Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ordbehandlingsprogram?

niinisaari

Recommended Posts

Jag skulle behöva ett ordbehandlingsprogram till min Macbook. Om man inte vill köpa hela Officepaketet kan man köpa/ladda ner något separat? Finns det något som är likvärdigt med Word? :fundersam:

Olli Ojonen
Jag skulle behöva ett ordbehandlingsprogram till min Macbook. Om man inte vill köpa hela Officepaketet kan man köpa/ladda ner något separat? Finns det något som är likvärdigt med Word? :fundersam:

NeoOffice är gratis hämtas här:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22021

Lycka till!

Frågan har (naturligtvis) varit uppe flera gånger här. Leta lite under denna rubrik eller under Kontrorsprogram lite längre ner. Men svaren blir ungefär de samma varje gång:

Missa inte den lilla Textredigeraren som ingår i OS X. Med rätt inställningar blir det en snabb och ganska kompetent liten ordbehandlare.

NeoOffice är väl det uppenbara gratisalternativet till Microsoft Office.

Det finns också en väldigt kompetent och trevlig ordbehandlare som heter AbiWord. Bara ordbehandling, men verkade väldigt trevlig när jag prövade den. Både NeoOffice och AbiWord finns i svenskspråkiga versioner.

Vill man betala några hundralappar finns också Mariner Write och kalkylbladet Mariner Calc.

Och så naturligtvis då Microsoft Office: tänk på att det finns en Student and Teacher edition som numera får användas av alla privatpersoner. Kostar cirka 1200 kronor.

(Sorry, har inga länkar till hands, du får Googla eller kolla på Versiontracker.com)

Tack för tipsen, jag laddade ner NeoOffice och det verkar funka hur bra som helst! celb%20(7).gif

Frågan har (naturligtvis) varit uppe flera gånger här. Leta lite under denna rubrik eller under Kontrorsprogram lite längre ner.

Jag såg efter att jag slängt ut frågan att det fanns en hel rubrik om program... Ska kolla lite mer noggrant nästa gång jag undrar något... :blush:

Ja, det finns en del att lära om Forumet också. Men oftast är det fanstastisk så mycket hjälp man kan få. Så fråga på du bara! Och leta gärna själv också.

det var den här tråden jag tänkte på. Många goda råd där, även om vissa användare har ganska speciella krav. Läs till exempel Raphaels ganska uttömmande genomgång på sidan 2.

Jag glömde Mellel i min snabblista ovan. Många tycker att det är förträffligt. Själv tycker jag bara att det är förskräckligt fult.

Och fick du inte med en 30-dagars provversion av Microsoft Office när du köpte din dator? Men 30 dagar går ju snabbt.

Du kan ju oxå testa Bean, som jag laddade ner efter rek. av Morritz.

Verkar vara bra och snabbt. :ThumbsUp:

Sen har du ju svenska Smultron, som är likaledes Neo ett OpenOffice projekt.

Bägge är gratis.

Neo office är när man ska jobba ett tag och behöver mer red. möjligheter.

http://www.macupdate.com/info.php/id/24881/bean

http://www.macupdate.com/info.php/id/15114/smultron

Jag kör med OpenOffice som finns på http://sv.openoffice.org/

Det krävdes för mig att installera nån liten grej som hette X11 från Mac OS X-skivan först, men sen fungerade det felfritt :D

Jag kör med OpenOffice som finns på http://sv.openoffice.org/

Det krävdes för mig att installera nån liten grej som hette X11 från Mac OS X-skivan först, men sen fungerade det felfritt :D

X11 gör så att man kan installera Linux-program i Mac OS X. OpenOffice finns för Linux och Windows, NeoOffice är en portning av OpenOffice till Mac.

Guest iMatte
Sen har du ju svenska Smultron, som är likaledes Neo ett OpenOffice projekt.

Smultron är nog mer ett kodknackarprogram än en ordbehandlare. Som kodknackarprogg är det underbart, men som ordbehandlare räcker det inte långt, eftersom du inte ens kan formatera text med färg och form, än mindre formge stycken och sidor.

Smultron är inte heller något "OpenOffice"-projekt vad jag känner till. Du menar kanske OpenSource-projekt?

Smultron är nog mer ett kodknackarprogram än en ordbehandlare. Som kodknackarprogg är det underbart, men som ordbehandlare räcker det inte långt, eftersom du inte ens kan formatera text med färg och form, än mindre formge stycken och sidor.

Smultron är inte heller något "OpenOffice"-projekt vad jag känner till. Du menar kanske OpenSource-projekt?

Nä, jag kom på det lite för sent. :totaltgalen:

Och opensås-pourjak skaré vá.

Stämmer bra det. :ThumbsUp:

:lol:

X11 gör så att man kan installera Linux-program i Mac OS X. OpenOffice finns för Linux och Windows, NeoOffice är en portning av OpenOffice till Mac.

Ahaa, det är det den gör... ^_^

Jo, jag vet att många vill lägga det i kategorin layout, men jag tycker Pages, som tillsammans med Keynote bildar iWork, fungerar väldigt bra. Fast det kostar 800(?) kr...

Inte riktigt sant, X11 är väl ett hjälpmedel för programmerare som tillhandahåller grafiskt gränssnitt(typ fönster) och används av Unix-liknande operativsystem...

OpenOffice finns till OS X, Linux och windows.

NeoOffice är en patch till OpenOffice som gör att man slipper ha X11 installerat...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...