Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Google. Nätets välgörare eller privatägt CIA?


Danne Vendel

Rekommendera Poster

Danne Vendel

Med anledning av ett par inlägg i en annan tråd för några dagar sen tänkte jag att det kanske är dags att skapa en alldeles egen Google-tråd. Jag tycker det är hög tid att det diskuteras och att folk får upp ögonen för vad Googles strategi egentligen går ut på.

 

Googles ambition är att ha kontroll över så mycket information om privatpersoner, företag och annat som någonsin är möjligt. Dom registrerar din korrespondens i Gmail, dina sökningar och andra aktiviteter om du har deras Toolbar, dina shoppingvanor med Google Checkout, dina åsikter med Blogger, din dator med Desktop, dina bilder med Picasa, osv.

 

Har du ett företag är du ofta beroende av AdWords eller deras PageRank och du ger dom massor med konfidentiell ekonomisk och strategisk information via Webmaster Tools, Patent Search och andra verktyg.

 

Ta gärna en titt på kanalerna dom använder för att samla in information om dig: http://www.google.com/intl/en/options/ Massor av frestande gratisprogram som i slutändan kan bli avsevärt mer kostsamma än vad vi idag kan föreställa oss. Orwell's "1984" och Boyes "Callokain" kanske är närmare än vi tror.

 

Dom fyller på sin databas med privat information om dig och mig (och dom du skriver till/om) bit för bit och har idag större kunskap om individuella människors åsikter än vad CIA, FBI, KGB och alla informationssamlande organisationer någonsin vågat drömma om.

 

Redan idag misstänker man att dom tjänar grova pengar på att sälja valda delar till både privata intressenter och myndigheter. Bl.a. ryktas det om att dom bidragit till Bushs kartläggning av "terrorister" och gett uppgifter som delvis gjort att t.ex. svenskar blivit utlämnade häromåret när Bodström var justitieminister. Självklart kommer detta aldrig att kunna bevisas, och ryktena är troligen helt fel. Men det skrämmande är att Google faktiskt har just såna här möjligheter.

 

Jag har aldrig varit intresserad av konspirationsteorier utan ansett att det är människor med alltför livlig fantasi och för lite att göra som ser spöken mitt på ljusan dag. Men Googles vedervärdiga strävan att till sist äga all tillgänglig information om folk och företag gör mig illamående. Jag kan tyvärr inte undvika dom helt och hållet, men jag gör vad jag kan för att i alla fall inte GE dom information och skulle aldrig använda Gmail (jo, jag skaffade ett konto när Gmail var nytt och har väl skickat 10-12 mail med det).

 

Google kommer undan för att folk uppfattar dom som "snälla". Hade Microsoft, USA:s regering eller svenska staten gjort samma sak (eller en bråkdel av det) så hade det blivit ett helsikes liv och ingen j**el hade använt deras tjänster.

 

Gör det självklara: Skaffa en egen domän och hyr en egen serverplats istället för att använda Gmail. Strunta i att använda Google som sökmotor utan kör med t.ex. Clusty som är lika bra (men lite långsammare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar
Jag har aldrig varit intresserad av konspirationsteorier...

Förrän nu, då. Konspirationsteoretiker brukar utmärkas av häftiga påståenden, samtidigt som de saknar bevis.

 

Jag ser inte det du ser. Jag ser "bara" ett företag som försöker hitta så många sätt att tjäna pengar på som möjligt.

 

Det är bra att du ifrågasätter, men mer kött på benen, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Förrän nu, då. Konspirationsteoretiker brukar utmärkas av häftiga påståenden, samtidigt som de saknar bevis.

Jag trodde det stod utom all tvivel vad Google sysslar med. Begriper inte hur du ens kan undvika att se att dom samlar information om folk. Är inte listan på produkter här http://www.google.com/intl/en/options/ tillräckligt "bevis"? :)

 

Eller om vi vänder på din fråga: Om Google INTE sysslar med informationsinsamling, vad det är dom pysslar med?

mer kött på benen, tack.

