Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Myrornas krig

Mattiasgbg

Recommended Posts

Tänkte på uttryck som förlorar sin innebörd, exempelvis myrornas krig. I många nya TV-apparater ser man bara en svart skärm istället, hur kul är det? Vad gäller digital-TV verkar utvecklingen gå mot blåskärm med någon text som upplyser en om "Ingen signal" ungefär. Vet barn vad myrornas krig är om 5 år?

En annan sak är husvagnsemestern på julafton, där Kalle och Musse äter majskolvar. Som jag förstått saken tolkar barn som producerats det här årtusendet den scenen på ett annat sätt än vad jag, årsmodell 76, gör.

Eller cigarettändaruttagen i bilar? Alltså de som används för att ladda mobilen.

Lite trist ibland med utveckling.

Tänkte på uttryck som förlorar sin innebörd, exempelvis myrornas krig. I många nya TV-apparater ser man bara en svart skärm istället, hur kul är det? Vad gäller digital-TV verkar utvecklingen gå mot blåskärm med någon text som upplyser en om "Ingen signal" ungefär. Vet barn vad myrornas krig är om 5 år?

En annan sak är husvagnsemestern på julafton, där Kalle och Musse äter majskolvar. Som jag förstått saken tolkar barn som producerats det här årtusendet den scenen på ett annat sätt än vad jag, årsmodell 76, gör.

Eller cigarettändaruttagen i bilar? Alltså de som används för att ladda mobilen.

Lite trist ibland med utveckling.

Menar du att det är skrivmaskiner? annars fattar inte jag heller;)

Hmm, ja jag känner att jag är så ung man kan vara för att fårtfarande komma ihåg LPspelare...

Samma sak med världens bästa TV-Spel NES!

Folk som är 3-6 år yngre än mig föddes med mobilen i handen och en laptop som leksak...

barn leker inte längre. jag byggde med lego tills jag var 15 då mamma tog mitt lego och ställde upp de på vinden:P

Jag är ändå bara strax över 20.

Myrornas krig är ju kvar. Det är bara att starta ens TV utan nåt inkopplat i antennkontakten...

Jag kan faktiskt hålla med här. (Ok, jag är inte jättegammal, men är ändå uppvuxen med 8-bitars TV-spel och Amiga)

Min första mobiltelefon fick jag när jag började gymnasiet. Idag känns det som att varenda unge som kan prata har en. Om man inte skulle skaffat en, skulle man saknat den då?

Myrornas krig är ju kvar. Det är bara att starta ens TV utan nåt inkopplat i antennkontakten...

Det beror på vilken slags TV du har. På en någorlunda modern konstruktion blir det vanligtvis blått. Alltså en klarblå skärm utan flimmer (eller text).

Jag var 21.5 när jag skaffade mobil (Nokia 3310), och det var egentligen främst för att jag skulle flytta utomlands. Sen dess har jag köpt en ny när den första gav upp. Min nuvarande är fortfarande i gott skick och har bara fått lite försämrad batterikapacitet. Det är en Nokia 1100.

Det beror på vilken slags TV du har. På en någorlunda modern konstruktion blir det vanligtvis blått. Alltså en klarblå skärm utan flimmer (eller text).

Jaså? Där ser man. Inte på nån burk jag haft. Men jag har ju heller aldrig lagt stora pengar på sånt.

På min teve kan jag ställa in om jag vill ha blå skärm istf myrornas krig.

Det är lite konstigt att man har myrornas krig när det är digitalt, förstår inte, hur kan en digital signal va slumpmässig och leva eget liv?

Sen undrar jag verkligen hur dagens barn tolkar den där majsätarscenen? Rimligen borde dom inte kunna tolka den alls och skämtet går dem helt förbi, eller hur ska de tolka den? De kanske bara skrattar för att det är så konstiga rassel och plingljud?

Förresten har det hänt mig många gånger när man tittar på någon deckare eller action att man undrar varför dom inte ringer efter hjälp! Sen kommer jag på att alla inte hade mobil för fem-tio år sen.

Thomas Ytterberg
På min teve kan jag ställa in om jag vill ha blå skärm istf myrornas krig.

Det är lite konstigt att man har myrornas krig när det är digitalt, förstår inte, hur kan en digital signal va slumpmässig och leva eget liv?

Den inställningen är för den analoga mottagaren. En digital mottagare måste "fejka" myrornas krig, vilket jag iofs aldrig stött på. Där brukar valet stå mellan svart eller blått.

Fick min första mobil gratis från min pappasjobb ^^ då va jag ungefär 5år...

Det är ganska fantastisk om man tänker på att man kan se den kosmiska bakgrundsstrålningen på en tjock-TV. Att en del av "myrorna" är från universums födelse.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...