Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljud från MacBooken till LCD-TVn


Exdiaq

Rekommendera Poster

Har precis kopplat min MacBook till min LCD-TV genom mini-DVI-till-DVI sen DVI-D-till-HDMI och har fått bild men kan inte få ljud från Macbooken utan hör röster från TV-antennen som ansluter genom Scart i TVn.

 

Behöver jag några fler sladdar eller är det bara inställningar det handlar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver jag några fler sladdar eller är det bara inställningar det handlar om?

Du behöver ljudkabel också. DVI-kabeln är bara för bildsignalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sån här, men den finns även i andra längder på kabeln, så kolla hur lång kabel du behöver.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om ljud från Mac så undrar jag en sak; Det finns väl optiskt ljud ut från MBP va? (Har inte gjort några större efterforskningar, kom och tänka på det nu) Är det i samma utgång som analoga 3.5-utgången? Vad får man för ljud digitalt(optiskt)? Kan man få 5.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om både MBP och alla nyare MB har en kombinerad optisk och analog utgång.

Det ger 5.1-ljud ut. Dock krävs ju att ljudkällan ger 5.1-ljud också. Vanliga musik-CD är ju bara inspelade med stereoljud.

 

Specifikationer för MacBook

Specifikationer för MacBook Pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag gissar att denna sladden inte fungerar ensam? Någon som vet om det finns någon adapter i så fall, som gör att man kan köra med den? Orsaken är att jag skulle behöva 5m sladd, och om jag får välja så väljer jag gärna optisk kabel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade runt lite, och hittade kanske ett alternativ på NetOnNet.

 

Modell: Optisk Toslink-3,5 mm Hane 5 m

Art nr: 103845

Beskrivning:

5 meters optisk kabel med 24k guldpläterade Toslink och 3.5mm kontakter. Lämplig för digital dataöverföring från Toslink till 3.5mm optisk kontakt.

 

 

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79689

 

 

Någon insatt som kan säga om den skulle fungera för att skicka ljudet från en Macbook Pro till en ljudanläggning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag kollade runt lite, och hittade kanske ett alternativ på NetOnNet.

 

Modell: Optisk Toslink-3,5 mm Hane 5 m

Art nr: 103845

Beskrivning:

5 meters optisk kabel med 24k guldpläterade Toslink och 3.5mm kontakter. Lämplig för digital dataöverföring från Toslink till 3.5mm optisk kontakt.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79689

Någon insatt som kan säga om den skulle fungera för att skicka ljudet från en Macbook Pro till en ljudanläggning?

 

Javisst. Det är det kabeln är till för. :)

 

Förutsätter att du med ljudanläggning menar exempelvis en surroundförstärkare med ingång för toslink.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man borde kunna få ihop någon grunka för att få in ljudet via HDMI-sladden också, men det är nog inte helt penuts. Den är väl helt digital och allt annat än optiskt.. Kikade lite på nätet och hittade konverters för analog video + digitalt ljud (koax) till HDMI. Då är inte steget så långt kvar att få in både ljud och bild (dvs DVI + digitalt ljud (optiskt)) till HDMI. Det går att få ihop så det är bara att leta prylar. Man får nog inte finesser som HDMI 1.3 eller någon lipsync funktion och det känns lite som att gå över ån efter vatten.. Men det går nog att få ihop :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. Det är det kabeln är till för. :)

 

Förutsätter att du med ljudanläggning menar exempelvis en surroundförstärkare med ingång för toslink.

 

 

Härligt, tack för det tydliga svaret jag sökte efter! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

jag har köpt en liknande kabel på clas ohlsson som jag kopplat från min macbook pro till min Marantz sr4500 men jag får INGET ljud ... någon som kan veta vad jag glömt/gjort för fel ?? :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har köpt en liknande kabel på clas ohlsson som jag kopplat från min macbook pro till min Marantz sr4500 men jag får INGET ljud ... någon som kan veta vad jag glömt/gjort för fel ?? :wub:

Kopplat till rätt ingång _och_ valt den ingången på förstärkaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplat till rätt ingång _och_ valt den ingången på förstärkaren?