Nej, det har jag inte. Jag tycker det räcker bra redan. Den som vill använda Google ska naturligtvis göra det. Hoppas bara kunna vara en väckarklocka för andra som kanske vill vara lite mer medvetna och intresserade av sin omvärld och måhända föredrar olika leverantörer och tjänster också utifrån företagets allmänna strategi och inte bara går efter kvalitén på produkten.

 

EDIT: PS. Det hör väl egentligen inte till frågan. Men själva definitionen av konspirationsteorier (som detta alltså inte alls är) är ju att det inte finns några bevis. Funnes det bevis, så vore det inga teorier. Bra att hålla i minnet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog inte Google har för avsikt att använda infon mot oss, men visst någon annan kan

ju till sist få tillgång till den, genom att köpa Google tex.

 

Men å andra sidan, vi ger ju ut info om oss själva hela tiden.

Titta så mycket det finns här som vi har lagt ut.

 

Jag, personligen, struntar vad de vet om mig eftersom jag tycker mig se

att de inte kan använda nått mot mig.

Jag känner mig i full kontroll eftersom jag inte har gör eller har gjort något

som de kan använda mot mig.

När det gäller vanor och preferenser så gör jag de val som jag anser berikar och förenklar

min vardag, yrkesliv och familjens välbefinnande utan speciell påverkan från

vare sig företag eller populasen.

 

Så länge de inte sätter en kamra på muggen eller en upp i vissa regioner av min kropp

som jag bara brukar för ett syfte, så låter jag den hållas. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Äh jag använder bara Google search och den informationen dom får ut av att jag söker på Illustrator tips, information om gamla finlandsfärjor, Apple datorer m.m. så bjuder jag på det.

 

Så eftersom jag inte använder varken deras Mail eller något annat dom erbjuder är jag inte det minsta orolig eller berörd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh jag använder bara Google search och den informationen dom får ut av att jag söker på Illustrator tips, information om gamla finlandsfärjor, Apple datorer m.m. så bjuder jag på det.

 

Så eftersom jag inte använder varken deras Mail eller något annat dom erbjuder är jag inte det minsta orolig eller berörd.

 

Vi har redan all info om dig, som vi behöver. B):innocent::devil::policeman::laserbok::ninja::jultomte::leijon:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett Googles intentioner som vi bara kan spekulera om. Faran med Google är att mycket information är samlat på ett ställe precis som någon annan skrev tidigare. Å andra sidan, om man är rädd för att information missbrukas bör man inte använda internet eller skriva epost. Epost läses lika lätt som vykort och av många fler. Om någon vill kartlägga ditt liv så är det kanske inte Google som är mest intresserad av det? Hur är det med FOA? Hur mycket information finns inte lagrat hos Hotmail? Hur var det mannen som inte fick jobbet för att frun hade bloggat? Hur arbetsgivaren hade luskat ut att det var han som var omnämnd i bloggen visste han inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Jag tror nog inte Google har för avsikt att använda infon mot oss, men visst någon annan kan

ju till sist få tillgång till den, genom att köpa Google tex.

 

Men å andra sidan, vi ger ju ut info om oss själva hela tiden.

Titta så mycket det finns här som vi har lagt ut.

 

Jag, personligen, struntar vad de vet om mig eftersom jag tycker mig se

att de inte kan använda nått mot mig.

Jag känner mig i full kontroll eftersom jag inte har gör eller har gjort något

som de kan använda mot mig.

När det gäller vanor och preferenser så gör jag de val som jag anser berikar och förenklar

min vardag, yrkesliv och familjens välbefinnande utan speciell påverkan från

vare sig företag eller populasen.

 

Så länge de inte sätter en kamra på muggen eller en upp i vissa regioner av min kropp

som jag bara brukar för ett syfte, så låter jag den hållas. B)

Jag bryr mig egentligen inte om vad dom kan ha om mig personligen heller. Man måste se lite längre. Problemet, som jag och en del andra ser det, är ju att vi tillåter ett enda företag att samla på sig såna här enorma mängder data om folk. Det innebär att deras aktieägare kommer att kunna påverka just dig och din familj och dina vänner genom den ekonomiska och politiska makt detta innebär.

 

Jämför gärna med det monopolliknande läge som Microsoft haft de senaste 20 åren och som har gett dom så mycket muskler att dom t.o.m. kan utverka direkta hot mot enskilda regeringar.

