Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Märklig guldfärgad skalbagge

Pocahontas

Recommended Posts

Idag påträffade jag en skalbagge jag aldrig tidigare sett, stor, minst 2 cm och en riktig bamse.

Det märkliga var att den var som av guld hela baggen, och täckvingarnas mönster såg ut som gravyr i guldet..

Såg den när jag plockade bort vissa blad från vår ståtliga Kanna. Snabbt sprang jag hämtade kameran, men ni vet hur det är, man har ont om tid, skalbaggen började röra på sig och jag hann inte justera in min kamera tillräckligt snabbt förrän den lyfte med kraftigt brummande ljud.

Så skärpan blev som den blev..men djäklar vad fin den var, en riktig Guldbagge..

Men vad är det för skalbagge?

post-113-1185899084.jpg

Idag påträffade jag en skalbagge jag aldrig tidigare sett, stor, minst 2 cm och en riktig bamse.

Det märkliga var att den var som av guld hela baggen, och täckvingarnas mönster såg ut som gravyr i guldet..

Såg den när jag plockade bort vissa blad från vår ståtliga Kanna. Snabbt sprang jag hämtade kameran, men ni vet hur det är, man har ont om tid, skalbaggen började röra på sig och jag hann inte justera in min kamera tillräckligt snabbt förrän den lyfte med kraftigt brummande ljud.

Så skärpan blev som den blev..men djäklar vad fin den var, en riktig Guldbagge..

Men vad är det för skalbagge?

post-113-1185899084.jpg

Det är en skalbagge under kategorin guldbaggar. Var den helt guldfärgad, inte lite grönaktig i nyansen?

Om man ser till bilden ser det ut som en Olivgrön guldbagge. Finns guldbaggar i andra nyanser också men jag har aldrig sett eller hört talas om en helt guldfärgad guldbagge.

Helt i guld, kunde inte se något grönt i den.

Solen låg på kraftigt, så det är möjligt att det gröna inte syntes

Helt i guld, kunde inte se något grönt i den.

Solen låg på kraftigt, så det är möjligt att det gröna inte syntes

Ok, hursomhelst tillhör den gruppen guldbaggar. Har sökt lite på nätet men kan inte hitta något om en variant som är enbart guldgul. Dessa skalbaggar är vanliga från svealand och uppåt, mest i norrland.

Har googlat lite jag med men finner ingen helt i guld jag heller, närmsta är den gräsgröna guldbaggen, men den ser inte så kraftig ut som den jag fann.

Märkligt att jag aldrig sett den här under de 35 år som jag bott här

Gräsgrön guldbagge

Har googlat lite jag med men finner ingen helt i guld jag heller, närmsta är den gräsgröna guldbaggen, men den ser inte så kraftig ut som den jag fann.

Märkligt att jag aldrig sett den här under de 35 år som jag bott här

Gräsgrön guldbagge

Intressant detta, kanske en ovanlig variant av guldbagge? En vacker bagge man skulle vilja ha i en monter :)

rickard1234
Intressant detta, kanske en ovanlig variant av guldbagge? En vacker bagge man skulle vilja ha i en monter :)

I en monter? :huh:

Det är väl mycket bättre att baggen ifråga får flyga runt o leva sitt liv?

Min första tanke var att "fånga in den" levande förstås, och kunna ta bättre bilder, men ville inte förstöra dess dag.

Den hade väl annat för sig än att sitta modell för mig ^_^

Kan ju vara en mutation. Vacker var den, i alla fall! Blomman också! :)

I en monter? :huh:

Det är väl mycket bättre att baggen ifråga får flyga runt o leva sitt liv?

För baggen är det ja. Men inte för mig

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...