Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Otroligt men sant! ...?

Semmelman

Recommended Posts

Såg på ett nytt program på teve 6 som handlade om sanna och osanna moderna myter, dock var en enl programmet sann historia så otrolig så jag måste betvivla den, hur fasiken kunde ngn överleva att bli överkörd av en 4-ton asfaltsvält??? Nån som kan komma med en bra förklaring?

Olli Ojonen
Såg på ett nytt program på teve 6 som handlade om sanna och osanna moderna myter, dock var en enl programmet sann historia så otrolig så jag måste betvivla den, hur fasiken kunde ngn överleva att bli överkörd av en 4-ton asfaltsvält??? Nån som kan komma med en bra förklaring?

Mycket, mycket........mjuk asfalt? :armskeptisk:

Guest iMatte

Killen kanske överlevde, men sa de något om hans livskvalité efter olyckan? Vad jag gissar så ligger han inte i en vanlig säng på sjukhuset, utan på fyra ihopställda pingisbord, eftersom hans kroppsyta omfattar 6 kvadratmeter... :)

Dock kom han in i Guiness Book Of Records, som världens största, levande pannkaka...Inte illa.

marcushedenstrom

Tror jag såg en bit av trailern (själva programmet såg jag givetvis inte). Såg ut som om det var sand välten körde på; har jag rätt?

Nu vet jag ju inte hur stor själva välten och dess valsar (eller vad det nu heter) var, men om man trycks ner i sanden kan den nog ta upp en stor del av trycket.

Bra gissningar alla!

Men fel.

Jag kunde ge lite mer info för de som inte såg, det var betonggolv el möjligen hårt packat sand/grus. Han kördes över över fötterna först och sen hela kroppen. Och han blev inte första mannen som kunde spela pingis med sig själv, nejdå han haltade bara lite.

Danne Vendel

Han fick en bra vård på sjukhuset. Låg på salarna 4 till 12. :)

Hmm, kontaktytan med kroppen bör ha blivit ca 0.1 m^2 i snitt, när välten rullade över. Antar man att vältens rullar tar halva vikten vardera, så blir det ca två ton som ska fördelas över 0.1 m^2.

2 ton ger ca 20 kN och fördelat på 0.1 m^2 blir det 200 kPa. Eller ca 2 atmosfärers tryck.

En bil väger normalt ca 1500 kg och kontaktytan för ett däck är ca 0.015 m^2. Trycket blir då ca 250 kPa, eller 2.5 atmosfärers tryck.

I alla fall i teorin borde det inte vara värre att bli överkörd av den där välten, än av ett bildäck.

Jag är trött nu, så jag kan ha räknat fel, men jag tror inte det.

marcushedenstrom

Som att simma på tio meters djup då? Det brukar man ju överleva (fast jag kan inte). 214 meter djupt finns det en fridykare som fixar.

Carlisle_united

Penn & Teller hade ju ett program där dom avslöjade sån där... bla blev teller påkörd av en lastbil. då var det vikter på den sidan man inte såg av lastbilen samt specialdäck.

http://www.youtube.com/watch?v=yV2PJ71z85s

Vet inte hur man länkar video... nån vänlig moderator kanske kan fixa det?

För det första kan det ju va rent ljug, de kan ju ha lierat en grupp människor som går i god för historiens upphovsmän som teveprogrammet inte kunde knäcka.

Å andra sidan om Clcdcm räknar rätt så kanske det inte är en omöjlighet, och i programmet sa de betonggolv men det kan det ju ligga en missuppfattning bakom så det kanske var lite mjukt sandigt på ett ställe, för det tredje förutsätter vi att vibratorn el vad det heter inte var på utan att den bara transportrullades, hade kompressorerna varit på hade han säker varit platt som en pannkaka och kunnat begravas som tunnbrödsrulle.