 

Poängen är alltså två:

 

1. Den enorma risken att information om individer, företag och organisationer hamnar i fel händer eller utnyttjas felaktigt, nu eller i framtiden.

 

2. Bara det faktum att en enda marknadsaktör tillåts bli så dominant. Om man en enda gång kritiserat MS för detta, så ska man ju för h-e inte frivilligt hjälpa ett annat företag bli lika dominant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Daniel.

 

Ett tag trodde jag att jag var ensam om detta, och jag började reagera väldigt kraftigt när jag inte fick tillträde via vissa sidor som jag sökt fram med Google.

 

Detta att Google bugar sig för "övermakter" har det varit prat om länge, exempelvis denna artikel från år 2002.

 

http://news.com.com/2100-1023-963132.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googles affärsidé verkar, tycker jag, gå ut på att samla in information om människor för att kunna rikta relevant reklam till dem. Inget ont i det, det gör antagligen även ICA och Statoil med sina kunder, men med den skillnaden att ICA troligtvis använder sin information om kunden för att lista ut vilka som vill köpa blandfärs den här veckan, samtidigt som Google enkelt uttryckt säljer informationen vidare till högstbjudande eftersom Google själva inte säljer något till konsumenter.

 

En annan sak att tänka på är pratet om bland annat Google och Kina, tydligen är Goggle censurerat där, och jag har ett minne om någon kinesisk regimkritiker som åkte fast med hjälp av någon mail-leverantör, TROR att det var yahoo. Sådana händelser kritiseras ofta eftersom företag samarbetar med diktaturer osv men antagligen är det enklare än så. Vill ett företag verka i Kina så gäller kinesiska regler. Samarbeta eller stick. Samma sak i andra länder med, här gäller våra regler, anpassa er. Med andra ord är det ganska självklart att Google, Yahoo, Apple och Volvo samarbetar med USAs myndigheter vid behov.

 

För övrigt tycker jag att Google verkar väldigt informationsgiriga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det trista med Google är att dom hjälper den kinesiska diktaturen - känd för att bl.a. skjuta ihjäl ungdomar på stora torg - att censurera internet. Det säger allt om företaget. Allt. Någon filosofi hos Google finns inte - det är bara nys som dom sprider. Det är stålar till varje pris som gäller. Precis som när Sverige sålde malm till Tredje Riket. Ingen skillnad. Ingen moral. Ingen hållning. Ingen ryggrad.

I övrigt har jag inga åsikter om vad Google gör med sin info. Varför? Jo, det är frivilligt att använda...vilket jag gör (sökning och kalender).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det trista med Google är att dom hjälper den kinesiska diktaturen - känd för att bl.a. skjuta ihjäl ungdomar på stora torg - att censurera internet. Det säger allt om företaget. Allt. Någon filosofi hos Google finns inte - det är bara nys som dom sprider. Det är stålar till varje pris som gäller. Precis som när Sverige sålde malm till Tredje Riket. Ingen skillnad. Ingen moral. Ingen hållning. Ingen ryggrad.

I övrigt har jag inga åsikter om vad Google gör med sin info. Varför? Jo, det är frivilligt att använda...vilket jag gör (sökning och kalender).

Hör inte hemma här jag vet, men svensk malmförsäljning till Tyskland kan mycket väl ha handlat om att undvika tysk ockupation. Osnyggt skött men vi blev inte bombade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör inte hemma här jag vet, men svensk malmförsäljning till Tyskland kan mycket väl ha handlat om att undvika tysk ockupation. Osnyggt skött men vi blev inte bombade.

Så var inte fallet (och det är ju ändå ingen ursäkt, tänk om t.ex. Churchill resonerat så). Kolla upp ny forskning. Det har bl.a. med dåvarande kung att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Vi har redan all info om dig, som vi behöver. B):innocent::devil::policeman::laserbok::ninja::jultomte::leijon:

 

Sweet. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär att deras aktieägare kommer att kunna påverka just dig och din familj och dina vänner genom den ekonomiska och politiska makt detta innebär.

 

Utveckla detta, tack. Jag kan inte se hur info ska kunna utgöra detta hot.

