Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fläktarna fungerar inte?!?!

skorpion_niclas

Recommended Posts

skorpion_niclas

Hej

För någon vecka sedan började min MBP stänga av sig helt utan förvarning. Först trodde jag att det var något buggit program som jag körde som orsakade detta och efter att jag försökt att ubndersöka detta så installerade jag om hela systemet, men problemen kvarstod och nu tror jag att jag kommit på felet. Mina fläktar snurrar inte!

Så länge som man bara surfar på text-och-bild-sidor så klarar datorn av det, men börjar jag spela något eller kolla på flash-filmer så tar det nog en halvtimme innan datorn blir för varm och stänger av sig.

Jag har försökt att köra Apple Hardware Test, men datorn vägrar att starta från skivan. (har tryckt D innan den gråa bakgrunden som syns vid uppstart)

Jag vet inte vad jag mer kan testa med, förrutom att gå till den lokala mac-butiken och fråga dem om hjälp eller er.

Datorn är inköpt under våren 2006 så den vanliga garantin har löpt ut.

MVH Niclas

Svårt att säga vad det är så här direkt..men att inte din Hardwareskiva fungerar är lite underligt.

Du har den kombinerade System och testskivan på DVD och du sätter in den startar om datorn och håller ner d-tangenten..??? Märkligt.

Fungerar den om du håller ner c-tangenten och kör Skivverktyg och Reparera Skiva?

Bara för att kontrollera din skiva...

Funderar på om det skulle hjälpa att resetta PMU eller PRAM, vore värt ett försök.

Har en "gammal" felsökningsmanual" här men den är giltig i många fall ännu.

Du kunde läsa igenom och testa något

http://www.geocities.com/texas_macman/pram.html

skorpion_niclas

Det verkar inte som om någon tangentkombination fungerar. Jag tycker jag har testat alla olika som apple beskrivit i på sin webbplats.

Det enda sättet för att starta från dvd-skivan (mac OS X Install Disc 1) är att välja den från startskiva i Systeminställningar. Så det verkar som om skivan saknar stöd för att boota upp själv eller så är det min dator som inte fattar att den skall göra det.

Jäkla mysko fel :(

/niclas

skorpion_niclas

Hej ännu en gång. Nu från en aningen gladare Niclas :)

Det som gjorde så att jag inte kunde starta från cd/dvd skivan var att jag hade Open Firmware Password på, så jag tog bort mitt extra ram-minne för att nollställa/inaktivera den saken, så sen kunde jag köra igång datorn från skivan med att hålla in D. Efter att ha gjort ett utökat test så fick jag följande fel:

4MOT/1/40000002: Left_Middle-Front

En googling visar att det ska ha att göra med fläktarna, vilket jag dock redan visste.

Så då behöver jag byta ut fläktarna alltså. Googlade lite och hittade till ifixit.com som är en gör-det-själv sajt för applens produkter som även säljer (i de flesta fall) begagnade ersättningsdelar. Hela kalaset skulle kostat runt 1500:- med frakt och allting från USA. Skulle jag skickat in min dator till Apple så skulle det gått på mellan 1500-2000:- enligt den lokala Apple-återförsäljaren

Det slutade med att jag imorse åkte och köpte en miniatyrskruvmejselsats på OKQ8 för att skruva upp min MacBook Pro och plocka ut fläktarna och testköra dem utanför datorn. Dem var lite sega att få igång först, men sen snurrade båda fläktarna på som bara den, så det var tydligen inge fel på dem trots allt :) Dock så kan det vara ett ännu värre fel. Att logikkortet inte styr fläktarna som den skall göra, och då snackar vi summor på runt 10000:- för att byta ut det :(

Skruvade nyss ihop datorn och satte igång den och väntade spännt på vad istat skulle visa för något om fläktarna. Å fatta vad glad jag blev, blev tamejfan tårögd när jag såg fläktarn pendlade mellan 990-1010rpm

FLÄKTARNA FUNKAR !!! JIPPIE !!!

MVH Niclas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...