Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nasa vill plantera träd på Mars

Tellus

Recommended Posts

Skulle de inte börja med att plantera träd på jorden? Hindra öknarnas utbredning liksom.

action-smiley-033.gif:ThumbsUp:

Mars har inget starkt magnetfält så som Jorden har som skyddar mot solvinden så frågan är hur levande organismer skall kunna klara sig där. Men träd kanske är tåliga och kan klara sig i en konstgjord atmosfär ändå, vad vet jag.

Atmosfärstrycket är också extremt lågt, så man får börja med att bygga upp trycksatta växthus för att dels få upp trycket till lämpliga nivåer, och dels behålla värmen bättre. Det finns inte gaser nog på Mars för att tillverka en ny atmosfär, så de här planerna är totalt meningslösa. NASA har under Bush-administrationen kommit med de märkligaste idéer. Först tramset om månbas, och nu detta... Suck!

Ni har läst fel, inte träd som skulle planteras..utan Bush

Ni har läst fel, inte träd som skulle planteras..utan Bush

Bättre idé det! :lol:

De gräver ner honom till hakan och så åker de hem igen....

De gräver ner honom till hakan och så åker de hem igen....

Och äntligen finns det då på riktigt ett ansikte på Mars!!! :w00t:

bush_monkey.jpg

Nu är inte jag världs-high på rymden och sånt men NASA har mer koll på det än vad någon av er har, tycker dem att det verkar coolt att plantera skog där ute så ska dem göra det med! :pompoms:

Nu är inte jag världs-high på rymden och sånt men NASA har mer koll på det än vad någon av er har, tycker dem att det verkar coolt att plantera skog där ute så ska dem göra det med! :pompoms:

Nej, bara det faktum att man ens kommer med ett så korkat och ogenomtänkt förslag som att bygga en månbas (tiden och resurserna som krävs är helt sanslösa - mer än ett halvsekel och biljoner och åter biljoner) visar att NASA tyvärr inte längre har kontakt med verkligheten. I alla fall inte när det gäller vissa saker. Samma organisation som påstår att man ska genomföra dessa flergenerationsprojekt, har inte ens resurser nog att skaffa fram en ersättningsfarkost när rymdfärjan går i pension om några år.

Flergenerationsprojekt… säger sig självt att det aldrig kan funka om de inte får med några tusen pers upp, vem vill sitta och uggla på nån planet med bara en ledig kvinna att para sig med om ens det, de fyra kvinnorna kanske blir lesbiska å då är det ju kört för männen. Och dessutom kan vi ju inte ens styra över klimat och odlingsförhållanden på jorden så tänk om maten i förråden börjar mögla under det första året av ngn orsak då ska generationerna efter klara sig på konservburksärtsoppa i evighet. Nej jag skulle aldrig ta den risken. Bli strandsatt på en planet utan kvinnor och mat. Å man kan ju inte ens simma hem.

Flergenerationsprojekt… säger sig självt att det aldrig kan funka om de inte får med några tusen pers upp, vem vill sitta och uggla på nån planet med bara en ledig kvinna att para sig med om ens det, de fyra kvinnorna kanske blir lesbiska å då är det ju kört för männen. Och dessutom kan vi ju inte ens styra över klimat och odlingsförhållanden på jorden så tänk om maten i förråden börjar mögla under det första året av ngn orsak då ska generationerna efter klara sig på konservburksärtsoppa i evighet. Nej jag skulle aldrig ta den risken. Bli strandsatt på en planet utan kvinnor och mat. Å man kan ju inte ens simma hem.

Du tänker ganska långt fram, antar att det kommer ta flera genrationer innan den första människan ens skjuts upp i rymden i det projektet, först ska man komma på vad man ska bygga där uppe, sedan hur, sedan antagligen utveckla byggtekniker plus en massa saker som jag aldrig kommer begripa. Dessutom ska man ha en ledning som under en halv evighet leder det hela samt politiker som gärna kastar $miljarder på saker som inte ger synliga resultat under deras mandatperiod.

Mr Potato head

Så långe man förstår vad personen menar kan man väl skriva så gott man kan på forum osv, men artiklar på seriösa(?) sidor borde vara bättre skrivna. Den här gick iallafall inte genom mina minimikrav.

"Medeltempraturen ligger på runt 60 minus grader."

"Nasas-forskare"

"Det låter som sciense-fiction"

"lufttrycket hävas"

(ursäkta mitt stavningsgnälleri)

Förövrigt tycker jag det låter som en ganska intressant idé. Kan vara bra att börja fixa med en backup-planet om det skulle hända något med Tellus. Tyvärr kanske folk skulle bry sig mindre om miljön här om det fanns en helt ny fin planet att flytta till, men sådana tankar ligger nog ganska långt in i framtiden.

Mål som dessa kan ibland hjälpa utvecklingen framåt och skapa möjligheter inom massor av andra (mer nyttiga? :) ) områden, men det kan ju även gå till överdrift, och ofta inte göra någon skillnad alls förutom för några nissar i vita rockar på NASA.

...

Förövrigt tycker jag det låter som en ganska intressant idé. Kan vara bra att börja fixa med en backup-planet om det skulle hända något med Tellus. Tyvärr kanske folk skulle bry sig mindre om miljön här om det fanns en helt ny fin planet att flytta till, men sådana tankar ligger nog ganska långt in i framtiden.

Mål som dessa kan ibland hjälpa utvecklingen framåt och skapa möjligheter inom massor av andra (mer nyttiga? :) ) områden, men det kan ju även gå till överdrift, och ofta inte göra någon skillnad alls förutom för några nissar i vita rockar på NASA.