Kul annars, de körde myten om ligistmedlemmen vars inträdesprov var att köra med släckt lyse på natten och skjuta ihjäl den bil som ljusblinka först åt honom, bara det att i den bilen råkade ligabossen sitta i och han blinkade för att killen skulle känna igen honom men eftersom hans cadillac var på verkstan fattade inte killen som skulle skjuta att det var bossen i lånad bil så han dödade bossen som var uppdragsgivaren till detta hjärndöda uppdrag - som var en myt. :D

Fattade ni det sista, äsch lite får ni fatta själva, sent nu och jag ska lägga mig.

Nä, gå inte och lägg dig.

Förklara mera.

Jag fattar ingé för jag har så små händer.

:lol:

Guest iMatte
Kul annars, de körde myten om ligistmedlemmen vars inträdesprov var att köra med släckt lyse på natten och skjuta ihjäl den bil som ljusblinka först åt honom, bara det att i den bilen råkade ligabossen sitta i och han blinkade för att killen skulle känna igen honom men eftersom hans cadillac var på verkstan fattade inte killen som skulle skjuta att det var bossen i lånad bil så han dödade bossen som var uppdragsgivaren till detta hjärndöda uppdrag - som var en myt. :D

Fattade ni det sista, äsch lite får ni fatta själva, sent nu och jag ska lägga mig.

Jag måste säga en sak, Jochum - och det är inte alls med någon ond avsikt, tvärtom: Det finns ingen som kan svamla så friskt som du... Jag garvar ofta åt dina snirkliga beskrivningar och utsvävningar. Du borde satsa på en karriär som stå-upp-komiker eller nåt - verkligen. :D

Ja, tack så mycket, nej jag är rätt så tråkig och humorlös typ egentligen. Bara vimsar till det lite ibland när jag skriver så det blir roligt. :) Och nu är jag trött oxå.

Som att simma på tio meters djup då? Det brukar man ju överleva (fast jag kan inte). 214 meter djupt finns det en fridykare som fixar.

Man ska tydligen inte klara 214 meters djup. Eftersom trycket där är ca 22 gånger större än vid ytan, där lungorna fylldes, blir lungornas volym på det djupet ca 2,5 dl om dykaren har 5,5 liters lungor. Ett problem är tydligen att lungorna kan börja vätskefyllas eftersom kroppen inte är avsedd för sådant tryck. Kaskelotvalar, som lär ha lungor i människostorlek, hur kan då de sticka ner på flera 1000 meter? Mer blod som kan lagra mer syre/volym är en orsak, en annan att lungorna (och bröstkorgen???) tydligen trycks ihop och i praktiken bara blir tomma påsar.

Med komprimerad andningsgas är inte trycket något problem av ovanstående anledning, däremot blir det andra problem, rent syre blir giftigt, kväve berusar, helium kan tydligen ge kramper, väte(!) lär vara användbart men lär smaka skit. En annan sak att tänka på är kylan, har för mig att vid omkring 600 meter så kyler andningsgasen så mycket att man inte kan kompensera med värme i dräkten, man får elda på så det blir brännskador och måste börja värma andningsgasen istället. Dessutom kan ju sjöjungfrun dyka upp.

Överkörd av en vält? Var det K-K-K-Ken som körde över Otto i "A fish called Wanda" eller? Det gick ju bra...

Jag måste säga en sak, Jochum - och det är inte alls med någon ond avsikt, tvärtom: Det finns ingen som kan svamla så friskt som du... Jag garvar ofta åt dina snirkliga beskrivningar och utsvävningar. Du borde satsa på en karriär som stå-upp-komiker eller nåt - verkligen. :D

Instämmer :)

Olli Ojonen
Hmm, kontaktytan med kroppen bör ha blivit ca 0.1 m^2 i snitt, när välten rullade över. Antar man att vältens rullar tar halva vikten vardera, så blir det ca två ton som ska fördelas över 0.1 m^2.

2 ton ger ca 20 kN och fördelat på 0.1 m^2 blir det 200 kPa. Eller ca 2 atmosfärers tryck.

En bil väger normalt ca 1500 kg och kontaktytan för ett däck är ca 0.015 m^2. Trycket blir då ca 250 kPa, eller 2.5 atmosfärers tryck.

