Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skanner och skrivare

giganten

Recommended Posts

letar efter en skanner och en skrivare. Behöver lite tips på vilka modeller/märken man ska titta på.

Ska använda kannern för att skanna mina skisser mm.

Ska man satsa på en lasserskrivare?

Rekommenderar Epson V350, köpt från Misco

och HP P2015 laserjet S/V, köpt från InWarehouse.

Prestanda och pris är mycket bra.

Kör S/V eftersom färg printer måste vara igång ofta för att inte få stopp i munstycken

och ska man ha ett riktigt bra tryck, så krävs det en ganska dyr printer.

Vill jag ha bra färgtryck blir det billigare att gå till tryckeri, de gånger som jag behöver.

en svart/vit laserskrivare är perfekt för textdokument med mera. Använder själv en Brother 2030 numera, kostar 995 kronor (visserligen med halvfull tonerpatron, men väldigt billigt i alla fall).

Laserskrivare i färg är också väldigt billiga numera, men tydligen är de dyra i drift (färgpatroner). Jag har själv ingen erfarenhet av dem.

Jag har istället en billig bläckstråleskrivare för enklare färgutskrifter. Utbudet av bläckstråleskrivare är väl enormt, så jag kan inte ge några direkta råd. Min skrivare råkar vara en HP 3650, men den är ett par - tre år gammal och finns nog inte längre. Förmodligen är det så att de allra billigaste skrivarna är dyra i drift - tillverkarna tar igen förtjänsten på bläckpatronerna!

martinfronmark

MacWorld har testat Lexmark E120n som finns för 990 kr på Netonnet.

Mac World rekommenderar ; 01/06/2006

"Snabbheten och det låga priset med precis de rätta egenskaperna gör E120n till en vinnare"

Oj, läste inte hela innan jag skrev.. Sorry, såg inte att det var skrivare/skanner i ett du letade efter.

Sorry, såg inte att det var skrivare/skanner i ett du letade efter.

Nej, det är väl en skrivare + en scanner som Giganten letar efter? Jag har själv alltid varit lite misstänksam mot de där kombinerade enheterna. Och testet av Lexmark-skrivaren har jag också sett. Förmodligen ett väldigt bra alternativ: den enda nackdelen är väl att pappersförvaringen är i ett separat och utdragbart fack. Inte så bra för oss som dammar mycket eller har husdjur som hårar ner! Här är Brother bättre: pappersfacket för 250 ark är inbyggt i skrivaren.

gorancarlsen

Har en HP 1022 S/V laser, mycket bra. Här föreslår jag att man lägger till en eller två hundringar för en 1022n. Den har LAN-anslutning vilket funkar bättre i nätverket. Båda har något högre inköpspris men i gengäld längre intervaller för toner och trumbyte. Det gör den mer ekonomisk än de flesta lite billigare skrivarna.

Scannern jag har är en Canon Lide 600F. Mycket bra och snabb. Hade några problem i början med för mättade färger men efter en inställning gör den fantastisk bra inläsningar. Dessutom tar den ström via USB så man slipper en separat strömkälla. Bra jobbat Cannon!

• 1 month later...

Har en Canon IP5000 bläckstråleskrivare som jag rekommenderar. Snabb, tyst (vilket inte min laser är) och bra utskrifter. Numera heter nog modellen IP5200 tror jag. Inga problem med torkade färgpatroner. Jag kör nästan bara den istället för min laser eftersom det blir färg och den inte låter som en hårtork. Fungerar bra med Mac.

• 2 months later...

Jag letar efter tester av skannrar från i år men hittar inget. Någon som kan tipsa om en länk?

Tror att jag såg någon på Pricerunner. Råd & Rön har nog gjort något test - kolla hemsidan. Om du googlar på scanner eller scannrar kan det också dyka upp något, men det kanske du redan gjort. Själv har jag en Canon 8600F (kostade i september från runt 1600 på nätet, 1800-1900 i butik). Modellen fick god kritik, så även 8800F. Bra för bildscanning.

Tror att jag såg någon på Pricerunner. Råd & Rön har nog gjort något test - kolla hemsidan. Om du googlar på scanner eller scannrar kan det också dyka upp något, men det kanske du redan gjort. Själv har jag en Canon 8600F (kostade i september från runt 1600 på nätet, 1800-1900 i butik). Modellen fick god kritik, så även 8800F. Bra för bildscanning.

Det är bilder, mest illustrationer, som jag behöver skanna så jag ska titta på de modeller du nämner. Har själv en gammal CanoScan som jag varit nöjd med men tittar nu efter en nyare.

Gå in på smartson.se, där finns mycket tester.

Och som Michael nämnde, på Pricerunner finns det också tester, både länkar till proffstester och omdömen från användare.

Har kollat rekommenderade länkar och hittills ligger nog Michael J:s CanoScan 8600F närmast det jag behöver. Söker vidare, tack för tipsen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...