 

finns 2 ingång och 1 utgång , har testat alla 3 men inget ljud.

problemet är nog att jag inte är säker hur man väljer att använde den signalen på förstärkaren och fattar NADA av de som står i instruktionsboken :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska förklara så gott jag kan utifrån det jag kunde läsa av instruktionsboken (observera att jag aldrig använt en Marantz, så jag är inte helt säker på menysystemet):

 

Gå in i Inställningsmenyn enligt följande:

post-10749-1231009317_thumb.png

 

Sen går du in i ingångsmenyn så här:

post-10749-1231009327_thumb.png

Du vill antagligen välja source som heter VCR1 (ta annan lämplig om du redan har en ingång kopplad till just den funktionen, kan även vara analoga ingångar...

 

Input function vill du ska vara DIG.1

 

 

Sen kopplar du sladden till ingången längst till vänster om du kollar på den bakifrån.

 

-----

 

Säg bara till om du vill har mer utförliga funktioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-25299-1231026841.jpg

 

tackar för att du tar dig tid.

 

Kabeln jag köpte har jag kopplat in i det in ringade gröna uttaget.

 

Borde de vara bara inställning på förstärkaren då kvar att fixa eller ska jag behöva koppla in någon annan sladd nån annanstans ?

 

Har inget xbox eller blu-ray spelare eller liknande inkopplat i förstärkaren så alla ingångar borde vara ledig för mig ;)

 

Sedan har jag varit på CD-R/MD knappen men tror du det är helt fel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är den gröna jag talar om... Visserligen spelar det inte så stor roll, då allt är konfiguerbart via menyn :)

Det är all hårdvara som behövs för att få ljud, bild går ju som bekant via annan kabel.

 

Det är vcr1 du ska använda anser jag, men återigen, det är fullt valfritt och konfiguerbart :)

 

Men det är lite märkligt, för tydligen ska standardinställningen vara att just den källan tar från digital input 1 om det finns någon där, annars analoga porten. Mao borde det ha fungerat med den setupen, såvida du inte ändrat något där förrut :fundersam:

post-10749-1231029197.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag suttit och hållit på hela morgonen men inget ljud :S

 

Men du sökte jag lite på hjälp grejen i macen och då stod det såhär:

 

Ljudingång/optisk ljudingång

 

Du kan använda den här porten till både digital optisk och analog ljudinmatning. För analog ljudinmatning använder du en 3.5 mm telekabel eller en telekontakt-till-RCA-kabeladapter när du vill ansluta stereoutrustning. För digital optisk ljudingång använder du en Toslink-kabel med en Toslink-minikontaktadapter. Digital optisk ljudinmatning använder protokollet S/PDIF.

 

två frågor på det:

- Kan det bero så mycket på vilket slags märke man använder på kablarna ?

- Kan man på något sett ändra så det blir S/PDIF om det nu inte redan är inställt på de... ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att du fått i sladdarna ordentligt. Det är nästan det enda som jag kan tänka mig strular. De optiska kablarna kan vara lite kinkiga. Indikerar din stereo att du har något anslutet på den optiska ingången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån skillnad om du trycker på knappen märkt med tvåa här?

 

post-10749-1231068504.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir då ett klick ljud när jag sätter in den i förstärkaren, men det är på datorn som isånafall jag skulle tro det är fel kabel eller nått för där känns det inte riktigt 100 %

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ganska enkelt kolla om MacBooken skickar ut signal, kolla bara i andra änden... lyser det rött där så skickar den ljud.

 

 

Bara för att kolla: Lyser "Digital", alltså tolvan, på förstärkaren?

post-10749-1231068693.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar ljudinställningarna i Systeminställningar och kikar under ljud ut, får du upp ett val med optisk ljudutgång? (Måste erkänna att jag är på hal is eftersom jag aldrig anslutit någon optisk kabel till min dator)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...