Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur kan man mixa gamla LP skivor?

Woggi

Recommended Posts

Hejsan alla!

jag har en liten fråga.. såg att man kan köpa en skivspelare med usb kontakt som gör att jag kan koppla in den till min mac.

Då undrar jag en sak.. det vore kul att sampla in gamla gamla skivor som man får köpt på loppis och mixa det med nya bas och trumkomp tex..

går det..?

Alltså, kan jag bara plocka ut tex sången från en lp eller liknande..

Om det går vilka program måste man hå då och eventuellt tips på en bra skivspelare..

tusen tack :-)

Alltså, kan jag bara plocka ut tex sången från en lp eller liknande..

Nej, det går inte.

Det är som om du blandat ingredienserna för att göra en sockerkaka och så kommer du på att du vill plocka ut äggen...

(Och det gäller alla ljudkällor där sången inte ligger på en EGEN kanal.)

En bra skivspelare är Project:

http://www.project-audio.com/

Det går att plocka ut - isolera - de frekvenser där sången ligger, men då får du med allt annat också som ligger på samma frekvenser. Så svaret är egentligen nej.

Hälsar

R

ahh förstår, så i realiteten får de som mixar om platter orginaldisken med alla spår då.. dum fråga kanske men jag är inte så insatt ;-)

ahh förstår, så i realiteten får de som mixar om platter orginaldisken med alla spår då.. dum fråga kanske men jag är inte så insatt ;-)

De som gör remixerr har nog tillgång till originalbanden, eller liknande. I alla fall så har de förmodligen köpt bara sångspåret separat.

Var kan man köpa en sådan med USB-kontakt? I Sverige alltså!

Hos välsorterade Hi-Fi-handlare skulle jag tro.

Jag vet att Malmsjö Hi-Fi i Helsingborg säljer Project skivspelare.

http://www.malmsjohifi.nu/

• 4 weeks later...

Project har väl ingen modell med USB-anslutning? De är ju störtanaloga allihopa. Och jättebra, till och med billigaste modellen. De där skivspelarna med USB-kontakt från exempelvis Numark är i ärlighetens namn ganska dåliga skivspelare, vad gäller ljudkvalitet. Eventuellt kan det kompenseras lite grann med en riktigt bra pickup, men då har du å andra sidan lagt ut så mycket att den där Projecten i stort sett kostar lika.

För att spela in från en skivspelare till Macen behöver du 3 grejer: 1) en phonoförstärkare (även kallas RIAA) för att få rätt nivå, 2) en sladd som har två RCA i ena ändan och en ministereokontakt i den andra, och 3) ett inspelningsprogram. Audacity räcker gott och väl.

Och för att besvara tidigare frågeställare: professionella remixare får låten som enskilda spår, så de har varje instrument- och sångspår isolerat.

Ja, se på fan.

Nej, inte "fan". "USB" var det!  ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...