Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Få extern HD att fungera på Mac och Windows

SaigonGrill

Recommended Posts

SaigonGrill

Har införskaffat en portabel extern HD, som jag gärna vill kunna använda till att bland annat föra över filer mellan windows och mac datorer (Kommer huvudsakligen använda den till min mac, man det är alltid bra med alternativ). Jag vet dock inte riktigt vad jag ska välja för alternativ i skivverktygen för att få det rätt när jag initierar den. Några förslag?

Har införskaffat en portabel extern HD, som jag gärna vill kunna använda till att bland annat föra över filer mellan windows och mac datorer (Kommer huvudsakligen använda den till min mac, man det är alltid bra med alternativ). Jag vet dock inte riktigt vad jag ska välja för alternativ i skivverktygen för att få det rätt när jag initierar den. Några förslag?
FAT32 kan läsas och skrivas till från såväl mac som pc.

Edit: FAT är egentligen inget vidare bra filsystem så om du ska använda den mest till mac så är det kanske inte så lyckat. Eventuellt går det att göra en lite partition med FAT och den större (för mac) med det vanliga mac-formatet (HFS+ tror jag det heter). Men jag har ingen aning om den partitionerade disken kan läsas av windows.

Du formaterar den till hfs+ (macs filsystem) Sedan så installerar du macdrive på windows datorn! Det bästa ifrån två världar :D

Du formaterar den till hfs+ (macs filsystem) Sedan så installerar du macdrive på windows datorn! Det bästa ifrån två världar :D

Glöm inte att välja GUID under alternativ i Skivverktyg under fliken Partitionera

NTFS på disken och NTFS-3G installerat på Macen

http://www.ntfs-3g.org/

Fördelen med NTFS på externa är att dom flesta har windows idag och en bärbar NTFS disk är mer kompatibel än HFS+ macdriver.

Glöm inte att välja GUID under alternativ i Skivverktyg under fliken Partitionera

Är ju dock bara ett krav om man vill kunna starta från den på en Intel-mac.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...