 

Jämför gärna med det monopolliknande läge som Microsoft haft de senaste 20 åren och som har gett dom så mycket muskler att dom t.o.m. kan utverka direkta hot mot enskilda regeringar.

 

Ja, isåfall är det inte bra. Men skulle vi kunna få ett konkret exempel på detta.

 

1. Den enorma risken att information om individer, företag och organisationer hamnar i fel händer eller utnyttjas felaktigt, nu eller i framtiden.

 

Och det ska ske hur genom att de gör vad med vilken slags info?

 

2. Bara det faktum att en enda marknadsaktör tillåts bli så dominant. Om man en enda gång kritiserat MS för detta, så ska man ju för h-e inte frivilligt hjälpa ett annat företag bli lika dominant.

 

Vad är det för information som kan användas i onda syften som ni ref till?

 

Är detta av ondo, skriv till Michael Moore.

 

Jag förstår inte vad ni är rädda för att det ska göra.

Vi ligger inte under en diktatorisk regering.

Vad ska de göra mot oss?

 

Buuuu.

Spöken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är en snabb och bra sökmotor, frivillig att använda eller bojkotta. Lille Kalle som söker efter kul spel att ladda hem är knappast ett hot mot världsfreden. Däremot är det bra om man kan kartlägga pedofiler och såna vidrigheter. Vad gäller Kina låter det ju inte alls bra. Men nu säger ju många höga politiker att det är bättre med dialog än bojkott för att få dem att förstå att de gör fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som skulle hindra någon utanför USA att köpa Google?

Finns den möjligheten, eller sätter USA:s regering stopp för en försäljning.

Det är ju börsnoterat så ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
[/color]

 

Är detta av ondo, skriv till Michael Moore.

 

Jag förstår inte vad ni är rädda för att det ska göra.

Vi ligger inte under en diktatorisk regering.

Vad ska de göra mot oss?

 

Buuuu.

Spöken.

Det där tycker jag var en ganska larvigt svar/inlägg som inte tillför någonting utan snarare pekar på att du själv är ganska aningslös. Information är kunskap. Kunskap är makt. Det trodde jag varenda människa begrep.

 

Tycker man att det är OK med Google, eller inte riktigt förstår vad dom pysslar med, eller är så bekväm att man gärna snackar vitt och brett om att göra världen lite bättre för folk men när det kommer till kritan inte ens orkar leta efter alternativ till Google, så får man väl fortsätta. Jag tycker det är en aning beklämmande, bara.

 

(Förresten, några kommentarer vid sidan om själva ämnet:

 

1. Google är inte sveriges regering. Jag begriper inte varför du blandar ihop dom?

2. Lägg helst inte in egna kommentarer och frågor i en text som du citerar utan att göra klart vad som är citat och vad som är din egen text.

3. Vill du färga en text, så använd gärna en färg som inte gör texten halvt oläslig.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder både Google och Gmail flera gånger per dag. Bryr mig inte det minsta om dom "registrerar" vad jag söker på, eller vad jag skriver i mina mail. Man känner till riskerna på internet. Är man rädd för det får man väl helt enkelt strunta i att koppla upp sig?

 

Visst, dom sparar säkert information för att underlätta för mig att hitta produkter och att rikta reklam osv, men att jämställa Google med CIA, FBI el. KGB är ju bara nojjigt!

 

Så fort du kopplar upp dig mot nätet riskerar du ett hot mot all information på din dator! Inte sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Google är en snabb och bra sökmotor, frivillig att använda eller bojkotta. Lille Kalle som söker efter kul spel att ladda hem är knappast ett hot mot världsfreden. Däremot är det bra om man kan kartlägga pedofiler och såna vidrigheter. Vad gäller Kina låter det ju inte alls bra. Men nu säger ju många höga politiker att det är bättre med dialog än bojkott för att få dem att förstå att de gör fel.

Nej, Google är ingen snabb och bra sökmotor. Google VAR en snabb bra sökmotor. Och så länge dom var det, så hade jag absolut inget emot dom.

 

Idag utgör sökmotorn bara en liten, liten del av deras verksamhet. Titta en gång till här: http://www.google.com/intl/en/options/ . Lägg till WebmasterTools och Docs & Spreadsheets (dom vill bl.a. att du ska sköta bokföringen hos dom så att dom kan kolla dina ekonomi direkt) så ser du hur liten själva sökmotordelen är numera.

