Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min ipod är "död"=(

Wiksten

Recommended Posts

Jag vet inte vad det är för fel på den=/ Den hakade upp sig när jag slyssnade på den, så det gick inte att trycka på något eller stänga av den och den blev väldigt varm. Efter ett tag stängde den av sig själv och nu går det inte att få igång den.

När jag försöker så syns först äpplet sen kommer det upp något som ser ut som en mapp med ett litet utropstecken och under står hemsideadressen till apple/ipods support. Samma sak händer när jag försöker ladda den i väggen.

När jag kopplar i den i datorn kommer den också upp, sen står det att jag inte får koppla ur den (men datorn känner inte av att jag kopplat i den) och det ser ut som om den laddar i ena hörnet..sen kommer det upp en ledsen ipod med kryss som ögon och efter det något som ser ut som ett stort batteri med en blixt på=/

Vad är det för fel?

Jag köpte den för ca 1,5 år sedan så garantin gäller inte längre=/

Börja med 5 R.

Om inte det fungerar kan det vara bra att veta vilken modell du har, om den har hårddisk kan du hålla den mot örat och lyssna när du startar den. Men börja med länken.

Jag har testat dom där stegen, förutom steg 4 eftersom inte datorn fattar att jag kopplar in den..

Jag har en..hm.."vanlig" 20 Gb..den som kom innan video..

Hur menar du med lyssna?

Lyssna: Försök höra hur disken låter när du startar iPodden, klickar den för mycket kan det vara fel på den. Försök att lyssna på datorns disk för att veta hur en "frisk" disk ska låta. Svårt att förklara vettigt...

Ok, nu förstår jag. Den "surrar" igång..precis som datorn..sen efter ett tag "klickar/knäpper" det till...sen surrar den lite till innan den blir tyst (den blir inte tvärtyst utan det "varvs ner" eller hur jag ska förklara.. Det tar inte alls lång tid innan den blir tyst... Kanske lika bra att lämna in den då med andra ord..

Någon som gjort det och vet hur dyrt det är? Och vart man gör det?

Min garanti på 1 år har ju gått ut, men jag har läst att man har 2(?) års reklamationsrätt på saker. är det här något som kan gå in under det? För inte ska den väl ge upp efter drygt 1,5 år? Har ju inte varit oförsiktig och drömt in den i saker eller så..

Jag vet inte vad det är för fel på den=/ Den hakade upp sig när jag slyssnade på den, så det gick inte att trycka på något eller stänga av den och den blev väldigt varm. Efter ett tag stängde den av sig själv och nu går det inte att få igång den.

När jag försöker så syns först äpplet sen kommer det upp något som ser ut som en mapp med ett litet utropstecken och under står hemsideadressen till apple/ipods support. Samma sak händer när jag försöker ladda den i väggen.

När jag kopplar i den i datorn kommer den också upp, sen står det att jag inte får koppla ur den (men datorn känner inte av att jag kopplat i den) och det ser ut som om den laddar i ena hörnet..sen kommer det upp en ledsen ipod med kryss som ögon och efter det något som ser ut som ett stort batteri med en blixt på=/

Vad är det för fel?

Jag köpte den för ca 1,5 år sedan så garantin gäller inte längre=/

Konsumentköplagen säger tre år nu för tiden... Det är bara att lämna tillbaka för åtgärd.

Nej, det känns ju inte så stabilt.. usch..vekar dyrt=/

ok, men räknas det här in under det? Har garantin gått ut så är det ju upp till mig att bevisa att det inte är jag som gjort något, och det känns ju lite svårt..

Vart lämnar man in den? Där jag köpte den?

Konsumentköplagen säger tre år nu för tiden... Det är bara att lämna tillbaka för åtgärd.

Gäller bara vid konstruktionsfel.

Den "surrar" igång..precis som datorn..sen efter ett tag "klickar/knäpper" det till...sen surrar den lite till innan den blir tyst (den blir inte tvärtyst utan det "varvs ner" eller hur jag ska förklara..

Lyssna på ljuden som är bifogade nedan för att jämföra.

Min garanti på 1 år har ju gått ut, men jag har läst att man har 2(?) års reklamationsrätt på saker. är det här något som kan gå in under det?

3 år som sagt, och gäller bara vid konstruktionsfel. Hårddiskar brukar ha en egen garantitid, 2-3år. Tyvärr måste du nog ta isär iPoden och kolla serienumret för när den är tillverkad för att se om du kan lämna in den, eftersom tillverkare av produkter som innehåller en hårddisk brukar inte bryr sig om den extra garantitiden, den gäller enbart hos hårddisktillverkaren.

faulty_hdd_sounds.zip

Konstruktionsfel kan ju vara vad som helst. Men om det är som du säger att den bara hakat upp sig så är väl det ett uppenbart konstruktionsfel. Har du tappat den i golvet från flera meter så är det förmodligen ditt eget fel, men inte för vanligt, "soft" användande. Gå dit du har köpt den och säg som det är bara.

Ta inte isär den bara innan du går tillbaka.

ok, tack för alla svar.

Jag ska knata in med den till siba när jag kommer hem. Jag har varit jätteförsiktig med den..har aldrig tappat den och den har aldrig blivit blöt och jag gjorde inget speciellt när den hakade upp sig (tryckte inte ens på något).

hoppas jag slipper betala det själv, för annars tänker jag aldrig mer köpa något från apple.

3 år som sagt, och gäller bara vid konstruktionsfel.

Termen är "ursprungligt fel" och det är ganska lätt att visa att det är ett ursprungligt fel.

* Det får inte vara förbrukningsmaterial/förslitningsmaterial. (Säg däck eller torkarblad på en bil)

* Du ska ha varit normalt försiktig med den (inte slängt den på bordet från flera decimeters höjd).

* Du ska ha läst och följt rekommendationerna i brukanvisningen.

* Inga olyckor (tappat i golvet/toaletten, satt dig på den etc).

Om apparaten ändå går sönder är det ett ursprungligt fel.

ok, tack för alla svar.

Jag ska knata in med den till siba när jag kommer hem. Jag har varit jätteförsiktig med den..har aldrig tappat den och den har aldrig blivit blöt och jag gjorde inget speciellt när den hakade upp sig (tryckte inte ens på något).

hoppas jag slipper betala det själv, för annars tänker jag aldrig mer köpa något från apple.

Berätta gärna hur det går i denna tråden.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...