I alla fall i teorin borde det inte vara värre att bli överkörd av den där välten, än av ett bildäck.

Jag är trött nu, så jag kan ha räknat fel, men jag tror inte det.

skulle Du villja prova?

Joakim Ågren

Jag tror det är följt möjligt att överleva attt bli överkörd av en gångvält. Tex om marken lutar åt höger samtidigt som man blir påkörd på vänster sida om välten då kommer välten att så att säga luta/falla åt höger och majoriteten av vikten hamnar där. Nemas problemas hehe :borstatanderna:

Danne Vendel

Håller absolut med. Hans tvärsäkra lösningar på allehanda tekniska problem har fått mig att väcka familjen med ett gapflabb mer än en gång...

Det skojigaste är att jag tror att han alltid menar allvar och inte alls försöker göra sig lustig. ;)

skulle Du villja prova?

Nej. Varken av bil eller vält.

Håller absolut med. Hans tvärsäkra lösningar på allehanda tekniska problem har fått mig att väcka familjen med ett gapflabb mer än en gång...

Det skojigaste är att jag tror att han alltid menar allvar och inte alls försöker göra sig lustig. ;)

Vaddå?! Läser jag kritik mot min idé om trumbromsar med inbyggd fattigmans-ABS fram på alla bilar??

Eller nyttan av eller bristen på regn-lågskor??

Eller miljövänlig pelletsdrift av bilar???

Nej nu blir jag upprörd! :utskallning::irriteradtjej:

Nej då, mest på skoj, men ingen rök utan eld, finns alltid nåt korn av nåt djupt där inne, som bristen på bra regnkläder.

För övrigt får man räkna in som J Ågren nämnde att säkert ena sidan av ångvälten nuddade marken så tryckkraften måste ta hänsyn till det. Blir väl en halvering direkt bara av det eller? Och så är ju bakhjulen i marken oxå så då blir ju ett ton kvar per rulle s a s. Men det är ju rätt mycket.

Flowervalley
Å andra sidan om Clcdcm räknar rätt så kanske det inte är en omöjlighet, och i programmet sa de betonggolv men det kan det ju ligga en missuppfattning bakom så det kanske var lite mjukt sandigt på ett ställe, för det tredje förutsätter vi att vibratorn el vad det heter inte var på utan att den bara transportrullades, hade kompressorerna varit på hade han säker varit platt som en pannkaka och kunnat begravas som tunnbrödsrulle.

:chock:

Sätt punkt människa! :P 1,2,3... 10 rader, två punkter!

Det är härlig minnesträning annars att försöka komma ihåg vad som stod först i meningen :lol:

Rolig historia annars ;)

Det är härlig minnesträning annars att försöka komma ihåg vad som stod först i meningen :lol:

Tja, Jochum låter ju bra tyskt, och i tyskan älskar man långa meningar med bisatser till bisatser till förbannelse, och en poäng som i slutet av meningen kommer. :P:lol:

Rolig historia annars ;)

Läste för ett gäng år sedan boken "Morens sista suck" ("The Moor's last sigh") av Salman Rushdie. Härlig bok, som skriven med kraftig pensel snarare än med nyvässad penna, men vilka meningar! Jag såg minst två meningar som fyllde ett helt uppslag, så när man väl hittade en punkt fick man gå tillbaka och se vad meningen handlade om. Men det hör ju inte hemma i den här tråden.

Flowervalley
Tja, Jochum låter ju bra tyskt, och i tyskan älskar man långa meningar med bisatser till bisatser till förbannelse, och en poäng som i slutet av meningen kommer. :P:lol:

Jag vet, blev galen på tyskan i skolan! Enligt mig det svåraste språket grammatsikt sätt av de tre språken man får lära sig i skolan: engelska, tyska, franska och spanska. Har läst dom alla, är inne på spanskan nu.

Latin får man ju lära sig om man vill, på gymnasiet där jag går iaf... och har ingen riktig koll på det språket, men antar att det också är hyfsat svårt. :kaffe:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...