Ser några problem, Jorden har ungefär 3,5 gånger större yta än Mars, jag är medveten om att stora delar av Jorden täcks av vatten, men hur mycket yta blir kvar av Mars när eventuell is börjar smälta?

En sak till, komma upp i rymden kräver MYCKET motor, USAs rymdfärjor drivs tydligen av syre/väte (avgaser = vatten), men dess hjälpmotorer vid starten drivs av fast bränsle och släpper ut omkring 600 ton saltsyra vid en uppskjutning. Rymdfärjans lastkapacitet är 25 ton, vilket motsvarar ca 200 människor (med lite kläder, tandborste och en handduk, viktigt i rymden) (tänkte att man bygger om färjan till buss, slänger ut allt som inte behövs och sätter in extra syretankar och lite stolar, enkelt räknat).

Det innebär utsläpp av 3 ton saltsyra för varje person som lämnar Jorden, och då bara till omloppsbana, sedan lär det ta ett tag till Mars.

För den sista miljarden människor som sticker iväg lär det inte vara någon vacker planet det lämnar.

Mr Potato head
En sak till, komma upp i rymden kräver MYCKET motor, USAs rymdfärjor drivs tydligen av syre/väte (avgaser = vatten), men dess hjälpmotorer vid starten drivs av fast bränsle och släpper ut omkring 600 ton saltsyra vid en uppskjutning. Rymdfärjans lastkapacitet är 25 ton, vilket motsvarar ca 200 människor (med lite kläder, tandborste och en handduk, viktigt i rymden) (tänkte att man bygger om färjan till buss, slänger ut allt som inte behövs och sätter in extra syretankar och lite stolar, enkelt räknat).

Det innebär utsläpp av 3 ton saltsyra för varje person som lämnar Jorden, och då bara till omloppsbana, sedan lär det ta ett tag till Mars.

För den sista miljarden människor som sticker iväg lär det inte vara någon vacker planet det lämnar.

Ursäkta, men det känns ganska meningslöst att fundera över hur det skulle fungera med dagens färjor. Att flytta till Mars ligger så pass långt in i framtiden så jag tycker man kan hoppas att det har uppfunnits bättre transportmedel då.

"Uppfunna" för vilka pengar? NASA skrotade planerna på en SSTO-farkost för 7-8 år sen, för att det blev för dyrt att utveckla. När färjorna slutar flyga om ett par år, kommer man att gå över till att skicka upp saker med Delta-raketer eller betala ryssarna eller ESA för att skicka upp saker. När färjorna slutar användas blir ryssarna ensamma om att ha möjlighet att skicka upp folk i omloppsbana med kort varsel (USA och Kina kan göra det med nåt års planering möjligen, i det skedet). Först om drygt 10 år kommer USA att ha "normal" förmåga igen, när Ares tas i bruk.

Fysikens lagar gör att det är svårt att få upp nåt från jordytan. Kommer inte att vara nån skillnad om 50 eller 100 år. Att flytta fler än några tusentals personer från jorden till mars kommer inte att ske.

En bas (eller flera) på månen löser en del av uppskjutningsproblemet. G-kraften är 1/6 av jordens så raketerna behöver inte lika mycket bränsle.

Månens material kan omvandlas till bränsle och metaller för att bygga fabriker och rymdskepp.

Jag hoppas mänskligheten inte "bangar ur" utan fortsätter att sikta mot stjärnorna.

Som sagt, en sån bas på månen kräver på tok för mycket resurser att sätta upp. Det skulle krävas att USA:s styrande genom 15-20 mandatperioder (à 4 år) hela tiden stöder projektet, och KAN stödja projektet!

En månbas av modell "utpost" kan man göra. Det kräver bara att man skickar upp ett antal raketer med tung last, som har grejer med sig för att bygga upp en enklare biosfär att bo i för ett dussintal personer. Förmodligen möjligt att genomföra på 20-25 år om man startar nu, så det är mer realistiskt. Fortfarande vansinnigt dyrt dock. Och nyttan är högst tvivelaktig. Om man byggde den på den jordfrånvända sidan skulle man ha mest nytta av den, om man samtidigt satte upp ett rejält radioteleskop. Nästan inga signaler från jorden som stör! Problemet blir då i stället att man måste ordna nåt sätt att kommunicera med jorden. Kanske 3-4 reläsatelliter i omloppsbana runt månen, som länkar signalen till jorden, runt månen, och omvänt.

...reläsatelliter i omloppsbana runt månen...

Läste för en massa år sedan (Illustrerad vetenskap tror jag) om något "internetprojekt" för solsystemet. Ett problem när man idag skickar en sak till en annan del av solsystemet är att man behöver skicka med kommunikationsutrustning som kan kommunicera med jorden, det väger, kostar pengar och tar plats. Tanken var att man skulle bygga lokala radionät (antagligen satelliter) på/runt olika himlakroppar och sedan koppla ihop dessa nät. Då behöver Marsresenärer bara ta med sig en "vanlig satellittelefon", resten finns redan på plats.

Ett problem som uppstår om man ska koppla ihop Jordens nät med Jupiters nät är att avståndet mellan planeterna varierar, dessutom (antar jag) kan solen hamna mellan planeterna och då får man skicka signalen runt solen, kanske via Mars. Ett annat problem är låååånga, och varierande, svarstider (med andra ord, dåligt ping). Men tanken var fin...

Edit: ClCdCm: Vad är/gör en SSTO?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...