Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Total återställning på en dator

Santos777

Recommended Posts

Tjena!

Jag ska skicka tillbaks min arbetsdator till jobbet och vill återställa den. Ta bort alla mina egna typsnitter, program och licenser etc. Dvs en total restore.

Men hur gör jag exakt ?

Santos

Tryck in orginalskivan, starta om, installera om. Det kommer upp ett alternativ om radering av disken om du vill vara riktigt säker.

Annars kan du skapa ett nytt användarkonto som inte alls har med dig att göra och slänga/radera/skriva över det gamla.

Mattias: Försvinner alla mina fonter etc då?

Hur gör man det, är mest oroad över att han ska få allt min skit..

Hart AppZappat bort alla mian program och så

Mattias: Försvinner alla mina fonter etc då?

Hur gör man det, är mest oroad över att han ska få allt min skit..

Hört AppZapper tar bort alla mina program och så

Som sagt; in med systemskivan och starta med C-tangenten nedtryckt. Sedan väljer du alternativet Radera allt! That's it, det återställer hårddisken i grund och botten. Sedan är det bra att uppdatera till 10.4.9, eller nåt, samt säkerhetsuppdateringar.

Och ja, alla dina x-tra typsnitt försvinner. AppZapper ska du bara radera ur ditt huvud, i det här fallet är det systemskivan som gäller. Punk och slut.

Sätt in din skiva, starta om håll ner c-tangenten, välj språk, välj Skivverktyg i menyn och där väljer du Partitionera.

Då raderar du hela hårddisken, därefter installerar du om Mac OS X med din DVD-skiva och matar ut den och stänger av datorn..klart

När nye ägaren får datorn får han skriva in sina användaruppgifter

Det bästa, och absolut säkraste är att plocka ur hårddisken och sätta in en ny ?

Hårddiskar är billiga, och du kan sätta den gamla i ett kabinett och använda själv som backup.

Bältesclip
Det bästa, och absolut säkraste är att plocka ur hårddisken och sätta in en ny ?

Hårddiskar är billiga, och du kan sätta den gamla i ett kabinett och använda själv som backup.

Precis vad jag tänkte.

Frågan är hur viktigt det är att nästa nisse inte ska KUNNA gräva fram gammal info.

Observera att ingenting skrivs över när man gör en vanlig formatering. I Disk Utility som man kan använda från DVDn kan man däremot välja att skriva över all data 1, 7 eller 35 gånger.

Att skriva över all data en gång bör räcka för att omöjliggöra återskapandet av data, men det finns vissa som hävdar att det inte räcker. Det sägs att man kan, teoretiskt sett, återställa data ändå, trots att jag aldrig har hört talas om att någon har lyckats.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...