 

Ytterligare verksamheter dom pysslar med för att lägga under sig så mycket info som möjligt är bl.a. att dom just nu digitaliserar biblioteken hos Oxford, Stanford och några universitet till. Snart övergår alltså litterära skatter som i princip tillhör hela världen i deras ägo. Och detta är troligen bara början.

 

Att starta en "dialog" med Google är kanske något som andra kan göra, typ FN eller andra stora organisationer. Jag tycker det låter fånigt, men OK, det kanske skulle funka även om jag tvivlar starkt på det.

 

Men för oss gräsrötter gäller som vanligt att "välja med fötterna", dvs vi går till dom som vi tycker är sympatiska och som vi vill ge våra pengar. Jag tycker inte att det ska vara en så stor grej att t.ex. använda http://clusty.com som sökmotor istället för Google, eller att skaffa en annan epostservice.

 

Vi snackar ju ofta om att göra världen bättre och vi argumenterar så insiktsfullt om allt möjligt. Men när det verkligen gäller att göra något, så säger tyvärr alldeles för många att..."nääää... mycket avkall på min egen bekvämlighet som att byta sökmotor och eposttjänst tänker jag ju inte ställa upp på".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Är man rädd för det får man väl helt enkelt strunta i att koppla upp sig?

Du ger inte all information till samma privata företag bara för att du kopplar upp dig. Argumentet underkänns.

Visst, dom sparar säkert information för att underlätta för mig att hitta produkter och att rikta reklam osv, men att jämställa Google med CIA, FBI el. KGB är ju bara nojjigt!

Nej, det är inte alls "nojjigt". Det är snarare extremt naivt att INTE göra det. I själva verket kanske t.o.m jämförelsen haltar, men åt andra hållet. Google har tillgång till avsevärt mer (och annan) information om individer och organisationer än vad CIA, FBI, KGB och allt vad dom heter någonsin haft eller kommer att ha, eftersom individerna matar Google med data varje dag alldeles själva - precis som du gör.

Så fort du kopplar upp dig mot nätet riskerar du ett hot mot all information på din dator! Inte sant?

Se ovan: Ja. Men du lämnar inte ALL information till SAMMA företag frivilligt. Det är bl.a. koncentrationen av datan hos ett enda privatägt företag som oroar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Google är ingen snabb och bra sökmotor. Google VAR en snabb bra sökmotor. Och så länge dom var det, så hade jag absolut inget emot dom.

Kanske dags att köpa ny dator eller skaffa snabbare uppkoppling? :borstatanderna:

post-528-1186158077_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi snackar ju ofta om att göra världen bättre och vi argumenterar så insiktsfullt om allt möjligt. Men när det verkligen gäller att göra något, så säger tyvärr alldeles för många att..."nääää... mycket avkall på min egen bekvämlighet som att byta sökmotor och eposttjänst tänker jag ju inte ställa upp på".

Då föredrar jag hellre att göra som jag gör nu, ge ett bidrag till Rädda Barnen då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Kanske dags att köpa ny dator eller skaffa snabbare uppkoppling? :borstatanderna:

post-528-1186158077_thumb.jpg

<rolling eyes />

Tiden du ser där har inget med din eller min dator att göra, utan den tiden det tog för Google att hitta resultaten.

 

Jag noterar också att du tydligen missade poängen med min kommentar "VAR en snabb sökmotor". Det operativa ordet var inte "snabb" som du verkar tro, utan "sökmotor". Google är alltså ingen "sökmotor" längre, utan enormt mycket mer....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Då föredrar jag hellre att göra som jag gör nu, ge ett bidrag till Rädda Barnen då och då.

Man brukar göra så. Hellre betala litegrann till nåt behjärtansvärt för att få lite bättre samvete än att göra en liten uppoffring (om det ens kan kallas "uppoffring" att t.ex. använda en annan sökmotor och en annan eposttjänst). ;)

 

Nästa gång du är kritisk till t.ex. Microsofts eller någon annans totala marknadsdominans, så kan du ju fundera på att du hjälper Google till exakt detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...