Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ingmar Bergman död

Mattiasgbg

Recommended Posts

Tack Bergman för Det Sjunde Inseglet. grimsanta.gif

Ojdå. :(

Men han har nog haft ett mycket bra liv är jag säker på.

Kan ingen ändra stavfelet i rubben? Fattade inte vem man menade.

Fare thee well, sweet prince. action-smiley-065.gif

:cry:

Har inom teatern haft det utsökta nöjet att träffa flera av de stora, :galetglad:

endel av dem som är borta nu,

men hade aldrig glädjen att träffa Bergman. :deppig:

Guest iMatte

Knappast särskilt överraskande att han dog.

Jag tycker att hans produktion i viss mån är ojämn. Vissa filmer berör inte alls, medan andra är så jäkla bra att man ryser. "Fanny & Alexander" står nog i en klass för sig, kanske den bästa svenska filmen någonsin. "Smultronstället" , särskilt drömsekvensen i början är ruggig, "Sjunde inseglet" och "Persona" är andra favoriter.

Att Ingmar Bergman skulle haft något särskilt bra liv, som Jochum är inne på, är jag nog tveksam till. Folk med egon av hans dignitet kommer sällan särskilt bra överrens med omgivning, barn, fruar och arbetskamrater. Blir nog mycket bråk av det mesta.

En FANTASTISK person som betyder mycket för människors bild av Sverige utanför Sverige...

Svensk film var under flera decennier enbart Bergman och inget annat. Få finns att jämföra honom med som faktiskt är värda att att jämföras med honom. Den kvalitet som ha bringat Svenskt kulturliv och alla de skådespelare och artister som gått i hans skola är stor och kommer att påverka oss i många decennier till.

Vi skall alla vara tacksamma att han har rosat våra liv med så mycken kreativitet. ALLA har vi, medvetet eller omedvetet, blivit djupt rörda och påverkade av hans levnads arbete.

Tack!

Tråkigt, Persona är en riktig favorit. Ingmar Bergman är en ikon för svenskfilm och komma att fortsätta att vara det! R.I.P

Är bergman död ? :tappahakan::unsure: NO!!! R.I.P Bergman . :cry:

jepp han var en mycket klok farbror

Har aldrig varit nåt fan av hans filmer - de tillhör helt enkelt inte en kategori av film som tilltalar mig. Det är oftast i det närmaste filmad teater i praktiken, och jag hatar teater. Vissa är bra. Sen har jag inte sett allt heller.

Däremot har jag alltid tyckt om honom som person. I alla fall den offentliga personen Ingmar Bergman. Privat har jag naturligtvis ingen uppfattning, eftersom jag aldrig träffat honom.

Då blir det nog en del fina filmer på teve framöver.

R.I.P

A_bite_of_the_apple

håller med ClCdCm

men han var en stor man och han satte Sverige som filmland på världskartan

Jag tror inte jag sett någon hel film som han gjort, han verkar tung, och lite småknäpp som alla bra konstnärer, men jag ser fram emot att få se hans filmer nu, antar att det också handlar om ålder, när jag var liten lät inte Bergman jättekul direkt.

Bara undrar, jag har sett ganska mycket Kubrick, kan/ska Bergman beskrivas med den utgångspunkten?

Tänkte också på det ClCdCm skrev om Bergman/teater, Kubrick var tydligen fotograf i grunden, det borde ge annan regi. Teater kan vara sevärt, fast man får tänka på konstformens begränsningar.

Om teater, opera, Bergmanfilmer etc inte gillas för det inte är en spegelbild av verkligheten och fyllt av överdrifter så på samma sätt som expressionism och kubism etc inom konstvärlden inte heller avbildar världen realistiskt så är ju allt ett sätt att försöka gestalta den inre kanske mer sanna verkligheten och belysa mer intressanta aspekter än de omedelbart synliga. Det betyder å sin sida inte att det inte heller finns plats för mer dokumentära former.

Jag har aldrig orkat med Bergman. Hans dystra värld med navelskådning, ondska och sjuka relationer, jag orkar bara inte med det. Kanske för att jag själv aldrig närt på motsvarande mörka tankar och ångest, och alltså inte känner igen mig i något av vad han har gjort.

För mig var han mentalt störd men med ett konstnärskap som kunde föra ut denna sjuka.

Sen går det teatraliska igenom i hans filmer, inga äkta repliker, men det beror väl på att skådespelarutbildningen har teatern som förebild? Både manus, repliker och dess utföranden speglar teaterscenen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...