrig gör dåliga produkter så är vi andra i verkligheten.

Du är välkommen till verkligheten när du vill...

 

Google är goda, sa jag så?

 

Jag tycker inte att deras info samlande är ett hot.

Vare sig för mig, samhället eller världsordningen.

 

Apple är inte ett av mina favo "goda" företag, inte alls.

Jag har aldrig påstått att Apple aldrig gör dårliga produkter.

 

Jag har ett gäng datorer hemma, men trivs mest med OSX

och Apples bärbara tycker jag om.

Men jag gillar ju ketchup, så jag är väl för Amerikansk politik

och älskar G Bush eftersom jag lyssnar på jazz och blues artister som bor i staterna.

 

Du är roligt du.

Läser mellan raderna så ögonen trillar ut,

men ser du det står inget där.

Det är bara din lilla fantasi som spelar dig ett spratt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

medhåller faktiskt Danne lite, läskigt med alla apps från Google. Själv använder jag googles sökmotor. Skulle aldrig få för mig att använda Gmail eller något annat

 

 

Google är en jätte, preics som många andra stora företag. Man vet aldrig vad de kan få för sig när de får för mkt makt

 

stör mig även på att google är inbyggt i Safari, det ska vara valfritt, som i firefox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bevis? Ja, ett exempel är följande: Du skriver att Google "har idag större kunskap om individuella människors åsikter än vad CIA, FBI, KGB och alla informationssamlande organisationer någonsin vågat drömma om".

 

Detta kan du inte själv veta något om. Det faller på sin egen orimlighet. Eller har du fri tillgång till att jämföra nämnda organisationers kunskapsbaser? Självklart inte. Om du fortsätter med att envisas med att du "vet" och inte behöver bevisa det, ja, då är du bara en tröttsam konspirationsteoretiker bland alla andra.

 

Om du däremot kunde formulera det som att du antar eller att du befarar att Google håller på att utvecklas i nämnda riktning, skulle det vara lättare att diskutera med dig.

 

Instämmer. :ThumbsUp:

 

Här har vi substans i inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googles vedervärdiga strävan att till sist äga all tillgänglig information om folk och företag gör mig illamående.

Ligger du och "grubblar på nätterna" över det här? Jag menar, tar det så mycket av din tid att du inte får sånt gjort som behöver göras i vardagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läskigt med alla apps från Google. Själv använder jag googles sökmotor. Skulle aldrig få för mig att använda Gmail eller något annat

Google är en jätte, preics som många andra stora företag. Man vet aldrig vad de kan få för sig när de får för mkt makt

 

stör mig även på att google är inbyggt i Safari, det ska vara valfritt, som i firefox

 

Detta köper jag också.

Kort och koncist, men med substans i påståendet. :ThumbsUp:

 

Inte ingående och djuplodande, men med fakta till "tyckeriet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger du och "grubblar på nätterna" över det här? Jag menar, tar det så mycket av din tid att du inte får sånt gjort som behöver göras i vardagen?

 

Hmmm. :fundersam:

Ja, ibland undrar man ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är just detta jag menar.

Man får inte nämna det minsta ont om mac eller apple.

Bytte från mac till pc igen pga av att mac är inte överlägset på nåt vis dessutom slipper man påhopp om allt möjligt i forum för där behöver jag ingen hjälp med nåt.

Man vågar inte ens fråga nåt här eller komma med en synpunkt på någon typ av förbättring för då blir det nästan personangrepp direkt. aja nog tjatat om detta, borde kanske sätta upp en ny tråd om detta ämne.

 

Ville bara ge en synpunkt på detta forum ur den synvinkel jag fått sen jag vart medlem.

Ha en trevlig kväll.

Hur du kan få mitt inlägg till ett tecken på att vi Macanvändare är intoleranta övergår mitt förstånd. Och jag känner faktiskt inte igen beskrivningen på att vi i detta forum konstant hoppar på folk som ställer "dumma" frågor. Tvärtom faktiskt. Däremot om man kommer in med inställningen att allt är skit som du och Micke verkar göra, då är det inte så konstigt att några tappar humöret lite grand.

 

Och med diskussionsforum är det ju som med världen i övrigt, vissa passar för en och vissa passar inte. Jag har varit på en del Macforum där stämningen inte passat mig, men då har jag hittat andra ställen att hänga på. Jag antar att det är samma sak vad gäller PC-relaterade forum. Vissa barer man gått till har inte haft rätt stämning, då går man till en annan bar istället.

 

Detta är givetvis bara min personliga uppfattning om saker och ting, och är inte menat som personangrepp, om nu någon skulle tolka det på det viset. Folk som känner mig vet att personangrepp nog är det sista jag skulle ägna mig åt.

 

Och igen, förlåt för att det går OT här. Jag orkar inte starta en ny tråd om detta (som dessutom diskuterats redan i andra trådar) och kommer nu inte att skriva mer OT i denna tråd.

 

Ha en trevlig kväll/natt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som känner mig vet att personangrepp nog är det sista jag skulle ägna mig åt.

Ha en trevlig kväll/natt!

 

Så är det. :ThumbsUp:

 

Du med. :geros:

Nu blir det Jay Leno istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
stör mig även på att google är inbyggt i Safari, det ska vara valfritt, som i firefox
Kanske dax att göra en "räd" mac apple så det inför valfrihet och inte tvingar på en google som ms tvingar på sina användare msn search.

 

Apple har vissa likheter med Google ;)

 

Dock är google ett företag som säljer och samlar in information, om allt och alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bevis? Ja, ett exempel är följande: Du skriver att Google "har idag större kunskap om individuella människors åsikter än vad CIA, FBI, KGB och alla informationssamlande organisationer någonsin vågat drömma om".

 

Detta kan du inte själv veta något om. Det faller på sin egen orimlighet. Eller har du fri tillgång till att jämföra nämnda organisationers kunskapsbaser? Självklart inte. Om du fortsätter med att envisas med att du "vet" och inte behöver bevisa det, ja, då är du bara en tröttsam konspirationsteoretiker bland alla andra.

 

Om du däremot kunde formulera det som att du antar eller att du befarar att Google håller på att utvecklas i nämnda riktning, skulle det vara lättare att diskutera med dig.

Jag är väl nojjig men jag är övertygad om att Googles affärside innebär att de samlar in information om allt och alla som använder deras tjänster för att sedan kunna sälja den till vem de önskar. Alltså utvecklas Google i ovan nämnda riktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Jag är väl nojjig men jag är övertygad om att Googles affärside innebär att de samlar in information om allt och alla som använder deras tjänster för att sedan kunna sälja den till vem de önskar. Alltså utvecklas Google i ovan nämnda riktning.
Du är inte ensam om den insikten. Dick finns det en sak i användaravtalet du kryssar för när du t.ex tecknar gmail. där står det att Google inte ska sälja info till tredje part.

 

Dock vet vi inte hur allvarligt det är om nu CIA eller annan myndighet i USA skulle komma på att stifta en lag som gör att de skulle kunna få tillgång till Google:s databas "för att jaga terrortister".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...