Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tiger hänger sig vid avstängning.

iMac_for_life

Recommended Posts

iMac_for_life

Tjena

Ännu fler problem med min eMac. Det är så att när jag har använt datorn en dag och sedan ska stänga av den så hänger den sig i det skede då alla ikoner försvinner och bakgrundsbilden bara syns. Som längst har jag låtit den stå så i en kvart, men inte orkat längre och stängt av den med knappen. Dock startar jag upp mac'en igen och stänger av på en gång så stänger den av sig hur fint som helst. Jag vet inte om det är något program som gör det för jag stänger alltid av alla program som jag har öppna innan jag stänger av mac'en, men det hjälper inte. Har kört Apple Hardware Test och det säger att allting fungerar fint.

eMacar är kända för att ha problem med avstägning och om start tro mig jag har en ;)

Prova zappa PRAM

Vad har du för externa enheter anslutna? Har du monterat in något kort själv?

iMac_for_life

Jo jag har en Maxtor 80 gb USB 2.0 extern hårddisk inkopplad. Kan det vara den som spökar?

Alle: Tror du det är hårdvaru relaterat?

Koppla ur Maxtorn så tror jag att du löst det.

iMac_for_life

Tack, ska prova detta :):crossfingers:

Jag hade samma problem men sen så märkte jag att det problemet var borta när jag tog bort Bluetooth-dongeln... Vilken irriterande liten bugg!

Jag hade samma problem men sen så märkte jag att det problemet var borta när jag tog bort Bluetooth-dongeln... Vilken irriterande liten bugg!

Vad menar du med bugg? I Tiger, eller?

Det är inte i Tiger som problemet ligger. När du försöker sätta dn dator i vila, så skickar OS X ut ett meddelande till alla enheter. Dessa ska sedan svara tillbaks med ett klartecken på att de godkänner attt datorn går i vila. De kan också skicka tillbaks ett meddelande om att de inte godkänner viloläge.

Säg t.ex att du har ett TV-kort inkopplat via USB. Du sätter igång en inpelning av en film. Efter en stund kommer en annan familjemedlem, och försöker sätta datorn i vila, helt omedveten om att du har satt den på inspelning.

När de försöker sätta datorn i vila, så kommer TV-kortet att tala om för datorn att den inte kommer att acceptera vila, och OS X ska då avbryta försöket att gå i vila. Det är det är konstruerat, och det är ingen bugg.

Att sedan inte alla USB-enheter bryr sig om att svara på förfrågan om viloläge överhuvudtaget kan iofs klassas som en bugg, men då är det ju en bugg i de USB-enheten. Kolla i så fall om det finns ny firmware för din USB-enhet.

iMac_for_life

Hittade förövrigt mitt problem, det var Azureus som var väldigt buggigt. Extremt störande.

Släng ut programmet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...